hallo allemaal,
ik ben nieuw hier en wil in ieder geval reageren op de topic: druppellader?
ik zie veel waarheden/onwaarheden hier staan
om bij het begin te beginnen
het beste voor een (starter-)accu is dat hij elke dag gebruikt wordt teweten ontladen(starten)vervolgens opladen(door de dynamo) dit houd de accu in de beste conditie.
mocht dit niet mogelijk zijn dan moet zorgen dat de accu gesimuleerd leeg-> vol wordt belast.
als je de accu vol weg zet (zonder lader) dan zal de accu langzaam leeg lopen met als gevolg dat je a; de motor (na stalling)niet start en b; de accu sulfateerd, dit kan je een soort van corrosie noemen, waardoor de actieve oppervlakte afneemt van de (lood) platen dus de accu capaciteit neemt af (gesulfateerde accu\'s kunnen niet hersteld worden) het is dus belangrijk dat de accu altijd vol is en wordt \'gebruikt\' zelf het vol weg zetten met een gewone lader is al niet goed, maar is altijd beter als zonder.
een lege accu weg zetten zonder lader is nog dodelijker dan sulfateerd de accu nog erger met als gevolg dat accu niet of nauwlijks meer de opgegeven capaciteit zal halen of zelfs niet meer opgeladen kan worden.
accu\'s v temperatuur.
accu\'s geven(halen) de opgegeven capaciteit bij +/- +20 graden C
bij +/- -20 graden C neemt de capaciteit af met 50% (zelfs nieuwe accu\'s)
en dan nog tebedenken dat motor accu\'s niet echt ruim voldoende capaciteit hebben om bv. doortestarten (zoals bij auto\'s)is het snel bekeken bij 0 graden C
dus als de motor buiten gestalt wordt en de accu is al wat ouder (normale veroudering) dan kan het gebeuren dat de motor niet start/aanslaat) zie ook auto start problemen
m.a.w. zet die druppel lader er op als je in de winter periode niet met de motor rijd (of als je geld teveel hebt dan kan je gewoon een nieuwe kopen,is goed voor de onderdeler verkopers)
zelf heb ik geen problemen met de motor accu want ik rij elk dag weer of geen weer maar heb genoeg kennis van accu\'s vanwege m\'n werk