Digitaal dashboard Koso XR-SR

streetfighter3k

Die hard MF'er
3 feb 2005
294
0
Bree-Belgie
Ik heb onlangs een digitaal dashboard geïnstalleerd op mijn ZX9R-streetfighter. De toerenteller wordt volgens de handleiding aangesloten op de kabel die van de ontstekingskaars (bougie) leidt naar de bobijn. Hier ontvangt hij een hoogspanningssignaal. Aangezien de ZX9R de bobijnen rechtstreeks op de ontstekingskaars heeft, kan ik dit niet aansluiten. Zijn er mensen die dit probleem een oplossing kunnen bieden of die iets gelijkaardigs hebben voorgehad?
Bedankt alvast!
 
Hee ik zie dat jou oliedruk lampje brand.
De mijn gaat even aan en dan weer uit en toch als
ik het orginele dashbord eraan hang blijft hij wel branden.
Hoe heb jij deze aangesloten?

Het oliedrukcontact schakelt op de massa en dus staat het lampje bij het origineel dashboard onder constante stroom. Als er dus voldoende oliedruk is dan valt de massa weg zodat het lampje uitgaat. Ik heb hier in het begin ook problemen mee gehad en daarom heb ik mijn olielampje aangesloten op de 'hazard' (driehoekje). Zo ook voor de richtingaanwijzers. Bij mijn zx9 zijn er in het dashboard 2 lampjes voor voorzien. De koso heeft er maar één. Je kunt dan wel gaan werken met een relais, maar ik heb voor de linker het normaal voorziene lichtje genomen en voor de rechter het lampje van de olie. Het is wel een onorthodoxe werkwijze maar het werkt perfect. De hoofdzaak is dat als je rijdt, er geen enkel lampje mag branden, want dan scheelt er iets. En daarbij, vanaf de zitpositie zie ik de symbolen niet eens, zodus... Normaal ben ik ook heel erg stipt in dit soort dingen maar hier stoort het me echt niet. Er blijft trouwens nog een lampje over (R). Je moet er van uitgaan dat de Koso ontworpen werd voor zowel scooter, quad en moto. Kwestie van een beetje je plan te trekken!
 
Het oliedrukcontact schakelt op de massa en dus staat het lampje bij het origineel dashboard onder constante stroom. Als er dus voldoende oliedruk is dan valt de massa weg zodat het lampje uitgaat. Ik heb hier in het begin ook problemen mee gehad en daarom heb ik mijn olielampje aangesloten op de 'hazard' (driehoekje). Zo ook voor de richtingaanwijzers. Bij mijn zx9 zijn er in het dashboard 2 lampjes voor voorzien. De koso heeft er maar één. Je kunt dan wel gaan werken met een relais, maar ik heb voor de linker het normaal voorziene lichtje genomen en voor de rechter het lampje van de olie. Het is wel een onorthodoxe werkwijze maar het werkt perfect. De hoofdzaak is dat als je rijdt, er geen enkel lampje mag branden, want dan scheelt er iets. En daarbij, vanaf de zitpositie zie ik de symbolen niet eens, zodus... Normaal ben ik ook heel erg stipt in dit soort dingen maar hier stoort het me echt niet. Er blijft trouwens nog een lampje over (R). Je moet er van uitgaan dat de Koso ontworpen werd voor zowel scooter, quad en moto. Kwestie van een beetje je plan te trekken!

het probleem met 2 knipperlichtjes of 1 knipperlichtje kun je oplossen met een paar diodes (of een extradraadje van je knipperrelais af.)
 
het probleem met 2 knipperlichtjes of 1 knipperlichtje kun je oplossen met een paar diodes (of een extradraadje van je knipperrelais af.)

Zo ver wilde ik het nog niet zoeken, maar inderdaad, er zijn verschillende mogelijkheden. Ik ben benieuwd of de weergegeven gegevens gaan kloppen. Ik heb namelijk mijn oude Sigma-kmteller parallel laten staan. Kan ik controleren hoeveel ze van mekaar afwijken...
 
Hoi, ik heb er net ook eentje aangeschaft. Ik heb op mijn GSX R1100 alleen een lampje welke gaat branden als de tank bijna leeg is.
weet iemand of je hier iets mee kan voor de tankmeter op dit digitale apparaat?
 
Hoi, ik heb er net ook eentje aangeschaft. Ik heb op mijn GSX R1100 alleen een lampje welke gaat branden als de tank bijna leeg is.
weet iemand of je hier iets mee kan voor de tankmeter op dit digitale apparaat?

Ik dacht dat iemand op dit eigenste forum hier een oplossing voor had. Kan je misschien best die persoon ff contacteren. Wat betreft de Koso : ik heb hem ondertussen kunnen testen en hij functionneert uitstekend.
 
Dacht het niet! Je moet een constante stroom hebben om het ding operationeel te krijgen. Verder werkt het perfect. Mijn oud tellertje (sigma) staat er nog steeds op en registreert identiek dezelfde gegevens. Dat zit dus goed...
 
Heeft er toevallig iemand een aansluitschema van zo'n ding?Kan ik eens kijken of het werkt.De goedkopere uitvoering van deze koso is al eens gemonteerd op TT's zonder accu.
Spanning word met spanningsregelaar naar gelijkstroom afgeregeld dus ik denk dat het moet lukken.Alleen een schema zou handig zijn.
Wie o wie heeft er dus een schema liggen en wil hem inscannen en naar me toe mailen?
Bij voorbaar dank alvast.
ransjooman@gmail.com
 
Heren,

Ik heb een XR-SR geintergreerd met mijn eigen teller, fase 1 het samenvoegen is gerealiseerd nu alleen nog afwerking.
Maar eh mijn TLR heeft een knipper lamp als ik op reserve moet weet iemand hoe ik deze KOSO kan aansluiten ????
Thanx
 
Ha Oma!!!

F een vraagje: tot hoeveel km/u geeft dat Koso ding aan? Las op de site van Koso.tw dat een aantal tellers maar tot 160 km/u aangeeft, maar kon niet terugvinden of dat voor het ding uit dit topic ook geldt...
 
Ha Oma!!!

F een vraagje: tot hoeveel km/u geeft dat Koso ding aan? Las op de site van Koso.tw dat een aantal tellers maar tot 160 km/u aangeeft, maar kon niet terugvinden of dat voor het ding uit dit topic ook geldt...

Gaat alleszins vlotjes over de 160. Hij geeft meer aan dan je met een streetfighter kan hakken... Ik heb 'm ondertussen al enkele maanden om een zx9r, en dit tot tevredenheid.
 
Hallo,

Ik sta op het punt om ook zo een dashboard te kopen voor mijn VTR.
Op www.motorforum.be zijn de comentaren echter niet echt possitief.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee... misshien ligt het slecht werken wel aan de manier van aansluiten als ik dat hier allemaal zo lees :?

Alvast bedankt
 
Hallo mensuh,

ik heb recent ook hetzelfde type KOSO digitale teller op mijn streetfighter gemonteerd! So far so good; ziet er leuk uit en ik ben er dankzij de uitleg op dit forum ook nog in geslaagd de instelling voor de bandenmaat te wijzigen! *O*
Echter na de 1e testrun blijkt nu;

Zodra de snelheid > 33 km/uur wordt valt ie terug naar 0 km/uur. -O- -O-

Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de sensor icm het aangebrachte magneetje. Instructiegewijs heb ik de afstand tussen beide < 0,8 mm.

Heeft iemand een idee/suggestie?

Groet

King Kawa
 
heb hetzelfde probleem...
Zal eens proberen de sensor iets te verplaatsen,misschien dat het wat uitmaakt.
Laat ook even iets weten of het bij jouw iets uitmaakt.
Ik heb mijn magneet trouwens in mijn remschijf gelijmd(in een van de gaten van de zwevende schijf opname)
 
Ik heb het magneetje in een (geboord) gaatje vlak boven 1 van de gaten van de zwevende schijf opname.

kheb inmiddels een ander(identiek)magneetje geprobeerd en nu meet ie tot
63 km/uur voordat ie terug naar 0 km/uur valt :?

Note; deze meting vond plaats met dezelfde afstand tussen sensor en magneet als met het 1e magneetje waarbij de max. meting 33 km/uur was!

(kheb tevens meerdere testrunnen gedaan waarbij ik de afstand tussen sensor en magneet heb gevarieerd; bovenstaande was het 'best' behaalde resultaat :N )
 
Ik heb mijn magneet omgedraaid.Hij moet namelijk met de zuid zijde naar je sensor wijzen.En probeer je sensor zo dicht mogelijk naar je magneet af te stellen.Mijne staat op 0,2 mm.
Teller werkt perfekt nu.
Succes ermee en laat even weten of het lukt.
Ik heb anders nog neodium magneten liggen met een diameter van 8 mm.Die krijg je dus echt niet van een staalplaat af met je vingers.Heb ik ook vervangen voor de meegeleverde magneten van Koso.
 
Bedankt voor je reactie!.

Ik was op de hoogte van het feit dat je het magneetje met de juiste zijde naar de sensor moest plaatsen, echter was het best behaalde resultaat in mijn geval nog maar 63 km/uur (sensor zo dicht mogelijk op het magneetje geplaatst).

Je hebt echter wel mijn vermoeden bevestigd dat het evt aan het magneetje kon liggen (met name de magnetische kracht ervan). Kun jij me zeggen waar ik die Neodymium magneten kan kopen??

Groet King Kawa
 
Heb mijne via mijn werk.Ik meen dat de firma "Goudsmit"heet.Ik zal anders maandag eens navragen op de zaak.
Je kunt er ook eentje gratis afhalen.Regio Limburg Noord-Brabant Oost.Ik heb er nog wel wat over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan