Discussie: Beschermende kleding

De link geeft maar eens aan hoe je er vanaf komt als je valt zonder goede beschermende kleding:

ongeluk A4-Kruithuisweg

Hoe warm het ook is, draag altijd goede kleding (er is ook goede zomerkleding!)
Ik ben geen expert, maar ik denk aan de foto's te kunnen afleiden dat de arme man te hard op een scherpe bocht afreed, geschrokken is, en zich vervolgens onderuit heeft geremd of tegen stoeprand is aangekomen.

Als je dan zonder beschermende kleding rijdt, wat ik me best voor kan stellen als je niet ver hoeft of zelfs niet eens de snelweg opgaat (en dus gewoon een zware brommer rijdt eigenlijk...), dan moet je natuurlijk ook wel je rijstijl wat aanpassen.
 
Ik ben geen expert, maar ik denk aan de foto's te kunnen afleiden dat de arme man te hard op een scherpe bocht afreed, geschrokken is, en zich vervolgens onderuit heeft geremd of tegen stoeprand is aangekomen.

In dit geval is het het eind van de snelweg, rechts op de foto zie je de afrit, en links op de foto weer de toerit, net onder de foto ligt de brug die over de snelweg gaat.

w-IMAG0263.jpg


Het is een populaire lokatie om te klaverbladrijden, rechtsom de snelweg af, de snelweg over, bij de stoplichten weer rechtsaf (is officieel verboden en wordt door de politie op mooie dagen gebruikt om het klaverbladracen te ontmoedigen). En vervolgens bij de volgende afslag te keren en hetzelfde rondje te herhalen. Het is er over het algemeen vrij rustig met autoverkeer.

Maar inderdaad, om dat te gaan doen gekleed in een shirt, spijkerbroek en lage schoenen is zeker niet slim. Hoewel in dit geval de blijkbaar gecompliceerde beenbreuk waarschijnlijk niet was voorkomen door een beschermend pak. Het gaat daar op die lokatie wel vaker gruwelijk mis, en de bocht de snelweg af is ook best tricky want hij knijpt behoorlijk.

Maar in dit geval is de motorrijder blijkbaar onderuit gegaan op de toerit en zou je gezien de berichtgeving verwachten dat hij ook nog iets geraakt heeft. Maar wat is onduidelijk.

EDIT: het laatste bericht is dat hij onderuit is gegaan op een substantie op het wegdek.

Zie: https://www.politie.nl/haaglanden/nieuws/2602motorrijderernstiggewond.asp
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, als je met een gangetje met je been tegen zo'n "stoeprand" schuift zegt ie gewoon knap! Daar helpt geen enkele protectie tegen...

Jammer van die schaafwonden maar ik denk niet dat die op dit moment zijn grootste zorg zijn...
 
Laatst bewerkt:
Je gelooft toch niet echt dat dat helpt tegen een gecompliceerde beenbreuk?
En wat is beschermende kleding?

:^

Dit is nou net niet het soort ongeval dat het nut van beschermende kleding aantoont. Eerder het nut van een auto...
 
Het lijkt me toch duidelijk; verplicht stellen van beschermende kleding.

Pieter
Nee, deze locatie had je het niet gered met beschermende kleding. Die gast is waarschijnlijk zeer ongelukkig met z'n been tegen de stoeprand gekomen die ze daar hebben neergelegd om van de tweebaansweg een eenbaansweg te maken.

Hier WEET je gewoon dat je zwaar in de problemen zit als het misgaat. Dood of de gladiolen.

Beschermende kleding verplicht stellen, zal nooit echt helpen. Het is meer een kwestie van mentaliteit. Je hebt voornamelijk jezelf te pakken als je geen kleding wilt dragen.
Voor mij liever geen kleding verplichtingen, hoewel ik eigenlijk nooit zonder beschermende kleding rij.
 
ik geloof niet in het verplicht stellen van beschermende kleding, al is het alleen maar vanwege de praktische problemen bij de regelgeving en handhaving.
 
