Dorsoduro 900 ECU twijfels

TostMachine

Rookie
1 okt 2022
16
3
Beste mensen,

Momenteel heb ik een dorsoduro 900 uit 2020 en deze motor heeft een decat pipe(merk onbekend).

Graag zou ik zelf een uitlaat op willen zetten(roaditalia). Roaditalia geeft aan geen enkele modificaties nodig zijn. Dominator geeft hetzelfde aan icm decat pipes.

Ik heb een ecu reflash bedrijf gebeld en die gaf aan dat de blok kapot zal gaan over 30d km.. het is ook een enorme kosten van 500+euro.

Mijn vraag aan jullie is het volgende:
Moet ik een ecu remap doen als ik einddempers en decat wil? Veranderd het antwoord als ik ook dna luchtfilter wil?

Indien ja, zijn er alternatieven? Zoals powercommander of fatduc emulators?

Alle suggesties zijn welkom
 
De enige goede manier om daar achter te komen is door na montage de motor op een testbank te zetten en een run te laten uitvoeren. Dan kun je zien of de afstelling nog klopt en indien nodig de ECU laten flashen...
Ah, dit kost geen eens 100euro als ik mij niet vergis. Mocht een ECU flash nodig zijn, heb ik dan nog kans op andere alternatieven?(o.a. emulators)
 
Waarom een extra ‘kastje’ ertussen… :? ……die zijn vaak honderden euro’s duurder dan rechtstreeks in de ecu flashen.
Klopt kastje zijn ook duur maar ik bedoelde gewoon twee kabeltjes om de ecu te verwarren. https://www.af1racing.com/Fat-Duc-O2-Emulator-For-Aprilia-MotoGuzzi-Vespa Deze bieden geen totale oplossing maar slecht tot 3.000 RPM en werkt niet goed tegen plotselinge gas of volgas. Mensen zijn wel tevreden erover maar sommige geven aan dat het niet de juiste manier is etc en dus twijfel ik ook wat ik moet doen
 
Zoals eerder geschreven, een run uitvoeren bij een gerenommeerde bedrijf en adhv de meetresultaten de Ecu laten flashen. Beter kun je niet krijgen…..de rest is ‘bij benadering maar net niet voor jouw configuratie van toepassing.
 
Zoals eerder geschreven, een run uitvoeren bij een gerenommeerde bedrijf en adhv de meetresultaten de Ecu laten flashen. Beter kun je niet krijgen…..de rest is ‘bij benadering maar net niet voor jouw configuratie van toepassing.
Ben bang dat dit de enige 'dure maar goedkoop' oplossing is inderdaad. Bedankt voor de suggestie
 
Zoals eerder geschreven, een run uitvoeren bij een gerenommeerde bedrijf en adhv de meetresultaten de Ecu laten flashen. Beter kun je niet krijgen…..de rest is ‘bij benadering maar net niet voor jouw configuratie van toepassing.
Kleine toevoeging na contact te hebben gehad met Dominator NL. Zij hebben aangegeven dat de lambdasensor al meting doet en de ecu hierop aanpast na mater tijd.

Geen idee hoe waar of dat ik alsnog een remap moet doen. Wellicht na een maand met decat+roaditalia/dominator te hebben gereden een dyno testje doen?
 
Doorgaans zit er een narrowband lambda op die alles behalve nauwkeurig is en altijd zijn die dingen beperkt in de hoeveelheid die ze aan kunnen passen.

Ik zou nooit geheel vertrouwen op de lambdasonde.
Wegschrijven, afkoppelen en goed afstellen is het enige goede.

Zeker nu je kat er uit is, dat pendelen tussen rijk en arm doet 'ie zodat de katalysator niet vol loopt. Je hebt geen kat meer dus geen reden voor een lambda.
 
Beste mensen,

Momenteel heb ik een dorsoduro 900 uit 2020 en deze motor heeft een decat pipe(merk onbekend).

Graag zou ik zelf een uitlaat op willen zetten(roaditalia). Roaditalia geeft aan geen enkele modificaties nodig zijn. Dominator geeft hetzelfde aan icm decat pipes.

Ik heb een ecu reflash bedrijf gebeld en die gaf aan dat de blok kapot zal gaan over 30d km.. het is ook een enorme kosten van 500+euro.

Mijn vraag aan jullie is het volgende:
Moet ik een ecu remap doen als ik einddempers en decat wil? Veranderd het antwoord als ik ook dna luchtfilter wil?

Indien ja, zijn er alternatieven? Zoals powercommander of fatduc emulators?

Alle suggesties zijn welkom
Als het blok pas kapot gaat over 30.000 km, dan zou ik er gewoon zorgeloos zo'n 28.000 km mee rijden, en 'm dan te koop zetten.
 
Kleine toevoeging na contact te hebben gehad met Dominator NL. Zij hebben aangegeven dat de lambdasensor al meting doet en de ecu hierop aanpast na mater tijd.

Geen idee hoe waar of dat ik alsnog een remap moet doen. Wellicht na een maand met decat+roaditalia/dominator te hebben gereden een dyno testje doen?
Nope, de Lambdasensor heeft maar een heel beperkt regelgebied. Je zal de ECU echt moeten laten flashen. Zoals iedere fabrikant van kwaliteitsuitlaatsystemen ook zal aanbevelen.
 
Nope, de Lambdasensor heeft maar een heel beperkt regelgebied. Je zal de ECU echt moeten laten flashen. Zoals iedere fabrikant van kwaliteitsuitlaatsystemen ook zal aanbevelen.
Doorgaans zit er een narrowband lambda op die alles behalve nauwkeurig is en altijd zijn die dingen beperkt in de hoeveelheid die ze aan kunnen passen.

Ik zou nooit geheel vertrouwen op de lambdasonde.
Wegschrijven, afkoppelen en goed afstellen is het enige goede.

Zeker nu je kat er uit is, dat pendelen tussen rijk en arm doet 'ie zodat de katalysator niet vol loopt. Je hebt geen kat meer dus geen reden voor een lambda.
Is toch bizar dat uitlaat fabrikanten(2) zoiets dan claimen? Worden ze niet aansprakelijk gesteld?
 
Als twee uitlaatbedrijven zeggen dat er geen modificatie nodig is, waarom ga je dan een ECU flash bedrijf bellen?
En waarom zou de motor dan met 30k in elkaar lopen?
Vroeger, met carburateurs raakte je mengsel in de war, dan kon je een klep verbranden. Maar tegenwoordig wordt het mengsel bijgeregeld via de Lambda.
Dat ECU flash bedrijf ziet handel. Niets van aantrekken.
 
Tuurlijk zeggen uitlaat fabrikanten dat je geen flash nodig bent. Verkopen ze meer. In de regel: decat = ECU remappen. Het mengsel wordt nog armer dan het al is en aangezien je motor EURO4 is staat deze hoogstwaarschijnlijk al zeer arm afgesteld. De kans dat je schade krijgt aan je blok (kleppen) is op lange duur behoorlijk aanwezig zonder remap.

Die lambdasondes vertrouw ik persoonlijk helemaal niet op, die werken maar in een heel beperkt gebied. Dat ding is afgesteld om de EURO toelatingseisen voor weggebruik te halen, niet om optimaal te presteren. Vaak is het mengsel in de bovenste toeren regionen allemaal wel prima, onderin gevaarlijk arm.

Maar zoals velen voor mij al zeiden, meten is weten.
 
Als je klachten hebt mbt de motorloop dan is het enige wat je kunt doen is meten op de bank. Op de slechte plekken de waarden in de kenvelden aanpassen totdat hij wel loopt, simpel toch.

Alleen maar een uitlaat verkopen voor de looks/geluid kan iedereen, maar opnieuw afstellen is een andere tak van sport.

Je ergert je kapot als elke keer je blok hikt/stoot/afslaat……. :? …..heb je net 1000 euro voor een uitlaat uitgegeven tesamen met een mooie verkooppraatje….daar sta je dan….|(
 
Motor loopt prima op dit moment maar het staat nog op 35kw door vorige eigenaar. Wel zonder cat. Binnenkort uitlaat uit italie en dna luchtfilter monteren. Misschien dat ik dan merk dat ie arm loopt.

Is lambdasensor btw niet altijd uitgezet omdat je dan anders heletijd storing ziet op je dash?

Edit: ook contact gehad met Aprilia dealer en die gaf aan dat akra/leo fabrikanten geen remap nodig is met demper en decat. Andere fabrikanten geen informatie over. Medewerker was ook vrij relaxed met decats en externe modules. Weer tegenstrijdige informatie haha.

Zal ik anders gewoon de kat erop monteren(kan ik dat zelf doen?) en alleen einddempers zonder ook dna luchtfilter? Dan hoef ik de motor alleen vol vermogen te doen(100euro).

Motor heeft een lekkere geluid nu, kan mij niet voorstellen wat het zou klinken met einddempers erop. Einddempers komen ook zonder db killers. Misschien wordt het too much? Heb geen zin in boetes of wok melding. Agenten kunnen ook boetes geven als ze alleen al geen db killers zien(denk ik?). Hoeveel maakt decat eigenlijk uit qua gewicht en geluid?

Edit2: als ik naar het volgende video moet kijken:
dan is de standaard uitlaat met cat en standaard uitlaat met decat ongeveer hetzelfde. In de comments geeft dominator ook aan dat remap niet nodig is. Ik nijg meer naar einddempers met cat en zonder dna.
 
Laatst bewerkt:
Lambda input moet je foppen met een weerstand aan de ingang vd ECU.

en zonder db-killers of wat anders…..kun je beste zelf bepalen binnen de kaders/vele discussies omtrent herrie pijpen…… :?
 
Laatst bewerkt:
Lambda input moet je foppen met een weerstand aan de ingang vd ECU.

en zonder db-killers of wat anders…..kun je beste zelf bepalen binnen de kaders/vele discussies omtrent herrie pijpen…… :?
Die dicussies over herrie doet mij niet zoveel.

Als de katalysator weinig impact heeft op geluid en gewicht dan laat ik het weer erop zetten. Tenzij katalysators de motorblok beperkt qua gezondheid. Db killers als ik naar Duitsland ga en thats it. Als het wel impact heeft dan wil ik geen dubbel werk doen en alles tegelijk(demper, decat en dna filter) laten afstellen.

Edit: ik moet wel zeggen dat deze kat wel vrij klein en licht is. Schat max 1kg gewichtbesparing. Wellicht ook meer efficient in vergelijking met de oudere katalysatoren en misschien niet zo knijpend voor de blok?
 
Laatst bewerkt:
Een kat zal altijd geluid demper.
De motor moet af en toe arm lopen om de kat zijn werk te laten doen.

Een narrowband lambda fop je niet met een weerstand, daarmee laat je de ecu alleen denken dat het verwarmingselement nog werkt.

Kat moet met lambda, kat weg is lambda weg en opnieuw afstellen.

Of je laat het origineel of je gaat all the way niet half half prutswerk.

Ik zou een dB killer plaatsen en hem daar op laten afstellen. Zomaar er in zetten na afstellen verpest de boel weer qua afstelling.
 
Lambda input moet je foppen met een weerstand aan de ingang vd ECU.

en zonder db-killers of wat anders…..kun je beste zelf bepalen binnen de kaders/vele discussies omtrent herrie pijpen…… :?
Brrr...
Heb je het over een narrowband of wideband lambdasensor ?
Narrowband.
Originele fabrikanten gebruiken (bijna) nooit wideband lambdasensoren. (Duurder)
 
Die dicussies over herrie doet mij niet zoveel.
Als de katalysator weinig impact heeft op geluid en gewicht dan laat ik het weer erop zetten. Tenzij katalysators de motorblok beperkt qua gezondheid. Db killers als ik naar Duitsland ga en thats it. Als het wel impact heeft dan wil ik geen dubbel werk doen en alles tegelijk(demper, decat en dna filter) laten afstellen.

Edit: ik moet wel zeggen dat deze kat wel vrij klein en licht is. Schat max 1kg gewichtbesparing. Wellicht ook meer efficient in vergelijking met de oudere katalysatoren en misschien niet zo knijpend voor de blok?
ik heb eerder een Dorso 750 factory gehad en een decat doet wel degelijk iets met het geluid icm open pijpen. Komt een beste bak herrie af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan