Haha nee ik vind geen rode Hayabusa op Marktplaats, en laat dat nou net de snelste zijn!
Nee even zonder grapjes, mij lijkt een Z1000 lekker rijden met onderin de toeren genoeg vermogen. Wil niet zeggen dat ik de eerste week gelijk al het vermogen wil en moet benutten.
Sommige mensen, lees ik, ik zelf ook, remmen vaak met de voorrem bij nood. Ok, iets minder remkracht, maar in nood situatie, mits genoeg ruimte voor je, maakt dat bijna niks meer uit. En voordeel is, dat je achterwiel niet gaat omklappen en motor gaat schuiven. de achterrem licht doseren is een kunst. Maar bij een schrik moment, vraag ik mij af of iedereen wel de rust heeft om de achter rem juist te doseren. Door de schik zou een gedeelte van de mensen de achterrem ook flink intrappen niet. ik ook. merk ik ook op de fiets, dan slide ik een stuk over de weg.
Sommige motor cursussen, lees ik, leren mensen met alleen de voorrem remmen bij nood. Welke cursus? vraag het even rond , ik las dat ooit.
Persoonlijk, ja ik kan de idee erachter wel begrijpen
Abs is voor de panieksituaties en wegomstandigheden waarin je moeilijk kunt doseren. Ik zou niet zonder willen. Tegen die computer kun je echt niet op als het om de fracties van seconden gaat waarin vallen of niet vallen wordt beslist. Ook al grijpt ie maar een keer per jaar in, dannog heb je de kleine meerprijs al terugverdiend.
Bij mij grijpt het ABS elke rit een aantal malen in. Bij mijn vorige motor ook de TC in elke bocht.ALs je regelmatig ABS nodig hebt, gaat er bij het rijden iets mis. Bij de meesten grijpt hij echt niet een paar keer per jaar in
Dat is waar, in de 12 jaar dat ik met ABS rijd, ben ik slechts 2 keer gered door het ABS. De eerste keer bij 30 km/u in de stad op olie, de tweede keer bij 50 km/u voor een auto die uitparkeerde. Ik rijd vrij veel, dat maakt de kans op dit soort onvoorziene gevaren groter.Ja, maar je zegt er nu even voor de show niet bij dat je enorm bovengemiddeld snel en sportief rijdt. En dat weet je.
Jij zoekt bewust die momenten op, speelt ermee.
Bij de meesten grijpt hij echt niet een paar keer per jaar in.
Ik lees nergens, in elk geval ook niet in jouw citaat (en zijn bericht is heden niet bewerkt), dat Broemer schrijft dat ABS een paar keer per jaar ingrijpt… Overigens ook niet dat het bij hem ingrijpt…Wacht even...
ABS is voor panieksituaties en omstandigheden waar je moeilijk kunt doseren. Helemaal mee eens.
En dan overkomt dat je een paar keer per jaar? Of jij rijdt 250.000 km per jaar, of bent een pechvogel, of je trekt rare omstandigheden aan
Ik lees nergens, in elk geval ook niet in jouw citaat (en zijn bericht is heden niet bewerkt), dat Broemer schrijft dat ABS een paar keer per jaar ingrijpt… Overigens ook niet dat het bij hem ingrijpt…
Volgens mij zijn jullie (en wij) het er over eens dat ABS nuttig kan zijn in een panieksituatie. Zoals ik jouw bericht interpreteer vindt jij het echter de extra investering niet waard (wat natuurlijk een legitieme en persoonlijke afweging is!) en Broemer (en ik) kennelijk wel. Het is aan topicstarter om op basis van de gegeven adviezen en ervaringen zijn eigen afweging daarin te maken.
Overigens is het natuurlijk ook niet zo dat in iedere situatie waarin je ABS ingrijpt je zonder ABS ook onderuit gegaan zou zijn.
Verhelderend bericht! Ben ik het zeker mee eens!Bijna.
Ik bedoel dat ABS geen 'must' is om met een veilig gevoel te kunnen motorrijden. Als je twijfelt of je een motor zonder ABS wel veilig kunt overwegen, dan zeg ik dus 'ja'. Dit is namelijk het gevoel wat TS op mij overbrengt: vermogen t.ov. ABS, in de regen zonder ABS, allemaal eng.
Of het de extra investering mijn inziens waard is, is daarmee niet beantwoord.
Ik denk dat ABS de investering best waard kan zijn, maar niet omdat je een 1000cc gaat rijden of omdat je ook in de regen terecht komt.