Sowieso zouden ze dan eerst eens met duidelijke eisen en bijbehorende keuring voor beschermende kleding moeten komen.
 
Sowieso zouden ze dan eerst eens met duidelijke eisen en bijbehorende keuring voor beschermende kleding moeten komen.

Klopt. Iedereen van al die duurbetaalde clubjes roept wel dat je vooral beschermende kleding moet dragen, maar een fatsoenlijke norm voor die kleding bestaat gewoon niet.
Laat ze daar eens energie in steken.
 
ik zie een man in een t-shirt op de brancard liggen...maar zie niet of ze hem het jasje van zijn motorpak uitgedaan hebben. vaak knippen ze dat gewoon van je af om beter te kunnen behandelen.
Ik zie dat hij ook geen helm op heeft op de brandcard...heeft ie ook zonder helm gereden ?(sarcastisch..)

Zelf heb ik (bijna)altijd een pak aan, minstens de jas en laarzen. De helm en handschoenen spreekt voor zich. Als ik de berg af moet voor het een of ander dan wil ik de broek wel eens uitlaten......dan gewoon in spijkerbroek maar wel de motorjas,handschoenen,motorlaarzen en helm. Ben dan bewust ervan dat als ik een schuiver maak ik ernstiger gewond zal zijn en daarom pas ik mijn rijstijl erop aan. Zegt natuurlijk niet altijd wat maar dan rij ik niet te snel, hou me keurig aan desnelheden en doe geen inhaalmanouvres etc...

heb ik een voledig pak aan tja... })
 
Laatst bewerkt:
Zelf ben ik altijd volledig ingepakt. Helm, handschoenen, motorjas, -broek en laarzen. Allemaal met protectie.

Wie bij mij achterop wil zal er ook zo uit moeten zien. Ik rijd sowieso niet graag met iemand achterop en dit is weer een extra drempel.
Het is geen garantie maar ik wil gewoon dat, als er iets fout gaat, ik er alles aan gedaan heb om de schade zo minimaal mogelijk te houden.


agree.jpg



Voor mij is de keuze vrij makkelijk, gebruik de motor niet voor woon/werk/boodschappies.
Als ik ga rijden dan is dat vrijwel altijd voor een paar uurtjes,moet er niet aan denken om voor een rit van 15min mezelf in dat pak te hijsen O-)
 
Persoonlijk heb ik nul respect voor een motorrijder die in z'n T-shirt rondrijdt. Na een goeie (bestaan die??) valpartij gaan ze vanzelf wel in de beschermende kleren (als ze nog kunnen rijden).

Tis een keuze. Ieder doet maar wat, en het enige wat vaststaat is dat we ALLEMAAL een gekeurde helm dragen. Dàt is wèl bij de wettelijk vastgelegd. Zal er een reden voor zijn?
 
Vergeet de blote benen/hoge hakken/wapperend rokje achterop niet.

Wat ik wel vervelend vind is dat andere motorrijders minachtend doen tegen beschermloze rijders.

Kwam ik met paasrit weer achter, hoe negatief de ingepakte mensen over de teenslipper biker praten.


Laat lekker gaan, ieder z'n ding. Heb ook wel eens op het ind. terrein bij mn werk zonder beschermende kleding [ook geen helm] even test ritje gemaakt toen uitlaat nog glom.
 
Persoonlijk heb ik nul respect voor een motorrijder die in z'n T-shirt rondrijdt.
Waarom? Het is niet mijn keuze, en duidelijk ook niet de jouwe, maar we gaan anderen toch niet opleggen hoe ze zich op de motor moeten kleden?

Eigenlijk, heel eerlijk, denk ik ook zo over de helmplicht. Zelfbescherming hoort eigen verantwoordelijkheid te zijn, en niet iets wat je doet omdat het in de wet staat.

Maar ja, waar leg je dan de grens?
 
Terug
Bovenaan Onderaan