Geen kitje dat iets aan je gearing doet, dus om één van je vragen te beantwoorden: nee, met een kitje maakt hij bij 120 km/h niet meer toeren. Maar dat geeft niet.
Een DR 650 SE (want daar hebben we het toch over?) heeft een schuimfilter, net als een crosser. Voorzover ik weet bestaat daar geen eens een K&N filter voor. Het voordeel van een K&N boven een schuimfilter ken ik niet.
Nu over een Dynojet kitje (Stage II).
Ik plak effe iets wat ik eerder over het nut van een Dynojetkit op een DR 650 schreef:
Hoe herken je een DR waar een Dynojet-kit op gemonteerd zit?
1.
De zeer directe gasresponse: standaard lijkt de gaskabel wel van elastiek, wheelies maken gaat moelijk omdat je nauwelijks gevoel heb met de dosering van je gas. Met een kitje lijkt de gaskabel wel een stangetje zo direct is de response: zonder veel moeite power wheelies in tweede versnelling.
2.
Verder doorlopen in toeren: Standaard smoort de motor bovenin een beetje, komt vast door die snorkel. Met een kitje gaat/moet die snorkel eruit, en loopt de motor veel losser door in toeren.
3.
De klappen uit de filterkast: Standaard hoor je alleen maar een beetje geplof uit de uitlaat, met die snorkel eruit komen er rake klappen uit de filterkast bij.
Een Dynojet Stage II kit omvat twee hoofdsproeiers, één gasnaald met clip, een veer en een handleiding. Je monteert het ongeveer zó:
- verwijder de snorkel bovenop het luchtfilterhuis (laat het deksel zitten, zonder deksel loopt de motor voor geen meter), effe zadel eraf dus.
- montage van andere gasnaald en veer (bovenin je carburateur).
- montage van andere hoofdsproeier (vlotterkamer).
- verder moet na montage de luchtschoef opnieuw afgesteld worden zodat de overgang van gas dicht naar "een heel klein beetje open" soepel verloopt. Zorg dat je een schroevendraaier hebt met een gewrichtje hebt, dan kun je "om de hoek" werken.
Dit is verder typisch een fiets waar je voor PK-winst veel beter een Dynojet-kit kunt monteren dan een andere uitlaat. Ik heb een tijd een Supertrapp IDS demper met een volledige dikke bocht (voor tot achter) gehad, en daar merkte ik eigenlijk weinig extra's van. Ja herrie! Het best voor op straat is eigenlijk de standaard demper, eventueel dikke voorbocht en zoals gezegd een kitje.
Ruud Fredriks heeft een kit speciaal voor de Nederlandse markt.
Wat je zeker moet doen met een DR 650 is het uitschakelen van de microswitch die op de carburateur zit. Deze zorgt ervoor dat de ontsteking in de laagste 3 versnellingen bij volgas verlaat wordt, dit ivm. (geluids-)emissie-eisen. Dit kun je doen door het armpje dat rechts op de as van de vlinderklep zit 180
0 gedraaid te monteren. Dan zal hij nooit de microswitch raken. En heb je in de lagere versnellingen bij volgas alle paarden tot je beschikking.