Doorrijders topic. Weer of geen weer.

Het is juist weer beter weer geworden. Warmer en dus ook geen ijs gedoe. En zelfs dat viel mee. Altijd een enkele dag glad, we hebben hier nooit langere periodes, altijd met tussen poses. Net als winter banden op een auto, beter 4 season banden 🛞 en vooral focus op regen afvoer;)

Gewoon lekker genieten op de motor dus!
 
Ja was flink wind vanmorgen, maar eigenlijk weinig last ervan.
Over de Moerdijkbrug, tandje terug geschakeld en blijven rijden. Ging prima! :t
Temperatuur was +10°C toen ik wegreed :o
 
Hier ook een enerverende rit, best wat stukken zijwind. Moest om te beginnen al vrij snel een stukje omrijden.

Poging gedaan om er overheen te gaan, maar ik heb geen onderplaat en wilde de onderkuip niet slopen. Ook was de boomstam behoorlijk glad, dus na 1 poging eieren voor mijn geld gekozen en de 5 minuten omgereden.

Verder het truckje gebruikt om in hogere toeren te rijden, dat leek wel iets te helpen. Niet overal met 12000-14000rpm 'vroemvroem' 🤣 maar wel 2 versnellingen lager dan ik normaal rij.

20240122_062538.jpg
 
De 54pk van de NC waren vanochtend ook niet toereikend om de 120km/u te houden in de 6e versnelling, tikkie terug gedaan en dat ging prima.......
 
Hier was het hooguit een stevige bries.
Heb onderweg geen windstoten voor de helm gekregen ofzo.
De ww rit was (verbaas ik me achteraf) best rustig.
Ook was de handschoen verwarming niet meer nodig.
Dat reed best fijn, na al die kou :)
 
Bij 120 in de 6e versnelling heb je ook geen 54 pk, hooguit de helft.
Ligt er aan of je iemand veilig wilt inhalen.
Met 27pk kun je niet zo heel veel hoor. Laat staan met een beetje wind. Zelfs een vrachtwagen inhalen bij het invoegen op de snelweg wordt mss al spannend.
 
Oh ik doelde op de extra stabiliteit die je krijgt door meer rotational mass te hebben.

De Fz6 heeft genoeg vermogen om in de 6 van 60-70 volledig door te trekken naar 240, dus met deze wind zou 120 geen probleem zijn. Op 120 in de 6 zit hij rond dd 7000rpm, dat is rond de 50pk op het wiel.
 
Laatst bewerkt:
Dat komt omdat de motor alleen 54 pk heeft bij 6750 rpm met vol gas. Bij de helft van dat toerental is het vermogen hooguit de helft, ook met vol gas. Daarom moet je terugschakelen.
w.s het "nieuwe rijden" :r ,onder het motto ;alleen de garage wordt er beter van :? schakelen met dat hok !!:t
 
Nu een paar daagjes al dat zout van de straat spoelen en dan durf ik het ook weer aan. :]
Dat zal hier in regio 010 al wel gebeurt zijn, genoeg water naar beneden gekomen vannacht.

Vandaag wel weer met het beest op pad (effe test rit moeten maken na wat 'quick fiks' Ducktape en ty-wrap)
Don't ask...


Morgen weer met de Kwaak op pad.
Laat het dan maar effe goed plenzen, spoelt ie meteen weer schoon_O-
 
Oh ik doelde op de extra stabiliteit die je krijgt door meer rotational mass te hebben.

De Fz6 heeft genoeg vermogen om in de 6 van 60-70 volledig door te trekken naar 240, dus met deze wind zou 120 geen probleem zijn. Op 120 in de 6 zit hij rond dd 7000rpm, dat is rond de 50pk op het wiel.
Je mist Newton meters:)
 
Nu een paar daagjes al dat zout van de straat spoelen en dan durf ik het ook weer aan. :]
Even paar uur flink eruit laten gieten is ook al best goed. Blijft over de hoeveelheid groeiende gaten in de weg en opvliegend puin, omdat het asfalt aangetast en kapot gevreten is door de pekel. Resultaat daarvan zie je aan de zwarte aanslag en drek die nu richting straatputten gaat. Mijn dranghek komt pas in het voorjaar weer de weg op.
 
Sneeuw en gladheid eindelijk voorbij. Vanaf morgen eens kijken of ik vanaf Breda weer met de motor naar kantoor in Rotterdam ga. Vanaf welke windsnelheid vinden jullie het beter om de fiets thuis te laten? 5, 6 of 7? In overweging nemend dat ik met topkoffer rij en pas een half jaar mijn rijbewijs heb.
 
Door minder op te schakelen, lagere versnelling, meer toeren werkt je blok (eig. krukas) met meer gyroscopisch effect.:]
Dan is er meer kracht nodig om uit de bestaande, balans, situatie te komen.

Test 't zelf, bij m.n. zijwind.
Ken het wel ja. Dus in een scherpe bocht met minder rpm kun je er makkelijker door heen.
 
Even paar uur flink eruit laten gieten is ook al best goed. Blijft over de hoeveelheid groeiende gaten in de weg en opvliegend puin, omdat het asfalt aangetast en kapot gevreten is door de pekel. Resultaat daarvan zie je aan de zwarte aanslag en drek die nu richting straatputten gaat. Mijn dranghek komt pas in het voorjaar weer de weg op.
Zolang heb ik geen geduld. Met zo'n warm zonnetje als vandaag heb ik al veel moeite met de zelfdiscipline.
 
Terug
Bovenaan Onderaan