Digitale flitspaal

Sphyrnidus

MF veteraan
29 jun 2004
6.839
993
Zuid Holland
Nu ook mijn leefomgeving wordt volgeplempt met de digitale flitspalen de volgende vraag.
Als ik het goed begrijp activeer je ze ook nu als je over de voorsorteerbaan voor re of li af rijdt. Ik ga wel eens vooraan staan :) om niet van achteren te kunnen worden gen**id.
Leidt dit tot prenten? Iemand ervaring mee?
Ik probeerde de zoekfunctie, maar vond het niet, maar zo ja, dan hoor ik het wel.
Het gaat dus om dit soort apparaten.
 
Als je ver genoeg over de streep gaat wel. Gewoon achter de streep blijven en tussen de auto's blijven staan; je bent toch altijd als eerste weg. Als er twee Ferrari's of Tesla's oid vooraan staan, mss effe uitkijken :P
 
Als je vooraan staat, word je altijd van achteren genaaid lijkt mij. Maar waar heb je het nu precies over? Rood licht camera's?
 
Gewoon niet te ver door rijden. Ik weet niet of deze palen nog met lussen in het wegdek werken, maar de "oude" generatie maakte altijd 2 foto's om te zien of je daadwerkelijk was doorgereden, of op de lussen was gestopt.
 
Gewoon niet te ver door rijden. Ik weet niet of deze palen nog met lussen in het wegdek werken, maar de "oude" generatie maakte altijd 2 foto's om te zien of je daadwerkelijk was doorgereden, of op de lussen was gestopt.

(TVPtje)
ik hoop dat er zoiets is als die 2-fotos, want ik sta nogal eens op of over de streep als de ruimte voor zebra of fietspad of kruisende weg het toelaat.

doel is m.i.: vooraan, zichtbaar, blokkerend voor de autos (dat ze niet je laarzen eraf rijden), en hoe verder van (voor) de autos hoe beter...
(ik ben in polen eens aangetikt door een koekblik die in het oranje licht viel terwijl ik op groen wachtte - niet leuk).

ben wel geinteresseerd:
hoe wordt dit in huidige lesmateriaal gebracht ?
wat mag er, wat tolereert men, en wat zijn de goede-gewoontes ?
 
Als je vooraan staat, word je altijd van achteren genaaid lijkt mij. Maar waar heb je het nu precies over? Rood licht camera's?

Het gaat om de volgende situatie: 3 stroken, een voor linksaf, een voor rechtdoor en een voor rechtsaf. Vroeger stond daar zo'n analoge paal en kon je dus rustig over de "verkeerde" strook rijden om je voor het verkeer op te stellen of eventueel er tussen (maar daar hou ik niet zo van, omdat de auto's niet allemaal tegelijk groen krijgen). Nu kwam ik dus vandaag achter een rij te staan voor rechtdoor en dacht als ik er nu langs ga op de verkeerde strook, flitst dat kreng dan, want ik hoorde van een kennis die de dingen installeert dat ze ook flitsen nu als het afslaande verkeer door rood rijdt.
Zo duidelijker?
 
Naar mijn weten flitsen ze niet als er langzamer dan 15km/u wordt gereden. Dit om te voorkomen dat er voertuigen op de foto gezet worden die even plaats maken voor een ambulance of iets dergelijks.
 
Naar mijn weten flitsen ze niet als er langzamer dan 15km/u wordt gereden. Dit om te voorkomen dat er voertuigen op de foto gezet worden die even plaats maken voor een ambulance of iets dergelijks.
Dacht ook zoiets, maar dacht dat het zelfs onder de 30km/u niet ging. Dacht dat het vooral voorzien is voor de prioritaire voertuigen, omdat die naar het schijnt volgens de wet niet sneller dan 30km/u mogen als ze door het rood rijden ... maar heb het allemaal maar van horen zeggen dus ...

Wel weet ik dat ik ook nog nooit problemen heb gehad door een beetje over de streep te gaan staan, zolang je dat maar traag doet, en enkel wanneer de situatie het toelaat (dus niet wanneer er twee 500+PK vierwielers naast (beetje achter) je staan, zoals al iemand hier aanhaalde)
 
Naar mijn weten flitsen ze niet als er langzamer dan 15km/u wordt gereden. Dit om te voorkomen dat er voertuigen op de foto gezet worden die even plaats maken voor een ambulance of iets dergelijks.

Dus langzaam door rood rijden wordt niet meer beboet door zo'n broodtrommel?
 
Rood is rood hoor, je wordt gewoon geflitst ongeacht je snelheid. Of je hem daadwerkelijk binnenkrijgt is wel de vraag. Voorrangsvoertuigen worden ook gewoon geknipt als ze door rood of te snel rijden, echter zit er een stukje kenteken herkenning in en wordt vervolgens gekeken of het voorrangsvoertuig met prioriteit reed.

Zelf ben ik op de motor wel eens geflitst toen ik links naast een rijtje auto's ging staan (nog net op het links-af stukje stond. Ik ging wel gewoon rechtdoor maar kon niet over de juiste baan vanwege een vrachtwagen. Ik zag de flits in m'n spiegel maar heb nooit wat thuis gekregen.
 
Rood is rood hoor, je wordt gewoon geflitst ongeacht je snelheid. Of je hem daadwerkelijk binnenkrijgt is wel de vraag. Voorrangsvoertuigen worden ook gewoon geknipt als ze door rood of te snel rijden, echter zit er een stukje kenteken herkenning in en wordt vervolgens gekeken of het voorrangsvoertuig met prioriteit reed.

Zelf ben ik op de motor wel eens geflitst toen ik links naast een rijtje auto's ging staan (nog net op het links-af stukje stond. Ik ging wel gewoon rechtdoor maar kon niet over de juiste baan vanwege een vrachtwagen. Ik zag de flits in m'n spiegel maar heb nooit wat thuis gekregen.

Dit relaas betreft camera's van een ouder type, en de reden dat je wel een flits zag en nooit een acceptgiro hebt ontvangen zit 'm in het feit dat je kenteken werd afgedekt door de vrachtauto.
 
Laatst bewerkt:
Rood is rood hoor, je wordt gewoon geflitst ongeacht je snelheid. Of je hem daadwerkelijk binnenkrijgt is wel de vraag.
:^ Ik heb er nog een "zaak" over lopen (al bijna een jaar :X). Twee foto's van mij op mijn motor, beide riant over de streep, maar nog voor het stoplicht. Gewoon de boete voor door rood binnen gekregen hoor. (En da's dus de verkeerde, want ik ben niet door rood gereden, alleen maar niet tijdig gestopt.)
 
Als je ver genoeg over de streep gaat wel. Gewoon achter de streep blijven en tussen de auto's blijven staan; je bent toch altijd als eerste weg. Als er twee Ferrari's of Tesla's oid vooraan staan, mss effe uitkijken :P
Oh ben jij er zo een? die lekker andere motorrijders tussen de rij optrekkende auto's parkeert.. |(
 
Hier in Voorne Putten hebben ze ook in 1 avond de wereld aan zulke palen neergeplemd. Wel in onopvallende oranje/blauw/wit kleuren.
 
Het gaat om de volgende situatie: 3 stroken, een voor linksaf, een voor rechtdoor en een voor rechtsaf. Vroeger stond daar zo'n analoge paal en kon je dus rustig over de "verkeerde" strook rijden om je voor het verkeer op te stellen of eventueel er tussen (maar daar hou ik niet zo van, omdat de auto's niet allemaal tegelijk groen krijgen). Nu kwam ik dus vandaag achter een rij te staan voor rechtdoor en dacht als ik er nu langs ga op de verkeerde strook, flitst dat kreng dan, want ik hoorde van een kennis die de dingen installeert dat ze ook flitsen nu als het afslaande verkeer door rood rijdt.
Zo duidelijker?


Ik ben 1 keer geflitst op die manier.
Was tijdens een proefrit op motor van de dealer.
Ik heb bezwaar aangetekend toen, het was duidelijk te zien dat ik niet afsloeg op de 2e foto.
(het kwam precies ongelukkig uit, ik ging er rustig links langs, mezelf vooraan opstellende ging rechtdoor op groen en moest ik dus ff gas geven.

Geen idee wat er uiteindelijk met het bezwaar is gebeurd, de betreffende dealer ging failliet en ik heb er niks meer van gehoord.
 
Hier bij ons hebben ze op de dijken groen geverfd :S
Ze hangen wat hoger en tussen de bomen. Wanneer je niet weet dat ze er hangen en je knalt er met een gangetje voorbij, dan lijkt het me knap lastig om die flitskast te spotten.
 
Oh ben jij er zo een? die lekker andere motorrijders tussen de rij optrekkende auto's parkeert.. |(
Niet te snel met je conclusies he: als ik een andere motorrijder achter me heb, ga ik, ondanks het feit dat het niet is toegestaan, wel een stukje vooruit om de snuiter ruimte te geven ;)
 
Niet te snel met je conclusies he: als ik een andere motorrijder achter me heb, ga ik, ondanks het feit dat het niet is toegestaan, wel een stukje vooruit om de snuiter ruimte te geven ;)
Ok, dan is het goed.. B|

Altijd weer lachen als het zonnetje begint te schijnen: Staat meteen de zonder handschoenen/gympies brigade weer netjes in de weg.. :+
 
Het gaat om de volgende situatie: 3 stroken, een voor linksaf, een voor rechtdoor en een voor rechtsaf. Vroeger stond daar zo'n analoge paal en kon je dus rustig over de "verkeerde" strook rijden om je voor het verkeer op te stellen of eventueel er tussen (maar daar hou ik niet zo van, omdat de auto's niet allemaal tegelijk groen krijgen). Nu kwam ik dus vandaag achter een rij te staan voor rechtdoor en dacht als ik er nu langs ga op de verkeerde strook, flitst dat kreng dan, want ik hoorde van een kennis die de dingen installeert dat ze ook flitsen nu als het afslaande verkeer door rood rijdt.
Zo duidelijker?

Helder. Ik denk dat, als die kennis van jou ze installeert, hij er ook wel wat van af zal weten, dus ik zou maar afgaan op wat hij zegt. Ik wil graag nog twee opmerkingen plaatsen.

Ten eerste, iemand zegt dat die dingen een kentekenherkenning hebben voor bijvoorbeeld voertuigen van hulpdiensten. Dat klopt niet. Sterker nog, al is op de foto te zien dat het om een politievoertuig gaat, de bekeuring wordt gewoon opgestuurd naar de wagenparkbeheerder. Deze stuurt hem naar het betreffende bureau, en dan mag de bestuurder uitleggen waarom hij een bon heeft. Meestal heeft dat te maken met spoedopdrachten, en dan schrijft de chef een rapportje en is de zaak afgedaan. Als je geen goede verklaring hebt, reken dan op een pittig gesprek.

Ten tweede over iemand die zegt niet door rood te zijn gereden omdat hij het licht niet was gepasseerd. Dat maakt in principe niet uit. Je vindt bij het verkeerslicht een streep, haaks op de rijbaan. Dat is de zogenaamde "stopstreep". Het woord zegt het al. Ben je deze streep voorbij, dan ben je technisch gezien door rood gereden. Hier zijn meerdere uitspraken over te vinden. Kortweg komt het er op neer dat er twee foto's worden gemaakt, op de tweede foto wordt bij de letter "V" (velocity) de snelheid vermeldt. Is deze 0, maar sta je wel voorbij de streep, dan ben je dus niet door rood gereden, maar krijg je een bon voor "niet stoppen voor de stopstreep", een veel lagere boete. Rijd je op de tweede foto bijvoorbeeld nog 21 km/u, dan ben je de sigaar.
 
Ten tweede over iemand die zegt niet door rood te zijn gereden omdat hij het licht niet was gepasseerd. Dat maakt in principe niet uit. Je vindt bij het verkeerslicht een streep, haaks op de rijbaan. Dat is de zogenaamde "stopstreep". Het woord zegt het al. Ben je deze streep voorbij, dan ben je technisch gezien door rood gereden. Hier zijn meerdere uitspraken over te vinden. Kortweg komt het er op neer dat er twee foto's worden gemaakt, op de tweede foto wordt bij de letter "V" (velocity) de snelheid vermeldt. Is deze 0, maar sta je wel voorbij de streep, dan ben je dus niet door rood gereden, maar krijg je een bon voor "niet stoppen voor de stopstreep", een veel lagere boete. Rijd je op de tweede foto bijvoorbeeld nog 21 km/u, dan ben je de sigaar.
Ja dat bedoel ik ook. Op de tweede foto sta ik mooi met mijn voet aan de grond.
Als ik eindelijk eens bij de rechter mag komen (het is nu volgens mij al meer dan een jaar geleden :X) dan zal ik nog eens naar V kijken; die moet wel 0 zijn.
 
Ok, dan is het goed.. B|

Altijd weer lachen als het zonnetje begint te schijnen: Staat meteen de zonder handschoenen/gympies brigade weer netjes in de weg.. :+

en de 'stoere' doorrijder-mannetjes die in volledig textielpak / leder lopen te janken over andermans verantwoordelijkheid komen ook weer om de hoek aanzeilen :)

(nee ik voel me niet aangesproken)
 
Ja dat bedoel ik ook. Op de tweede foto sta ik mooi met mijn voet aan de grond.
Als ik eindelijk eens bij de rechter mag komen (het is nu volgens mij al meer dan een jaar geleden :X) dan zal ik nog eens naar V kijken; die moet wel 0 zijn.

In dat geval kun je worden beboet voor het "Niet stoppen voor stopstreep"
Iets van €100,-

Al denk ik dat jij er niets meer van hoort....
 
Terug
Bovenaan Onderaan