Sinds een paar weken ben ik nu ook in het bezit van mijn rijbewijs. Eerst was ik van plan om te wachten tot na de winter met het kopen van een motor, maar ik neig er nu toch steeds meer naar om al dit jaar een motor te kopen. Ik heb een aantal proefritjes gepland staan om te kijken welk model qua zithouding nu echt het beste bevalt, maar helaas weet ik weinig van de technische kant van motoren Om dit een beetje op te vangen ga ik in elk geval bij een dealer kopen, maar toch lijkt het me wel handig om ook zelf te weten waar ik echt naar moet kijken. De motoren waar ik nu naar aan het kijken ben, komen weliswaar van een dealer, maar er wordt geen garantie op gegeven.
De modellen waar ik op dit moment tussen twijfel zijn:
* Yamaha FZS 600 Fazer S, ongeveer 35000 op de teller
* Yamaha YFZ 600 R thundercat, ongeveer 35000 op de teller
* Yamaha XJ 600 uit 1994, ongeveer 70000 op de teller
* Suzuki GSX 600F uit 1997, ongeveer 75000 op de teller.
Wat ik tot nu toe heb gevonden:
Yamaha FZS 600 Fazer S
- koppeling, balhoofdslagers en voorvorkkeerringen zijn zwak
- spanningsregelaar kan problemen geven
Yamaha XJ 600 Diversion:
- Roestende uitlaten/collector.
- Achterrem gaat snel vastzitten.
- Achterschokbreker.
- Gevoelige oliesensor.
- Trillingen rond de 3- 4000 toeren
- "Shimmy".
Suzuki GSX 600
- carburatie is gevoelig
- achterlicht kan soms snel doorbranden door trillingen.
Wat mijn grootste probleem nu eigenlijk is, is het volgende: hoe kan ik zien/merken tijdens mijn proefrit dat deze dingen aan de hand zijn en hoe erg zijn de verschillende problemen? Zijn het dingen die met wat tijd/geld relatief makkelijk te verhelpen zijn en leveren ze vooral wat comfort problemen op, of zijn het dingen waardoor het echt gevaarlijk wordt om te rijden?
De modellen waar ik op dit moment tussen twijfel zijn:
* Yamaha FZS 600 Fazer S, ongeveer 35000 op de teller
* Yamaha YFZ 600 R thundercat, ongeveer 35000 op de teller
* Yamaha XJ 600 uit 1994, ongeveer 70000 op de teller
* Suzuki GSX 600F uit 1997, ongeveer 75000 op de teller.
Wat ik tot nu toe heb gevonden:
Yamaha FZS 600 Fazer S
- koppeling, balhoofdslagers en voorvorkkeerringen zijn zwak
- spanningsregelaar kan problemen geven
Yamaha XJ 600 Diversion:
- Roestende uitlaten/collector.
- Achterrem gaat snel vastzitten.
- Achterschokbreker.
- Gevoelige oliesensor.
- Trillingen rond de 3- 4000 toeren
- "Shimmy".
Suzuki GSX 600
- carburatie is gevoelig
- achterlicht kan soms snel doorbranden door trillingen.
Wat mijn grootste probleem nu eigenlijk is, is het volgende: hoe kan ik zien/merken tijdens mijn proefrit dat deze dingen aan de hand zijn en hoe erg zijn de verschillende problemen? Zijn het dingen die met wat tijd/geld relatief makkelijk te verhelpen zijn en leveren ze vooral wat comfort problemen op, of zijn het dingen waardoor het echt gevaarlijk wordt om te rijden?