Weer terug met een span :VX800 EML

Ik heb de bouten net bekeken en je verhaal klopt. Hier zijn ze ook opgerekt. Dus opzoek naar andere. Bedankt voor de tips heren.
Ik werk beroepsmatig veel met RVS en de gemiddelde RVS bout en moer is idd "zachter" ook de treksterkte is een stuk lager, dus uitrekken van bouten is niets vreemd, een beetje m12 of m14 bout krijg ik nog wel overgetrokken, ook al gaat de volgens de leverancier niet.
 
wat is de ruimte in de achtervork voor een brede band bij de VX, overweeg hem als trekker.
misschien een fototje van beide kanten voor de ruimte
 
Ik verwacht dat je daar met 15" max een 135 kwijt zou kunnen.

No offence naar alle VX bezitters, maar het zou zeker niet mijn eerste keuze zijn als spantrekker.

Die heeft t allemaal net niet wat mij betreft.
Leuke beginnersfiets, maar voor een ervaren rot zoals jij?
 
tja het is maar een fiets voor erbij. en ik weet dat hij niet op kan tegen een vt1100 zeker kwa koppel.
ik heb nu een 4 cil en wil eigenlijk een 2 of 3 cil voor een ander gevoel
 
  • Leuk
Waarderingen: EHE
wat is de ruimte in de achtervork voor een brede band bij de VX, overweeg hem als trekker.
misschien een fototje van beide kanten voor de ruimte
Net gemeten met; 135/80R15 heb ik links 1.5cm en rechts 4.5 cm over.
 
Meer keuze. En met een spacer kun je hem gewoon weer in het midden zetten, zeker met een zijspan is dat geen probleem.
 
Je moet ook de ruimte hebben tussen de kardanklok en de brug om het wiel er in te krijgen. Ik zou het heel vervelend vinden om de klok los te moeten halen om de band te vervangen.
 
Je moet ook de ruimte hebben tussen de kardanklok en de brug om het wiel er in te krijgen. Ik zou het heel vervelend vinden om de klok los te moeten halen om de band te vervangen.
Dat deed ik bij de XJ ook. Valt in de praktijk heel erg mee om te doen.
 
als de krapste kant 15 mm ruimte heeft kan de band dus naar beide kanten 15 mm breder worden ...dus 135 +15+15 + 165
die vrijloopruimte creeren we wel
Ja ik kan ook rekenen. Maar waarom? Bredere band is alleen minder druk per cm2 . Voor de looks?
 
Rubber heeft een hogere wrijvingscoefficient als de belasting per cm2 minder wordt.
Dus bredere banden geven meer grip.
En het ziet er meestal ook beter uit, inderdaad.
 
Rubber heeft een hogere wrijvingscoefficient als de belasting per cm2 minder wordt.
Dus bredere banden geven meer grip.
En het ziet er meestal ook beter uit, inderdaad.
Even voor de leek: zeg je nou dat rubber beter aan t asfalt plakt als er minder gewicht op drukt?
 
Even voor de leek: zeg je nou dat rubber beter aan t asfalt plakt als er minder gewicht op drukt?

De wrijvingscoëfficient is, simpel gezegd, de verhouding tussen het gewicht wat ergens op staat en de kracht die het vervolgens kost om het te verschuiven.
En die verhouding is afhankelijk van de combinatie van de materialen die over elkaar willen schuiven.

Meestal is die combinatie constant dus bij het dubbele gewicht of de halve dragende oppervlakte is de schuifkracht evenredig groter.
Maar bij rubber op het wegdek is die verhouding niet constant.
Dus minder gewicht per vierkante centimeter contact oppervlak geeft een grotere schuifkracht.

Vandaar dat bredere banden meer grip geven.
 
Laatst bewerkt:
Als je het mooi vind staan kun je het doen.

Hier met mijn oldtimer BMW moet ik ook de klok loshalen om het wiel en/of de band te wisselen,
ik zie dat niet als een probleem, en je kan gelijk je opnemer en meenemer bekijken/schoonmaken
en opnieuw voorzien van het juiste vet, want dat laatste wordt vaak vergeten.
 
Bij mijn oude BMW loopt de aandrijfas in de olie.
Klok eraf betekend olie aftappen en naderhand weer bijvullen.

Ooit een klapband gehad op de Autobahn, hoop gekloot en tijd kwijt.

Toe heb ik de linkerpoot van de achterbrug deelbaar gemaakt, dat werkt een stuk makkelijker dan met je dikke kop en klauwen tussen de brommer en bak prutsen.
 
Bij mijn oude BMW loopt de aandrijfas in de olie.
Klok eraf betekend olie aftappen en naderhand weer bijvullen.

Ooit een klapband gehad op de Autobahn, hoop gekloot en tijd kwijt.

Toe heb ik de linkerpoot van de achterbrug deelbaar gemaakt, dat werkt een stuk makkelijker dan met je dikke kop en klauwen tussen de brommer en bak prutsen.
Bij een XJ zit de cardan links, en loopt de as droog. Dus dan spelen die problemen niet
 
Bij mijn oude BMW loopt de aandrijfas in de olie.
Klok eraf betekend olie aftappen en naderhand weer bijvullen.

Ooit een klapband gehad op de Autobahn, hoop gekloot en tijd kwijt.

Toe heb ik de linkerpoot van de achterbrug deelbaar gemaakt, dat werkt een stuk makkelijker dan met je dikke kop en klauwen tussen de brommer en bak prutsen.
Dat is ook een mogelijkheid,
heb jij daar nog foto's van hoe jij dat gemaakt hebt.
 
2 flenzen gemaakt, 1 met een randje/zoeker, de ander met een uitsparing, zodat de boel centreert.
4 gaten geboord en geruimd naar 5/16", dan gemonteerd met gerolde bouten.

IMG_0677.jpeg


IMG_0676.jpeg


Oja, pekel maakt meer stuk dan je lief bent, ook poedercoat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan