E-keur uitlaat en toch te luid.

Djarrax

MF'er
21 okt 2021
44
10
Limburg
Instagram
Goededag,

Net 2 dagen m'n nieuwe uitlaat met E-keur op de motor, wordt ik gemeten door het RDW. 2db te hard met correctie. Zover ik weet heeft het E-keur te maken met geluid en emissie eisen. Dacht dus veilig te kunnen rijden maar helaas ben ik een mooie boete rijker...


Iemand enig idee wat ik kan doen?

Boete aanvechten? Heeft dat zin?

Later toegevoegd*

Informatie over mijn motor:
Merk: HONDA
Type: PC64
Handelsbenaming: CB500XA
Bouwjaar: 2019
OEM spruitstuk en katalysator.
Motorisch en elektronisch niet aangepast.

Informatie over de uitlaat:
Merk: Arrow
Lijn: Nichrom Pro-Race
SKU: 71896PRI
Type: Slip-on
E-keur: Ja, E13 92R-01 10342       3884585
Db-killer: Ja
 
Laatst bewerkt:
Tja, een aftermarket uitlaat zal altijd op het randje (of net erover) zitten wat betreft geluid. We kopen tenslotte geen aftermarket uitlaat om lekker stil rond te rijden. Het E-keur zegt natuurlijk niet alles, je kunt de dB killer eruit laten of de uitlaat leeg gemaakt hebben. Dat heb je niet gedaan maar dat weet de politie niet dus die meten gewoon. Maar zoals hierboven staat; Arrow is verantwoordelijk voor producten die aan de keuringseisen voldoen.
Ik blijf tegenwoordig maar bij origineel; zo langzamerhand gaan we wat teveel vijanden maken. Maar ik begrijp best dat je een lekker geluidje wil op je motor. Helaas, 'vroeger' kon dat nog.
 
Toen waren we nog toleranter maar nu is alles gelijk teveel 😭
Ik begrijp dat er een marge is van vijf decibel???

Toevallig vrijdag mijn af fabriek naakte dB killer ingepakt voor een rondje Midland gisteren.
Voor het eerst dat ik geen uitlaat hoorde op de snelweg in vier jaar. O-)

PSX_20220722_144824.jpg
 
Dan zou elke vervangersdemper net zo duur zijn als de orginele en net zo stil en dat geloof ik niet
sorry maar hiervan ontgaat mij elke logica....
waarom zijn uitlaten van een auto dan vaak maar een fractie van de prijs van een orginele, en voldoen die wel aan de geluidsreductie zoals orgineel?
en b.v. een akra wordt van titanium gemaakt, in speciale couveuses gelast, zou veel duurder moeten zijn dan orgineel...
 
Nou ja, Akra is dan ook wel verschrikkelijk duur. Die zullen regelmatig de prijs van origineel evenaren denk ik. Maar origineel is duur gewoon omdat het kan. Er is tenslotte maar een fabriek die origineel maakt, geen concurrentie.
 
Nou ja, Akra is dan ook wel verschrikkelijk duur. Die zullen regelmatig de prijs van origineel evenaren denk ik. Maar origineel is duur gewoon omdat het kan. Er is tenslotte maar een fabriek die origineel maakt, geen concurrentie.
is ook zo, als je een motor op zou bouwen uit los gekochte onderdelen, denk ik dat je 4-5x de prijs betaald als het niet nog meer is
 
  • Eens
Waarderingen: PLR
Goededag,

Net 2 dagen m'n nieuwe uitlaat met E-keur op de motor, wordt ik gemeten door het RDW. 2db te hard met correctie. Zover ik weet heeft het E-keur te maken met geluid en emissie eisen. Dacht dus veilig te kunnen rijden maar helaas ben ik een mooie boete rijker...


Iemand enig idee wat ik kan doen?

Boete aanvechten? Heeft dat zin?
Ik zou inderdaad de boete aanvechten. Jij hebt namelijk niet fout gehandeld of iig in goede trouw dat jouw uitlaat goedgekeurd is.
Er staat niet of je hem zelf hebt gemonteerd, zo niet dan zou ik dat ook niet zelf er af gaan lopen halen, maar er mee terug.

als je hem wel zelf hebt gemonteerd gewoon laten zitten tot jouw klacht behandeld is.

Als hij na correctie nog 2 db te hard is, is dat best luid , maar heeft dat nog niet perse wat te maken met wat je duidelijk hoort.
Als de motor een geluid maakt wat men luid vind overkomen , tja waarom dan niet schrijven , je maakt toch veel geluid / overlast ?

Maar als die zo fluisterstil is zoals de meeste cb500x kunnen zijn is een hoge boete uitschrijven omdat je meetapparatuur dat nou eenmaal aangeeft ook stom ( mijn mening) , eis dan dat je de motor met uitlaat laat controleren, en je dat later moet komen laten zien of opsturen.
 
is ook zo, als je een motor op zou bouwen uit los gekochte onderdelen, denk ik dat je 4-5x de prijs betaald als het niet nog meer is
Dat heeft het tijdschrift PB een keer berekend, een 2009 R1 werd 66.000 pond .
Daarnaast zal schade herstel een rol spelen , als de verzekeringsmaatschappij betaalt, tja .
En als er veel vervangingsuitlaten zijn zou ik er als fabriek ook geen 100 op voorraad leggen en die ene gek over verzekeraar betaalt dan maar de hoofdprijs.
PB had een keer een 2007 gsxr 'getuned' en een afslankbeurtje gegeven, die origineel uitlaat was ook meer dan 5000 pond.
 
gevoelsmatig klopt dat systeem uit 1 stuk ook niet bij mij.
Kijkend op de website van Arrow en hun documentatie, bestaat er geen volledig systeem, alleen dempers en 1 middencollector.
Arrow Product Catalogue n 040 - January 2022 - Yumpu.com bladzijde 66 .

Dus ik plaats ook even mijn twijfels over wat jou is verkocht.
Bij een systeem uit een stuk vervalt vaak de standaard katalystor, en dan heb je sowieso al (veel) meer geluid; e-keur lijkt dan bijna niet mogelijk.
 
overheid die twittert hastagt en emoji's gebruikt , ik kan er niet aan wennen.
leuk om te weten dat de hoge boete deels gebruikt kan worden om een stagiar aan het werk te houden die handig is smartphones en socials :r

En net zo sneu dat er nog volwassen mensen zijn die niet lang genoeg met wasknijpers tussen de spaken gefietst heeft en nu dus nog dik geld uitgeven aan jackel n hyde achtige pop en knal systemen terwijl nou al jaren blijkt dat degene dat mooi vinden wel een heel klein clubje zijn en meestal in het zadel zitten.

Conclusie : ik ben officieel een oude zeikerd geworden . jullie schuld ;)
 
Dat dus; blijft een raar verhaal. Of er zit meer onder dan alleen een uitlaat, of het RDW heeft een foutieve meting uitgevoerd.
of beiden, maar dat staat op zich los van elkaar. je zou verwachten .... dat men bij zo een grootschalige meting het een beetje goed voor elkaar hebben, desnoods getest op een politiemotor waarvan ze de waardes weten.
Maar ze mogen opnieuw gekeurd worden stond in dat bericht , ook zo lullig om iedereen een wok te geven, wel leuk voor de plaatselijke aanhanger verhuurder.
 
overheid die twittert hastagt en emoji's gebruikt , ik kan er niet aan wennen.
leuk om te weten dat de hoge boete deels gebruikt kan worden om een stagiar aan het werk te houden die handig is smartphones en socials :r

En net zo sneu dat er nog volwassen mensen zijn die niet lang genoeg met wasknijpers tussen de spaken gefietst heeft en nu dus nog dik geld uitgeven aan jackel n hyde achtige pop en knal systemen terwijl nou al jaren blijkt dat degene dat mooi vinden wel een heel klein clubje zijn en meestal in het zadel zitten.

Conclusie : ik ben officieel een oude zeikerd geworden . jullie schuld ;)
Ik heb mijn auto indertijd helemaal standaard en origineel besteld; is ook niets aan gemodificeerd of verbouwd, maar als ik het motormanagement in standje ‘supersportief’ zet gaat ie ook brommen en pruttelen. Ik gebruik het vrijwel nooit omdat ik dat niet vind kunnen in een woonwijk, en omdat het wel een beetje naar compensatie riekt, maar op de snelweg zet ik ‘m weleens op die stand (ook omdat ie dan wat feller op het gas reageert). Normaal rij ik netjes op stand ‘efficiënt’ :Y (dan zuipt ie ook wat minder).
 
Terug
Bovenaan Onderaan