Doel vacuumslang/pomp

Cpt. Screwboot

MF veteraan
28 jan 2006
3.016
2
Spijkenisse
Even een kort vraagje, ik probeer uit te vinden wat nou precies het doel is van een vacuumslang/pomp bij een motorblok, maar ik kan het gewoon nergens vinden B| ..

Ik weet dat het er zit, maar wat doet het nou eigenlijk precies??
 
Even een kort vraagje, ik probeer uit te vinden wat nou precies het doel is van een vacuumslang/pomp bij een motorblok, maar ik kan het gewoon nergens vinden B| ..

Ik weet dat het er zit, maar wat doet het nou eigenlijk precies??


Op zich doet vacuüm niet zo heel veel. Het ontstaat tijdens het proces van het laten lopen van een brandstofmotor.

Het leuk is, dat je er wel weer dingen mee kunt doen.

Je kunt bijvoorbeeld mbv het vacuüm zaken meten, en zo je carburateurs synchroniseren.
Of meten of er een 'lek' is ergens.

Je kunt het ook gebruiken om perifirele onderdelen aan te sturen, te laten werken. Zoals een automatisch kettingsmeersysteem, of een ander soortige pomp (benzinenkraantje, brandstofpomp). Deze maakt dan gebruikt van het vacuüm dat bij iedere slag van de cilinder ontstaat, en via membramen geeft een (vloeistof) stuwende werking.

Als ik het heel erg naast zit, kom er dan maar in.... :)
 
Op zich doet vacuüm niet zo heel veel. Het ontstaat tijdens het proces van het laten lopen van een brandstofmotor.

Het leuk is, dat je er wel weer dingen mee kunt doen.

Je kunt bijvoorbeeld mbv het vacuüm zaken meten, en zo je carburateurs synchroniseren.
Of meten of er een 'lek' is ergens.

Je kunt het ook gebruiken om perifirele onderdelen aan te sturen, te laten werken. Zoals een automatisch kettingsmeersysteem, of een ander soortige pomp (benzinenkraantje, brandstofpomp). Deze maakt dan gebruikt van het vacuüm dat bij iedere slag van de cilinder ontstaat, en via membramen geeft een (vloeistof) stuwende werking.

Als ik het heel erg naast zit, kom er dan maar in.... :)

Aan de andere kant: als zo'n slangetje los schiet, of een doppie er af komt of scheurt, dan gaat de boel erg beroerd lopen.
 

Ja precies :)

een veel gebruikte toepassing is een slangetje van carbs naar brandstofkraan.

Die kraan is zo ontworpen, dat bij geen vacuüm de boel gewoon netjes dicht blijft. Tenzij je de special stand PRI gebruikt.

Het vacuüm vanuit de carbs, door het slangetje, zorgt er dan voor dat een membraam wordt ingetrokken, waardoor en wel brandstof doorheen kan.

Makkelijk: motor loopt niet: geen brandstof. Motor loopt wel (ook al tijdens startproces!): wel brandstof. Gemak om zo even de tank te kunnen verwijderen zonder kliederboel :)
 
Even een kort vraagje, ik probeer uit te vinden wat nou precies het doel is van een vacuumslang/pomp bij een motorblok, maar ik kan het gewoon nergens vinden B| ..

Ik weet dat het er zit, maar wat doet het nou eigenlijk precies??
Met een paar millibar vacuum kan je proportioneel kracht overbrengen zonder heveltjes, kabeltjes oid. B.v. om de ontsteking een paar graden achteruit te zetten, of om diverse functies te bekrachtigen.
100 millibar onderdruk geeft al een kracht van 100g/cm2.
 
Ik begrijp het principe van vacuum ook wel, alleen ik begreep niet van waar tot waar deze precies liepen bij een motor. bedankt ;)

Het is natuurlijk niet altijd bij ieder merk en type hetzelfde.

De meeste moderne motoren gebruiken toch het vacuümgestuurde benzinekraantje.

Er zijn wel wat modellen die dit niet hebben.

Sommige gebruiken een vacuüm brandstofpomp, andere een elektrische, soms heeft een motor niet eens een brandstofpomp.

Er zijn dur ook motoren waarbij er geen slangetje vanaf de carbs komt om iets met het vacuüm te doen.


En dat maakt het sleutelen zo leuk :)
 
Het is natuurlijk niet altijd bij ieder merk en type hetzelfde.

De meeste moderne motoren gebruiken toch het vacuümgestuurde benzinekraantje.

Er zijn wel wat modellen die dit niet hebben.

Sommige gebruiken een vacuüm brandstofpomp, andere een elektrische, soms heeft een motor niet eens een brandstofpomp.

Er zijn dur ook motoren waarbij er geen slangetje vanaf de carbs komt om iets met het vacuüm te doen.


En dat maakt het sleutelen zo leuk :)

Dat is waar ja :Y , blijft spannend :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan