Digitaal dashboard Koso XR-SR

streetfighter3k

Die hard MF'er
3 feb 2005
294
0
Bree-Belgie
Ik heb onlangs een digitaal dashboard geïnstalleerd op mijn ZX9R-streetfighter. De toerenteller wordt volgens de handleiding aangesloten op de kabel die van de ontstekingskaars (bougie) leidt naar de bobijn. Hier ontvangt hij een hoogspanningssignaal. Aangezien de ZX9R de bobijnen rechtstreeks op de ontstekingskaars heeft, kan ik dit niet aansluiten. Zijn er mensen die dit probleem een oplossing kunnen bieden of die iets gelijkaardigs hebben voorgehad?
Bedankt alvast!
 
Als ik het goed begrijp neem je je signaal van je hoogspanningsgeleider en dan gok ik dat je de kabel er moet rondwikkelen ofzo (inductie)?
In dat geval zou ik het gewoon even wagen van de kabel een stukje te strippen en rechtstreeks op het laagspanningssignaal aan te sluiten.Volgens mij moet dit ingangssignaal toch geclipt worden aangezien de hoogspanningen wel is rare signalen kunnen vormen op het inductiespoeltje...

Maareeuh..een expert ben ik ook niet, dus als iemand nog tips heeft..
 
Het is inderdaad een inductie signaal waarop ie reageert. Jouw voorstel om de kabel te strippen en rechtstreeks aan te sluiten op het laagspanningssignaal wordt ten stelligste afgeraden in de handleiding. Toch heb ik het geprobeerd, echter zonder succes... Toch bedankt!
 
Als het inductie is dan heeft dat niets te maken met een directe aansluiting van twee draden. Inductie ontstaat doordat een draad door een spoel heen gaat (draadje dat er bijvoorbeeld omheen is gewikkeld) en die spoel merkt dat en maakt een spanningkje. (inductiespanning) volgens mij moet jij gewoon je draadje om de bougiekabel wikkelen. Tenzij de fabrikant de inductie van de spoel van de bobine wil gebruiken en dan zou het dus wel direct moeten, wat ik zeer vreemd zou vinden want er komt

1) best een brute hoogspanning op
2) een bougie kabel is niet voor niets geisoleerd, die hoogspanning kan makkelijk door slaan naar je frame als dat over een dun draadje gaat.
 
Bij de zx9r is de bobijn ook tegelijkertijd de bougiekop. Er is dus geen bougiekabel. Deze bobijn zit volledig in het motorblok en je kan er geen draad rondwikkelen ten eerste omdat er de ruimte niet voor voorzien is en ten tweede inderdaad omdat die bobijn geïsoleerd is, juist om te vermijden dat vonken overspringen naar het blok. Best een mooie uitdaging. Volgens mij moet er een electrische mogelijkheid zijn dmv de creatie van een nieuw hoogspanningssignaal. Dus misschien een nieuwe bobijn leggen. Het lijkt me wel omslachtig en misschien zijn er ook andere opties. Indien iemand suggesties heeft, mijn dank zal reiken tot in de hemel...
 
Hoi

Ik volgens mij zo'n zelfde dashbordje gekocht
en inderdaad moet je de kabel om de bougiekabel
wikkelen.
Ik weet niet hoe dat bij jou zit maar kun je op
geen mogelijkheid die draad om je bougiekap wikkelen?

groet Zeldzame
 
Je zou eigenlijk moeten meten wat voor signaal wordt gegenereerd door die kabelspoel, door hem op een andere motor uit te proberen. Misschien kun je ook de fabrikant hiernaar vragen? Als je dat weet dan zijn er wel mogelijkheden te bedenken om signalen van je bougie of krukas pick-up spoel om te zetten.
 
Je zou eigenlijk moeten meten wat voor signaal wordt gegenereerd door die kabelspoel, door hem op een andere motor uit te proberen. Misschien kun je ook de fabrikant hiernaar vragen? Als je dat weet dan zijn er wel mogelijkheden te bedenken om signalen van je bougie of krukas pick-up spoel om te zetten.
:^

Ik zou wel uitkijken met het rechtstreeks aansluiten op de laagspanning. Ik weet niet wat de signaalgrootte is van het signaal dat geinduceerd hoort te worden in de pick-up van je toerenteller maar goeie kans dat dat een stuk lager is dan de 12V laagspanning die naar je bobine gaat. In dat geval zou je dus je toerenteller op kunnen blazen door 'm op het laagspanningssignaal aan te sluiten.
 
