Ik heb voor m'n auto (VAG Group) een ROSS-TECH HEX-NET (Unllmeted VIN's) dongeltje. Érg handig ding omdat je je auto buiten kunt laten staan terwijl je vanuit huis alles van de auto kunt uitlezen (én aanpassen) via WiFi.
Binnenkort eens kijken of er een verloopje te verkrijgen is naar de aansluiting op m'n Yamaha MT-10 zodat ik die ook kan uitlezen. Dongle + Software kunnen overweg met CAN én OBD(II). Aanpassingen op de Yammie zijn dan helaas niet mogelijk maar alleen kunnen uitlezen is vaak al genoeg. Totdat er Euro-4 gevoerd werd kon je bij Yamaha alles gewoon op het display van de motor naar boven toveren middels een knoppen combinatie op het cockpitje.
P.S: Voor mensen welke willen gaan "spelen" met dit soort apparatuur; Houd er rekening mee dat de "El-Cheapo" chinese imitatie modules, welke je voor een paar tientjes op bijv. Marktplaats kunt vinden, vaak meer stuk maken dan dat je denkt. Die goedkope ROMMEL lijkt netjes te communiceren met de vaak verouderde, legaal én gratis te downloaden, officiële software maar er worden regelmatig foutieve codestrings de boordcomputer in gepushed waardoor je érg vreemde verstoringen kunt krijgen in het CAN BUS systeem. Ik heb hier al vaker bij derden op byte/bit niveau aanpassingen welke middels dat soort TROEP gemaakt waren uit het systeem kunnen "vissen" en ze netjes mogen herstellen met de officiële fabriek strings.
Het is niet voor niets dat zo'n officiële module "redelijk prijzig" is!!
Ik heb ook zo'n ross-tech interface, en de software is hetgene wat opdrachten geeft. De interface is niets meer dan dat. Codeerfouten ontstaan ook wel eens met de originele hexnet interface, maar daarom sla je ook altijd een autoscan op voor je wat dan ook gaat doen.
Daarnaast blijft ook VCDS gewoon een halfbakken stukje reverse engineering. Ook als je alle stapjes netjes doorloopt brick je soms een controller. Dat is een bekend risico van dergelijke programmatjes.
Wat de goedkope DIY scannertjes en gratis zachte waren zoal lezen zijn MIL codes, dus de primaire codes om een motorblok lopend te houden / repareren. Probleem is alleen dat er best wat fabrikanten zijn die allerlei merkspecifieke protocollen verstoppen buiten het "bereik" van de budget scannertjes. Sommige van die protocollen zijn dan wel weer van invloed op MIL codes.
Zo heb ik een tijdje die ELM bluetooth dingen verkocht. Werkt op sommige auto's schandalig goed voor bijna geen knaken, maar op mijn eigen auto's was het een waardeloos ding. Wel gegevens uitlezen, maar geen service reset bijvoorbeeld. En zelfs een simpele ABS sensor fout werd niet gezien (want geen MIL code, jaja..)
Dan heb je een stap duurder de (originele) iCarsoft en Autel scannertjes (ze lijken allemaal op elkaar, maar die dingen staan of vallen op de software, niet het kastje. Ze worden ook bij het leven nagemaakt in Pakistan en China). De +/- €100,- versies komen verder maar hebben meestal geen push functie dus zal je met de hand door een stel tabbladen moeten om een fout terug te vinden, ook een echt goede livedata functie ontbreekt vaak bij die dingen. De wat luxere modellen kunnen dat wel.
En dan kom je op het echte betere werk, MaxiDas, MaxiSYS,TRW, etc. Die zijn 60% goedkoper dan een dealer systeem, maar bieden wel voor veel merken dealer niveau functies en sturen ook comfortmodules en actuatoren aan. De MaxiSYS kan zelfs een scope op een extern scherm splashen en als je handig bent kan je bij sommige ECU's ook gewoon buiten de fabrikant parameters programmeren.
Maar, helaas weinig tot geen informatie / ondersteuning voor motorfietsen en motorfabrikanten. Ben wel benieuwd wat er gebeurt als je een MaxiSYS op bijvoorbeeld een nieuwe BMW motorfiets aan sluit..
Op de vierwieler zeker. Op de mt 09 weet ik niet, had hem daar ook niet voor besteld. Als ie binnen is, hoor je van me.Ha! idd, waar past ie op bij jou?
Voor mijn Honda ben ik al heel lang van plan zelf iets te maken.
Deze heeft een 4pin connector waarvan er 1 draad het k line draad zou zijn (de data).
Ik ben van plan de originele 4pin Honda stekker te kopen waarmee je de foutcodes kan uitlezen (het lampje op het dashboard laten knipperen).
Deze stekker wil ik dan aansluiten op een open naar female obd2 stekker. Deze female obd2 stekker dan weer op zn Bluetooth obd2 stekker. Vervolgens met een app de boel uitlezen.
Het doel is data te kunnen loggen om het in filmpjes te plakken van fe circuitdagen.
Ivm andere dingen ligt dit plan er al een eeuwigheid terwijl alles bij elkaar mss 30 euro kost.
Op mijn pc heb ik wel alle info staan. Wat welk draadje zou moeten zijn van zowel de 4pin Honda stekker als de odb2 stekker.
Als er behoefte aan is wil ik dat best delen.
(Ik zit op mijn tel. Excuus voor typos)
Ja! Goed zo... pak ze! Je zit er bovenop zie ik! Die schavuiten!Ga lekker een ander lastig vallen met je spam
OpgelostGa lekker een ander lastig vallen met je spam
edit: hierboven stond dus een post die door de mods is verwijderd