dikke armen

het is heel normaal dat je spieren opzwellen als je ze intensief gebruikt. Het wordt namelijk volgepompt met bloed, zoals iemand al riep.
ik denk dat je het idd met training kunt verhelpen, maar dan moet je trainen op spier-uithoudingsvermogen. Dat betekent veel herhalingen met weinig gewicht.
je spieren moeten ook in staat zijn snel te herstellen. Met crossen is dat moeilijk, omdat het heel statisch belast wordt.
ik zou als ik jou was even gaan vragen aan een sportadviseur o.i.d. hoe hij dat kan aanpakken.

suc6 ermee
 
Moest toch eventjes aan deze meneer denken :)

popeye.jpg


Maarreh even serieus: heb er ook wel last van gehad, maar bij mij was het de volgende dag weer weg. Lijkt mij dat als het langer duurt of als het echt pijnlijk wordt dat je dan toch even langs de huisarts gaat.
 
Dit verschijnsel komt mij iets te bekend voor... '(

Dit seizoen tidjens SuperMotard wedstrijden ook veel last van gehad.
Zoveel zelfs dat remmen niet meer mogelijk was en ik met mijn hele arm aan het gas moest draaien ipv alleen met mijn pols.

Tijdens het 'gewone' weg-racen heb ik er weinig last van maar zodra ik het off-road in ga beginnen mijn onderarmen inderdaad te verkrampen.

In eerste instantie had ik het idee dat het door mijn pak kwam.
Zou dit te klein zijn waardoor een goede bloeddoorstroming niet mogelijk is?
Niet helemaal want ik heb wedstrijden met mijn ritsen van onderarmen open gereden en dit hielp niet helemaal.

Zou het dan aan mijn conditie liggen?
Misschien wel, ik ben i.i.g. meer in het zand gaan rijden. Dit heeft wel wat geholpen. Voor je zoon zal het geen nut hebben want dat is juist waar het probleem zich voordoet dus het kan haast niet aan zijn conditie liggen...
Ik heb in de sportschool een aantal oefeningen uitgevonden/ ontwikkeld waardoor het uithoudingsvermogen van mijn onderarmen wat beter is geworden.

Heb thuis een stok genomen van schouderbreedte. In het midden een touw van ca. 1,5 meter met aan het einde een gewicht van 2 kilo.

Vervolgens rol ik het touw rond de stok met beiden armen vooruit gestoken.
Dit kan je beiden richtingen op doen. Met de ene kant train je de onderzijde van je onderarmen en met de andere kant op de bovenzijde van je onderarmen.

Als je een lichter gewicht neemt zal je je spieren meer op uithoudingsvermogen trainen en een zwaarder gewicht puur op explosieve kracht.

Ik moet zeggen dat door de training het wel iets beter geworden is maar absoluut nog niet over.
Mijn onderarmen worden bij intensieve inspanning ca. 1,5 x de omvang die ze normaal zijn. Ze noemen dit ook wel 'blow-up's'.

Zoals in een eerder post gemeld heeft Kenny R. jr. zich hiervoor laten opereren.
Wat ze exact doen is mij nog niet duidelijk.

Wel wat info op veschillende sites gevonden:
1
Roberts has been suffering all season with his arm "pumping up", causing pain and weakness during the races and spoiling his performance on the new four-stroke Suzuki GSV-R prototype. Now he is to have surgery to relieve the pressure, a common problem for motorcycle racers, and a common treatment.

Originally he had planned to have the operation during the summer break after next weekend's German GP. A deterioration in his condition over the past two races changed his and the team's minds, and they decide to go ahead directly to give him the longest possible time to recover.

"I've had problems ever since we started riding the four-stroke. The bike is heavier and takes more muscling around, and you also have to blip the throttle to back-shift while you're braking, which puts a lot more strain on your arm," explained a disappointed Roberts, after dropping from fourth at the start of the race to 14th.

"I've been suffering from fatigue and pumping up, and we planned to have the operation done quietly during the summer break.

2
Roberts is missing this weekend's German GP at Sachsenring - a one race forced absence - as he recovers from surgery on his right arm, which has been troubling him all season with the phenomenon nicknamed “Racers’ Wrist”.

In Kenny’s case, this was expressed as compartment syndrome in the muscles of his right forearm, after years of strain of operating the throttle, brake and steering of a motorcycle at racing speeds. It caused his arm to pump up while riding, and though the rider kept his problems private, he had been suffering from the start of the season.

The painful problem became acute at Assen and Donington Park at the last two GPs, triggering the decision to put planned surgery forward by a week, missing the German GP with the aim of ensuring more than complete recovery when the season resumes at Brno.

“I’d been planning to have the surgery privately during the break – but the problem was just getting too bad,” explained Roberts, who flew home directly from last weekend’s British GP.

The surgery was performed in California by well-known sports surgeon Dr Arthur Ting, who has also treated (among others) five-times champion Mick Doohan.

Dr Ting pronounced the operation a complete success. “Kenny had compartment syndrome of the forearm, commonly referred to as ‘arm pump’,” said Ting. “This causes excruciating pain, making if difficult if not impossible for a rider to hold on to the bike.

“I performed a cutting and releasing of the fascia sheath. This was done because the muscle under the sheath was getting too big to be contained by the sheath. The normal recovery period is five to six weeks, but in Kenny’s case recovery should be much quicker.”

Volgens mij is de fascia sheath het vlies wat over de spier heen zit maar nu gaat mijn anatomische kennis niet al te ver...

Misschien moeten wij die Dr. Ting maar eens over laten komen.
 
er zijn idd een soort van banden die om je pols heen lopen, in je pols lopen spieren, zenuwen ed door bepaalde 'loges'heen, allemaal bij elkaar, wat er dus gebeurd bij carpaal tunnel en bij zo'n pomp is bijna identiek, die spier blaast te veel op waardoor alles in deze loges in de knel komt, zenuwen worden geplet etc.

de operatie die ze doen is vrij simpel, ff het retinaculum ( die band dus) opensnijden, en klaar is kees. dan kan de druk dus weg, en heb je geen last meer van de pomp/beknelling
 
Uit eigen ervaring ( 'kheb ook jaren in Maastricht gereden ) weet ik precies wat dit is en hoe het aanvoeld. '(
Ik ben er op de volgende manier vanaf gekomen:
Gebruik nu eerst het seizoens-einde om volledig te herstellen d.m.v. rusten
en doe 3 of 4 keer per week oefeningen ( knijp-beweging en polsen op alle mogelijke manieren draaien ) in warm water ( bad ), maar zorg wel dat dit ontspannen bewegingen zijn zonder krachtgebruik. :)
Zodra het helemaal hersteld is kun je langzaam aan gaan werken aan het opbouwen van kracht middels trainingen op interval-basis. Bij deze trainingen is vooral de knijp-beweging belangrijk voor de krachtopbouw en de draaibewegingen voor de ontspanning. Zorg dat deze trainingen absoluut geen overbelasting te weeg brengen want dan ben je weer terug bij af. :( Combineer je training evt. met gebruik van extra eiwitten na de training. Voor meer uithoudingsvermogen tijdens het nieuwe seizoen kun je evt. nog creatine gebruiken.
Zorg in elk geval altijd dat de warming-up goed is en dat je na trainingen en wedstrijden altijd goed de tijd neemt om te rekken / strekken.
Melvin, succes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan