Eerste A motor

YamahaWR450

Yamaha WR450F 2004
20 feb 2019
66
20
Beste lezers,

Afgelopen 3 jaar heb ik mezelf goed geamuseerd op mijn Yamaha WR450. Echter, het is langzaam tijd voor iets anders. Vooral omdat ik langere afstanden wil rijden dan een rondje om de kerk.. Ik ben afgelopen weekend wezen kijken bij een aantal motorzaken en heb hier een mooie Kawasaki Z1000 uit 2007 zien staan.. Hier zit echter één nadeel aan; deze heeft géén ABS!

Nu ben ik dus enorm aan het twijfelen.. Is het verstandig om een motor met zoveel vermogen zonder ABS te nemen? Ik zal er vooral op droge dagen mee rijden, dus niet door de regen etc. Daarbij vraag ik mij ook af of het verstandig is een 1000cc motor te rijden gezien het feit dat ik alleen ervaring heb op een 450cc enduro?


Ik hoor het graag!


Groet,
YamahaWR450
 
Beste lezers,

Afgelopen 3 jaar heb ik mezelf goed geamuseerd op mijn Yamaha WR450. Echter, het is langzaam tijd voor iets anders. Vooral omdat ik langere afstanden wil rijden dan een rondje om de kerk.. Ik ben afgelopen weekend wezen kijken bij een aantal motorzaken en heb hier een mooie Kawasaki Z1000 uit 2007 zien staan.. Hier zit echter één nadeel aan; deze heeft géén ABS!

Nu ben ik dus enorm aan het twijfelen.. Is het verstandig om een motor met zoveel vermogen zonder ABS te nemen? Ik zal er vooral op droge dagen mee rijden, dus niet door de regen etc. Daarbij vraag ik mij ook af of het verstandig is een 1000cc motor te rijden gezien het feit dat ik alleen ervaring heb op een 450cc enduro?


Ik hoor het graag!


Groet,
YamahaWR450
ABS doet alleen iets bij remmen, dat weet je toch? Het vermogen maakt niet zoveel uit daarin.

En zodra je wat rijervaring hebt maakt het geen klap uit of het 250cc of 1000cc is.
 
Bedankt voor je snelle reactie Clank!

Dat het alleen bij het remmen werkt, dat wist ik inderdaad. Beetje raar verwoord vanuit mijn kant :')

Maar wat zeg jij over het feit dat ABS ontbreekt? Is het echt een must-have, of kun je prima zonder wanneer je alleen op mooie droge dagen rijdt?
 
Gewoon goeie vriendjes worden met je remmen als je hem hebt ga je een uurtje oefenen op de parkeerplaats beetje de grens opzoeken van hoe hard je kunt remmen met dat ding dan krijg je vanzelf wel vertrouwen in jezelf en zul je zien dat je geen abs nodig hebt.


Het is handig op te hebben maar zeker geen noodzaak.

Weet je trouwens zeker dat je een z1000 wilt? Heb je ook al eens een rode Hayabusa overwogen?
 
Er rijden heel veel mensen nog rond die nog nooit ABS hebben gehad op hun motor.
Ik heb het ook nog nooit gehad op mijn motor en ook nog nooit gemist. In de auto ook nog maar een paar keer de ABS gebruikt.
 
Haha nee ik vind geen rode Hayabusa op Marktplaats, en laat dat nou net de snelste zijn!

Nee even zonder grapjes, mij lijkt een Z1000 lekker rijden met onderin de toeren genoeg vermogen. Wil niet zeggen dat ik de eerste week gelijk al het vermogen wil en moet benutten.
 
Tja na 3 jaar mag je al wel genoeg ervaring hebben om met meer vermogen te gaan rijden,zolang je jezelf
weet te beheersen maakt het weinig uit of je ABS heb of niet,maar het is wel handig als het er op zit,
met name in noodsituaties waar een zeer ervaren rijder misschien nog heel uit komt is voor een
relatief onervaren rijder ABS wel een extra zekerheid.
 
Haha nee ik vind geen rode Hayabusa op Marktplaats, en laat dat nou net de snelste zijn!

Nee even zonder grapjes, mij lijkt een Z1000 lekker rijden met onderin de toeren genoeg vermogen. Wil niet zeggen dat ik de eerste week gelijk al het vermogen wil en moet benutten.
Ikzelf heb vorig jaar m'n rijbewijs gehaald, jaartje een Ninja 650 gereden en laatst ingeruild voor een Z900. Persoonlijk zou ik niet teveel kijken naar vermogen; ABS vond ik trouwens wel een pre.

Ik weet niet of de Z1000 versie uit 2007 ook een 'rain' mode heeft; maar zo ja - dan kan ik die wel aanbevelen. Gewoon lekker rustig opstappen zonder dat er gelijk enorm veel geweld uit dat ding komt.
 
ABS helpt maar geeft niet altijd maximale remkracht lees ik. Soms spreek ik mede motorrijders die zelf ook aangeven dat de ABS ervoor zorgt dat ze niet harder kunnen remmen , dan mogelijk is.

Ten tweede, sommigen denken dat ABS een magisch middel is en dus bijv. kunnen ze achter anderen plakken, zonder problemen.

Leren remmen zonder ABS is denk ik wel aan te bevelen. Dan leer je echt remmen en ben je elke motor de baas.....
 
De WR450 waar ik nu op rijd heeft uiteraard ook géén ABS. Ik heb een aantal keren meegemaakt dat het achterwiel blokkeert, maar heb me daar tot nu toe goed uit weten te redden d.m.v. gedoseerd remmen (afkloppen).

Ik kan me daarentegen wel goed voorstellen dat ditmet een motor van 220kg+ misschien iets lastiger is.. Vandaar de vraag ;)
 
De WR450 waar ik nu op rijd heeft uiteraard ook géén ABS. Ik heb een aantal keren meegemaakt dat het achterwiel blokkeert, maar heb me daar tot nu toe goed uit weten te redden d.m.v. gedoseerd remmen (afkloppen).

Ik kan me daarentegen wel goed voorstellen dat ditmet een motor van 220kg+ misschien iets lastiger is.. Vandaar de vraag ;)
Sommige mensen, lees ik, ik zelf ook, remmen vaak met de voorrem bij nood. Ok, iets minder remkracht, maar in nood situatie, mits genoeg ruimte voor je, maakt dat bijna niks meer uit. En voordeel is, dat je achterwiel niet gaat omklappen en motor gaat schuiven. de achterrem licht doseren is een kunst. Maar bij een schrik moment, vraag ik mij af of iedereen wel de rust heeft om de achter rem juist te doseren. Door de schik zou een gedeelte van de mensen de achterrem ook flink intrappen niet. ik ook. merk ik ook op de fiets, dan slide ik een stuk over de weg.

Sommige motor cursussen, lees ik, leren mensen met alleen de voorrem remmen bij nood. Welke cursus? vraag het even rond , ik las dat ooit.
Persoonlijk, ja ik kan de idee erachter wel begrijpen
 
Laatst bewerkt:
Als een ervaren racer op het circuit een bocht aanremt, dan kan hij harder remmen zonder ABS.

Gewone mensen kunnen harder remmen met ABS. Hopelijk heb je het nooit nodig. Maar die ene keer dat je iets te hard een bocht in duikt en per ongeluk naast de weg in het gras komt kan ABS schade of erger voorkomen.

Edit: ik heb 3 motoren zonder ABS. De 4e heb ik besteld en heeft wel ABS.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou nooit meer een motor zonder ABS willen hebben, en ik heb 40 jaar ervaring.
Ik heb nog geen enkele motor met ABS gehad behalve op de lesmotor, ik ben wel overtuigd van het nut en belang van ABS ( remoefeningen ) en de volgende zal ook ABS hebben.
 
Mijn laatste motoren hebben wel abs, ik heb het nooit (hoeven) gebruiken. Ik ze abs net al een verzekering, het word pas belangrijk als je het nodig hebt. Dat iemand beter en harder kan remmen op motoren zonder, lijkt me niet veel mensen weggelegd....

Mijn twee centjes

Voor mij zou ik de Z1000 niet laten staan, als de prijs ernaar is...
 
Bedankt voor je snelle reactie Clank!

Dat het alleen bij het remmen werkt, dat wist ik inderdaad. Beetje raar verwoord vanuit mijn kant :')

Maar wat zeg jij over het feit dat ABS ontbreekt? Is het echt een must-have, of kun je prima zonder wanneer je alleen op mooie droge dagen rijdt?
Absoluut GEEN must have.

Lekker kopen en rijden wat je wil.

Ik zou wel eerst proefrijden op verschillende motoren om te kijken wat bij je past.
 
Bedankt voor al jullie reacties *D

De motor waar het om gaat is onderstaande;

Wat zeggen jullie over de prijs? Volgens mij is dit best aan de prijzige kant, maar ik probeer er natuurlijk iets vanaf te praten :+
Ziet er op het eerste gezicht goed uit.

Neem iemand mee met verstand van motoren. Ivm de leeftijd en eventuele slijtage delen.

Hou er rekening mee dat kleppen stellen bij 42000km of 48000km moet gebeuren.
Dat is een wat prijzigere uitgave.
 
ABS doet alleen iets bij remmen, dat weet je toch? Het vermogen maakt niet zoveel uit daarin.

En zodra je wat rijervaring hebt maakt het geen klap uit of het 250cc of 1000cc is.
Niet mee eens.
Ik heb met m'n vorige 1000 vaak zat gehad dat je net even te hard aan komt op een bocht en je weer in z'n ABS remt. Met de 100pk minder die ik nu heb gebeurt me dat nooit. Ik denk daarom ook dat ik de ABS er uit ga halen.

Om de vraag van de topicstarter te beantwoorden, of een 1000 je schikt ligt er maar net aan hoe goed je jezelf kunt beheersen.
Van de z1000 die je stuurt weet ik dat het 1 van de tammere liter motoren is.
Die ABS is voor nood wel handig maar als je het bij normaal gebruik nodig hebt moet je je rijstijl aanpassen mits je een doodswens hebt.
 
Ik rijd al 40 jaar motor. Op mijn laatste motoren heb ik ABS, traction control en slipper clutch. Vooral de slipper clutch vind ik fijn.
ABS heb ik eigenlijk nog nooit nodig gehad, maar ik moet erbij zeggen dat ik niet zo'n held ben om keihard te remmen. Ook niet op de motoren die ik gehad heb zonder ABS. Wat dat betreft anticipeer ik altijd wel meer dan dat ik vertrouw op de techniek.
 
Na ongeveer 50 sec zie je een nood stop van een groep rijders...
Ik zit op de wing met passagier en zonder ABS, en ik wordt door een solo rijder met abs ingehaald, zo zie je maar dat het ook aan de type motor kan liggen qua stoppen.
Wel bijzonder dat de fiets met ABS toch zo blokkeert... Trekt een behoorlijke streep op het asfalt... Zou verwachten dat een beetje fatsoenlijke ABS dit niet mag laten gebeuren-O-

Richting TS, eens met wat er hierboven al genoemd wordt. Je hebt rijervaring. Of een zware motor verstandig is zit hem nu meer in het wel (of niet) kunnen beheersen van de rechterhand.
Ik zou van ABS geen showstopper maken, maar als je een vergelijkbare fiets met kan vinden zou ik dat wel overwegen. Uiteindelijk is ABS voor mij een uiterste noodgreep, beter is het te voorkomen dat je het nodig hebt! En dat heeft vaak, gek genoeg, dan ook weer wat te maken met hoezeer jij in staat bent jouw rechterhand onder controle te houden in verschillende situaties.
 
Bedankt voor al jullie reacties *D

De motor waar het om gaat is onderstaande;

Wat zeggen jullie over de prijs? Volgens mij is dit best aan de prijzige kant, maar ik probeer er natuurlijk iets vanaf te praten :+
Voor ongeveer dezelfde prijs koop je ook een nieuwer model 2008,alleen dan geen garantie,maar wel een beter
doorontwikkeld model.Die van MP is overigens een 2006 geen 2007 model.

Nog 1,
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn beide motoren geen ABS.
Eigenlijk heb ik 't nog nooit gemist. Tot een paar jaar geleden bestond het niet eens!

ABS is anti-blokkeer systeem.
In mijn jaren op een motor diverse keren noodstop moeten maken.
Jawel, zelfs met een blokkerend voorwiel. Het mezelf onderuit remmen was dichtbij.
Dan blijkt dat je ook zelf ABS kan zijn. Gewoon de remhandle op tijd ietsje lossen..............
 
Terug
Bovenaan Onderaan