Ducati betrouwbaarheid is een imageprobleem

Kwaliteitsprobleem is Imageprobleem

  • eens

    Stemmen: 64 58,2%
  • oneens

    Stemmen: 46 41,8%

  • Totaal aantal stemmers
    110
Een maatje heeft een 900 SL, waarvan onder het rijden de krukas brak.

Je kunt me veel wijsmaken maar dat komt niet door de topkwaliteit, ik heb nog nooit een 6 jaar ouwe motor gezien waarbij dat gebeurde.

Verder heeft hij uiteraard om de 3 maanden een andere spanningsregelaar nodig maar dat telt niet, elke motor heeft wel 1 zwak punt maar een krukas doormidden ........... neu, dank je, doe mij maar gewoon fijn een Guzzi :] :]
 
Dat een Duc meer/vaker onderhoud nodig heeft dan een Japanner is een feit. Hieruit zou je idd misschien af kunnen leiden dat het blok minder betrouwbaar is. Echter: voer je de onderhoudsbeurten netjes op tijd uit, dan zou je van moderne Ducs niet zoveel ellende meer hoeven te verwachten. Die zijn echt wel ok.
En iedereen moet voor zichzelf maar uitmaken of een Duc de extra (onderhouds)kosten waard is.
 
Ik denk dat elk merk een naam heeft hoog te houden.
[*]Yamaha's zijn olieboten
[*]Kawa's zijn rammelbakken
[*]Honda's zijn naaimachines
[*]Ducati's gaan kapot terwijl je er naar kijkt
[*]enz enz..

Ben ik blij dat ik suzuki rijd O-)
Ik denk dat de exclusiviteit een probleem is...
Niet elke duc dealer is ook een goede onderhouder (safe Eindhoven -> biggelaar motoren) en dat Ducatie een heleboel "problemen" a fabriek wil oplossen
Je koopt een parade paardje dan moet je ook maar de uitspattingen accepteren 8-)
 
Een Ducati ging vroeger gewoon vaak kapot. Nu kun je niet ineens verlangen dat dit image ineens wordt vergeten, omdat ze nu wel betrouwbare fietsen maken!

Maar ze zijn gewoon te mooi om te laten staan :P

Ducati's waren racers waar een kenteken op geplakt was. Gemaakt om een race mee te rijden, en niet meer. Dat is al lang achterhaald, met vaste prijzen voor beurten. ALs je bij een dealer komt voor een onderhoudsbeurt staat er vast wat je betaald voor bv een 20.000km beurt op een 4 -klepper. Dat weet je dus van te voren. 2 jaar garantie ongeacht de km (rijdt zelf ongeveer 15-20k p/jaar) betekent dus dat alles wat stukgaat de eerste 30-40k onder garantie vervangen wordt. Dus als je al geen vertrouwen in de italiaanse techniek hebt en toch een Duc hebt geeft dit wel weer vertrouwen. Plus dat je bij een dealer tegenwoordig op een occasion een half jaar garantie krijgt als gelijk bij een nieuwe. Welke jap dealer doet dit? Maar ok, ook weer het imago waar men vanaf wil. Omdat het onterecht is ;)
 
Ducati's waren racers waar een kenteken op geplakt was. Gemaakt om een race mee te rijden, en niet meer.
tja, nu begin je zelf fabeltjes te vertellen.

Plus dat je bij een dealer tegenwoordig op een occasion een half jaar garantie krijgt als gelijk bij een nieuwe. Welke jap dealer doet dit?

Elke. Een half jaar garantie op een okasie is wettelijk verplicht tegenwoordig.
 
Plus dat je bij een dealer tegenwoordig op een occasion een half jaar garantie krijgt als gelijk bij een nieuwe. Welke jap dealer doet dit?
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier in België is het niks abnormaal dat je een halfjaar garantie krijgt, op gelijk wat voor motor...
 
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier in België is het niks abnormaal dat je een halfjaar garantie krijgt, op gelijk wat voor motor...

Nou, ik weet niet anders dan dat het 3 mnd is in NL, maar kan veranderd zijn.
 
Goed lezen Rev. Ik zei ook dat de betrouwbaarheid vanaf 1998 met grote sprongen voorwaarts is gegaan.
Ik weet in ieder geval zeker dat de ellende die ik met m'n duc had niet representatief is voor ducati. Die ellende heeft meer te maken met het (mis)vakmanschap van de monteur dan met de miskwaliteit van Ducati. Een slechte monteur zou ook een jappanner stuk sleutelen.
 
Electrische problematiek voor zover ik weet.... het is uiteindelijk opgelost met een onderdeel van Japans fabrikaat. O-)
Dan heeft ie wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel erg lang geen onderhoud meer gehad, want de problematiek van de spanningsregelaars is al 4 jaar geleden ondervangen bij Ducati door van leverancier te switchen. En met dat nieuw type regelaars is de problematiek definitief verleden tijd.
 
Hoeveel km gaat een moderne duc zonder revisie mee?
Of was de 10.000 beurt gewoon een complete revisie?

Toen ik mijn 916 SP inruilde (3 jaar geleden) had hij 52.000 km op de teller staan. Zonder revisies, alleen maar de normale beurten. Enige werkelijke defect was een uitgebrande spanningsregelaar.
Mijn huidige SPS heeft iets over de 25.000 km gedaan en afgezien van een defecte accu en een defect alarm (beide dus niet Ducati) heb ik nog geen problemen gehad. En de enige grote beurt tot nog toe was vorig jaar bij ca. 19.000 km.
 
Op maandag 19 mei 2003 16:03 schreef Bral® het volgende:
Een maatje heeft een 900 SL, waarvan onder het rijden de krukas brak.

Je kunt me veel wijsmaken maar dat komt niet door de topkwaliteit, ik heb nog nooit een 6 jaar ouwe motor gezien waarbij dat gebeurde.

Verder heeft hij uiteraard om de 3 maanden een andere spanningsregelaar nodig maar dat telt niet, elke motor heeft wel 1 zwak punt maar een krukas doormidden ........... neu, dank je, doe mij maar gewoon fijn een Guzzi :] :]

Ik zie wel dat niet alleen mijn vrienden een beter geheugen hebben gekregen dankzij het feit dat ik Duc ben gaan rijden })
Zoals edraket hierboven al terecht opmerkte, is dat probleem met de spanningsregelaars al heeeeeeeel lang geleden opgelost :z
 
Op vrijdag 16 mei 2003 22:44 schreef ducatist het volgende:
bij mijn 6 weken oude duc 998 kwam op een 750 km lange bad munster eifel tocht de onderste bevestigingsbout van het koplamphuis aan het balhoofd los (m6 x 55) en kwam geheel naar links uit debevestiging bij het insturen van een rechter bocht kwam de linker voorvorkpoot tegen deze bout aan en insturen was niet mogelijk. Recht door geschoten en gelukkig zonder kleerscheuren stop gekomen . Dus effe checke die onderste bout. Bij mij was die op de fabriek doorgedraait.
Het is gewoon een probleem, geen imageprobleem.

Ik zeg dit overigens uit pure jaloezie, ooit zou ik toch ook wel 's een Duc hebben.
 
OK als Ducati's zo betrouwbaar zijn, en jij hebt een Ducati, waarom is je nickname dan Duwgati :? moet je die betrouwbare motor dan zoveel duwen :?
 
m'n eerste vijhonderd km waren ook niet zo'n groot succes...achterremblokjes verloren en vervolgens m'n versnellingspendaaltje verloren :? waardoor ik bijna de bocht uitknalde vanwege geen vermogen (was nml in de vrij gesprongen) :(

Voor de rest blijft het een mega mooie fiets om naar te kijken en naar te luisteren....en uiteraard het sturen is :9~

Owjaa en m'n blok smelt zowat onder m'n gat vandaan...........150 graden en >>>
('t stinkt behoorlijk wil je niet weten)

Tis m'n eerste Duc, dus ik kan nog wel wat hebben.................maar't credit is niet oneindig ;)
 
Zal me aan m'n reet roesten. Ik ga ervan dat hij het met het gebruikelijke onderhoud goed blijft doen.

Zolang hij rammelt, doet hij het nog ... en heb ik bakken plezier :]
 
Stel je voor er is een opening van een ducati super store en staan een hoop duc´s geparkeerd voor de zaak
Er staat een honda (van iemand die warschijnlijk ook graag een duc wil)
Komt er een busje van de wegenwacht aanrijden,en waar begint die aan te sleutelen juist ja aan die Honda
Echt gebeurt bij Ducati Store in Zaltbommel bij de opening ik heb nog even met de passagiere staan tepraten en die voelde zich behoorlijk opgelaten
 
OK als Ducati's zo betrouwbaar zijn, en jij hebt een Ducati, waarom is je nickname dan Duwgati :? moet je die betrouwbare motor dan zoveel duwen :?

Ho ho ho even, ik duw niet. Waar heb je eigenlijk vrienden voor :+

Die bijnaam kreeg ik dus van een van mijn vrienden omdat ie me moest aanduwen toen in enkele dagen tijd, 2 accu's het begaven.

Overigens was die 2e gesneuvelde accu niet zo heel vreemd, want aangezien de dealer op dat moment geen nieuwe had staan, kreeg ik een gebruikte accu mee. Helaas bleek die al na 1 nachtje op de autotrein richting Bolzano, geen energie meer over te hebben om mijn Duc aan te zwengelen. Dus moesten de duwers weer aan de slag })

Tja en als je dan Duc rijdt, heeft niemand er een boodschap aan dat geen enkele fiets zal starten met een defecte of lege accu. Nee, dan is dat meteen een bevestiging van hun vooroordeel dat de Duc een probleemmachine is.

Maar ik zie het maar van de zonnige kant, ik heb er een leuke nickname aan overgehouden en een prachtige herinnering aan die :( koppen van mijn vrienden op het station van Bolzano :}
 
Bekijk de onderhoudskosten per km en trek je conclusie.....
Degene met de hoogste onderhoudskosten is naar mijn mening kwalitatief de mindere.

Onzin,.. verhoogde onderhouds kosten komen vooral bijv. door andere type kleppen.. Kost gewoon meer tijd om die af te stellen....

Met die redenatie zou een ferrari kwalitief veel slechter zijn als bijvoorbeeld een citroen 2cv..
 
Op maandag 19 mei 2003 20:16 schreef Boefje het volgende:
Met die redenatie zou een ferrari kwalitief veel slechter zijn als bijvoorbeeld een citroen 2cv..
Wel volledig quoten:
Op maandag 19 mei 2003 15:34 schreef R1Maniac het volgende:
Als ik twee motorblokken met vergelijkbare prestaties met elkaar zou moeten vergelijken m.b.t. kwaliteit, lijkt me dat heel simpel.
Ik heb 't over twee blokken met vergelijkbare prestaties. (het verhaal Ferrari/2CV gaat niet helemaal op denk ik ;) )
 
Maar er zijn er dus die zowel italiaans ALS japans gereden hebben. Kan je wat makkelijker en eerlijker vergelijken. Tenminste, voor zover je een monster kan vergelijken met een Honda of Kawa.

Waarom is een BMW geen Honda en een Yamaha geen Duc? Simpel, omdat een Ferrari ook geen Lotus is en Maserati geen Lambo. Zalk effe doorgaan :P ?

Objectief kan ik maar een ding vaststellen; aan een duc heb je wel degelijk duurder onderhoud (door dat desmodromische klepstelgedoe). Dat doe je niet even zelf. Ook zie ik om mij heen op het circuits meer rijders op hun plaat gaan met hun duc. Zegt dat wat over de motor? Ik denk eerder over de rijder zelf. Een duc heeft gewoon net wat meer gevoelswaarde, alleen al omdat het duc is. Zoals een Ferrari ook aparter blijft dan bv een mercedes. Je ziet ze gewoon net iets minder vaak. De prijzen zijn fors, net als de onderdelen en de betrouwbaarheid is mwaaaaah. Maar dat boeit de ducatofiel niet, die wil dat rammelen horen en dat stampen. Die kapotte spanningsregelaar neemt ie voor lief.

Maar geef MIJ een GSXR1000 (oud model) en ik vergeet die 998 meteen ;) Alhoewel ik op beiden nog nooit gereden heb :X (Sig vertikt het namelijk de zijne uit te lenen aan mij en aan Saimonie heb ik het nog niet durven vragen O-) ).

Maar die termi's he, die doen het hem. Machtig mooi gedreun, alhoewel ik 15000 toeren met open pijp ook gei...eh lekker vind. Totaal anders, maar beiden lekker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan