Doorrijders topic. Weer of geen weer.

Enige waar ik een hekel aan heb is miezer en mist , regen op je vizier loopt er gewoon goed af maar bij miezer en mist zit ik constant mijn vizier schoon te vegen omdat het water er niet afloopt .
En mist met een temp rond het vriespunt is ook niet lollig maar gebeurd gelukkig niet zo vaak .
 
Enige waar ik een hekel aan heb is miezer en mist , regen op je vizier loopt er gewoon goed af maar bij miezer en mist zit ik constant mijn vizier schoon te vegen omdat het water er niet afloopt .
En mist met een temp rond het vriespunt is ook niet lollig maar gebeurd gelukkig niet zo vaak .
Mist rond het vriespunt heb ik nog niet echt meegemaakt, gaat dat opvriezen op je vizier? Wat ik mezelf denk ik af moet leren is om voor het zicht toch even het vizier open te gooien waarna er regen aan de binnenkant van het vizier komt welke ik dan niet meer weg krijg. Bril dragen is dan ook soms wel vervelend.
 
Ja dat is inderdaad wel waar, ik heb 26 jaar alleen maar auto gereden maar, alhoewel je uiteraard, meer beveiliging om je heen hebt in de vorm van het koekblik heb je inderdaad wel minder zicht nog.. alhoewel ruitenwissers wel makkelijk zouden zijn op de helm 🙈😂
Is dit iets voor jou? 😅

Screenshot_20231219_193123_Chrome.jpg
 
Zelden zo nat geweest als vandaag, bah.
Rijden in de regen en donker, het voordeel is dat je minder van de weg ziet dus ook niet "bang" hoeft te zijn voor reparatie plekken etc.
Wat wel irritant is wegen met een wegmarkering van lik me vestje en die alieexpress xeon brigade.
 
Mist rond het vriespunt heb ik nog niet echt meegemaakt, gaat dat opvriezen op je vizier? Wat ik mezelf denk ik af moet leren is om voor het zicht toch even het vizier open te gooien waarna er regen aan de binnenkant van het vizier komt welke ik dan niet meer weg krijg. Bril dragen is dan ook soms wel vervelend.
Vizier doe ik niet open en heb tot nu toe nog geen beslagen vizier gehad in deze periodes van het jaar , heb ook een bril is niet altijd ideaal en deze wil wel eens wat beslaan bij een stoplicht maar is ook weet zo helder als je rijdt .
Als het rond de 0 gr is of wat er onder en het is wat mistig dan bevriest het op je vizier ja.
 
Vizier doe ik niet open en heb tot nu toe nog geen beslagen vizier gehad in deze periodes van het jaar , heb ook een bril is niet altijd ideaal en deze wil wel eens wat beslaan bij een stoplicht maar is ook weet zo helder als je rijdt .
Als het rond de 0 gr is of wat er onder en het is wat mistig dan bevriest het op je vizier ja.
Zo te horen staat me wat dat betreft nog wel wat te wachten haha, m'n verwarmde handschoenen dan maar tegen het vizier aanzetten denk ik. Ik ga het eens proberen om gewoon vanaf huis al meteen het vizier continue dicht te laten, fijn om je ervaringen te horen.
 
Vandaag viel er weer genoeg naar beneden 😆

Ik heb pas geleden mn motor ingespoten met s-100 anticorosie spray.
Wat een kelerezooi zeg!
Mijn achterbrug lijkt wel een gestuukt granolwandje.
Is er niet iets wat niet plakt? Want dit ziet er echt niet uit hoor.
 
@RR. Daar heb je dan ook wel weer een punt. Misschien toch maar een dagje thuis werken dan met zulk soort omstandigheden.
 
Bij aanvriezende mist moet je niet de weg op gaan, ook niet in een auto.
Eigenlijk heb je gelijk maar ik heb een..... hekel aan auto rijden.
Alleen met sneeuw dan wordt het auto voor de rest gewoon lekker :] is voor mij een soort van ontspanning .
Vandaag ook , zeik weer maar maak me niets uit , op mijn werk kan alles lekker drogen en nu thuis ook weer en morgen zien we weer wat voor weer het is als de rolluiken open gaan .
 
Zelden zo nat geweest als vandaag, bah.
Rijden in de regen en donker, het voordeel is dat je minder van de weg ziet dus ook niet "bang" hoeft te zijn voor reparatie plekken etc.
Wat wel irritant is wegen met een wegmarkering van lik me vestje en die alieexpress xeon brigade.
En die lampen afstellen? Ho maar. Snap je frustratie.
 
Hi @CP1979 , welkom en gefeliciteerd !
Je bent in goed gezelschap hoor, donker, regen, bladeren, viezigheid, niemand is er fan van.
Afgaande op je username denk ik dat ik 10 jaar ouder ben dan jij (ik ben van 1969) en ik rijd nu al 35 jaar maar ook ik vind deze weersomstandigheden niet geweldig.
En, ik wil je niet ongerust maken over de toekomst, maar ik heb het idee dat ik de laatste tijd toch iets minder goed zie in het donker dan toen ik nog een jonge god van 25 was.
Rustig blijven, proberen te ontspannen en niet te verkrampen en soepel rijden. Bedenk dat de de grenzen van motor en banden véél verder weg liggen dan de meeste motorrijders denken.
 
Het heeft verder niets met doorrijden te maken, maar ik was ook altijd “bang” om in de regen te rijden. En als gelegenheidsrijder heb je de luxe om dan maar niet te gaan rijden als het misschien gaat regenen. Maar als het dan na drie dagen prachtig weer in het Sauerland zeikt van de regen en je moet richting huis, dan moet je wel En dan blijkt het allemaal best mee te vallen.
 
Hi @CP1979 , welkom en gefeliciteerd !
Je bent in goed gezelschap hoor, donker, regen, bladeren, viezigheid, niemand is er fan van.
Afgaande op je username denk ik dat ik 10 jaar ouder ben dan jij (ik ben van 1969) en ik rijd nu al 35 jaar maar ook ik vind deze weersomstandigheden niet geweldig.
En, ik wil je niet ongerust maken over de toekomst, maar ik heb het idee dat ik de laatste tijd toch iets minder goed zie in het donker dan toen ik nog een jonge god van 25 was.
Rustig blijven, proberen te ontspannen en niet te verkrampen en soepel rijden. Bedenk dat de de grenzen van motor en banden véél verder weg liggen dan de meeste motorrijders denken.
@Garfield dankjewel voor het warme welkom! En ja klopt inderdaad hoor, 44 zomers jong...of oud haha. Misschien ook inderdaad wel handig om wat vaker de ogen door te laten meten maar we gaan gewoon stug door hoor want ook al is het spannend, ik denk dat we het allemaal eens zijn dat motorrijden wel echt fantastisch is om te doen. Ik verheug me altijd om naar huis te gaan na het werk maar nu nog een beetje extra omdat ik weer op mag stappen hoor. Vind het echt heel fijn dat ik zo welkom word geheten en echt superblij met jullie ervaringen en tips 🤗
 
Nachtblindheid wordt inderdaad erger met het stijgen van de jaren. Ben vanavond nog met de auto weg geweest maar de donkere binnenwegen waren een ramp vooral bij tegenliggers met LED lampen. Die heb ik ook af-fabriek op de auto en de motor. En toch heb je met dit weer niet veel aan sterkte koplamp(en). In mijn beginjaren op de motor was nog geen sprake van LED of Xenon en hadden niet eens alle auto's halogeen. Dat was een stuk prettiger. Helaas had je toen ook geen pinlock.
Enige dat ik kan doen is RainX voor plastic op mijn vizier en het meest beroerde weer mijden. Overigens is voor mij de laagstaande zon veel erger. Dan kan ik tegenwoordig helemaal niet meer rijden.
 
Ik vroeg me altijd al af of dat werkt. Blijkbaar wel. Helaas niet voor mij weg gelegd. Ik heb al een bril met jampot glazen die erg kostbaar is.
 
Nachtblindheid wordt inderdaad erger met het stijgen van de jaren.
Dat komt door een langzame toename van staar die toeneemt met de jaren. Als je daar aan geopereerd bent is de nachtblindheid meteen verdwenen.
Voor mij was het een openbaring, ik wist eigenlijk niet beter dan dat je in het donker niet goed kon zien.
 
Dwaal hier. Ook doorrijder; momenteel meestal op de BMW K1600 GTL (luxe poppetje geworden - handvat en zadel verwarming). Mijn beste truuk: een jas op maat en two-finger wanten. Goede broek, goede laarzen en je komt een heel eind. Voor de kou - goed windscherm en kuip. Laagjes dragen, met als belangrijkste onderdeel bij vorst: de krant voor je buik en borst.

Ik rij ook met vorst en sneeuw. Wel veel langzamer en voorzichtiger.
Dat gezegd: ik vind het niet zo erg dat we geen echte winters meer hebben. Maakt het doorrijden een stuk makkelijker.
 
Dat komt door een langzame toename van staar die toeneemt met de jaren. Als je daar aan geopereerd bent is de nachtblindheid meteen verdwenen.
Voor mij was het een openbaring, ik wist eigenlijk niet beter dan dat je in het donker niet goed kon zien.
Nooit geweten dat staar en nachtblindheid bij elkaar horen.
Zal er in toekomst aan denken, als ik in donker slechter ga zien.

Nu nog geen last , althans nog geen (merkbare) klachten, maar mij vader is ooit aan staar geopereerd.
Kom ik wrs ook wel een keer aan de beurt???
 
Regen en donker is geen ideale combinatie, zicht is wel echt minder vind ik ook. Stadsverkeer eigenlijk nog vervelender dan snelweg doordat de druppels slechter wegwaaien en de overvloed aan verlichting om je heen.

En misschien nog belangrijker, medeweggebruikers zien jou ook slechter.

Maar met iets aangepaste snelheid en een defensieve rijstijl is er niet zoveel aan de hand als je mij vraagt.
 
Ik zie veel mensen over vocht en donker praten, maar hoe zit het met de brildragers onder ons?
Heb nog jonge ogen (24) dus normaal in t donker zien is geen probleem, maar ik heb nog geen pinlock voor brillenglazen gezien8)7
 
Ik zie veel mensen over vocht en donker praten, maar hoe zit het met de brildragers onder ons?
Heb nog jonge ogen (24) dus normaal in t donker zien is geen probleem, maar ik heb nog geen pinlock voor brillenglazen gezien8)7
Ja, dat is een goeie! De pinlock van mijn helm werkt perfect, maar de bril beslaat heel snel. Tijdens het rijden heb ik er geen last van, maar bij het stoplicht moet het vizier vaak op een kiertje. In de regen is dat best lastig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan