Gewoon uit pure interesse: wat zijn eigenlijk de voordelen van een droge koppeling? Nadelen kan ik er wel een paar verzinnen:
- Minder goede warmteafvoer, dus eerder verbranden.
- Mogelijk minder vloeiend en progressief omdat je de olielaag mist tussen de platen (frictie neemt mooi gelijk toe met afnemende olielaagdikte)
- Stof van slijtende koppelingsplaten kan als schuurmiddel/smeermiddel werken.
Een dubieus voordeel zou zijn dat de olie minder vervuilt met koppelingsplaatstof. Maar dat lost het oliefilter wel op. Een ander dubieus voordeel zou zijn dat er minder energie verloren gaat aan rondslingeren van olie, maar dat lijkt me compleet ondergeschikt aan de verminderde warmteafvoer.
Nu, waarom werkt zo'n beetje elke auto en sommige motoren met een droge-platen koppeling?
- Minder goede warmteafvoer, dus eerder verbranden.
- Mogelijk minder vloeiend en progressief omdat je de olielaag mist tussen de platen (frictie neemt mooi gelijk toe met afnemende olielaagdikte)
- Stof van slijtende koppelingsplaten kan als schuurmiddel/smeermiddel werken.
Een dubieus voordeel zou zijn dat de olie minder vervuilt met koppelingsplaatstof. Maar dat lost het oliefilter wel op. Een ander dubieus voordeel zou zijn dat er minder energie verloren gaat aan rondslingeren van olie, maar dat lijkt me compleet ondergeschikt aan de verminderde warmteafvoer.
Nu, waarom werkt zo'n beetje elke auto en sommige motoren met een droge-platen koppeling?