E-Keurmerk

MaartN

MF veteraan
16 aug 2009
1.480
0
Apeldoorn
Hallo, ik wil een nieuwe uitlaat kopen.
Waar kun je zien dat er een e-keurmerk op zit, of is daar een bepaalde website voor??

Gr
 
dus ik krijg dan gewoon een prent voor de dB's, ongeacht of de demper enige vorm van keurmerk heeft??? das ook mooie bak. en heeft ie geen keurmerk dan krijg ik daar zeker ook nog een boete voor??
 
gelukkig maken ze er in NL nou niet zo'n probleem van, maar als je in duitsland aangehouden wordt heb je best een probleem volgens mij.
Ben in juni 4 dagen naar de eiffel geweest maar geen polizei gezien.
We hadden nameijk ook een Sp1 erbij met open Carbon dempers.
De hotel eigenaar had hem na de eerste ochtend vriendlijk verzocht om de motor niet meer in het steegje naast het hotel te starten. De kopjes trilden uit de kast.
 
dus ik krijg dan gewoon een prent voor de dB's, ongeacht of de demper enige vorm van keurmerk heeft??? das ook mooie bak. en heeft ie geen keurmerk dan krijg ik daar zeker ook nog een boete voor??

Een motor heeft een type goedkeuring. Daarbij zijn ook het aantal dB's vastgelegd die de motor mag maken. Bij een vervangingsuitlaat mag je er 3dB bij optellen. E-keur maakt geen drol uit (bespaart je geen bekeuring, omdat de eis daar niet op ligt). Je wordt gecontroleerd en gemeten op het aantal dB's.
 
oke even een vraag,
"stel" ik heb een uitlaat (aftermarket) met E keur, rij lekker op zaterdag ochtend naar de TT. Veel controles natuurlijk. De politie wilt mijn geluid meten, en ze meten 5 dB te hoog voor mijn motor.
Wat dan??? ik heb een goedgekeurde uitlaat, verder nix veranderd, en toch is mijn dB te hoog. Wat dan. Iemand een idee of ervaring????

Iezze siempel. Verbaal.

Het is natuurlijk altijd mogelijk dat iemand met een goedgekeurde uitlaat er ff wat schotjes tussenuit vioolt oid........ of een vals E-keur op de uitlaat stempelt........ of gewoon een gat in z'n uitlaat heeft.
Zou toch heel gek zijn als daar niet tegen kon worden opgetreden, alleen omdat er zo'n E-keur op die pijp staat?

Overigens: 5dB is meer dan een verdubbeling van de geluidssterkte....... :X
 
Die 3 dB er bij heeft niet met een nieuwe demper te maken maar met het verschil nieuwe motor/ oude motor.
Als je een kenteken aanvraagt moet ie aan originele geluidsniveau voldoen, bij een politiecontrole mag ie 3 dB meer hebben.
Werd mij ook bij de RDW meegedeeld toen het kentekenbewijs van mn Benz werd ingenomen omdat de politie het niet eens was met mijn zelf gebriceerde uitlaat... (en er zat zo'n mooi geluid in...)
 
E keur is eigenlijk onzin, gisteren met mijn nieuwe UK cbr 1000rr 2009 bij de rdw geweest met mijn yoshimura USA (cat ook weg) pleuris herrie zit erin :9~ . Had er wel een db killer ingekleid met veel pijn en moeite maar ze hebben em niet eens gestart pffff al die moeite voor nix :( . Dus gewoon kopen die yoshi reed voorheen met een ARATA full systeem japans zonder ekeur in dl meerdere malen aan de kant gezet en enig waar ze op letten is de db killer. Maar hou wel rekening met het volgende yoshi USA is bagger en Yoshimuro japan is kwaliteit en prijsverschil zit em in de ontwikkeling usa maakt gewoon een demper zonder veel testen japan echter test veel! Japan en usa 2 verschillende bedrijven en staan los van elkaar info heb ik van een kennis in usa die een website racing heeft en veel cirquit en race ervaring heeft.
 
ff een oud topic opvissen. er zal er mss wel een meer aktueler aktief zijn, maar ja...

ik heb me deze middag een 2de hands (zgan) arrow-demper aangeschaft en geplaatst.
op de demper (langs de binnenkant) staat er 'not for road use' terwijl dat er vanachter een stempel staat en dat er op de bijbehorende papierwinkel ook 'eu-homologated' staat.
de db-killer zit ook op zen plaats. ben ik nu in fout hiermee of kunnen ze me niks maken?
ik kom uit belgie en rij geregelt in alle omringende landen (nl- france-germania).

grtz
tom
 
ok, duidelijk.

maar hoe kan ik te weten komen of hij te luid is. ik vind het een beschaafd geluid. het is tenslotte geen open uitlaat. waar kan je zoiets laten kontroleren? want ik heb natuurlijk niet veel zin hem ergens te moeten laten staan of een boete te betalen

grtz
tom
 
ok, duidelijk.

maar hoe kan ik te weten komen of hij te luid is. ik vind het een beschaafd geluid. het is tenslotte geen open uitlaat. waar kan je zoiets laten kontroleren? want ik heb natuurlijk niet veel zin hem ergens te moeten laten staan of een boete te betalen

grtz
tom

Beetje profesionele decibel meter erbij houden en meten maar, of naar een keurings station gaan (bij ons rdw weet niet in belgië) om op te laten meten.
Hier bij ons in Nederland doen ze niet zo moeilijk, tenzij je het echt veelste gek maakt! In Duitsland heb ik gehoord dat ze daar minder makkelijk zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan