Iig wegen.Ik zou die bouten vervangen door aluminium of kunststof bouten om de foutmarge zo klein mogelijk te houden.
Met het vast zetten van de drijfstangen maken ze deel uit van de roterende massa.Verstand van balanceren heb ik niet. Maar drijfstangen vast zetten, dan doen ze volledig mee met de krukas. Terwijl bij gebruik, het bigend altijd mee doet met de massa en het small end alleen in op en neergaande beweging. Even los van vele vraagtekens over het nauwkeurig genoeg vast zetten van de drijfstangen, zonder wat te slopen.
Wat zegt de theorie over balanceren? En wat is er al uitgesloten qua verschillen in gewicht van drijfstangen, lagers en zuigers?
Heb je de 30 gram die je aan je koppeling hebt gehangen, nauwkeurig gewogen?
Als de drijfstangen maar zijn gewogen dan is het resultaat van hun gezamenlijke gewicht 0ik heb nog nooit ergens gelezen/gezien dat iemand een krukas (met eendert welke hoeveelheid cylinders) balanceert met de drijfstangen vast in de "ODP positie"
Ja maar ook op big end en small end, of eigenlijk op zwaartepunt???Drijfstangen zijn gelijk in gewicht
wat heeft dat met balanceren te maken ?Als de drijfstangen maar zijn gewogen dan is het resultaat van hun gezamenlijke gewicht 0
specialist raadplegenWat is een andere optie dan?
Ik weet niet maar je bent mij mijn eigen woorden aan het vertellenwat heeft dat met balanceren te maken ?
je kan een krukas niet aanzien als een buis.
gewicht drijfstangen zegt ook totaal niets, je moet het gewicht van het big-end-deel en het small-end-deel apart kennen (en dat van de komplete zuigers). als daar everschil op zit en je doet zoals Reinhoud het voorstelt is het alsof je een autowiel balanceert met nog een loodje eraan, en na het balanceren dat ene loodje er weer afhaalt.
misschien wordt het beter, evengoed kan het ook nog slechter worden.
Als de drijfstangen maar zijn gewogen dan is het resultaat van hun gezamenlijke gewicht 0
Wanneer dat zwaartepunt bij allevier de drijfstangen gelijk is kan je balanceren met de drijfstangen aan de krukas, je hebt met een krukas met dichte drijfstangen geen alternatief. Krukasdeel voor krukasdeel balanceren is geen optie. Op het moment dat de drijfstangen in de krukas op ODP gefixeerd zitten versterken ze zelfs nog het onbalans effect wat eigenlijk ten gunste komt in de uiteindelijke afstelling.Ja maar ook op big end en small end, of eigenlijk op zwaartepunt???
@W.Berenschot dit is natuurlijk de allebeste basis om een strakke krukas te krijgen maar lenen altijd alle krukasdelen zich voor een separate uitbalancering?heb je bij je zelf ook de vraag gesteld wat de oorzaak is van de trillingen aan jou motor .
trillingen kun ontstaan door massa verschil en of ook speling in lagers , stijfheid ,toerental, constructie ,
ik zelf heb altijd eerst alle krukas gelijke delen zoals de wangen gewogen (met preciessie weegtoestel ) en het gewicht
tot op O,ooo gram gelijk gemaakt zo ook alle overige gelijkere delen. pennen , zuigers,
drijfstangen.
daarna in elkaar persen en uitklokken volgens fabriek specificatie.
meer kun Je als doe-het-zelf niet doen denk ik .
jij behoort dus niet tot die volksstammen ?Krukas hoeft niet dynamisch uitgebalanceerd te worden, daarvoor is de doorsnede niet groot genoeg maar wel statisch volgens exact de procedure van een autowiel. dus gewoon draaiend en ik ga niet in op het verschil tussen dynamisch en statisch balanceren want dat weten hele volksstammen niet
Op het moment dat de drijfstangen in de krukas op ODP gefixeerd zitten versterken ze zelfs nog het onbalans effect wat eigenlijk ten gunste komt in de uiteindelijke afstelling.
De krukas heeft dan een prachtig middelpund van zwaartekracht, je zou geen meting in het krukaslichaam moeten doen want je schikt je dan te barsten wat voor onbalanskrachten er in de krukas zelf zitten maar daar merk je onder het rijden niks van