Bij de zx9r is de bobijn ook tegelijkertijd de bougiekop. Er is dus geen bougiekabel. Deze bobijn zit volledig in het motorblok en je kan er geen draad rondwikkelen ten eerste omdat er de ruimte niet voor voorzien is en ten tweede inderdaad omdat die bobijn geïsoleerd is, juist om te vermijden dat vonken overspringen naar het blok. Best een mooie uitdaging. Volgens mij moet er een electrische mogelijkheid zijn dmv de creatie van een nieuw hoogspanningssignaal. Dus misschien een nieuwe bobijn leggen. Het lijkt me wel omslachtig en misschien zijn er ook andere opties. Indien iemand suggesties heeft, mijn dank zal reiken tot in de hemel...

maar hoe moet jij je bougies wisselen dan? als het goed is moet je er toch een stekker vanaf trekken. Probeer eens wat er gebeurt als je het draadje een paar keer om die stekker heen wikkelt?
 
[knip]Probeer eens wat er gebeurt als je het draadje een paar keer om die stekker heen wikkelt?

:^

Het gaat er alleen maar om, dat je de spanningspieken opvangt. Die vang je echt wel op als je een antenne (dus een spoel in dit geval) om de stekker heenwindt. Anders kun je altijd nog een spoel om de draden naar de bobine / bougie maken.

Als de toerenteller er nog niet op reageert, zou ik meer windingen om de stekker heen gebruiken.

Als dat niet werkt, zou ik het signaal dat naar de bobine loopt rechtstreeks aftappen (dit is een laagspanning). De toerenteller heeft alleen maar een pulsje nodig, meer niet.
 
:^

Het gaat er alleen maar om, dat je de spanningspieken opvangt. Die vang je echt wel op als je een antenne (dus een spoel in dit geval) om de stekker heenwindt. Anders kun je altijd nog een spoel om de draden naar de bobine / bougie maken.

Als de toerenteller er nog niet op reageert, zou ik meer windingen om de stekker heen gebruiken.

Als dat niet werkt, zou ik het signaal dat naar de bobine loopt rechtstreeks aftappen (dit is een laagspanning). De toerenteller heeft alleen maar een pulsje nodig, meer niet.

probleem is dus dat die onderdelen blijkbaar direct in het blok zijn gebouwd, tenminste, dat maak ik op uit eerdere posts van de TS
 
De onderdelen zitten niet direkt in het blok. Je kan die bobine van de bougie aftrekken. Het geheel is zo'n 10 à 12 cm lang. Bovenop de bobine/bougiekop zit een laagspanningsstekkertje met 2 draden. Hier vang ik geen signaal voor de toerenteller. Er is eventueel een mogelijkheid om zeer dun draad rond de bobine te wikkelen en vast te kleven met tape. Dit heb ik nog niet geprobeerd. Blijft nog altijd de isolatie van de bobine uiteraard wat het signaal kan belemmeren. Ik heb een mail gestuurd naar de fabrikant. Dit is Koso in Taiwan. Ik ben zeer benieuwd of hierop gereageerd gaat worden. Het enige mailadres was er eentje om dingen op te bestellen en dan weet eigenlijk al voldoende. Blijkbaar houden ze in Taiwan geen rekening met problemsolving! Effe afwachten nog want de mail werd pas eergisteren verstuurd en Taiwan is zo ver...
 
:^

Ik zou wel uitkijken met het rechtstreeks aansluiten op de laagspanning. Ik weet niet wat de signaalgrootte is van het signaal dat geinduceerd hoort te worden in de pick-up van je toerenteller maar goeie kans dat dat een stuk lager is dan de 12V laagspanning die naar je bobine gaat. In dat geval zou je dus je toerenteller op kunnen blazen door 'm op het laagspanningssignaal aan te sluiten.

Bij mijn motor is dat juist een lelijk en vrij hoog piekerig signaal (afhankelijk van het toerental). Dus gewoon een leijk signaal wat ontstaat als je een magneet langs een spoel trekt. Ik geloof zelfs dat het 2x een piek omhoog, gevolgt door een dip was, kort achter elkaar en 1x per krukas omwenteling.
 
hoi,

ik ben niet sterk in electriciteit en zo! kzeg het opvoorahand om reacties zoals " wat een klungel" te vermijden. :+
maar waarom gebruik je de draad niet dat naar je standaard dashbord gaat? zou toch moeten lukken? standaard dashbord zal wel hetzelfde signaal gebruiken? neen?

juist een gok

suc6
 
kan je hem niet gewoon op de primaire kan van de bobine aansluiten?? zo zit mijn toerentelleer iig ook. Wellicht kan je er ook nog even een weerstandje van een flink wat ohmpjes tussen zetten.
 
Hoi

Dat aansluiten op een stroomdraadje lijkt mij een heel
slecht plan want er staat duidelijk in de beschrijving
dat dat ABSOLUUT niet mag.
Het beste is inderdaad je mailtje afwachten of even met
je leverancier bellen.
Ik weet niet waar jij hem weg hebt maar die van mij
komt hier ( www.j-p-s.nl ) weg.
Wellicht weten zei iets meer.
Ik heb gister mijn dashbordje gemaakt en aangesloten
maar kon hem nog niet testen want de rest is nog niet
zover om een testrit te maken ;(

groet Zeldzame

full

om dit dashbord gaat het
 
Hoi

Dat aansluiten op een stroomdraadje lijkt mij een heel
slecht plan want er staat duidelijk in de beschrijving
dat dat ABSOLUUT niet mag.
Het beste is inderdaad je mailtje afwachten of even met
je leverancier bellen.
Ik weet niet waar jij hem weg hebt maar die van mij
komt hier ( www.j-p-s.nl ) weg.
Wellicht weten zei iets meer.
Ik heb gister mijn dashbordje gemaakt en aangesloten
maar kon hem nog niet testen want de rest is nog niet
zover om een testrit te maken ;(

groet Zeldzame

(Afbeelding)
om dit dashbord gaat het

oei, dan zie ik toch liever 2 wijzers, ieder zijn ding :)
 
Hoi

Dat aansluiten op een stroomdraadje lijkt mij een heel
slecht plan want er staat duidelijk in de beschrijving
dat dat ABSOLUUT niet mag.
Het beste is inderdaad je mailtje afwachten of even met
je leverancier bellen.
Ik weet niet waar jij hem weg hebt maar die van mij
komt hier ( www.j-p-s.nl ) weg.
Wellicht weten zei iets meer.
Ik heb gister mijn dashbordje gemaakt en aangesloten
maar kon hem nog niet testen want de rest is nog niet
zover om een testrit te maken ;(

groet Zeldzame

(Afbeelding)
om dit dashbord gaat het

Rechtstreeks aansluiten is inderdaad uit den boze.
Een draadje leggen naar de bougie levert wel een signaal op maar is geen alternatief omdat het geheel (bobine) zodanig strak in het blok zit dat bij het opsteken van deze bobine op de bougiekop, het draadje beschadigd en zodus doorgeeft aan het blok. Misschien best eens een keer mijn licht opsteken bij een dealer. Van de fabrikant nog steeds geen reactie en ik vrees dat dat ook zo gaat blijven.
Je hebt jouw Koso overigens mooi geïntegreerd. En voor z'n prijs vind ik het een mooi toestelletje...

Groeten,
Marc
 
De luchtinlaten moet je behouden anders loopt de motor inderdaad voor geen meter.
Dit geldt ook voor het inlaatstukje dat zorgt voor de druk op de vlotterkamer. Als je dit afdicht gaat de motor ploffen als je van het gas afgaat. Bij gasgeven gaat hij niet goed doortrekken. Vanuit esthetisch oogpunt wil ik wel nog experimenteren met luchtinlaten die niet buiten het frame komen, maar een vriend van me die voor de afstelling zorgt (hij komt uit de racerij) zegt dat ik hierdoor het vermogen niet ga verbeteren. Conclusie is dus dat ik misschien beter niks verander. Foto's volgen wellicht binnenkort als weer alles gemonteerd is...
 
Terug
Bovenaan Onderaan