Eerste moto ergste nachtmerrie, help aub!

PROtein

Rookie
27 apr 2005
7
0
Belgie
Kunt u mij helpen aub?

Ik ben 21, heb mijn eerste moto vrijdag 29 april gekochte van een koppel dat heel eerlijk uitzag, en eens thuis na 200 km rijden kon ik maandag 2 mei, na 2 dagen stilstaan binnen, niet meer starten. Ik heb de moto naar de garagist gedaan en die zegt dat die een serieus ongeval gehad heeft, dat de kader occasie is en de kappen zijn in een andere kleur dan de kader, dus de ongeval is goed gecamoufleerd geweest.

Het kan zijn dat er iets is met de waterdruk of dat de motor vastgeslagen is. In elk geval betekent dit voor mij 400 tot 800 euro kosten, geld dat ik niet heb, omdat ik de motor 1400 heb betaald en de verzekering en inschrijving nog eens 500 euro.

In hun advertentie stond er letterlijk” in goede staat, wegens tijdsgebrek”. Ze hebben me niet verteld dat die een ongeval heeft gehad, ik was daar met 2 vrienden en zij kunnen dat bevestigen. Nu, op de verkoopsakte staat er:”ondergetekende, xyz, verklaar de moto te verkopen aan xyy in de staat waarin hij zich bevindt goedgekeurd door de koper”.

Is er iets dat ik ertegen kan doen, iemand zei iets tegen mij van ‘verborgen gebreken’, kan ik dat aanvechten of bij wie moet ik mij begeven, aub, help mij, ik heb 2 jaar gewerkt en gespaard voor niets, om in de schulden te komen staan. Deze moto was mijn droom voor jaren en nu is ze mijn ergste nachtmerrie.
 
Tsja, wat jouw overkomen is, is iedereen's ergste nachtmerrie. Heb je al contact opgenomen met de vorige eigenaar?

Ik weet wel dat je in je recht zou staan als je hem bij een zaak had gekocht, maar via een particulier weet ik helaas niet. Om wat voor een motor gaat het?
 
Ben bang dat je genaaid bent! :X idd kontact opnemen met de vorige eigenaar en als die moeilijk doet misschien een MF-meeting in zijn straat? })
iig succes!
 
Laatst bewerkt:
Ik vrees dat je geen poot hebt om op te staan. Nergens op de "koopovereenkkomst" staat vermeld dat de motor schadevrij aan jou is verkocht. Je bent gewoon genaaid :(
Goede tip; eerst laten keuren voordat je een motor van een particulier koopt.
(maar daar heb je nu helaas weinig aan)
 
Helaas...het is tja, zal je niet leuk vinden om te horen, maar het is ontzettend stom van je.

We kunnen het nu wel hebben over hoe je het zou moeten doen bij het inkopen van motoren, maar dat zal je nu niet meer helpen.

Alhoewel...in de toekomst:
-neem iemand mee die er wel meer verstand van heeft en vraag even of je naar een dealer mag rijden. Het kost misschien wel wat...50,- euro ofzo...maar dan weet je wat er zoal aan gedaan moet worden.
-Proefrit rijden

Maar hoe dan ook. Als je zelf niet zoveel verstand ervan hebt en je kunt helaas niet in het blok zo ff kijken, dan zal je een risico altijd houden.

Juridisch gezien kan je er niets mee. Je mag natuurlijk altijd naar de rechter stappen, maar ik denk dat je bot zal vangen. Ik weet het wel zeker. Aangifte doen bij Politie van flessentrekkerij zal niet gaan. Het betreft hier een civiele zaak.

Je kunt naar rechtshulp gaan en gratis info halen naar de haalbaarheid. Maar ik weet vrijwel zeker, dat ze je adviseren:de volgende keer beter opletten!
 
advertentie erbij en je staat zeker wel sterk. Even contact opnemen met je rechtsbijstand. Anyway, verhalen over bij een particulier niets kunnen achterhalen zijn volledig b*llshit.

succes

s4s
 
Ik denk niet dat je kansloos staat, verborgen gebreken waarvan je uit mag gaan dat de vorige eigenaar ze kende moeten gemeld worden.
 
de gene van wie je de motor koopt is verplicht te melden dat de motor een ongeluk heeft gehad of dat er schade is. de verkoper heeft een spreekplicht en is dus verplicht dit soort zaken te vermelden (art. 6:228 lid 1 sub b Burgelijk Wetboek), anders is er sprake van dwaling..........
 
Laatst bewerkt:
Als je expliciet aan de verkoper hebt gevraagd of de motor een ongeluk heeft gehad of dat er andere gebreken waren en hij zegt nee is dit gewoon misleiding en kan je de koopovereenkomst ongedaan laten maken.

Sowieso direct dat stel opbellen en zeggen hoe de vlag erbij hangt. Misschien dat ze na wat aandringen :( iets willen regelen.

Mocht dit alles niet helpen kun je natuurlijk ook altijd nog ff zelf langs gaan en het op een andere manier regelen.
 
en toch vind ik het van de motorzaak ook knap dat hij een richtprijs kan geven als hij niet weet wat het probleem is. 500 euro zit je zo aan.
en een krom frame doe je niks mee. ook een motorzaak niet.

stinkt ook een beetje volgens mij
 
Dat zinnetje is nogal redelijk in je nadeel he?
Je bent akkoord gegaan met de staat waarin hij is...voor de rest is het vechten over woorden. Geen poot om op te staan volgens mij.
Het is ontiegelijk kut voor je, natuurlijk! Sterkte!
niet helemaal waar, de koper gaat ervan uit dat de motor in goede staat is, omdat deze zo er uit zag. als er verborgen schade is moet deze vermeld worden( zie mn eerder post)
 
is het handig om eerst eens duidelijkheid te krijgen of hier nederlands of belgenlands recht van toepassing is?
 
luister...


Want er zijn mensen die roepen dat je een zaak hebt en andere zeggen dat je kansloos bent.

Ik ben niet geheel onbekend met het recht. Sterker nog, ik raad je het volgende aan:

-Vertel dit probleem gewoon aan de verkooppartij en vraag of je evt. de kosten van de reparatie kan delen met hen?
-Stap naar buro rechtswinkel en vertel hen als je daar niet uitkomt wat je bent overkomen. Zij kunnen geven dan wel advies of wat te doen.
De kosten van het aanhangig maken van een zaak in deze...1400,- tja...is het dan wel waard?

Nogmaals...

Ik persoonlijk denk dat je geen aanspraak kan maken op retour van de verkoop en op je geld. Maar wellicht dat de rechter (mocht dat er dan toch van komen)je de reparatiekost laat delen.

Misschien kan je hem nog wel zelf verkopen. Er zijn er genoeg die sloopmotoren inkopen. Tja, beter iets dan niets, dat het je geld heeft gekost voor niets...dat is je harde les voor de volgende keer!
 
de gene van wie je de motor koopt is verplicht te melden dat de motor een ongeluk heeft gehad of dat er schade is. de verkoper heeft een spreekplicht en is dus verplicht dit soort zaken te vermelden (art. 6:228 lid 1 sub b Burgelijk Wetboek), anders is er sprake van dwaling..........


Klopt helemaal. Je kunt je beroepen op dwaling en met succes je geld terugkrijgen.
 
Ik lees dat TS een belg is en dus heeft hij volgens mij weinig aan de Nl wetgeving.

Naar B recht kan hij proberen op basis van wilsgebreken en/of verborgen gebreken afhankelijk van hoe particulier de ander was (als het iemand is die 20 motoren per jaar "particulier" verkoopt ziet zijn zaak er al wat beter uit).

Bij een echte particulier is het een slechte zaak.

Heeft hij rechtsbijstand dan kan hij wat proberen anders moet hij zorgen dat hij niet nog meer geld weggooit.
 
Zoals eerder vermeld is zou ik ook zeker nog even naar een andere zaak gaan voor een 'second opinion'. Mischien probeert die motorzaak je gewoon te naaien...
 
Gerechterlijke dwaling, misleiding....?!! Vergeet het maar. Dit is een zuiver civiele kwestie en dus ben je gewoon nat.

Je kan niet eens aangifte hiertegen doen. Hooguit een rechtzaak aanspannen (civiel) wat tijd en klauwen geld kost, en als hij/zij blijft volhouden dat die schade dan al geweest moet zijn toen hij/zij hem nog had, dan ga je.

Slikken, doorademen, geen wraak nemen :X , maar je les leren uit deze transactie.

Suc6.

geloof me nu maar ;)
 
ja ach :X ... Dit is nou eenmaal het risico van het vak. Je had ook een dikke 1000euro meer kunnen neerleggen dan had je een brikkie gehad van de dealer met ook de kans dat ie verneukt was maar dan had je wel 6 maanden garantie gehad. Het is kiezen of delen. :9
Laat hem gewoon maken voor die 800. Dan rijd je op een goede motor rond en je bent dan waarschijnlijk nog steeds goedkoper uit dan je ooit bij een dealer had moeten neer leggen.
en wat ze zeggen laat hem bij verschillenden garages na kijken want bij zo'n hoog reparatie bedrag kan er wel eens erg verschillen per garage...
Succes :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan