Ducati betrouwbaarheid is een imageprobleem

Kwaliteitsprobleem is Imageprobleem

  • eens

    Stemmen: 64 58,2%
  • oneens

    Stemmen: 46 41,8%

  • Totaal aantal stemmers
    110

Hoewel hij er erg gek mee is, had hij er toch wat mindere ervaringen mee. Zo is tot twee keer toe zijn ketting er bij +80 km/u af gelopen en o.a. door het koppelingshuis geslagen '(


Op zich gek he... een ketting die aan de linkerkant van de motorzit zal de grootst mogelijk moeite moeten doen om door een koppelingshuis aan de rechterkant van het blok te slaan......


Ook ik heb wat vreemde dingen ondervonden tijdens het rijden met mijn motor.... Maar nooit zo gek dat het een onoverkomelijk probleem was. En alles wat er gebeurde had te maken met achterstallig onderhoud te wijten aan de vorige eigenaar.
 
'Ja, maar een kennis van mij' , 'een vriend van mij heeft' , 'ik heb gehoord dat'.....let maar es op, niemand van de aanwezigen praat uit eigen ervaring. En de grote grap is dat een heleboel mensen het ook zelf geloven ook nog. 'Live your dreams' en ga es ergens voor zou ik zeggen....
 
'Ja, maar een kennis van mij' , 'een vriend van mij heeft' , 'ik heb gehoord dat'.....let maar es op, niemand van de aanwezigen praat uit eigen ervaring. En de grote grap is dat een heleboel mensen het ook zelf geloven ook nog. 'Live your dreams' en ga es ergens voor zou ik zeggen....
Ik geloof dat ja. :) Mag ik? :P

Jij gelooft zeker ook nooit wat ze op het Journaal zeggen zeker? :? Osama bin Laden heeft nooit bestaan, Irak is veroverd door de Russen en SARS is een sprookje. :+
 
dus een duc moet je gewoon nieuw kopen en dan fatsoenlijk onderhouden en dan je duimen gecrossed houden dat het geen maandagmorgen fiets is.


bestel eens een nieuwe krukas en tandwiel voor een 748 van 98.. kijk es hoeveel speling er zit op die 2 onderdelen die op elkaar horen..schandalig.. maandagmorgen ? yeah right.

ik wil best een duc..maar dan wel een nieuwe die ik kan verkopen na de garantie periode.
 
Objectief kan ik maar een ding vaststellen; aan een duc heb je wel degelijk duurder onderhoud (door dat desmodromische klepstelgedoe). Dat doe je niet even zelf.
De spijker op z’n kop. Dat doe je inderdaad niet zomaar even zelf. Toch denk ik dat daar een groot deel van de kern van het probleem ligt.
Hoeveel Duc rijders zouden er niet zijn die zeker menen te weten dat de officiële dealer toch te duur is en daarom het onderhoud toch zelf proberen te doen. Of het uitbesteden aan B. de H.
En als dan door achterstallig of ondeskundig onderhoud iets kapot gaat, was het niet de handige Harry himself, of B. de H. die een fout gemaakt heeft, maar die kl*te Duc |(

Ook zie ik om mij heen op het circuits meer rijders op hun plaat gaan met hun duc. Zegt dat wat over de motor? Ik denk eerder over de rijder zelf.
Volledig off-topic, maar ik denk wel dat je gelijk hebt.

Een duc heeft gewoon net wat meer gevoelswaarde, alleen al omdat het duc is. Zoals een Ferrari ook aparter blijft dan bv een mercedes. Je ziet ze gewoon net iets minder vaak. De prijzen zijn fors, net als de onderdelen en de betrouwbaarheid is mwaaaaah.
De prijzen zijn fors..... Je zou ook kunnen zeggen ze zijn erg waardevast :9
En wat die “mwaaaah betrouwbaarheid” aangaat, zou ik wel eens willen weten waar je dat op baseert. Je stelt zelf dat je er geen hebt, noch hebt gehad :?

Ik denk dat er heel wat wanna-be-Duc-rijders zijn die deze argumentatie gebruiken om voor zichzelf goed te praten dat ze het gewoon niet aandurven om een Duc te kopen. Afgeschrikt door het imago, kiezen ze niet hun droomfiets maar maken ze een keuze die ze dan “verstandskeuze” noemen.

Die kapotte spanningsregelaar neemt ie voor lief.
Zoals edraket al schreef, dat was laaaaang geleden. Je loopt minimaal 4 jaar achter met de feitenkennis :z
 
"Waar rook is is vuur"

Over de gehele automotive industrie blijkt dat de Japanners degelijker zijn dan de Europeanen.
Waarom zou het bij de afdeling motoren anders zijn?(Uitzondering: BMW motor, Mercedes SLK).

Ieder jaar laten de cijfers van de ADAC weer zien dat Japanse autos het minst vaak stilstaan. Bij motoren zal dit niet veel verschillen, omdat de ontwikkel- en productiemethodes niet veel verschillen.
Daar komt ook nog eens bij dat de productie budgetten enorm verschillen. De Japaners kunnen zich een veel hoger kwaliteitsbudget veroorloven omdat ze grotere aantallen produceren.

Ik denk dat wanneer er iemand een manier vind om gegevens naar boven te halen over het aantal defecten per verkochte aantallen, dat dan de Italianen (Guzzi, Duc) bovenaan staan.

Maar dat doet er toch ook eigenlijk niet toe.
Een Duc kiest men niet vanwege de kwaliteit, maar vanwege de uitstraling.
(De Duc is de HD onder de sportfietsen. ;) )
 
Ja, daar is Yamaha sterk in, kleppenstellen pas na zoveel km. Kan Yamaha zowiezo wel waarderen als wat mij betreft de japanse fabrikant die het meest vernieuwend bezig is.
M'n vriendin heeft een Thundercat, kan de kosten mooi vergelijken. Komen uit de dezelfde portemonnee :) Had hiervoor (heb de 749 pas 2 maand) een 900SSie uit '99, die was zeker vergelijkbaar qua onderhoudcentjes met de Cat.

Parrrdonnn??? Dacht toch wel dat Honda de grootste vernieuwer op motorfietsengebied is, de rest kopieert er vrolijk achteraan.
 
Er rijden ook niet een beetje meer Japanse fietsen rond dan Ducati's he. :X

Zou niets uit mogen maken. Alle jappenrijders roepen tenslotte altijd dat de Ducrijders jap moeten gaan rijden omdat daar nooit wat aan makeert.

In dit topic schreef r1maniac nog zonder enig voorbehoud:
R1:
Elke 10.000 km een beurtje, bij 40.000km een keertje kleppen stellen.
Tussendoor alleen benzine er in gooien en

Ik zie niets staan over aantallen O-)
 
Er rijden ook niet een beetje meer Japanse fietsen rond dan Ducati's he. :X
ow, is dat het excuus als en jap stuk gaat |(

Zoals eerder gepost, die niet ducati rijders hebben het altijd over de buurman van de zwager van de neef van.....van....

Zolang je zelf niet hebt gereden kun je ook niet oordelen over de kwaliteit. En ja, ik heb zowel japanners gereden van alle merken, maar rijd al bijna 7 jaar tot volle tevredenheid een duc.

En over nieuwe onderdelen gesproken: Ik had een YZF750, nieuw gekocht en die zoop meer olie dan benzine. Dus ik krijg nieuwe cilinders en zuigers van Yamaha, nieuw in de doos meer speling dan max. is toegestaan. Zoiets kan dus bij alle merken voorkomen.

Maar ja, het zal altijd wel zo blijven. Ducati afkraken, maar wel voorin de rij staan als ze er een proefrit op kunnen maken. |( (en ook dat heb ik zelf meegemaakt bij een italdag bij Safe Eindhoven. Je kon toen een proefrit maken op o.a. een 916. Staan er voor me in de rij 2 van die gasten (honda fireblade rijders) die 916 van a tot z af te zeiken, maar wel proefrit maken. Dan heeft het commentaar m.i. meer met jalouzie te maken dan wat anders. Als ik een motor 3x niks vind, dan zou het nog niet in mij opkomen om daar dan ook nog eens een proefrit op te maken)
 
Objectief kan ik maar een ding vaststellen; aan een duc heb je wel degelijk duurder onderhoud (door dat desmodromische klepstelgedoe).

Dat kleppen stellen wordt ook nog wel eens overdreven. Het desmo systeem is helemaal niet zo ingewikkeld volgens mij, zeker niet op de tweekleps blokken. Niks magisch aan, gewoon een tuimelaar in plaats van een veer. Iedereen die op een moderne Japanse motor de kleppen kan stellen komt daar op een Duc ook wel uit.

En om even terug te komen op de eerste vraag denk ik dat het met het algemene ontwerp en de kwaliteit van de onderdelen wel goed zit de laatste jaren. Je hebt alleen de pech dat het mormel door Italianen in elkaar wordt geschroefd. Ik heb een nieuwe Multistrada besteld en ik ga er niet van opkijken wanneer ik de eerste tijd geplaagd ga worden met lostrillende onderdelen, water in de knipperbollen, lekkage en andere kleine storingen. Allemaal niet nodig, maar geen structurele fouten en envoudig te verhelpen.

Heb je die kinderziektes eenmaal verholpen, dan is een moderne Ducati volgens mij bijna net zo betrouwbaar als een Japanse motor. "Bijna", want hoewel Ducati behoorlijk is verbeterd de laatste jaren, de Japanners staan ook niet stil.
 
ow, is dat het excuus als en jap stuk gaat |(

Zoals eerder gepost, die niet ducati rijders hebben het altijd over de buurman van de zwager van de neef van.....van....

Zolang je zelf niet hebt gereden kun je ook niet oordelen over de kwaliteit. En ja, ik heb zowel japanners gereden van alle merken, maar rijd al bijna 7 jaar tot volle tevredenheid een duc.

En over nieuwe onderdelen gesproken: Ik had een YZF750, nieuw gekocht en die zoop meer olie dan benzine. Dus ik krijg nieuwe cilinders en zuigers van Yamaha, nieuw in de doos meer speling dan max. is toegestaan. Zoiets kan dus bij alle merken voorkomen.

Maar ja, het zal altijd wel zo blijven. Ducati afkraken, maar wel voorin de rij staan als ze er een proefrit op kunnen maken. |( (en ook dat heb ik zelf meegemaakt bij een italdag bij Safe Eindhoven. Je kon toen een proefrit maken op o.a. een 916. Staan er voor me in de rij 2 van die gasten (honda fireblade rijders) die 916 van a tot z af te zeiken, maar wel proefrit maken. Dan heeft het commentaar m.i. meer met jalouzie te maken dan wat anders. Als ik een motor 3x niks vind, dan zou het nog niet in mij opkomen om daar dan ook nog eens een proefrit op te maken)
Denk om je hart Ed. :+ Niet zo opgefokt raken als iemand realisti.... uhh niet geheel volgens jou denkbeelden praat over een Ducati. :+

Enne naar volle tevredenheid... zal ik ff wat quotes van je opzoeken? :X :X :X

Ik kraak Ducati niet af, vind het hele mooie motoren maar geloof niet dat ze even betrouwbaar zijn als een Japanner. :) En neeeeeeeeeeeeeeee, ik heb zelf geen Ducati gehad maar heb het gehoord van de vader van de zwager van de oom van de tante van de buurman van mijn overgrootoma. :z

Verder alles goed? :+ :+
 
ach alle rijders vinden et niet cool als hun motor afgezeken word(logisch ook)
ducati moet je denk ik idd echt beleven e ja aan de ducati rijders te zien&horen zijn ze super tevreden,en waarom laten ze die duc dan niet staan als et zo eruug is zoals sommige mensen hier zeggen????
 
ik heb geen ervaring met ducati's. echter wel met japanse motoren. ik heb alles bij elkaar in zo'n 15 jaar tijd ongeveer 200.000 km gereden. het enige wat ik kapot heb gehad, was de startmotorkoppeling van mijn gpz600, ik heb altijd bijna alle onderhoud zelf verricht. ik ga niet zeggen dat ducati's minder betrouwbaar zijn, maar de jappen krijgen van mij wel het voordeel van de twijfel. wat kost nou eigenlijk een grote beurt voor een duc, en wat die van een jap?
 
"Waar rook is is vuur"

Over de gehele automotive industrie blijkt dat de Japanners degelijker zijn dan de Europeanen.
Waarom zou het bij de afdeling motoren anders zijn?(Uitzondering: BMW motor, Mercedes SLK).

Ieder jaar laten de cijfers van de ADAC weer zien dat Japanse autos het minst vaak stilstaan. Bij motoren zal dit niet veel verschillen, omdat de ontwikkel- en productiemethodes niet veel verschillen.
Daar komt ook nog eens bij dat de productie budgetten enorm verschillen. De Japaners kunnen zich een veel hoger kwaliteitsbudget veroorloven omdat ze grotere aantallen produceren.

Ik denk dat wanneer er iemand een manier vind om gegevens naar boven te halen over het aantal defecten per verkochte aantallen, dat dan de Italianen (Guzzi, Duc) bovenaan staan.

Maar dat doet er toch ook eigenlijk niet toe.
Een Duc kiest men niet vanwege de kwaliteit, maar vanwege de uitstraling.
(De Duc is de HD onder de sportfietsen. ;) )
Ik geloof niet dat er ergens door een Duc rijder is geclaimd dat een Duc beter zou zijn of minder storingsgevoelig dan een willekeurige andere fiets. Dat was ook de stelling niet.
Waar het om gaat, is of het slechte kwaliteitsimago van Duc niet ten onrechte in stand wordt gehouden. En dan vooral door de niet Duc-eigenaren. Door ongefundeerde vooroordelen dus i.p.v. feitelijke ervaringsgegevens.

Edraket constateert hier terecht nog eens wat ik in de opening al schreef en waar velen zich ook in dit topic weer aan bezondigen:
Als het een Duc is met problemen is het een bevestiging van wat ze al wisten en als het een Jap is, dan is het een uitzondering. En dat het kon gebeuren is alleen maar te wijten aan de enorme aantallen die er rondrijden :r
 
Op maandag 19 mei 2003 20:36 schreef R1Maniac het volgende:Wel volledig quoten:Ik heb 't over twee blokken met vergelijkbare prestaties. (het verhaal Ferrari/2CV gaat niet helemaal op denk ik ;) )

Helemaal overheen gelezen... mijne excuses...

Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat onderhouds beurten afhankelijk kan zijn van de gebruikte techniek in het blok endergelijke...

Terwijl betrouwbaarheid, voor mij meer iets is van dat ie iedere ochtend start en naat zijn onderhouds beurten weinig in de garage staan...

Als ik nu zo mijn vorige post lees, kwam het alleen er een beetje verrot uit...
 
Ho ho ho even, ik duw niet. Waar heb je eigenlijk vrienden voor :+

Die bijnaam kreeg ik dus van een van mijn vrienden omdat ie me moest aanduwen toen in enkele dagen tijd, 2 accu's het begaven.

Overigens was die 2e gesneuvelde accu niet zo heel vreemd, want aangezien de dealer op dat moment geen nieuwe had staan, kreeg ik een gebruikte accu mee. Helaas bleek die al na 1 nachtje op de autotrein richting Bolzano, geen energie meer over te hebben om mijn Duc aan te zwengelen. Dus moesten de duwers weer aan de slag })

Tja en als je dan Duc rijdt, heeft niemand er een boodschap aan dat geen enkele fiets zal starten met een defecte of lege accu. Nee, dan is dat meteen een bevestiging van hun vooroordeel dat de Duc een probleemmachine is.

Maar ik zie het maar van de zonnige kant, ik heb er een leuke nickname aan overgehouden en een prachtige herinnering aan die :( koppen van mijn vrienden op het station van Bolzano :}


Eigenlijk zeg je hier dus dat je niet eens met een Duc dat kleine stukkie naar Italie kan rijden, als je nu eens iets meer rijdt, ipv hem steeds naar de garage te brengen, laadt die accu misschien eens op, en doet die het de volgende keer wel.
 
Laatst bewerkt:
"Waar rook is is vuur"

Over de gehele automotive industrie blijkt dat de Japanners degelijker zijn dan de Europeanen.
Waarom zou het bij de afdeling motoren anders zijn?(Uitzondering: BMW motor, Mercedes SLK).

Volvo ook betrouwbaar, volkswagen ook betrouwbaar, daf fiat en renault weet ik niet...
Peugoet ook betrwoubaar,..

Bovendien komen bijv. in nedcar de mitsubitsi en de volvo's van dezelfde producti eband... ( Is volgens mij in heel auto land).....

Het zijn gewoon de engelse die de europese rating omlaag halen.... (Jaquar, rover,...)
 
Is het niet vaak zo dat diezelfde mensen die Ducati afkraken ook Oost-Europese fietsen en zijspannen afkraken? Mensen die wel "erbij willen horen" maar dan ook vooral niet van de kudde af willen wijken en liefst alle risico's (behalve de stoere dan) willen vermijden?

En is afkraken niet de (voor de dommen onder ons) mooiste manier om je angst voor het onbekende te verbloemen? Of zijn die (te) dure Italiaanse druiven gewoon zuur? Wat de boer nie kent da vreet-ie nie. :Z
 
Duwgati,

Ik neem aan dat het onderhoud aan je duc je nog steeds een stuk minder kost als wanneer je je knalgele bolide een beurtje moet geven *D
 
Op maandag 19 mei 2003 22:27 schreef Gizzmo het volgende:
Eigenlijk zeg je hier dus dat je niet eens met een Duc dat kleine stukkie naar Italie kan rijden, als je nu eens iets meer rijdt, ipv hem steeds naar de garage te brengen, laat die accu misschien eens op, en doet die het de volgende keer wel.

Sommigen hebben wel snel een mening over vanalles zonder de feiten te kennen.
Maar even afgezien van de kennelijke poging om te provoceren, als jij 3 dagen de tijd hebt donderdag t.e.m. zaterdag, ga jij dan rijdend naar Italie? Ik niet, zonde van de tijd, dan pak ik de autotrein op woensdagavond en sta op donderdag midden in de Alpen. Zaterdagnacht weer terug en dan heb ik 3 volle dagen passen gereden :9~
 
Denk om je hart Ed. :+ Niet zo opgefokt raken als iemand realisti.... uhh niet geheel volgens jou denkbeelden praat over een Ducati. :+

Enne naar volle tevredenheid... zal ik ff wat quotes van je opzoeken? :X :X :X

Ik kraak Ducati niet af, vind het hele mooie motoren maar geloof niet dat ze even betrouwbaar zijn als een Japanner. :) En neeeeeeeeeeeeeeee, ik heb zelf geen Ducati gehad maar heb het gehoord van de vader van de zwager van de oom van de tante van de buurman van mijn overgrootoma. :z

Verder alles goed? :+ :+
was verder niet persoonlijk bedoelt hoor. ;) En verder heb ik inderdaad erg veel ellende gehad met mijn duc, dat zal ik niet ontkennen. Maar desondanks blijf ik tot volle tevredenheid ducati rijden, omdat ik ervan overtuigd ben dat mijn ellende puur exemplarisch was. :+

Nee, ff alle gekheid op een stokkie: Toen de 916/748 uitkwam had die motor erg veel kinderziektes.
[*]stuurdemper tegen de tank
[*]airbox scheuren
[*]spanningsregelaar
[*]benzinepompen
[*]motoronderdelen van mindere kwaliteit.

de eerste 2 waren design problemen en werden in principe bij alle ducs onder garantie vervangen.
de spanningsregelaar is opgelost door van leverancier te switchen
de laatste 2 waren problemen die waren ontstaan doordat in 1995-1996 de fabriek bijna geen geld had vanwege waninvesteringen van de Cagiva groep. Er was geen geld, dus kreeg ducati ook geen onderdelen meer aangeleverd om de productielijn draaiende te houden. Hierdoor zijn in die tijd dus verschillende ducs met slechtere onderdelen van de band gerold, waar die van mij er dus ook een was.
In de garantie periode zijn er dan ook veel onderdelen vervangen.

Om mijn geval verder uit te diepen, heb ik geen problemen gehad, totdat ik noodgedwongen uit moest wijken naar een andere monteur ( Carl Nengerman had een zwaar ongeluk gehad en zat in de ziektewet). Toen is voor mij de ellende begonnen zoals door mij beschreven in verschillende topics.
 
Ken wel wat mensen met Ducs ,hebben voor 90% toch al gezeik gehad met die moto's

Electrische problemen
Afbrekende bouten en moeren
Miserabel klein ongelukje.....frame doorgescheurd
Na 3 jaar tank doorgeroest van binnenuit , zeek er gewoon uit opeens
CDI naar de zak
Afbladerende verf op een nieuwe tank
Afgebroken draadstangen in de voorste cilinder
Een vastloper
3 nieuwe toerentellers ,flipten allemaal door na een maand

Hoor dit toch niet zo vaak van Japanse motoren waar er toch meer van rondrijden dan Ducs...


Moet wel eerlijk zijn , heb een getunede 900SD koningsasser gehad en dat ding ging lekker hard en heb er nooit shit mee gehad ( heb er wel maar een paar maanden mee gereden :) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan