• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Ducati + Flamini = Competitievervalsing

Ocampa

MF veteraan
Lid geworden
29 jul 2002
Waarderingsscore
911
Nu heb ik het echt HELEMAAL gehad met Flamini en Ducati!!!

Duc wil volgand jaar meedoen aan de SS, plotseling mogen fabrieken met een totaalproductie van onder 75000 meedoen met een fiets waar er 500 van gemaakt zijn ipv 1000. Dit is echt je reinste competitievervalsing.

Dit is nou al de zoveelste keer dat de regels naar een kampioenschap van Ducati toe worden geschreven.

Laatst bewerkt:
Of we zien straks meer merken terug in de Superbikes :]

Mondial, Laverda, Benelli, MV Agusta, Voxan ... hoe meer merken hoe mooier.

och... honda kan toch ook wel een brommertje in elkaar schroeven waar er maar 500 van worden verkocht :?

Nee, die moeten er meer maken omdat hun totale afzet hoger is. Maar het aantal van 500 is niet waar ik me druk om maak. Het gaat er mij om dat Ducati iets wil bereiken maar de regels (waar iedereen tot dan toe gewoon aan moest voldoen) op zijn weg vindt en denkt "o shit, dat gaan we niet redden, op deze manier kunnen we geen werledkampioen worden". Het enige wat ze hoeven te doen is Falmini bellen en ze worden op hun wenken bediend, waar andere merken het gewoon helemaal zelf moeten doen. Het zou Ducati sieren ook gewoon uit te gaan van hun eigen kracht.

Ik vind dit een slechte zaak, want zo help je de charme van de ss600 om zeep.
Want nu kunnen fabrikanten super exclusieve racers bouwen ipv de machines waar men nu mee rijd en die ook voor "Jan en alleman" te koop zijn.
1000 749's is voor Ducati geen enkel probleem.

Misschien had Flamini beter de 600 4cyl. van restrictors kunnen voorzien :X

Ik snap niet wat dit met competitievervalsing te maken heeft. Het is altijd al zo geweest dat de kleine fabrieken minder motoren hoefden af te zetten dan de grote merken. M.a.w. niets nieuws onder de zon dus.
En wat dat vermeende voordeel betreft, kijk maar eens naar de jaarproductie van bv. Honda en Ducati. Het kost voor Honda minder moeite om 1000 exclusieve motoren te bouwen dan voor Ducati die 500.

@TurboTeunis: Die exclusieve motoren bouwen kan nu ook al hoor. Ook hier is niets nieuws onder de zon.

Op donderdag 23 oktober 2003 22:35 schreef Ocampa het volgende:... Het enige wat ze hoeven te doen is Falmini bellen en ze worden op hun wenken bediend, waar andere merken het gewoon helemaal zelf moeten doen....
Ben jij daarbij aanwezig geweest dan ofzo :?

Laatst bewerkt:
Ik snap niet wat dit met competitievervalsing te maken heeft. Het is altijd al zo geweest dat de kleine fabrieken minder motoren hoefden af te zetten dan de grote merken. M.a.w. niets nieuws onder de zon dus.

Dat klopt maar het aantal dat in de regels stond was voor Ducati te hoog en dus zijn de regels speciaal voor hun aangepast. Laat ik het anders stellen: het is wel enorm toevallig dat op het moment dat Ducati wil gaan deelnemen aan de SS de norm opeens wordt verlaagd. Maar in feite kun je dat Ducati niet eens verwijten, nemen maar wel Flamini. Maar dat dat twee handen op 1 buik is wisten we al langer.

Maar verder ga ik hier met jou niet over in discussie. Dat jij objectiviteit uit het oog verliest als het om Ducati gaat is mij bekend.

Laatst bewerkt:
Tsja.... ik ben net zo niet objectief als dat jij het bent. Niet achter elke boom staat een beer. Daarbij zou IMHO 1000 stuks voor Ducati geeneens een probleem zijn, want zelfs de MH900i.e. is in een oplage van 1000 stuks gemaakt en de 748R is gewoon een productiefiets, dus geen exclusief gelimiteerde oplage ofzo.

Daarbij nog even, Ducati heeft, met uitzondering van de afgelopen 2 jaar, altijd deelgenomen aan het WSS. Het is dus niet zozeer dat ze ineens mee willen doen, als meer een comeback. Vergeet niet dat toen de Supersport nog geen WK status had de 748 heer en meester was in die klasse.

Het is idd wel weer doorzichtig wanneer Ducati weer in wil stappen alles toevallig ff veranderd wordt

Op vrijdag 24 oktober 2003 07:56 schreef edraket het volgende:
@TurboTeunis: Die exclusieve motoren bouwen kan nu ook al hoor. Ook hier is niets nieuws onder de zon.

Dat is ook weer zo, 1000 van die exclusieve racers is voor de Jappaners een peuleschil.
Maar toch doen ze het niet, wel begrijpelijk want als hun "middeklassers" bij de ss600 vooraan meerijden is dat goede reclame.
Toch ben ik bang dat wanneer er 1 fabrikant van die exlusieve racers gaat inzetten en de andere daarmee weet te verslaan, dat de Jappaners zich laten verleiden tot het bouwen van een beperkt aantal exclusievelingen.
En dan kan je de ss600 eigenlijk geen "standaard" klasse meer noemen.
Het is toch veel leuker die gasten rond te zien "crossen" op R6jes, CBRetjes,GSX-Retjes en ZX-6jes waar "Jan&alleman" op straat ook mee rond rijd.
Als we exlusieve racers willen zien kijken we wel naar de SuperBikes :9

Ik vind het eigenlijk wel mooi dat Ducati haar (her)entree gaat maken in deze klasse. Prima reclame, dit moet voor de andere merken juist een stimulans zijn om Ducati op sportieve wijze op haar nummer te zetten. Als het goed is, wordt de motor die de uiteindelijke consument in de winkel kan aanschaffen er alleen maar beter (en duurder) van.

Ik vind het eigenlijk wel mooi dat Ducati haar (her)entree gaat maken in deze klasse.

:^
Alleen liever niet op een 749(supermega,etc,bla,bla) waar er maar 500 van geprouceerd worden.
Ik zou Triumph overgens ook wel in ss600 willen zien. :)

Zolang er maar geen super'duc '( of Honda, of welk merk dan ook) ver boven de rest uitsteekt, maakt het mij geen zak uit wat voor machine's er meerijden.

(hopelijk wordt die blauwe yamaha met nr 3 kampioen *D )

Alleen liever niet op een 749(supermega,etc,bla,bla) waar er maar 500 van geprouceerd worden.
Ik zou Triumph overgens ook wel in ss600 willen zien. :)
Vooralsnog is de 748R 'gewoon' een productiefiets en geen belimiteerde oplage, dus 'gewoon' voor iedereen te koop in de winkel.
Vergeet niet dat Kawasaki ook al een 'exclusieve' fiets heeft gebouwd speciaal voor de Supersport, namelijk de ZX-6RR. (de 'gewone' ZX-6R heeft namelijk 636cc)

Verder ben ik het wel met je eens dat het mooiste zou zijn als het een 'standaard' klasse zou blijven, maar zodra de grote fabrieken zich er mee gaan bemoeien is binnen no-time daar weinig meer van over. Kijk maar naar het WSB, ook dat was in het begin een 'standaard' klasse, totdat de fabrieken er veel geld in gingen investeren. Ik vrees dat dat nu eenmaal de keerzijde van de medaille is.

Laatst bewerkt:
Ehm, Ten Kate heeft toch met de CBR600RR de WSS gewonnen ? Hoeveel denk je dat die motor verbouwd is ? Het is natuurlijk superknap van Ten Kate dat ze gewonnen hebben, maar ze hebben het blok helemaal verbouwd zodat ze kunnen winnen in de WSS.

Ducati maakt een 749R zodat ze ook mee kunnen doen, alleen veranderd Ducati niet zo veel aan de 749R als dat Ten Kate aan de CBR600RR heeft veranderd.

En wat Flamini betreft : Dat vind ik ook een slappe zak, hij veranderd regels nog sneller dan dat wij kunnen bijhouden.

Zodra Flamini en iets anders italiaans ermee vandoen heeft wordt het publiek genaaid. Beste oplossing? Flamini eruit, gelijke regels voor alle merken. Dus kappen met de vriendjespolitiek t.o.v. Ducati e.d..

[me]Tr@x die nog nooit van belimiteerd heeft gehoord. Wel van gelimiteerd....[/me]

Laatst bewerkt:
Ehm, Ten Kate heeft toch met de CBR600RR de WSS gewonnen ? Hoeveel denk je dat die motor verbouwd is ? Het is natuurlijk superknap van Ten Kate dat ze gewonnen hebben, maar ze hebben het blok helemaal verbouwd zodat ze kunnen winnen in de WSS.

Ducati maakt een 749R zodat ze ook mee kunnen doen, alleen veranderd Ducati niet zo veel aan de 749R als dat Ten Kate aan de CBR600RR heeft veranderd.

En wat Flamini betreft : Dat vind ik ook een slappe zak, hij veranderd regels nog sneller dan dat wij kunnen bijhouden.
TenKate veranderd niet meer dan de regels toelaten, Ducati en de andere fabrikanten ook niet.
Bepaalde dingen mag men niet aanpassen t.o.v. de straatversie.
Maar als die straatversie al standaard is uitgerust met die snelle (lees: dure) spullen dan is het wel toegestaan, want het zit er standaard immers op.
En daar zit het gevaar van wanneer een fabrikant minder van die straatversies hoeft te produceren. Dan wordt het voor de fabrikant al snel interresant een gelimiteerde oplage van een bepaald type te maken met allerlei dure spullen erop.
Zo kan het gebeuren dat de ss600 veranderd van een standaard klasse naar een klasse waar men raced met allerlei exotische machines, maar zo'n vaart zal het wel niet lopen.

Op zondag 26 oktober 2003 00:17 schreef TurboTeunis het volgende:Maar als die straatversie al standaard is uitgerust met die snelle (lees: dure) spullen dan is het wel toegestaan, want het zit er standaard immers op.
Dat is ook niet helemaal waar. De details ken ik niet, maar op een aantal plaatsen zijn al te exotische materialen en constructies niet toegestaan, ook niet als die op de straatmotor wel zitten. Denk aan titanium drijfstangen en dat soort zaken. Waarschijnlijk wordt dan de straatmotor niet eens gehomologeerd. Het reglement van de Supersport is zo opgesteld dat een fabrieksteam geen voordeel zou moeten hebben ten opzichte van andere teams.

Op zondag 26 oktober 2003 00:17 schreef TurboTeunis het volgende:
...Zo kan het gebeuren dat de ss600 veranderd van een standaard klasse naar een klasse waar men raced met allerlei exotische machines, maar zo'n vaart zal het wel niet lopen.

:^ In de WSB doen ook wel eens wat exclusievere modellen mee (Bimota, Benelli, R7, Petronas) maar die hebben de boel ook nooit op z'n kop gezet of zo.

Laatst bewerkt:
Op zondag 26 oktober 2003 00:17 schreef TurboTeunis het volgende:TenKate veranderd niet meer dan de regels toelaten, Ducati en de andere fabrikanten ook niet.
Tuurlijk O-)
Waarom kost zo'n fiets dan+€30.000,- :?
70% standaard......my ass!
Alles is super gebalanceerd en hi-tech vering en nokkenassen,daarbij vergeleken is die motor in de winkel een bakfiets.
Gerrit is een tovenaar met zoeken naar de gaten in de regels,hij is al eens gepakt met het namaken van achterbruggen en assen van een heel ander materiaal.

Tsja Flammini is een beetje tot ducati veroordeeld, hij heeft ducati nodig om zijn kampioenschappen (WSB en WSS) in leven te houden. Zoveel toezeggingen van fabrieksteams heeft Flammini niet dus hij is allang blij als ducati mee wil doen en als ze daarvoor de regels moeten aanpassen dan doen ze dat.

Was trouwens bij het opzetten van het WSB ook, om ducati toendertijd te laten mee doen zijn de regelmenten zo gemaakt. Heeft ducati geen windeieren gelegd. Zo zijn ze geworden tot dat wat ze nu zijn. En ik ben geen ducati fan maar ach als er alleen maar japanse fietsen over hadden gebleven was het nu toch een stuk saaier.

Ook voor Benelli en Petronas worden de regels beetje 'omgebogen' heb ik het idee. Want is het niet dat een kleine fabriek 150 motoren moet hebben gemaakt (in het WSB) om door de homologatie te komen? En bij geen van 2 waren er al 150 gebouwd toen ze deel gingen nemen aan het WSB.

Overigens Flammini eruit? dan is het einde verhaal de rechten voor het hele spul liggen bij de heren Flammini. Want hoewel ik de Flammini familie liever vandaag dan morgen op zie pleuren hoop ik wel dat het WSS/WSB het overleven. Daarvoor zijn de afgelopen jaren toch wel hele mooi races geweest in zowel het WSS als het WSB.

Ook voor Benelli en Petronas worden de regels beetje 'omgebogen' heb ik het idee. Want is het niet dat een kleine fabriek 150 motoren moet hebben gemaakt (in het WSB) om door de homologatie te komen? En bij geen van 2 waren er al 150 gebouwd toen ze deel gingen nemen aan het WSB.

En heeft iemand uberhaupt een Petronas in het wild gezien? Er werd toen geroepen "ja we zullen ervoor zorgen dat we dit jaar zeker met het benodigde aantal productiemotors komen". Leugenaars. Eerst GP aspiraties hebben, en omdat dat het niet helemaal ging worden, dan maar SBK, en dat productieaantal.....dat zien we later wel :(

Terug
Bovenaan Onderaan