Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Digitaal dashboard Koso XR-SR

streetfighter3k

Die hard MF'er
3 feb 2005
294
0
Bree-Belgie
Ik heb onlangs een digitaal dashboard geïnstalleerd op mijn ZX9R-streetfighter. De toerenteller wordt volgens de handleiding aangesloten op de kabel die van de ontstekingskaars (bougie) leidt naar de bobijn. Hier ontvangt hij een hoogspanningssignaal. Aangezien de ZX9R de bobijnen rechtstreeks op de ontstekingskaars heeft, kan ik dit niet aansluiten. Zijn er mensen die dit probleem een oplossing kunnen bieden of die iets gelijkaardigs hebben voorgehad?
Bedankt alvast!
 


Ik heb de zelfde Koso op mijn SV650N uit '99.

Ik heb de toeren teller"draad" als volgt aangesloten!!

# Ik heb via het schema uit mijn Haynes manuall uitgezocht welke draad(kleur)van de toerenteller is.

# Tellerpartij losgemaakt van de kabelboom, kabels van de tellerpartij losgeknipt. Zodat ik de stekker van de teller weer op de kabelboom kon steken.

# Kabels van de Koso op de afgeknipte kabels gemaakt (kabelschoentjes en krimpkous)
( Let wel, ik heb een werkplaats handboek waaraan in de kabels makkelijk kon herkenen)

# Dan is het een kwestie van stekker in elkaar en tadaa!!

# ik heb wel de snelheids meter van de Koso gebruikt.

Werkt bij mij perfect!!!

Lukt het niet Mail me maar!!!!!! Als het niet duidelijk is wat ik heb geschreven, wil ik het ook wel ff over de foon uitleggen.

Ik heb ook een vraag aan jou, hoe heb jij de wielmaat ingegeven. Ik kom namelijk niet in het setting-menu.

Ik hoor graag van je. Ik hoop dat we elkaar uit de brand kunnen hebben.

Polleke

PS. Hey ZELDZAME, misschien dat jij wel in het Setting-menu kan komen om de wielmaat in te geven??
 
Laatst bewerkt:

Zoals ik van jou heb begrepen, heb je het impulsdraadje voor de toerenteller rechtstreeks aangesloten op het draadje van de toerenteller van de KOSO. Ik heb dit zelf ook al geprobeerd alhoewel dit in de handleiding ten stelligste wordt afgeraden. De draad voor de toerenteller reageert immers op inductie. Ik heb sinds afgelopen zaterdag ook een werkplaatshandboek voor mijn zx9r. Weet nu ook de betekenis van de kleuren maar heb nog geen tijd gehad om me er mee bezig te houden. Ik ga je hiervan op de hoogte houden. Wat betreft de benzinemeter : de zx9r heeft enkel een benzineknop, dus geen lichtjes, meter of dergelijke, maar hier kan ik mee leven. Wat betreft jouw probleem met betrekking tot de wielmaat : sta me toe dit even aan een vriend van me te vragen. Hij heeft namelijk de voor-installatie gedaan. Het was niet eenvoudig heeft hij me gezegd, maar het is mogelijk. Alvaste bedankt en je hoort nog van me!

Groeten,

Marc
 
Toerenteller!!!

Ik heb de draad van de Koso aangesloten op de kabelboom van de motor. Daar zit immers ook een draadje voor de originele toerenteller. OP dit draadje heb ik hem aangesloten.

Ik heb dit gisteren geprobeerd, maar het functionneert niet. Dit heeft misschien te maken met het verschillend type signaal dat jouw SV geeft. Wellicht is dit zo omdat het een 2pitter is. Wanneer ik de draadjes aan mekaar koppel, krijg ik +/-2 sec. een signaal en dat valt daarna direct weg. We gaan binnenkort eens proberen of dat we geen signaal kunnen vinden bij de alternator. Wordt vervolgd dus...
Wat betreft jouw probleem om in de set-up te geraken heb ik gisterenavond ook navraag gedaan. Mijn mekanieker heeft haar ook uren op zitten vloeken. Je moet zoals in de handleiding beschreven wordt, toets 2+3+4 tegelijkertijd indrukken. Wat NIET in de manual staat is echter dat je deze 3 knopjes tamelijk lang ingedrukt moet blijven houden totdat het gedeelte van de display wat in normale toestand de toerenteller weergeeft, begint te knipperen. Vandanaf zit je in het set-up menu. Het is maar een kleinigheidje maar vind het maar! Je hebt ook bijna drie handen nodig om het uit te voeren, want je moet daarna met de contactsleutel enkele keren aan en uitschakelen. In alle geval : veel succes ermee!
 


1000 X dank voor de uitleg.

Ik neem aan dat je de 3 knoppen in moet drukken als hij aan staat. Uit de handleiding haal ik namelijk dat hij uit moet staan. Dit vind ik vreemd.

Ik ga er in ieder geval meteen mee aan de slag.

Polleke

UPDATE!!!!

Het is me gelukt. Ik heb het als volgt gedaan!

1 Contact staat uit!!
2 druk toets 2,3 en 4 in.
3 draai de contact sleutel om, je moet de 3 knoppen wel ingedrukt houden!!!!(of je pa of wie dan ook in de buurt is)
4 op het moment dat de teller aan gaat komt hij in het instellingen scherm.

!!!! Let op!!!
Hou de drie knoppen ingedrukt tot het scherm volledig te zien is!!!

polleke
 
Laatst bewerkt:
Hoi

Zo te horen staat mij nog iets leuks te wachten
Ik heb namelijk alleen nog maar tijd gehad om hem
in een dashbordje te bouwen en aan te sluiten.
Ik heb dus nog geen tijd gehad om alles te testen
en in te regelen want mijn motor loopt nog niet.
Maar ik kan wel wat met deze tips denk ik.

mijn dank is groot

groet Zeldzame
 

als het niet lukt moet je me maar ff een mailtje sturen. Ik help je graag. Ik heb hem met de hulp van mede formers ook sinds 2 minuten aan de gang gekregen. Moeilijk is het niet, als je weet hoe je het precies moet doen.

Morgen een mooie beugel maken voor de teller!!!

Polleke
 

mmm... een week geleden heb ik ff linkje gepost naar een verhaal over hoe je dat ding programmeert... Maar goed, jullie hebben het zelf uitgevonden
Game on!
 
hoi

Ik heb gewoon een plexiglas plaatje gemaakt in
mijn kuipje en die op hoekijzers gezet.
Zo kan ik overal mooi bij en als laatste het kuipje
eroverheen schuiven en vastdraaien.

groet Zeldzame
 
ik kan mij haast niet voorstellen dat het niet werk als je hem op de primaire kant van je bobine zet. een puls signaal is een puls signaal. of het nou uit inductie komt of een kant en klaar signaaltje is. er zijn nog wel 2 dingen waar je rekening mee moet houden denk ik. het signaaltje moet wel duidenlijk hoog of laag worden. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat dat het puls signaaltje aan de primaire kant van de bobine niet goed omhoog of omlaag wordt getrokken. wat je zou kunnen doen is een flinke weerstand (in de megaohms) tussen je signaaldraad en de massa of de 12v doen (massa of 12v ahhankelijk of het signaal positief of "nul" is) ook denk ik dat het belangrijk is dat de teller goed aangesloten is! dat betekend dat het op dezelfste massa als je boinne moet zitten, en dat je ook niet vergeten mag zijn om een massa draadje aan te sluiten.

maw. weet je zeker dat er een goede bloggolf met een duidenlijke nul en een duidenlijke 1 op de teller wordt aangeboden? als je bijf nu de letter zou voeden met alleen 1 losse batterij ofzo, en je hebt hem niet om massa aangesloten, is het heel lochisch dat hij niet werkt...
 

Met dat wat ik ervan ken had ik ook al aan de oplossing gedacht die jij voorstelt, alleen ben ik van electriciteit niet goed genoeg op de hoogte om dit tot uitvoer te brengen. Maar ik ken wel iemand die hiermee aan slag kan. We moeten alleszins met het primaire signaal werken. Bedankt alleszins en de resultaten worden meegedeeld zodra we het ding aan de praat hebben...
 


Ik kan dit allemaal niet volgen(maar dat ligt aan mij).

Ik heb de kabel in ieder aangesloten op de kabelboom. Via het Service manuall gekeken welk draadje voor de(originele) toerenteller is, en voila!!

Polleke
 
Jawel,jawel, het probleem is opgelost. De toerenteller doet het! De oplossing is vrij simpel. Niks weerstanden of andere toestanden. Ik heb van 2 bobines (annex-bougiekoppen) ieder het draadje genomen dat instaat voor de primaire impuls. Hieraan heb ik voor beide een draadje van ongeveer 10 cm verbonden. De signaaldraad naar de toerenteller heb ik voor 10 cm gestript. Deze drie draden heb ik vervolgens om elkaar gewikkeld en daarna netjes omwikkeld met ducktape. Wanneer je de signaaldraad niet stript, reageert hij niet. Daarvoor is de spanning die de impulsdraden (+/- 3,6 V) te laag. Binnenkort volgt er nog een foto. Zelf beschik ik niet over een digitale camera. Maar ook daaraan wordt gewerkt...
 
Hee ik zie dat jou oliedruk lampje brand.
De mijn gaat even aan en dan weer uit en toch als
ik het orginele dashbord eraan hang blijft hij wel branden.
Hoe heb jij deze aangesloten?
 
krijg je wel het goede toerental als je beide bobines pakt?? bijvoorbeeld 2x te veel? (of kan je dat instellen op het dashboard)

Stationnair draait de motor +/- 1000 toeren. Onderbreek ik één impulsdraadje, dan valt ie terug tot de helft omdat hij dan ook maar de helft krijgt van de impulsen. Op het dashboard kan je wat dit betreft niks instellen, maar dat is ook niet nodig.