Fabian
MF veteraan
Hmmm, dat is wel hééééél jammer!!! Die (elektronisch gecontroleerde) rem is namelijk gekoppeld aan het computerprogramma en dat is dé manier om een goede map voor je Power Commander te maken.
Hoe wil je anders je motor - STABIEL EN CONSTANT - afwurgen op ieder gewenst toerental, alleen zo zie je precies hoe het is gesteld met het mengsel onder (vol)last. Dus toch maar naar Hans... .
Had je deze reactie van Paul ook al gelezen voordat je dit poste
--------------------------------------------------------------------------------
Het is niet mogelijk om dit altijd correct na te bootsen, dan moet de blower zowieso op een of andere manier gekoppeld zijn aan de rol, en zelfs dan klopt het nog slecht, omdat ook de windsnelheid op de weg sterk varieert.
De fabrikant weet dat ook, en als 'ie zijn huiswerk goed gedaan heeft, dan zit er een druk/temp sensor op bij injectiemotoren, en een compensatiegat luchtfilterbak/vlotterkamer, waardoor het drukverschil direct leidt tot een correct uitgebalanceerd aangepast mengsel.
(moet ook wel, want als je met tegenwind zou rijden, zou je mengsel plotseling te arm staan vanwege een hogere luchtdruk, en zouden in een extreem geval je zuigerbodems weg kunnen smelten, andersom, als je achter een vrachtwagen rijdt, zou je motor plotseling moeten verzuipen, vanwege een gebrek aan lucht)
Het enige verschil wat je dan op de bank meet tov de werkelijkheid, is dat het vermogen op de bank iets minder is, doch de mengverhoudigsinstelling die op de bank tot stand gebracht is, blijft behouden.
Mijn mening is dus dat het maar zeer weinig tot geen invloed heeft op de afstelling.
IMHO is het dan ook een zeer goedbedoelde, doch zinloze investering.
Deze bank heeft nog geen wervelstroomrem, maar dat probeer ik op een later stadium aan te schaffen, gezien de hoge prijs hiervan.
Een wervelstroomrem is alleen noodzakelijk voor specifieke (lange duur)deellast afstellingen, dit komt echter maar zelden voor, en is eigenlijk nooit exact in te stellen, omdat je nooit precies kan weten wat je exacte rol/luchtweerstand is op een specifieke rijsituatie.
Voor een juiste afstelling is het dus geen must, doch moet gezien worden als een aanvulling indien er specifieke metingen gedaan moeten worden.
Paul.
---------------------------------------------------------------------------------