jbazelmans
MF veteraan
- 18 mrt 2020
- 4.492
- 4.247
Ik heb laatst mijn motor ook een keer laten vallen terwijl ik hem van de middenbok af wilde duwen terwijl ik ernaast stond. Toch handig die koffers op de zijkant en cylinderbeschermers. Hele kleine beschadiging aan de rechterspiegel, maar hé. De motor is 17 jaar oud. Daar wordt ie ook echt niet minder waard vanDeel deze mening, ik ben begonnen met een CBR600, wilde graag als eerste fiets een Pan maar kreeg van veel mensen het advies om een lichte sportievere motor te kopen, je laat hem vast wel een keer vallen.
Geen spijt van gehad en na even ruim een half jaar en 8000 km verder kwam er een Pan op mijn pad.
CBR voor hetzelfde geld kunnen verkopen, was nooit gevallen.
Binnen een week heb ik die Pan op zijn kant gelegd, gelukkig weinig schade aangezien de gemaakt zijn om te vallen zonder schade.
Tip 1, nooit een ander voor jou laten beslissen waar jij op zal moeten gaan rijden!Laten vallen? Vast wel. Shit happens. De mijne rolde om toen ik de ketting aan het smeren was, omdat ik niet op zat te letten en hij niet helemaal goed op de kickstand stond.
Hard mee crashen? Dat gebeurt niet zó vaak. Daar zou ik geen rekening mee houden tijdens de aankoop.
Monteer valdoppen/framesliders om schade te beperken.
Dat hangt van het reglement af, hoe vaak je het blok mag wisselen.
Bestemd voor lange afstanden, ligt eraan in welk terrein...
Meestal zit je er zelf op?Hey OP,
Zelf zit ik ook met dezelfde vraagstuk en eigenlijk denk ik van koop gwn wat je WILT. Wat boeit het als de bike valt, is maar n bike
Je hebt het toch over dat de bike sowieso een keer gaat droppen en dat het dan kut zou zijn als het een dure zou zijn? Zelf wil je natuurlijk nooit vallen, maar dat hoef ik niet apart te benoemenMeestal zit je er zelf op?
Ik heb in 2018 mijn rijbewijs gehaald. Een splinternieuwe z1000 gekocht. Staat nu 25k aan kilometers op. Zit geen krasje op. En als ik onderuit ga ben ik goed verzekerd en krijg ik een nieuweJe hebt het toch over dat de bike sowieso een keer gaat droppen en dat het dan kut zou zijn als het een dure zou zijn? Zelf wil je natuurlijk nooit vallen, maar dat hoef ik niet apart te benoemen
Ik snap dat niet zo van dat droppen. Dat moet je gewoon niet doen.Je hebt het toch over dat de bike sowieso een keer gaat droppen en dat het dan kut zou zijn als het een dure zou zijn? Zelf wil je natuurlijk nooit vallen, maar dat hoef ik niet apart te benoemen
Yip, fouten (foutjes zonder ongelukken) komen omdat geen 1 beginnende motorrijder al meteen alles weet. Je weet pas waar de grenzen zijn als je ze hebt gepasseerd soms. Er zijn mensen die nooit een ongeluk hebben gehad. Ik zelf: 2 glij partijen. Voor mijn eerste motor was dat een dure grap. Nu denk ik, had ik maar een oude bak waarmee ik een jaartje eerst rij. Pas daarna een "definitieve" motor.Sprekend uit mijn ervaring: hoe dan ook ga je stomme fouten maken als je net begint. In mijn geval zijn de dure fouten echter pas na flink wat jaren gekomen. Neemt niet weg dat ik de eerste paar jaar wel een paar 'bijna' momentjes had die ook duur hadden kunnen aanpakken.
Kijk verder ook even naar onderhoudskosten. Heb wel eens begrepen dat KTM niet echt goedkoop is.
Ik heb in 2018 mijn rijbewijs gehaald. Een splinternieuwe z1000 gekocht. Staat nu 25k aan kilometers op. Zit geen krasje op. En als ik onderuit ga ben ik goed verzekerd en krijg ik een nieuwe
Die verzekering is niet gratis. Verre van zelfs.
En dan val je. Jij belt de verzekering: ik wil een nieuw motor! Kom op met die doekoe! Nu!
Hoe oud was uw motor ook al weer, meneer? Ahhh, ouder dan 1 jaar?
Helaas, dan vergoeden wij niet de nieuwwaarde, maar de dagwaarde, die door ons wordt vastgesteld. (Hallo €4000,- afschrijving!)
Niks nieuwe motor.
Bij kleine schades wordt de motor gewoon gerepareerd.
En dat kost je vaak eigen risico, en een flink aantal bonus malus treden, die als beginnend bestuurder vaak toch al niet erg riant is.
Daarom kiezen veel beginnend bestuurders met een te dure allrisk verzekering er uiteindelijk toch voor om de motor zelf op te lappen.
Niks nieuwe motor.
Sterker nog, als je zelf blijvend invalide raakt krijg je misschien ook nog wel een uitkering, dat is pas een verdienmodel!Wat je dus eigenlijk wilt zeggen is dat je hem binnen een jaar compleet plat op een tegenligger moet rijden als je een nieuwe wil?