Dilemma; puur doorwaai jas, of hybride

Londen

MF'er
31 mrt 2015
205
6
Amsterdam
Na afgelopen zomer wil ik wil graag een doorwaai jas aanschaffen. Ik merkte op motorvakantie dat het echt niet leuk was om in mijn huidige motorpak door 30 graden te rijden.
Ik houd van weinig meenemen, dus waar ik bang voor ben is dat alleen een doorwaai jas (en regenjas) meenemen op motorvakantie een slecht idee is. Want als ik s'avonds ga rijden of als het niet zo heet is, ga ik het koud hebben denk ik.

Dus nu heb ik voor mezelf twee opties bedacht;

Óf ik koop een puur doorwaai jas, en dan maar een winddichte trui mee ofzo en hopen dat dat genoeg is.

Óf een 'hybride' jas, eentje met een thermo/wind liner etc en flappen die er af te halen zijn voor de doorstroom van de wind. Dit type jassen heeft een veel kleiner netto oppervlakte aan 'gaas' en is dus minder koel. maar geeft me wel de flexibiliteit om ook met kouder weer te rijden. Maar is ook wel weer een stuk duurder.
(mijn huidige jas is nog geen twee jaar oud, maar bevalt me niet zo goed)

Ik ben zelf geen fan van teveel functies van één product vragen ('jack of all trades, master of none' principe) ik geloof meer in specialisatie.

Zijn er mensen die ervaring hebben met een of beide jassen? of hetzelfde dilemma hebben gehad?
 
Laatst bewerkt:
Ik hen een doorwaaijas en die doet wat hij moet doen: lekker doorwaaien. Het probleem met zo'n multifunctionele jas is dat deze zonder voering ineens twee maten te groot is.
 
Ik heb ook doorwaai, maar gebruik dit eigenlijk voornamelijk op ritjes in Nederland. Op lange vakanties laat ik hem thuis, precies vanwege de redenen die jij ook omschrijft. Naast doorwaai heb ik een 3-laags jas. Regenvoering eruit en alle ritsen open en dat waait nog best lekker door(natuurlijk een stuk minder dan volledig doorwaai, maar wel stukken meer dan een jas met vaste Goretex voering). Dat is uiteraard wel afhankelijk van de hoeveelheid ritsen, dat zal per jas verschillend zijn.
 
een goede regen-overall is ook erg goed winddicht en neemt niet veel ruimte in. die kan je dus prima gebruiken om om droog te blijven en om de koude wint van je lichaam weg te houden. dan kan je voor de rest met je doorwaai jas toe en misschien een trui voor isolatie maar die heb je toch al bij je voor als je 's avonds ergens op een terras wil zitten of op de camping.
en als het echt warm is een koelvest met hyperkewl onder je jas en je kan het erg lang uithouden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een C-change pak van Richa. Als het warm is, wordt het luchtiger, als het koud is, warmer (echt!). Verder regel ik het juiste resultaat met wat ik er onder aan doe.

Als het echt warm is, moet je gewoon niet te veel aantrekken. En leun niet te zwaar op de merkwaardige gedachte, dat zolang het maar "motor"jas heet, het je ook wel beschermen zal. Dan wordt motorrijden in de zomerzon weer leuk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een doorwaaijas Drive Mohawk van Polo uit Duitsland. Die heeft geen liner erin.
Wel opletten dat er voldoende zakken in zitten. Dat wil wel eens missen bij deze jassen. Zeker op vakantie kan je de vele zakken prima gebruiken.

Ik ben er nu 2x mee op vakantie geweest. Door ruimtegebrek kan ik niet een extra jas meenemen. Ik ben er mee door Portugal en over Sicilië mee gereden. Toch als het boven 35'C is wordt het ook dan te warm. Zolang je dan blijft rijden dan gaat het wel. Onder ca 20'C doe ik er wel een extra trui onder aan. Anders alleen rijden met een T-shirt eronder. Toen ik midden in de nacht op de Gotthardpass terecht kwam, met een temp van beneden 5'C heb ik mijn regenpak erover aangetrokken. De koude wind is er dan niet, en daarom wel goed vol te houden.

Wat in NL als heel hete dag wordt bestempeld, is voor mij met deze jas heel goed te doen. Met deze jas té heet, heb ik in NL nog niet gehad. Sinds de aanschaf rijd ik zeker 3/4 van alle km's met deze doorwaaijas.
:] :]
 
Laatst bewerkt:
een goede regen-overall is ook erg goed winddicht en neemt niet veel ruimte in. die kan je dus prima gebruiken om om droog te blijven en om de koude wint van je lichaam weg te houden.

Hebje een suggestie voor zoń overall?
 
Heb je toevallig koffers?

Ik heb ook een doorwaai jas, perfect voor de warme dagen. Als het te koud word trek ik gewoon de regenlaag er overheen die in mijn koffer ligt.

Gaat prima zo.
 
Ik heb een doorwaai jas voor erbij. Vooral met de afgelopen snikhete dagen is dat wel zo prettig als ik naar het werk rij. Op de snelweg is het nog wel uit te houden maar in de stad zweet je anders je pak uit.
 
Waarom een overal??
En niet gewoon een regenpakje van bv de Hema??
Dit neemt ook erg weinig ruimte in..

Dingen heb je al voor 10 á 15 euro.
En heb je het koud met de jas, dan is alleen het regen jasje al voldoende.
Wind water dicht, en houd warmte vast.

Benen kunnen over het algemeen meer hebben dan de body, wat kou betreft..

Ideale combie.
En je heb nu helemaal van die mooie regenjaszies bij de Hema..
 
Waarom een overal??
En niet gewoon een regenpakje van bv de Hema??
Dit neemt ook erg weinig ruimte in..

Dingen heb je al voor 10 á 15 euro.
En heb je het koud met de jas, dan is alleen het regen jasje al voldoende.
Wind water dicht, en houd warmte vast.

Benen kunnen over het algemeen meer hebben dan de body, wat kou betreft..

Ideale combie.
En je heb nu helemaal van die mooie regenjaszies bij de Hema..

Ik heb een motor-regenpak en gewoon regenpak. Die gewone gebruik ik wel eens voor een dagje vissen.
Deze is veel dunner en zal daarom op de motor ook fiks gaan flapperen! Boven 130km/h is het motor-regenpak ook niet fijn meer vanwege het flapperen. Daarom dan rustig aan!
 
Laatst bewerkt:
Hebje een suggestie voor zoń overall?
ik heb er zelf ooit 1 in de USA gekocht toen ik daar was en hem nodig had omdat mijn pak toch minder waterdicht bleek als gedacht. er staat heel groot triumph op de achterkant (terwijl ik helemaal nooit een triumph heb gehad) maar het is een ideaal ding. pijpen die heel ver open kunnen zodat je makkelijk kan instappen met je laarzen aan en een redelijk stevig materiaal zodat het niet flappert. ook is hij voorzien van ruime mouwopeningen zodat hij makkelijk over je handschoen past maar wel goed blijft zitten als je de ritsen daar dicht doet.
maarja toen ik dat ding kocht was het 2005 en ik vermoed dat deze informatie dus behoorlijk achterhaald is door de tijd en de locatie.

en op de vragen waarom geen jasje van de hema voor weinig. simpel je wordt dan wel niet nat van de regen maar wel van het zweet en die dingen maken ze niet groot genoeg voor mij om over mijn motorpak te passen (ik ben zelf al niet de kleinste en met motorpak wordt ik niet bepaald smaller in de schouders) en dat materiaal is zo slap dat het gaat flapperen en opblazen als je er mee rijdt. en voor de betere kwaliteit het betere comfort (membraan in plaats van dicht PVC) en het makkelijk aantrekken en uittrekken vond ik het die paar dollar wel extra waard. en laten we eerlijk zijn de prijs ben ik allang vergeten maar ik heb er 11 jaar later nog steeds plezier van.
 
Ben ook meer van de speciale dingen voor speciale doelen. Dus een doorwaai jas voor de zomer. Een ademende wat langere jas voor het normale weer, deze is net niet te groot als ik m zonder voering aan heb. Bestand tegen een echte regenbui is ie helaas niet. Als het kouder wordt dan 5 graden heb ik nog een wat oudere rev-it jas, zonder voering absoluut te groot, maar met voering en trui aan past ie perfect. De jas ademt niet, maar dat is bij deze lage temperatuur niet nodig. Ik heb er nog niet mee in de regen gereden maar ik verwacht dat ie beter waterdicht is dan de andere 2 jassen, heb er nog niet mee in de regen gereden.

Een regenoverall heb ik ook, 1 keer gebruikt over de doorwaaijas. Is inderdaad waterdicht, maar het is een gedoe om m aan te trekken. Niet iets om onderweg langs de kant van de weg even te doen.
 
Dat de Hema jasjes niet ademen, dat is helemaal waar.
Geef ik toe, maar van het wapperen heb ik nog geen last gehad.
EN lekker warm in de koude maanden

Op zich ben ik er wel tevrede mee.
Vindt het prettiger aan/uit trekken dan een motor overall.
 
Update: de eerste doorwaaijas dienik had bestel bleek te klein, dus maatje groter is onderweg.
Ik heb gekozen voor de Macna Chili, in de uitverkoop bij xlmoto

En het mooie van deze jas is dat Macna er een bijpassende regenjas voor heeft gemaakt. Die óók in de aanbieding is bij xlmoto.

Niet dat ik reclame wil maken, maar als iemand nog een voordelig pak zoekt...
 
Altijd weer een lastig dilemma en erg afhankelijk van de te verwachten omstandigheden. Bij elke langere reis moet je er van uitgaan dat het 1) soms zal regenen 2) ook in de zomer soms venijnig koud kan zijn (vooral in de bergen) en 3) soms snoeiheet.
Dus uiteindelijk zal je voor alle omstandigheden een voorziening moeten treffen.

Ik ga in de zomer, vermits naar het zuiden in een doorwaaipak (Richa) en daaronder nog een hyperkewl vest (wat je onder de kraan houdt en dan extra verkoeld) Het vouwt klein op. Maar dit is vooral nuttig bij reizen naar Spanje/Italie enz. Voor de regen gebruik ik een combi jas/broek (jas met netgaasvoering, dat is toch minderwarm) Een overall vind ik langs de weg altijd lastiger aantekken dan losse broek en jas. De broek kocht ik van de zomer bij Louis ergens in D voor €15.- De regenkleding is goed waterdicht maar wel wat kwetsbaar, dus wordt elke paar jaar vervangen. En dan neem ik nog een windstopper mee voor als het koud is. En dan minstens twee paar handschoenen.
En mijn zomerlaarzen hebben ook mesh.

Gaat de reis naar het noorden dan trek ik een Rukka Paijanne aan. De stof warmt niet erg op en heeft wel wat ritsen die je open kunt zetten. De Gore Tex voeing kan er uit, maar is dan best een prop in de bagage. Soms neem ik die niet mee, maar dan wel het regenpak. Pak met Gore-tex voering heeft als nadeel dat het nat wordt en dan in je tent... Een laminaat is dan beter (althans wordt niet zo nat), maar die is warmer en kan de voering niet uit. Ik rij alleen in de winter met een laminaat, dan is dat fijner.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga ook op vakantie met de motor en heb tot nu toe altijd een extra jas meegenomen maar dat ga ik dus nu niet meer doen. Die leren jas heb ik nl alleen de eerste dag aangehad en daarna niet meer. En zo'n ding heeft veel volume, zelfs als je de protectoren eruit haaltvoor het opvouwen.
Volgend jaar ga ik dus alleen in doorwaaijas en doe er een softshelljack onder en regenjack overheen bij kou. Bij extreme hitte doe ik er een hyperkewl onder.
Broek is een jeansbroek; waait lekker door maar is ook nog best lang warm. En bij slecht weer heb ik nog een regenbroek.

Mijn regenpak is elastisch en flappert niet. Kost een paar centen maar regenpak + doorwaaijas is nog niet zo duur als zo'n multifunctioneel pak.

Ik denk dat multifunctioneel altijd een beetje een compromis is.
Om bij grote hitte met open helm te kunnen rijden, heb ik een Shark Evoline. En dat is echt een compromishelm. Als hij dicht is, is hij niet echt wind- en waterdicht omdat hij van onderen helemaal open is, en als hij open is, merk je dat de gewichtsverdeling niet goed is; teveel gewicht aan de achterkant. Maar ja een 2e helm meenemen is ook niet zo'n strak plan...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan