Doorrijders topic. Weer of geen weer.

@Henkje je kunt proberen 1 van de pinlock pilaartjes/staafjes aan te draaien:

Je kunt testen door met een papiertje langs de siliconen rand te gaan. Mag niet tussen Pinlock en vizier vallen.
Dit was dus het geval bij mijn vorige pinlock..
Nu met de nieuwe icm de NXR, het ventilatie klepje maar open als het beslaat..
 
Nu met de nieuwe icm de NXR, het ventilatie klepje maar open als het beslaat..
Het is overal wat. Mijn dure Schuberth heeft er ook last van, en ik heb tijdelijk de Pinlock er uit gehaald :/

Ja, ik moet er mee terug, maar lastig om de tijd er voor te vinden.

Vandaag noodgevalletje; vader van m'n ex is gisteren overleden. Er was een familie bijeenkomst en m'n ex vroeg of ik kon langskomen met onze dochter. Het was prachtig weer dus ik daarheen tuffen met de kleine. Ik had best een aardige band met de man, o.a. omdat hij gek was op motoren. Hij had heel z'n leven BMW gereden met m'n ex als tiener achterop.

Die ouwe kon het altijd erg waarderen dat ik ook motor reed. Ik vond het wel passend om met de motor te komen.

De laatste jaren dementeerde hij stevig. Als ik dan langs ging, herkende hij me niet meer. Ik zei maar, dat ik nog steeds met z'n dochter ging. Dan klikte het in z'n hoofd, en was alles okay. Hij dacht op het allerlaatst dat hij z'n BMW aan mij had verkocht. Dat was helemaal niet zo, ik rij elektrisch maar ik vond het wel mooi dat 'ie zo dacht.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Ik wil waarschijnlijk op mijn xr 125 l ook woonwerkverkeer gaan rijden (22km)
Ik heb echter het Raynaud fenomeen waardoor ik snel koude en witte vingers krijg

Hebben jullie aanraders voor bepaalde verwarmde handschoenen?
 
op een 125je en 22km zou ik aan batterij dingen denken. Die kun je in de winter dan ook naast je motorritjes gebruiken, wat met jouw kwaal best wel lekker kan zijn.
Ik vind zelf die accu's niks maar ik rij ook lange stukken. Ik vind Gerbing heel fijn.
Handkappen of stuurmoffen kunnen ook heel plezierig zijn.
 
Dank! Zouden wanten ook aan te raden zijn ? Handkappen is ook een idee
 

Bijlagen

  • Screenshot_20240324-100714.png
    Screenshot_20240324-100714.png
    172,8 KB · Weergaven: 0
Handkappen passen natuurlijk prima bij je XR. Ze moeten wel groot genoeg zijn maar je zult ze moeten combineren met goede handschoenen. Ik heb jaren gereden met soepele ruime leren vuistwanten. Dat werkte goed maar dat soort wanten met alle vingers bij elkaar zijn niet meer te krijgen. Waarschijnlijk omdat de meeste motorrijders er een hekel aan hebben. Ik zou zoeken naar verwarmde handschoenen met accu. En handkappen.
 
Handkappen passen natuurlijk prima bij je XR. Ze moeten wel groot genoeg zijn maar je zult ze moeten combineren met goede handschoenen. Ik heb jaren gereden met soepele ruime leren vuistwanten. Dat werkte goed maar dat soort wanten met alle vingers bij elkaar zijn niet meer te krijgen. Waarschijnlijk omdat de meeste motorrijders er een hekel aan hebben. Ik zou zoeken naar verwarmde handschoenen met accu. En handkappen.

Echt wel nog te krijgen, gewoon van 3M.
Deze heb ik meer dan 10 geleden gekocht en gebruik ik de hele winter door. Zijn ook goed waterdicht.
Winkelmandje : Motoronderdelen Roukama!, De meest complete motorfiets onderdelen winkel van Nederland, dagelijks open!

Ik heb geen last van minder bedieningsgemak.
Maar op mijn wintermotor heb ik geen rem of koppeling op het stuur, dat scheelt wel een stuk natuurlijk. Ik hoef de hele reis enkel de knipperlichten te bedienen.
 
Dat waren precies de handschoenen die ik in de jaren 80 had! Ik had, in die tijd, ook nooit moeite met het bedienen van de koppeling of de rem. Dat gaat namelijk ook prima met de hele hand ipv een paar vingers.
 
Ik heb echter het Raynaud fenomeen waardoor ik snel koude en witte vingers krijg
Hebben jullie aanraders voor bepaalde verwarmde handschoenen?
Gerbing handschoenen plus verwarmde handvaten. Ik zou ook overwegen om meteen een Gerbing vest te kopen. Dat maakt aansluiten van je handschoenen gemakkelijk, plus je lichaam blijft beter op temperatuur.

Zelf sluit ik ze het liefste aan op de 12V van de motor. Ik gebruik geen accu'tjes in de handschoenen, daarvoor zijn de afstanden te groot.

Er zijn diverse modellen van de Gerbing handschoenen. Mijn tip: neem diegene met een waterdicht membraan, de XR. Ik heb een ouder model en zit te klooien met nanospray en wax, en het werkt goed, maar ik verwacht dat een membraan beter is.

Veel motorzaken hebben niet echt verstand van verwarmde kleding. Het assortiment is namelijk over de jaren best complex geworden. Ik ben nog het best (maar niet perfect) geholpen bij Kommer Motors. Die hebben namelijk een bench staan, waar je de producten meteen kunt aansluiten en testen. Ze hebben ook de meeste maten liggen.
Basis serie » Producten voor je motor » Motorlook.nl
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Ik wil waarschijnlijk op mijn xr 125 l ook woonwerkverkeer gaan rijden (22km)
Ik heb echter het Raynaud fenomeen waardoor ik snel koude en witte vingers krijg

Hebben jullie aanraders voor bepaalde verwarmde handschoenen?
Ik heb dat ook ,bij mij worden ze blauw ,alleen ik doe er verder niet veel mee ,geen strak zittende handschoenen iig ,en ik heb nu hvv en handkappen ,de hvv gebruik ik alleen onder 5gr
 
Je kan ook 20min met een paar dikke handschoenen in een koelcel gaan staan voor de ventilator. Weet je het meteen.
(Ik heb na 5min alle kouwe klauwen en ik heb geen reynaud)
 
Ligt ook erg aan het type motor. Op de vstrom (handkappen en groooote ruit)heb ik al heel snel koude handen, terwijl ik op de 1980 cb750 nooit koude handen heb. En die heeft helemaal niks aan windbescherming. Is wel harder werken op de cb, misschien ligt het daaraan.
 
Je kan ook 20min met een paar dikke handschoenen in een koelcel gaan staan voor de ventilator. Weet je het meteen.
(Ik heb na 5min alle kouwe klauwen en ik heb geen reynaud)
Dan moet je alleen de rijwind er ook bij pakken. Vergis je niet wat dat kan doen.
 
Lekker ritje weer. Temperatuur begint echt aangenaam te worden, ik heb inmiddels de extra trui niet meer aan. Ik tufte door de binnenstad in een 30 km/u gebied, en kreeg een duimpje omhoog van een fietser. Geen idee waarom, misschien omdat ik rustig reed? Of misschien vond 'ie me een hele lekkere vent :P
 
Ja, wel lekker weer wat warmer. Van het weekend de draadjes van de verwarmde handschoenen maar eens uit de jas gehaald, kan nu ook s ochtends vroeg weer prima zonder. Voelt toch wel weer lekker, de normale winterhandschoenen en geen kabeltjes en stekkertjes overal.
 
Ligt het aan mij te leggen te wezen, of heb ik nog geen volle week droog weer gehad sinds het jaar begonnen is??

Of lijkt het maar zo en heb ik er geen actieve herinnering meer aan?
Ligt niet aan jou. Herken het, volgens mij hebben we de aantal droge dagen vanaf januari nog op 1 hand te tellen.

En dan heb ik het over compleet droog.
Druppeltje water = regendag
 
Er was iemand die dat een tijd vrij goed heeft bijgehouden (tot 2019). Denk dat dit jaar wel een beetje afwijkt, maar over het algemeen is het zo slecht nog niet.
https://www.hetregentbijnanooit.nl/site/

Zo vaak ben ik ook weer niet natgeregend dit jaar met woon-werk rijden.
Ik echt wel... Nu woon in ook wel in een van de natste omgevingen van Nederland(Westkust), maar ik heb de afgelopen 6 maanden vaker met regen op de motor gezeten dan met een zonnetje.

Ligt niet aan jou. Herken het, volgens mij hebben we de aantal droge dagen vanaf januari nog op 1 hand te tellen.

En dan heb ik het over compleet droog.
Druppeltje water = regendag
Yep, maart was wel oke maar het aantal dagen waarop het tussen 15-10-2023 en 30-02-2024 echt de volle 24 helemaal uur droog was kon je hier letterlijk op 1 hand tellen.
 
Ik echt wel... Nu woon in ook wel in een van de natste omgevingen van Nederland(Westkust), maar ik heb de afgelopen 6 maanden vaker met regen op de motor gezeten dan met een zonnetje.


Yep, maart was wel oke maar het aantal dagen waarop het tussen 15-10-2023 en 30-02-2024 echt de volle 24 helemaal uur droog was kon je hier letterlijk op 1 hand tellen.
Hier dus ook. Rook van Rotterdam, maar bijvoorbeeld zaterdag regen, zondag regen, maandag volgens mij droog? Dinsdag regen, vandaag twee keer helemaal zeik nat geregend op de fiets.

Maar dat is ook met de wind. Het is nu al bijna een half jaar windkracht 4 :/
 
Terug
Bovenaan Onderaan