Overgevoelig, bang, of gewoon klaar met motorrijden?

Om even kansloos te generaliseren....
Grof gezegd kan je motorrijders in 3 categorieen splitsen toch?
- woon-werkverkeer
- toeren
- hardrijders

Ik kan mij voorstellen dat woon-werkverkeer rijders er nog weinig echte lol erin
hebben om door alle drukte heen te zien komen, vooral rondom de grotere steden.

De hardrijders vinden toch altijd wel een plekje op een weg om te zien of ze "het" nog kunnen

En de toerliefhebbers, ach, ook die vinden hun weggetjes wel.

Dus @grolleman, zit je dan niet in de verkeerde categorie, als je je zo voelt op de motor
en snelweg?? "moet" je dan niet gewoon lekker de rust opzoeken en doen waar je je wel
lekker bij voelt?

Ik heb nu iets meer dan 1 jaar pas mijn motorrijbewijs, en heb in die tijd toch echt wel
noodgedwongen 1x de snelweg gezien....en ik vond er geen zak aan, idd nerveus en aso weggedrag
zorgt ervoor dat je mij daar hopelijk zo min mogelijk gaat zien ;)
 
Ik rij al jaren niet meer woonwerk op de motor en ben er gelukkig mee. Het is nu puur hobby en plezier. :]
Ook in de koekblik geen woonwerk meer, scheelt heel veel stress en ergernis.
Want wat een debielen op de weg. Rij prive bijna 20.000 per jaar met de auto. Veel naar familie en uitjes, weekendjes etc. Maar het is geen plezierige bezigheid. Ja, zondagochtend als het rustig is maar verder. Wat een drukte tegenwoordig, alle 5 banen breed als je pech hebt. En dan ook nog eens als de limiet 130 is met 160 op je afkomen achterop al seinend :o
En vloekend voorbij stuivend. _O-
Sneue mensen. De telefoongebruikers achter het stuur geef ik altijd een korte toeter. Werkt goed :P
Met de motor geef ik dan flink tussengas. Werkt nog beter _O-

Ja, alle 5 banen breed. En als je een beetje oplet, zie je regelmatig dat de 2 linkerbanen in totaal gemeten helemaal niet nodig zijn, als iedereen gewoon netjes op zou schuiven naar rechts. Maar men heeft de neiging om zo snel mogelijk naar de meest linker rijbaan te gaan. Of continu op de middelste baan te blijven rijden. En ja ook motorrijders. Regelmatig met mijn koekblik motortuig rechts ingehaald :X
 
Betekenis ' poser '
1 poser (onovergankelijk werkwoord) 1(+ sur) rusten, steunen (op), (figuurlijk) berusten (op)
2 poseren (als model)
3 (+ à; figuurlijk) zich aanstellen, willen doorgaan voor.
Citaat uit de van Dale.

Ik denk dat nr 2 bedoelt wordt, weinig rijden, veel showen.

Terug on topic, het is hier op de snelwegen wel erg druk. Nu ben ik afgelopen zomer (vakantieseizoen) naar Italië gereden, met aanhanger. Ook daar, het Duitse traject, was het best druk en de snelweg fungeert daar met regelmaat als startbaan, alleen stijgen ze net niet op.
Had geen haast, vakantie, en mijn snelheid was daar max120 km per uur. Ik had de hele toer, zo,n 800 km eigenlijk op cruise control kunnen rijden, met regelmatig een vrachtwagen inhalend. Geen verkeerd koekblik meegemaakt. Is die ellende op de snelweg dan typisch iets Nederlands? Duitsers zijn vaak wel gedisciplineerd achter het stuur en anticiperen vaak alsof het motorrijders zijn. Maar het rijdt echt ontspannen, zelden de rem hoeven gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan mij voorstellen dat woon-werkverkeer rijders er nog weinig echte lol erin
hebben om door alle drukte heen te zien komen, vooral rondom de grotere steden.


Waarom denk je dat? Het voelt juist fantastisch om al die automobilisten zich te zien verbijten in hun stilstaand blik terwijl jij met een lekker gangetje voorbij komt. Ook als de vijfbaans snelweg helemaal vol is en het rijdt tegen de 100, dan voelt het prima om daar met 120 een beetje voorbij te zigzaggen.
 
Betekenis ' poser '
1 poser (onovergankelijk werkwoord) 1(+ sur) rusten, steunen (op), (figuurlijk) berusten (op)
2 poseren (als model)
3 (+ à; figuurlijk) zich aanstellen, willen doorgaan voor.
Citaat uit de van Dale.

Ik denk dat nr 2 bedoelt wordt, weinig rijden, veel showen.

neem er dan 3 ook maar bij :P
 
Waarom denk je dat? Het voelt juist fantastisch om al die automobilisten zich te zien verbijten in hun stilstaand blik terwijl jij met een lekker gangetje voorbij komt. Ook als de vijfbaans snelweg helemaal vol is en het rijdt tegen de 100, dan voelt het prima om daar met 120 een beetje voorbij te zigzaggen.

Ben jij daar serieus mee bezig :?
 
Xtine schreef:
Ook als de vijfbaans snelweg helemaal vol is en het rijdt tegen de 100, dan voelt het prima om daar met 120 een beetje voorbij te zigzaggen.

Maar als je dan verrast wordt door een stuurbeweging van een "koekblik" zal het "koekblik" ook verrast zijn door jouw plotselinge aanwezigheid. De snelweg is geen Gymkhana circuit. En wie zijn fout is het dan? Hier op het forum uiteraard het koekblik, maar hoe denkt meneer de rechter er over? Is er richting aangegeven??..........
 
Laatst bewerkt:
Maar als je dan verrast wordt door een stuurbeweging van een "koekblik" zal het "koekblik" ook verrast zijn door jouw plotselinge aanwezigheid. De snelweg is geen Gymkhana circuit. En wie zijn fout is het dan? Hier op het forum uiteraard het koekblik, maar hoe denkt meneer de rechter er over? Is er richting aangegeven??..........


Het vereist wat oefening, dat geef ik toe. Het is ook inspannend, mentaal, omdat je op je qui vive in het kwadraat moet zijn. Maar ik rij liever zigzaggend door verkeer dat 100 rijdt, dan langs een (bijna) stilstaande file. En nee, je moet niet ergens rijden waar een auto je zou kunnen raken.
 
Het vereist wat oefening, dat geef ik toe. Het is ook inspannend, mentaal, omdat je op je qui vive in het kwadraat moet zijn. Maar ik rij liever zigzaggend door verkeer dat 100 rijdt, dan langs een (bijna) stilstaande file. En nee, je moet niet ergens rijden waar een auto je zou kunnen raken.

zigzaggend betekent dat je ook rechts inhaalt. En daar maak je je bij de meeste weggebruikers niet erg populair mee.
 
Laatst bewerkt:
zigzaggend betekent dat je ook rechts inhaalt. En daar maak je je bij de meeste weggebruikers niet erg populair mee.

Ik merk daar weinig van. Als ik op de A27 rij, twee rijstroken, dan rijden rechts met grote tussenruimten vrachtwagens, en links de gewone auto's, die krampachtig links blijven rijden. Ik ga via de rechterbaan die auto's voorbij, ga dan even naar links om een vrachtwagen in te halen, en ga dan rechts weer verder. Dat scheelt teveel tijd om het niet te doen.
Op de A2 is het anders, daar rijdt iedereen precies 100, over de breedte van de weg vereeld, soms zijn de linkerbanen vrij, soms zijn alle rechtebanen vrij. Wie kan het dan erg vinden als ik die lege banen gebruik?
 
rechts inhalen geeft vaak een schrikreactie bij auto's. Het is niet voor niets verboden en het doet de reputatie van motorrijders geen goed.
 
Maar was leuk topic. veel herkenbare zaken.

ik geniet ook Enorm van mijn "flexibiliteit" in het WW verkeer. is kicken. hoewel de echte winst niet zo heel groot is: je tijdswinst is minder dan je denkt, en je aan/uitkleed tijd komt erbij. Parkeren is trouwens een echte bonus (maar soms wel weer bang voor motordiefstal, zeker als je regelmatig op zelfde plekje staat...)
Let ook wel op dat je steeds "verder" gaat. je pakt steeds meer vrijheid, zeker als je in buitenland gezien hebt wat scooters en motoren kunnen. NL is daar nog niet klaar voor. Dat moet groeien.

mijn twee centen,
- voor mij geen geel hesje, wel felgele helm. Hoog, beter zichtbaar, en niet "te".
- geen LEDs of Grootlicht, geen rev-bombs, en geen alarm-knippers: wekt maar verwarring.
- wel: bewegelijk rijden, en ruim rijden, proberen de koekblikken niet te irriteren.
- weaven, zigzaggen etc.. doe ik ook graag, maar met mate.
- bij 100+ km/h rijdend verkeer is tijdswinst minimaal (maar idd wel Leuk rijden!).
- altijd zo bescheiden mogelijk, weer proberen geen irritatie te wekken.
- Links-plakker is bang dat ie plekje kwijtraakt. Laat mij er dan rustig recht-langs. Dank!
- in spits kan je inderdaad meer doen dan in weekenden. En in randstad meer dan in oost-NL.

Idealiter moeten we toe naar "tolerantie" voor scooters en motoren. Het moet net als in bv Parijs en Rome (en in Azie) normaal worden dat men tweewielers door/voor laat gaan.
 
Laatst bewerkt:
Het kan ook je leven kosten als er iemand toch naar rechts gaat,en je niet zag.. :/

hmm...
dus vooral altijd veel ruimte nemen, een koekblik is nu eenmaal niet zo heel flexibel..
Maar.. Is meestal gevalletje van "ego gekneusd" als een linksplakkert je wil afblokken...
Na de blokpoging dan meestal geknipper en even een achterband-rubbber-fetish.
Dus ikke maar snel doorsprinten.

(is wel fout: heb ik toch weer iemands bloeddruk opgehoogd en weer wat motor-goodwill verspeeld)

Groot verschil met bv Frankrijk: daar mag je er langs en laat men een gat vallen.
in NL probeert de linksplakkert het gat dicht te rijden...


oja, off-topic, winter-slecht-weer irritatie:
Wat rijden er veel Slechte koplampen rond...
Nog erger dan linksplakkerts vind ik : Verblindende koplampen achter me.
Daar hadden we toch een APK voor??
 
Laatst bewerkt:

"Dit" en "dat" gebruik je bij woorden die onzijdig zijn - dus woorden waar je "het" voor kunt zetten.
"Deze" en "die" gebruik je bij woorden die mannelijk of vrouwelijk zijn - dus woorden waar je "de" voor kunt zetten.
Topic is een leenwoord uit het Engels, waardoor dat niet duidelijk is voor een hoop mensen. Als we de vandale (1e link) raadplegen zien we:
to·pic (de ~, ~s)
1 onderwerp van gesprek
‘Deze topic’ is dus correct.
De taalunie (2e link) keurt allebei overigens goed.
Bronnen:
vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=topic
woordenlijst.org/zoek/?q=topic&w=w

(los daarvan` vind ik dit ook beter klinken/bekken) ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan