eerst auto of eerst motor

eerst auto of motor

  • auto!

    Stemmen: 44 65,7%
  • motor!

    Stemmen: 23 34,3%

  • Totaal aantal stemmers
    67
Wat een gelul dat het verstandiger is om eerst auto te doen en dat auto veel praktischer is.

Tis net hoe moeilijk je het jezelf wil maken.

Het kost allebei klauwen vol met geld dus wat maakt het uit of je dan voor eerst motor zou kiezen?

Voor beiden heb je les nodig en voor beiden moet je ervaring opdoen.

Daarbij kan je natuurlijk niet stellen dat motor na auto makkelijker is omdat je al de regels kent.
Persoons afhankelijk.
En ja, misschien heb je daardoor wat meer lessen nodig.
Maar dat zou je dan ook hebben voor B-RBW.

Dus heb je centen en wil je motor eerst, doe dat dan lekker.
Wel zien dan dat je gelijk een oudere/nieuwere fiets koopt zodat je ook daadwerkelijk ervaring op kan gaan doen.
 
Wat een gelul dat het verstandiger is om eerst auto te doen en dat auto veel praktischer is.

Tis net hoe moeilijk je het jezelf wil maken.

Het kost allebei klauwen vol met geld dus wat maakt het uit of je dan voor eerst motor zou kiezen?

Voor beiden heb je les nodig en voor beiden moet je ervaring opdoen.

Daarbij kan je natuurlijk niet stellen dat motor na auto makkelijker is omdat je al de regels kent.
Persoons afhankelijk.
En ja, misschien heb je daardoor wat meer lessen nodig.
Maar dat zou je dan ook hebben voor B-RBW.

Dus heb je centen en wil je motor eerst, doe dat dan lekker.
Wel zien dan dat je gelijk een oudere/nieuwere fiets koopt zodat je ook daadwerkelijk ervaring op kan gaan doen.

:}

Motor dus!
 
Ik doe eerst motor. Mijn auto heb ik niet nodig, kheb een o.v...
Gaat best goed hoor, ok je hebt wat minder inzicht in het begin, maar dat loop je zo in. Of je dat nou in de auto of op de motor leert... Achter je zit je instructeur, voor je vaak een mede lesser en in het begin rij je toch alleen maar binnen de bebouwde kom, dus is remmen e.d. wel makkelijker en sneller gedaan dan wanneer je op de snelweg zit. Als je instructeur bang is dat je niet genoeg inzicht heb blijf je gewoon eerst binnen de bebouwde kom rijden e.d.
Motor dus!!!! :]
 
Ik zou eerst je autorijbewijs halen, dan je motorrijbewijs en dan zelf kiezen wat je het makkelijkste vind. Ik rij in de auto bijna altijd alleen dus ik heb toch gekozen voor een motor. Daarnaast is motorrijden veel cooler :)
 
Ik zou eerst je autorijbewijs halen, dan je motorrijbewijs en dan zelf kiezen wat je het makkelijkste vind. Ik rij in de auto bijna altijd alleen dus ik heb toch gekozen voor een motor. Daarnaast is motorrijden veel cooler :)

En waarom zou je dan geld uitgeven aan B als je toch heel graag/liever gaat motorrijden.

Centen ken je dan beter voor motor houden lijkt mij.
 
Mijn visie (die ik overigens pas later bedacht).

Ahankelijk waar je 'm voor wilt gebruiken en of je wel/niet direct een motor wil/kan kopen.

Als je direct een motor wilt kopen en daarmee alles kan doen en de auto toch weinig zou gebruiken: eerst de motor. Daarna je B.

Zoiezo is een auto een stuk duurder. Los van de aanschafwaarde is een verzekering ervoor niet goedkoop, en wegenbelasting (=houderschapsbelasting)kan voor een auto ook aardig oplopen. Voor een 18-jarige is de premie helemaal hoog.

Nu een rekensommetje:

Stel, je haalt op je 18e je motorrijbewijs en je verzekert je motor. WA-premie is goed betaalbaar (zeg 150 euro). Wegenbelasting is weinig (weet niet exact, ca 60 euro?)

Eigen auto kopen? Gebruik je no-claim van je motor, deze kan je meenemen naar de auto.

Premie eigen auto,
normaal en zonder NOCLAIM

1000 > 850(de 850=volgende jaar)
850 > 700
700 > 600
enz

Met NOCLAIM begin je dus al met een NOCLAIMkorting en is je eerste premie die je betaalt voor je auto dus 600 euro. >>>Eerste jaarbesparing=400 euro. Enz. En dat jaar in jaar uit tot je op je max. Noclaimkorting zit.
Ten opzicht van direct en alleen autorijbewijs en geen geld meer voor de combi motor+motorrijbewijs zou ik dus voor A gaan.
Als je dan eindelijk je eerste eigen auto koopt -waarschijnlijk een aantal jaren later- begin je dus gelijk met een aanzienlijk lagere premie dan je anders zou betalen. Je hebt immers de rijervaring en noclaimkorting! Als je dan een rekensommetje maakt en berekent hoeveel je door die paar jaar 'goedkope' motorverzekering aan premie bespaard hebt en naar de hoeveelheid fun van het motorrijden dan heb je dus globaal gezien je rijbewijs A voor noppes.

Overigens, ben er wel vanuit gegaan dat je als je het motorrijbewijs haalt ook direct een motor koopt en daardoor B niet kan betalen. B haal je dan zsm erna.

ENNE, een tip om het goedkoper te maken. Check www.rijschoolgegevens.nl eens en vergelijk de eerste slagingspercentages van de CBR-Kantoren eens. R'dam motor> 49%
Flevoland motor>80+%. Weet niet of het van toepassing is, maar als je familie hebt wonen in zo'n gebied, daar een snelcursus doen? Waarschijnlijk minder lessen en makkelijker :?
 
Laatst bewerkt:
LCB, rvh

Jullie komen met het argument dat een auto duurder is als een motor.
Jullie weten toch allebei dat dat een bullshit verhaal is, de motor is dan wel goedkoper in de belasting en misschien verzekering. Maar het onderhoud is stukken hoger per km.

Maar een veel belangrijker punt, de kans dat je ouders een auto hebben, en dat je die kan lenen is groter dan dat ze een motor hebben, waar jij op mag. Neem niet aan dat Pa speciaal voor jouw een 25kw in de garage heeft.
Dus de kans dat het niets kost is dus veel groter.
 
ik weet dat ik zoiezo eerst voor mn motor ga. Om de zelfde reden als ik hier al heb zien staan: ik heb mn auto nog niet nodig. volgend jaar OV, en nu mn plee nog (totdat die er ook me uitscheidt). kan best duurder zijn in onderhoudt, maar als ie naar de klote gaat heb ik nog steeds mn fiets, plee, OV of ouders. het is gelukkig niet het enige middel van vervoer.
 
LCB, rvh

Jullie komen met het argument dat een auto duurder is als een motor.
Jullie weten toch allebei dat dat een bullshit verhaal is, de motor is dan wel goedkoper in de belasting en misschien verzekering. Maar het onderhoud is stukken hoger per km.

Maar een veel belangrijker punt, de kans dat je ouders een auto hebben, en dat je die kan lenen is groter dan dat ze een motor hebben, waar jij op mag. Neem niet aan dat Pa speciaal voor jouw een 25kw in de garage heeft.
Dus de kans dat het niets kost is dus veel groter.

En misschien dat jij, in mijn geval iig, eens wat beter moet lezen.

Wat heb ik gezegd: Dat het allebei klauwen vol met geld kost.

En wat maakt het nou in hemelsnaam uit of iemand eerst A haalt en dan B.
Als die gozer toch eerst ze A wil halen omdat ie gek is op motoren, laat hem dat lekker doen dan.
Als ie meer om B RBW zou geven, dan zou ie dat wel eerst doen.

Dus waarom geld aan B uitgeven als je dat voor A kan gebruiken?

Ik heb beide...niet altijd auto tot beschikking dus doe alles op de motor.
Maak het jezelf zo moeilijk/makkelijk als je zelf wil.
 
Ik had uit liefde eerst mijn motor rijbewijs gehaald. Toen ik jaren later voor de auto ging zei de examinator dat hij dat merkte (in positieve zin) aan mijn defensieve en ver vooruit kijkende rijgedrag.
Je moet jezelf afvragen wat je van vervoer verwacht en er mee moet. Wil je veel grote spullen vervoeren, met veel vrienden op stap of gewoon lekker droog zitten dan moet je voor de auto gaan.
Wil je gewoon GENIETEN ga dan absoluut voor de motor!

Suc6 met je keuze.....
 
Ik loop vanaf januari tot juni stage, en ik wordt in maart 18. Dus ik denk dat ik eerst voor mijn motor rijbewijs ga.. Ten eerste omdat ik volgend jaar nog gewoon op school zit (en die afstand doe ik in 10 minuten met de fiets :P ) En ten tweede omdat ik rond de zomer genoeg geld heb om een motor te kopen. En tegen die tijd dat ik mijn auto rijbewijs ga halen, wordt het weer ook weer slechter, en heb ik meer tijd, omdat ik geen stage meer loop. Nou maar hopen dat me ouders het goed vinden :P :+ iig suc6 ;)
 
Casper,

Lekker eerst motor doen. Heb ik ook gedaan. Ik wilde een motor kopen en rijden en daarnaast vond ik het autorijbewijs wel handig. Waarom zou je dan alles andersom gaan doen? Gewoon lekker doen waar je zelf zin in hebt.

Succes!!
 
Hallo

Ik wordt volgende maand 18. Nu twijfel ik of ik eerst auto of eerst motor zal doen. Ik wil ze in ieder geval allebij halen. Maarrr wat eerst.
De meeste mensen zeggen dat het verstandiger is om eerst auto te halen omdat dat veiliger is en dat je daarom beter je verkeersinzicht in een auto kan opbouwen.
Maar motor vindt ik leuker :]
Of ik nu veel verkeersinzicht heb weet ik niet maar ik rijdt al wel 2 jaar viertakt schakelbrommers dus ik denk dat motor mij makkelijker af zou gaan.

Meningen?


ik ben nu zelf 19 jaartjes jong en ga ook voor mijn motor (heb dus nog geen auto)

ik vind persoonlijk een motor veel leuker (heb auto gereden en motor (jaja weet het mag niet) })

maar je moet het helemaal zelf weten

ps.

als je een motor zou nemen welke zou het dan worden ?? :)
 
Ik heb dit jaar op m'n 20e mijn autorijbewijs gehaald en dat bevalt me super!
Tis gewoon ultra makkelijk vervoer, een motor zie ik als pure fun, auto voornamelijk om stuff in te vervoeren.
Blazen in een auto vind ik niet zo vet, het is log en alle losse teringtroep schuift heen en weer als je vet gaat en daar ga je echt out van! :X
Nou kan je dat wel opruimen maar ik heb geen eigen auto dus blijf je aan de gang.

Ik zelf heb thuis 2 auto's ter beschikking (meestal is er wel 1 vrij) dus ik hoef zelf geen auto te kopen, als ik geen auto ter beschikking had dan had ik echt een probleem gehad :)
Dan is het kiezen en aan een auto heb je gewoon meer.

En zoals iemand hier al zei krijg je veel meer begrip voor beide partijen, dan zie je wat motoren aan lompe acties doen en andersom :)
M'n rijleraar raadde het sterk af om eerst voor motor te gaan, waarom weet ik eigenlijk niet meer, ik denk toch het verkeersinzicht, in een auto leer je je helemaal suf te kijken, als je dan op een motor stapt zit dat er dan al in.
 
Op vrijdag 08 november 2002 13:36 schreef FLUO_RIDER het volgende:als je een motor zou nemen welke zou het dan worden ?? :)

Een cb350f
http://home.wanadoo.nl/honda.sohc4/new-gallery/Foto's/350f-1.jpg

En deze gaat dan ook snel op kenteken
http://groups.msn.com/_Secure/0SQDeAiIVye9tTPwMidA6siJAaRnHOJEBT4FmlCyTdqwBmLy7EHfMjSuJnump*J05vahUU!RG*KQarMansDjEbCwmEOxDy5EtPvEj05MuLWqt7m0Ng9W6Gw/DSCF0026.JPG

En in de schuur staan ook nog een bmw r69s uit 69 een matchless g3l uit 47 een triumph speedtwin uit 53 en en bsa m33 uit 47.
Dus altijd wel iets om op te rijden :]

http://members.ozemail.com.au/~rjmilton/KennyGawenda.jpg (bmw)
http://home.planet.nl/~leon.hoppenbrouwers/1937_m23.jpg (bsa)
http://www.rollingthunder.org.uk/images/speedtwin.jpg (triumph)
http://www.users.bigpond.com/bjmaloney/jpgs3/resmatch.jpg (matchless)

ik ben niet zo handig met die plaatjes in je post plaatsen enzo, maar als je de links gewoon in je adres balk plakt moet het volgens mij werken :?
 
Laatst bewerkt:
Brommer blijven rijden!
Kost niks in vergelijking met auto of motor. Doorsparen tot je 21 bent en dan gelijk een racemonster kopen.

Wanneer je nu je rijbewijs haalt moet je twee jaar op 25kw rijden en verspil je een hoop geld.

Kun je net zo goed je brommer opvoeren!!!
 
Hmmm toch het rijden op 25 kw.. leert je wel met een motor omgaan en op de grote weg rijden...
Kan je misschien beter wat zwaardere motor kopen en laten terug tune... heb je er dubbel plezier van..
Of eerst bijvoorbeeld een lichter goedkoop dingkopen en daarna doorsparen voor nieuwe grotere...
 
Brommer blijven rijden!
Kost niks in vergelijking met auto of motor. Doorsparen tot je 21 bent en dan gelijk een racemonster kopen.

Wanneer je nu je rijbewijs haalt moet je twee jaar op 25kw rijden en verspil je een hoop geld.

Kun je net zo goed je brommer opvoeren!!!

Brommer is al opgevoerd. In plaats van een 41.4 mm heb ik er een 52mm krukas ingezet, dus ik heb nu ongeveer 63cc. Verder zit er natuurlijk een grote carb op.
Als ik mijn rijbewijs heb ga ik hem als motor laten keuren en komt er een 51mm boring cilinder op (en natuurlijk verder wat aanpassingen aan remmen ed.) en dan heb ik 106cc :] , kan je leuk met je brommertje de snelweg op (rechterbaan dat wel :] .
 
LCB, rvh

Jullie komen met het argument dat een auto duurder is als een motor.
Jullie weten toch allebei dat dat een bullshit verhaal is, de motor is dan wel goedkoper in de belasting en misschien verzekering. Maar het onderhoud is stukken hoger per km.

Maar een veel belangrijker punt, de kans dat je ouders een auto hebben, en dat je die kan lenen is groter dan dat ze een motor hebben, waar jij op mag. Neem niet aan dat Pa speciaal voor jouw een 25kw in de garage heeft.
Dus de kans dat het niets kost is dus veel groter.

Dat hangt er vanaf waarmee je zou willen rijden en hoe je het gaat berekenen. Destijds toen ik dagelijks met m'n SV reed had ik het berekend. Dat was toen een nieuwe middenklas motor. Als ik alles ga vergelijken met een nieuwe middenklas auto inclusief afschrijving etcetera, dan kom ik toch duidelijk goedkoper uit met een motor.

Ik heb toen berekend alles bij elkaar met 36 cent (gulden toen nog) per kilometer. Welke auto haalt dat nog? Ik hoor mensen met auto altijd zeuren als ze 60 cent (gulden) kilometervergoeding krijgen dat het lang niet genoeg is...
 
Ja motor natuurlijk. Als je motor leuker vind, geld niet uitmaakt en niet met de eenheidsworst wilt meedoen. Trouwens lijkt autorijden me zo klote en al helemaal als je staat te springen om motor te gaan :] .
 
Brommer blijven rijden!
Kost niks in vergelijking met auto of motor. Doorsparen tot je 21 bent en dan gelijk een racemonster kopen.

Wanneer je nu je rijbewijs haalt moet je twee jaar op 25kw rijden en verspil je een hoop geld.

Kun je net zo goed je brommer opvoeren!!!

lijkt me dus best wel onzin. je brommer opvoeren is dom en onverzekerd. waarom zou ik tot mn 21ste wachten tot ik een 'racemonster' kan kopen als ik op mn 18de gewoon legaal op een 25kw kan beginnen (als ik daar al geld voor bij mekaar kan sprokellen :r ). je brommer gaat ook een hoop geld in zitten als ik het zo is bekijk bij mn mede studenten
 
Dat hangt er vanaf waarmee je zou willen rijden en hoe je het gaat berekenen. Destijds toen ik dagelijks met m'n SV reed had ik het berekend. Dat was toen een nieuwe middenklas motor. Als ik alles ga vergelijken met een nieuwe middenklas auto inclusief afschrijving etcetera, dan kom ik toch duidelijk goedkoper uit met een motor.

Doe die zelfde berekeing eens met een 2e hands middenklas motor/auto. 2 jaar oud bv. Dan word het een ander verhaal.

Mij koste de auto toen ik m'n rijbewijs haalde helemaal niks, ik kon die van pa of ma altijd lenen.

Toen ik 2 jaar later m'n motor rijbewijs haalde heb ik daarna nog een 1/2 jaar moeten wachten todat ik voldoende geld bij elkaar had om een redelijke motor te kopen en er op te kunnen rijden (verzekring etc).

Als jij voldoende geld hebt en eigenlijk geen vervoer nodig hebt, dan kan je best voor het motor rijbewijs gaan. Maar ik woonde destijds in een dorp. 20 min rijden met brommer/ 45 min. met OV, van school af.
Dichtsbijzijnde stad en uitgaansgelegenheid lag ook 10km verderop.

Een motor is dan leuk, maar een auto is veel practischer. Ik gebruik vaak mijn motor om naar het werk te gaan, maar in mijn fuctie is het niet altijd even makkelijk ivm kleding etc. En een motor is sneller door het verkeer, maar als je bij aankomst en vertrek 10 min extra nodig hebt om je om te kleden is die tijdswinst weer weg.

Daarnaast volg ik 's avonds ook nog een studie. En ik heb gemerkt als ik met de motor ga in dit weer (60 minuten rijden), en dan koud het warme klaslokaal instap dat ik moete heb om niet in slaap te vallen.

Ik doe veel op de motor, maar als ik nu moest kiezen zou ik weer eerst voor m'n autorijbewijs kiezen.

[Edit]

Maak eens een lijste met dingen die je wel en niet met auto motor kan doen.

Dingen die bijvoorbeeld een stuk minder makkelijk zijn: Boodschappen doen, Spullen vervoeren, Sollicitatie gesprekken, Uitgaan, Lange afstanden rijden, Mensen meenemen, rijden in alle weersomstandigheden, etc etc.

's avonds nog ff snel een fles cola halen bij de supermarkt kost me met de motor 15 minuten (uit de schuur halen, helm jas handschoenen etc, weer schuur in), en met de auto nog geen 5.

Als je 18 bent en je woont dicht bij school of hebt ov, en je woont nog thuis dan word dat lijste een stuk korter.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan