eerste motor kopen

feoline

MF'er
8 mei 2013
76
0
Almere
Sinds een paar weken ben ik nu ook in het bezit van mijn rijbewijs. Eerst was ik van plan om te wachten tot na de winter met het kopen van een motor, maar ik neig er nu toch steeds meer naar om al dit jaar een motor te kopen. Ik heb een aantal proefritjes gepland staan om te kijken welk model qua zithouding nu echt het beste bevalt, maar helaas weet ik weinig van de technische kant van motoren :P Om dit een beetje op te vangen ga ik in elk geval bij een dealer kopen, maar toch lijkt het me wel handig om ook zelf te weten waar ik echt naar moet kijken. De motoren waar ik nu naar aan het kijken ben, komen weliswaar van een dealer, maar er wordt geen garantie op gegeven.

De modellen waar ik op dit moment tussen twijfel zijn:
* Yamaha FZS 600 Fazer S, ongeveer 35000 op de teller
* Yamaha YFZ 600 R thundercat, ongeveer 35000 op de teller
* Yamaha XJ 600 uit 1994, ongeveer 70000 op de teller
* Suzuki GSX 600F uit 1997, ongeveer 75000 op de teller.

Wat ik tot nu toe heb gevonden:
Yamaha FZS 600 Fazer S
- koppeling, balhoofdslagers en voorvorkkeerringen zijn zwak
- spanningsregelaar kan problemen geven

Yamaha XJ 600 Diversion:
- Roestende uitlaten/collector.
- Achterrem gaat snel vastzitten.
- Achterschokbreker.
- Gevoelige oliesensor.
- Trillingen rond de 3- 4000 toeren
- "Shimmy".

Suzuki GSX 600
- carburatie is gevoelig
- achterlicht kan soms snel doorbranden door trillingen.

Wat mijn grootste probleem nu eigenlijk is, is het volgende: hoe kan ik zien/merken tijdens mijn proefrit dat deze dingen aan de hand zijn en hoe erg zijn de verschillende problemen? Zijn het dingen die met wat tijd/geld relatief makkelijk te verhelpen zijn en leveren ze vooral wat comfort problemen op, of zijn het dingen waardoor het echt gevaarlijk wordt om te rijden?
 
Enige echte oplossing: iemand meenemen met verstand van zaken.

Of een keuring laten uitvoeren door een derde partij (ben zn naam effe kwijt...)
 
Als je alleen maar naar motoren zonder garantie aan het kijken bent bij de dealers, kun je IMHO net zo goed particulier kopen.
Gelet op het prijsverschil tussen dealerprijzen en particuliere markt heb je het eerste onderhoud bij aanschaf al terugverdiend.
 
Het lastige is, dat niemand alles van te voren weet. Echter, de motoren die je noemt zijn veel voorkomende motoren, die bekend zijn juist vanwege hun betrouwbaarheid.

De lijst van storingen die een beetje eigen zijn aan die verschillende modellen betreft over het algemeen niet zulke dure en ernstige problemen, die meestal vrij goedkoop opgelost kunnen worden. Daarbij is hier op het forum van elk van deze machines wel een topic dat door enthousiaste rijders wordt gevuld.

Wat ik zou doen in jou plaats: eerst ging ik op al die fietsen eens een rondje maken. Waarschijnlijk is er 1 bij die je het meest bevalt. Vooral als die goed rijdt en geen abnormaal lawaai maakt, zal het wel schikken.

Vervolgens ga je naar het topic van de betreffende motor, en vraag je daar of er iemand zin heeft om nog eens met je mee te gaan. Tot je verrassing meldt er zich waarschijnlijk iemand uit de buurt die het wel leuk vindt om samen met je naar de motor te gaan kijken. Als je een beetje doorpakt, kan je met een week of twee je eigen motor voor de deur hebben staan.

Het grote voordeel van deze aanpak is, dat je het forum met een gerichte vraag benadert. Dat maakt het gemakkelijker om je te helpen.

Succes!
 
Inderdaad :Y
Dat ze geen garantie geven komt omdat het inruilers zijn, gebeurt niks mee, wordt niet nagekeken of wat dan ook.
Ziet de motor er goed uit, zetten ze hem zó in de showroom (of buiten), is het een gaar gebakkie dan gaat hij meteen door naar een handelaar.

Er zijn dealers die een goede reputatie hebben wat betreft service, mocht er toch wat fout zitten dat zij met een goede oplossing.

Ben je bij dealers in almere geweest? Of ook bij andere, bijv Koeman in Huizen of vd Kuinder in Hilversum, vd heert ook in Hilversum.
Motorbike in weesp.

Bij hun weet ik, staat service hoog.
Succes met de zoektocht.
 
Laatst bewerkt:
:^ met al het bovenvermelde :Y


Probeer ipv de Suzuki gsxf60 eens een Honda cbr600f, die zijn op de spanningsregelaar na vrij betrouwbaar en rijden fijn :Y
 
Foto's van je zelf zijn natuurlijk heel belangrijk dan kunnen we goed beoordelen welke fiets goed bij je past


:+ ;)
 
Foto's van je zelf zijn natuurlijk heel belangrijk dan kunnen we goed beoordelen welke fiets goed bij je past


:+ ;)


Precies! 8-) Ik hoop dat je keuze op een Moto Guzzi Norge gaat vallen. Ik heb beslist geen technische kennis, maar ik ga graag mee kijken naar je nieuwe motor-in-spe!
 
Ben je bij dealers in almere geweest? Of ook bij andere, bijv Koeman in Huizen of vd Kuinder in Hilversum, vd heert ook in Hilversum.
Motorbike in weesp.

Ik heb mijn GS500 bij Koeman gekocht. Ik zag op internet dat er 2 GS500's stonden dus ik daarheen voor de proefrit. De motor met de minste kilometers reed naar mijn idee het beste, ik had met beide ongeveer 3km mee gereden en met mijn 0,0 kennis van motoren brommers of wat dan ook kwam ik tot die geheel ongefundeerde conclusie. Vervolgens heb ik geprobeerd af te dingen op de motor, vraagprijs 2150, geboden 2000, meegekregen voor 2075, ging vooral om het idee. Kom ik bij de balie om de boel te regelen zit er een hele grote sticker op met WIJ DINGEN NIET AF DAT NEKT ONS BESTAAN. Wist ik veel :+
Was verder een prima aankoop, ik rij er nog steeds op.
 
Als het een dealer in de buurt is wil ik wel met je mee om te kijken,
proefrijden enzo.
Verder weg ook wel trouwens, maar dat is lastiger.
 
Wat betrouwbaarheid is de suzuki gsxf gewoon goed. De GSXF is technisch gelijk aan de GSF ofwel de bandit. Ik heb met mijn bandit ruim een ton gereden zonder ook maar 1 probleem. Heb hem pas geleden ingeruild op een andere suzuki. Maar hij staat nog staat nog te koop in duiven bij van der balvert. www.robdenbalvertmotoren.nl Ja ook nog garantie op de blauwe suzuki GSF 600 uit 2001 met een ton op de klok. Deze suzuki rijd gewoonweg perfect. Misschien is het wat voor je maar een proefrit is zeker de moeite waard.
 
Laatst bewerkt:
Hier even nog een foto van de suzuki.
full
 
De modellen waar ik op dit moment tussen twijfel zijn:
* Yamaha FZS 600 Fazer S, ongeveer 35000 op de teller
* Yamaha YFZ 600 R thundercat, ongeveer 35000 op de teller
* Yamaha XJ 600 uit 1994, ongeveer 70000 op de teller
* Suzuki GSX 600F uit 1997, ongeveer 75000 op de teller.

Wat ik tot nu toe heb gevonden:
Yamaha FZS 600 Fazer S
- koppeling, balhoofdslagers en voorvorkkeerringen zijn zwak
- spanningsregelaar kan problemen geven

Yamaha XJ 600 Diversion:
- Roestende uitlaten/collector.
- Achterrem gaat snel vastzitten.
- Achterschokbreker.
- Gevoelige oliesensor.
- Trillingen rond de 3- 4000 toeren
- "Shimmy".

Suzuki GSX 600
- carburatie is gevoelig
- achterlicht kan soms snel doorbranden door trillingen.

Van de vier zijn de Fazer en de T-Cat wat mij betreft ronduit de beste motoren. De Fazer is het meest allround, de T-Cat een klein beetje sportiever qua zithouding.

Van beide motoren heb ik nooit gehoord dat de koppeling, balhoofdlagers en voorvorkkeerringen zwak (of zwakker dan andere fietsen) zouden zijn.
Over het blok (van beide in de basis hetzelfde) kun je zeggen dat het bijna kogelvrij is. Beide fietsen hebben eigenlijk geen écht zwakke punten.
Een minder punt van beide is het contactslot, dat vrij rap slijt. Verder een tikje roestgevoelig, met name de uitlaatbochten en schroefjes/moertjes. De achterrem wil vrij snel vast gaan zitten, zeker als je 'm niet regelmatig even gebruikt. De vering van de Fazer is wat slapjes, wel is hij voor een 600 best sterk onderin de toeren.

De Div is ook zoiets. Aan de ene kant een hele betrouwbare fiets die lang meegaat, aan de andere kant wel wat roest- en trillingsgevoelig. Duidelijk minder sportief/snel dan de Fazer/T-Cat.

De GSXF heeft hetzelfde blok als de Bandit, da's ook bijna bulletproof. Als geheel hangt de motor een beetje tussen de Fazer/T-Cat en de Div in. Wat meer vermogen dan de Div, maar wat minder sportief en "strak" dan de Fazer, De GSXF heeft ook wat minder goede remmen. Wat roestgevoelig op het frame, niet altijd een goede koude starter.

Voor alle motoren geldt dat de vering van het budgettype is, dus niet het sterkste onderdeel....
Let er vooral op dat de motor netjes onderhouden is, dan zal het met de door jou genoemde problemen wel loslopen.
 
Als je alleen maar naar motoren zonder garantie aan het kijken bent bij de dealers, kun je IMHO net zo goed particulier kopen.
Gelet op het prijsverschil tussen dealerprijzen en particuliere markt heb je het eerste onderhoud bij aanschaf al terugverdiend.


Precies, als TS dan toch een fiets zonder garantie wil kopen, dan is particulier een goede manier om dezelfde fiets, maar voor een stuk minder aan te schaffen.

Kort door de bocht.
Liefhebbers die hun fiets goed onderhouden (oud of niet), besteden vaak ook tijd en aandacht aan hun advertentie.
Een goede fiets wordt vertegenwoordigd door een goede advertentie.
 
Laatst bewerkt:
Zonder garantie zou ik particulier kopen, een gsxf of een xj600 zijn niet bepaald duur. Als je voor niet veel geld zo een wil aanschaffen zou ik dat tegen het einde van het jaar doen, dan willen mensen er vaak wel graag vanaf ;) Daarentegen heb je wel minder restwaarde met een gsxf of een xj, veel minder dan een yzf of een fzs :Y
 
Bedankt voor alle adviezen! Ik ga in elk geval eerst rijden op de verschillende types om eens te kijken welk model voor mij de beste houding heeft. Verder goed kijken naar de motor als geheel, en vragen naar de geschiedenis.
De tip van Badslipper om eens te kijken of ik iemand van het betreffende forum mee kan krijgen voor een proefrit vind ik ook wel een hele goede.
Wat betreft de foto's, ik post er wel wat als ik eenmaal een motor heb gekocht, wordt anders ook zo sneu toch, foto's zonder passende motor? :P
 
De Fazer is een goede allrounder, met genoeg power om er een tijdje op te kunnen blijven rijden (in de zin van dat meer ervaren rijders er ook nog goed mee de pad op kunnen, zonder snel te vervelen)
De minpunten die je noemt herken ik eigenlijk niet echt (?)

De Diversion is ook wel goed, hoewel hij meer het 'suffe broertje' blijft (niks mis mee als je daar van houd :+ )

Eigenlijk zijn alle vier de motoren die je noemt wel goed, dat wordt toch proefrijden. (hoewel ik een gsx600f afgrijselijk lelijk vind, maar dat is persoonlijk natuurlijk)


Ik zou voor de Fazer gaan, als zijnde een mooie tussenweg tussen de door jou genoemde modellen.
 
Precies, als TS dan toch een fiets zonder garantie wil kopen, dan is particulier een goede manier om dezelfde fiets, maar voor een stuk minder aan te schaffen.
Kijk voor de grap eens hoeveel particuliere fietsen er staan voor prijzen waarbij je bij een dealer garantie EN wisselgeld krijgt :X
 
Kijk voor de grap eens hoeveel particuliere fietsen er staan voor prijzen waarbij je bij een dealer garantie EN wisselgeld krijgt :X

Inderdaad. Als ik kijk wat mijn dealer (Goedhart) allemaal aan mijn motor heeft gedaan na de verkoop dan was ik particulier duurder uit geweest. Om maar te zwijgen van het feit dat ik ook een jaar garantie heb en goede service.
 
Bij de Hornet is het altijd oppassen dat je geen krom frame hebt......


:?

Ik weet vrij zeker dat het frame van de Hornet van mn vriendin nog recht is :P

Maar OT, ik heb een Fazer uit 1998 gehad en die dingen rijden echt prima! erg allround en bulletproof! mijne werd gejat met rond de 80k op de klok maar ik weet zeker dat ik m naar 200k had kunnen rijden!

Ook de Hornet die we nu hebben is een km vreter, al is die van ons wel gedynojet etc en dat rijd merkbaar beter dan een standard Hornet.

Van de fietsen uit het lijstje van de TS zou ik voor de Fazer gaan, het is gewoon een erg geode motor!
 
Laatst bewerkt:
:Y Als je met een hornet wat lomp met het voorwiel tegen je schuurdeur duwt* knikt het frame achter het balhoofd. Makkelijk te zien maar je moet even de tank loshalen. Zijn een paar topics over. Zie hier.

* ietwat overdreven gesteld uiteraard ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan