Een Virago met een bak, wie helpt

Goeie tip.

Is dat gunstig dan wanneer een onderstel star is? :W


ik hou zelf van een stijf aanvoelend span.

stug afgeveerd en niet zwabberend enzo,
een beetje idee van een kart.

mijn eerste was een mz super elastiek span aan een gsx en als je dan tegen de voorkant trapt dan schommelt hij nog een kwartier na.

bij mijn ural span heb ik dat niet.
 
Goeie tip.

Is dat gunstig dan wanneer een onderstel star is? :W
ja, je zou niet willen dat je zijspanwiel de vrijheid heeft zijn eigen toespoor te kiezen.

een MZ combinatie voelt inderdaad nogal flexibel aan maar dat ligt niet aan de starheid van het frame.
doordat MZ een torsiestang heeft kan de vering soepel gehouden worden.
normale zijspannen worden kneppelhard afgeveerd, dan lijkt een MZ nogal flexibel
 
ik hou zelf van een stijf aanvoelend span.

stug afgeveerd en niet zwabberend enzo,
een beetje idee van een kart.

mijn eerste was een mz super elastiek span aan een gsx en als je dan tegen de voorkant trapt dan schommelt hij nog een kwartier na.

bij mijn ural span heb ik dat niet.


Precies mijn idee...... zo stug mogelijk!
Hierdoor wordt de zaak minder gevoelig voor spoorvorming en het stuurt veel beter in de bochten.

Overderdrijf hier nu ook weer niet teveel want de dynamische belasting van het frame wordt wel groter bij stugge ophanging.
 
Stug afveren is dan alleen voor het bakkie of ook voor de fiets zelf beter/fijner?

Ik herinner me van mijn ene keer dat ik de fiets duidelijk voelde 'stijgen en dalen' met gas geven en remmen. Dacht eigenlijk een beetje te veel, maar geen vergelijkingsmateriaal he.
Leek me toen fijner alstie iets stugger afgeveerd zou zijn. Of verlies je 'het geveoel' dan weer?
 
Stug afveren is dan alleen voor het bakkie of ook voor de fiets zelf beter/fijner?

Ik herinner me van mijn ene keer dat ik de fiets duidelijk voelde 'stijgen en dalen' met gas geven en remmen. Dacht eigenlijk een beetje te veel, maar geen vergelijkingsmateriaal he.
Leek me toen fijner alstie iets stugger afgeveerd zou zijn. Of verlies je 'het geveoel' dan weer?


Ik heb nu versleten vering en het span lijkt nu net een 2CV, dit is geen rijden!

Ik ben nu bezig met het bestellen van nieuwe schokbrekers bij Hagon, het leuke is dat je kunt opgeven hoe zwaar deze moeten worden. Als je opgeeft dat het voor een zijspan is dan krijg je al automatisch zwaardere uitvoering, ze gaan hierbij uit van een gemiddelde dus je kunt kiezen voor nog zwaardere ....ikke wel :Y :Y :Y
 
het is veel leuker om even langs barneveld te rijden.
martin is een prettige vent en zijn winkel doet niet voor een museum onder.
als je op zaterdag langsgaat is er altijd wel een groepje britfans die daar komen rondhangen
 
het is veel leuker om even langs barneveld te rijden.
martin is een prettige vent en zijn winkel doet niet voor een museum onder.
als je op zaterdag langsgaat is er altijd wel een groepje britfans die daar komen rondhangen

Is lekker dicht bij clubhuis dus ikke all Hagon joepie *O*
 
Nou ben ik het effe kwijt. :?

Neem aan dat jullie me corrigeren wanneer ik onzin uitkraam maar;

Ergens in M-F wordt beweerd dat een stabilisator wenselijk is om gezwabber tegen te gaan.
Een paar stapjes terug wordt beweerd dat een kneiterharde vering en schokDEMPERS prettig rijdt.
In mijn visie strookt het een niet met het ander als je een star zijspan-frame hebt.
Wanneer het frame star is en daarmee nagenoeg geen buiging en torsie vertoont en voorzien is van harde vering en demping is een stabilisator naar mijn mening over-done.

Een kart heeft ook geen stabilisator omdat er niets te stabiliseren is. :Y

Mag ik er vanuit gaan dat een stabilisator niet nodig is bij een star frame en juiste vering en demping? :W
 
Nou ben ik het effe kwijt. :?

Neem aan dat jullie me corrigeren wanneer ik onzin uitkraam maar;

Ergens in M-F wordt beweerd dat een stabilisator wenselijk is om gezwabber tegen te gaan.
Een paar stapjes terug wordt beweerd dat een kneiterharde vering en schokDEMPERS prettig rijdt.
In mijn visie strookt het een niet met het ander als je een star zijspan-frame hebt.
Wanneer het frame star is en daarmee nagenoeg geen buiging en torsie vertoont en voorzien is van harde vering en demping is een stabilisator naar mijn mening over-done.

Een kart heeft ook geen stabilisator omdat er niets te stabiliseren is. :Y

Mag ik er vanuit gaan dat een stabilisator niet nodig is bij een star frame en juiste vering en demping? :W

Neeeh
bij een starre vering is het effekt wat minder maar het voordeel is dat als je links af gaat je bak minder zal inveren.
Door nu een stabilisator of reactie stang tussen je achterbrug en de veer arm van de bak te plaatsen zal de combi minder gaan overhellen omdat de ene arm de ander gaat beinvloeden zodat de kombi minder gaat overhellen en dus de rij eigenschappen sterk verbeterd.
zie je ook bij koekblikken.

Heb zelf de zaak ook redelijk stijf afgeveerd maar bij snelle liker maar ook bij rechter bochten wil de zoot toch wel overhellen.
dat is ook de rede dat ik mijn korte wielarm aan de bak wil ombouwen naar een langere wielarm zodat er een stabilisator stang op gebouwd kan worden, blijft de combi veul rechter op de weg

Kan het misschien nog harder 8-)

bij de snelweg is het nu kombi of combi
 
Laatst bewerkt:
Precies mijn idee...... zo stug mogelijk!
Hierdoor wordt de zaak minder gevoelig voor spoorvorming en het stuurt veel beter in de bochten.

Overderdrijf hier nu ook weer niet teveel want de dynamische belasting van het frame wordt wel groter bij stugge ophanging.


Dat moet je effe uitleggen. :?

Ik twijfel niet aan de wijsheid dat een stugge ophanging prettiger rijdt omdat ik dat nog moet leren en jij de ervaring hebt.

Maar;
Naar mijn idee blijft de belasting toch hetzelfde als je aan mag nemen dat belasting afhankelijk is van snelheid waarmee je oneffenheden of bochten neemt en uiteraard de grootte van de oneffenheid en/of bocht. Anders vertaalt in taats- en/of stootkrachten en middelpuntvliedende krachten. Bij versnelling of vertraging komen de krachten om de hoek kijken die torsie en buiging veroorzaken van de bevestigingsarmen en de frames.

Klinkt allemaal duur maar dynamische belasting wordt toch niet bepaalt door stugheid?
Krachten zullen iets andere richtingen hebben in de twee uiterste situaties.

Of mis ik iets?

Of bedoel je dat je de krachten beter voelt, en dat het span er last van krijgt en dat daarmee zaken breken of verbuigen????
 
Dat moet je effe uitleggen. :?
je benaderd het verkeerd, begin bij de basis.

vering is bedoeld om de wielen zo goed mogelijk het contour van het wegdek te laten volgen.
tevens worden dan de hobbels en bobbels niet aan de bestuurder en passagier(s) doorgegeven.
om dit te bereiken heb je dus lichte veren, lange veerwegen en weinig demping nodig.
ik denk dat een crossmotor dit ideaal het dichtst benaderd.
bovengenoemde vering zal namelijk nogal "zweverig" en deinerig zijn.

knoop je nu aan een "ideaal" geveerde motorfiets een zijspan zal in iedere bocht het zijspan de motor ver in of uit de vering trekken.
dit heeft een totaal verstoorde geometrie tot gevolg.
je weet dus niet meer waar je combinatie naartoe zal zwalken bij de volgende bobbel in de bocht.

de meest eenvoudige manier om de combinatie enigsins stabiel op de weg te houden is ernstige concessies doen aan het wegcontact en het comfort en de vering en demping kneppelhard te maken.
dat is ook een van de redenen waarom je met een zijspan zo goed kan driften, hij glijdt over de toppen van de hobbels :}

Het mooist is een stabilisatorstang onder het zijspan.
de vering van het zijspan en van de motor ondersteunen elkaar en houden de combinatie horizontaal terwijl de vering en demping gewoon hun werk blijven doen.
MZ heeft dit heel mooi af fabriek gelevert.
Ideaal voor vervoer over oostblok kasseienwegen met niet te gekke snelheden.

Met een modern zijspan wil je echter nog wel eens iets harder rijden als 80 á 100 dan wordt het met MZ techniek al erg spannend.
je zal dan eigenlijk een combinatie van beide moeten hebben.

omdat een stabilisatirstang nogal wat werk en kennis vereis kiezen de meeste zijspanbouwers voor het vertrouwde kneppelhard afveren.
graag verwijst men dan naar "sturen als een kart" inderdaad: een kart heeft geen vering.
een kartbaan is ook een stuk gladder als het nederlandse of belgische _O- wegdek.
je doet dus ernstige concessies.

samenvattend, je doet het nooit goed, doe maar wat jij het beste vind.
en dat zijspanrijders eigenwijs zijn? van wie heb je dat O-)
 
Dus Halflive als ik het goed begrijp moet de vering bikkelhard zijn.



de meest eenvoudige manier om de combinatie enigsins stabiel op de weg te houden is ernstige concessies doen aan het wegcontact en het comfort en de vering en demping kneppelhard te maken.
dat is ook een van de redenen waarom je met een zijspan zo goed kan driften, hij glijdt over de toppen van de hobbels


 
Laat ik dan nog even wat proberen uit te leggen over de dynamische belasting:

Zolang het span over een gladde weg rijdt zijn de krachten niet veel groter dan het eigen gewicht van de combinatie.

nu rijd je hard over een drempel:

als je geen vering hebt kun je uitrekenen hoeveel kracht er op het frame wordt uitgeoefend om de combi in zeer korte tijd 10cm op te tillen, dat is schrikken! Vering vangt deze kracht voor een deel op waardoor het frame en wielophanging minder worden belast.
Dynamische belasting heeft te maken met pieken in de krachten die op een constructie werken.

Denk maar eens aan een spijker in een plank slaan, de klappen van de hamer komen veel harder aan als de plank goed ondersteund wordt dan waneer de plank meeveert.

Autowielen maakt weinig uit voor de vering
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan