Drempelhulp/oprijhulp zelf bouwen

Arab Rider

@Mokum
13 mrt 2015
325
40
Amsterdam
Hallo motorvrinden,

Ik heb een nieuwe woning met inpandige berging waar ik mijn motor in kwijt kan. Deur is net niet breed genoeg voor mijn KTM SAS 1290, maar met een pielen (lees stuur naar links draaien) krijg ik de motor wel binnen.

Waar ik tegen aanloop is de drempel. Kost net teveel moeite om naar binnen en zeker naar buiten krijgen van mijn motor. Als ik google op drempelhulp krijg ik vrije dure oplossingen te zien. Voor twee stuks kom ik op 100+ euro. Nu denk ik dat een beetje cement of iets dergelijks zelf een drempelhulp te kunnen maken. Heeft iemand hier ervaring mee?

20200722_195015633_iOS.jpg
 
Metalen plaat in de juiste hoeken laten zetten? Een lipje eraan lassen voor en achterzijde drempel zodat hij stevig blijft liggen? Als je de motor op z'n plek hebt kun je hem zo weer aan de kant leggen.
 
Balkje schuin doorzagen. Heb je één helft voor buiten, de ander voor binnen.
Metalen plaat in de juiste hoeken laten zetten? Een lipje eraan lassen voor en achterzijde drempel zodat hij stevig blijft liggen? Als je de motor op z'n plek hebt kun je hem zo weer aan de kant leggen.
Ik ben opzoek naar een duurzame oplossing waarbij ik niet iedere keer wat moet plaatsen en verwijderen.
 
Buiten kun je de tegels schuin leggen zodat hij aansluit met de drempel.
Binnen zou een laag cement inderdaad kunnen. Niet te dun maken en dan afstrijken met een rechte lat zodat hij aansluit op de drempel.
 
Quick en dirty oplossing. Plankje / latje ervoor en erachter.
Halveer je de oprijhoogte mee.

Nette oplossing.
Tuinpad opnieuw straten, raamkozijn eruit, brede deur erin.

En anders beter zoeken naar drempenhulpen.
 
Buiten kun je de tegels schuin leggen zodat hij aansluit met de drempel.
Binnen zou een laag cement inderdaad kunnen. Niet te dun maken en dan afstrijken met een rechte lat zodat hij aansluit op de drempel.
Dus wat meer zand onder de tegels plaatsen dat deze hoger oplopen? Niet over nagedacht, maar lijkt met wel mogelijk ja....
 
Is het jouw deur?

Extra zand onder de tegels buiten.
Binnen zou ik de hele vloer iets ophogen. Beetje goedkope laminaat van Ikea met een dikke ondervloer er onder.
 
Wat je ook doet met tegels ophogen. Niet de hele tuin ophogen! Alleen de laatste 1 of 2 tegels iets laten oplopen.
Je wilt het regenwater buiten houden. Als je alleen de laatste 2 tegels doet, loopt het water weg van de gevel.
 
Is het jouw deur?

Extra zand onder de tegels buiten.
Binnen zou ik de hele vloer iets ophogen. Beetje goedkope laminaat van Ikea met een dikke ondervloer er onder.

Zou niets aan de vloer doen. Raam eruit en bredere deur plaatsen en je lacht rijdend de motor over het drempeltje.
 
Zou niets aan de vloer doen. Raam eruit en bredere deur plaatsen en je lacht rijdend de motor over het drempeltje.

Je bent me net voor maar dit is idd de beste oplossing.

Knal je die KTM zo naar binnen en het is nog netjes ook.
 
Als 100 euro al veel is voor een drempel, dan wordt een heel kozijn met deur helemaal te veel. De tegels wat omhoog en aan de binnenkant aan plankje is goedkoop en prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Het is een huurhuis, kan geen bredere deur plaatsen. Ik denk dat ik de tegels wat hoger zet en aan de binnenkant inderdaad een plankje doe.
 
Metalen plaat in de juiste hoeken laten zetten? Een lipje eraan lassen voor en achterzijde drempel zodat hij stevig blijft liggen? Als je de motor op z'n plek hebt kun je hem zo weer aan de kant leggen.
als je de stoep niet wilt ´verbouwen´ met cement o.i.d. kan dit nog wel eens de meest simpele oplossing zijn.
met een RVS plaat die je dan vastzet in de grond net voor de drempel.
kan de deur gewoon dicht, en aan de binnenkant een schuin gezaagd houtje om de band over de eerste cm's van de drempel te tillen.
 
En haal eerst het onkruid eens tussen die tegels weg. :+
 
'buiten' dat is niet zo moeilijk.
Gewoon een 'bult' maken in het stoep-tegelwerk.

Binnenzijde zou ik niet met oplopend cement doen.
Ik zou een plaat betonplex nemen met daaronder met scheef oplopend latten voor de goede hoogte.
Het hele spulletje met ankerbouten vastboren in de vloer.
Voordeel is dat je het dan altijd weer heel makkelijk kan weghalen.

Vwb de deur die net te smal is..................
Een kennis van mij had zelfde probleem en situatie als op de foto.
Die heeft het zijgedeelte ook scharnierend laten maken. Je krijgt dan ahw een klapdeur-effect.
De extra gemaakte deur is bij niet-gebruik onder en boven met een schuifje vast te zetten. Dan gebruik je alleen de gewone deur.
Kom je met de motor thuis, dan gaan beide deuren open en kan je zelfs gewoon naar binnen rijden.

Succes!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan