Schakelen zuigt, pff wat een niveau. Een echte motor schakelt, scooters zijn voor 16 jarige.
Ieder zijn voorkeur, dus ook qua zelf schakelen of automaatje rijden toch?
Ik ben het met je eens dat een echte motor gewoon door de bestuurder/ster geschakeld hoort te worden en heb zelf ook liever een 'zelf schakelen' fiets.
Scooters, dus ook de DNA zijn oa. in dat opzicht eigenlijk helemaal geen echte motoren, dus niet verkrijgbaar in die uitvoering.
Brom-scooters zijn inderdaad voor 16 jarigen, maar dat geldt dan niet voorde DNA180 (waar dit topic over gaat), want daarvoor moet je als je het legaal doet toch echt een rijbewijs hebben. De 180 cc versie is zelfs nog niet eens geschikt voor het A1 rijbewijs, maar je mag er officieel pas op als je 20 bent.
Sorry, ik heb het ook niet bedacht...
Net zoals jij heb ik naast mijn DNA180 ook nog een paar echte motoren hoor, maar dat wilt niet zeggen dat het niet enorm leuk is om je op een DNA180 te verplaatsen. 't Is wat spantaanser allemaal, dus minder geschikt voor lange afstanden, als je meer dan een rugzak wilt meenemen en (door het slechts handjevol aan PK's) als je meer dan windkracht 3 tegenwind hebt.
Je moet zo'n DNA gewoon gebruiken waar ie voor gemaakt is, en dat is eigenlijk voor wegen waar je maximaal 80 mag. Dan kun je heerlijk rijden met zo'n dingetje, en heb je genoeg over om dat ook nog veilig te kunnen doen.
Uiteraard is de DNA gebaseerd op het frame van de DNA50. 't Weegt allemaal niets, dus is vrij dun en gammel. Je bent er tussen echte motoren echt niet de snelste mee, want de grenzen van het elastische frame heb je vrij snel bereikt, maar nogmaals, daardoor rijdt het niet minder leuk. Je moet zo'n dingetje gewoon gebruiken waar ie voor gemaakt is en ook als zodanig rijden. En als je een echte motor wilt moet je absoluut geen DNA180 kopen. Technisch gezien is er vééééél mooier en vééééééél beter spul te koop.
Dit zelfde geldt voor mijn Z1000. Dat ding is 38 jaar oud. Toen ie uitkwam was het het allerbeste wat toen te koop was (vergelijk het met de Hightech racekanonnen van nu) en als ik 'm zou verkopen zou ik voor het bedrag dat ik ervoor krijg een motor kunnen kopen met het meer vermogen, minder gewicht, en een veel betere wegligging, maar dat laatste is niet waar het om gaat met NU nog zo'n bejaarde motor rijden....
Gebruik alles met het doel waarvor het (nog) geschikt is.
en dat geldt ook voor een scootertje. De DNA180 is een scooter en ondanks dat je er wel íets aan kunt verbeteren tov origineel, dat blíjft het. Je gaat voor een scootertje of je doet het niet, maar je moet er niet van verwachten dat het een motor is, en daar dus de prestaties van verwachten. Dus als je een motor wilt GEEN DNA180 kopen!!
En awel ls je een leuk, licht motor-scootertje wilt hebben (met alle 'beperkingen van dien) waar je als het moet ook nog mee de 'echte weg' op kunt (en mag
).
Zelfde als dat je niet een Daihatsu Cuore 1.0 moet kopen en dan achteraf moet gaan klagen en zeuren dat je een BMW 330 niet zo goed bij kunt houden . . . .
Elk ding zijn doel (die BMW kun je weer moeilijker kwijt tussen de andere boodschappenwagentjes bij het winkelcentrum . . . . )