Eerste motor

Nordiej

Rookie
6 aug 2018
3
0
Hengelo
Ik mag binnenkort afrijden voor rijbewijs A.
Nu komt dan ok de vraag welke motor ik ga kopen voor als ik klaar ben.

Zelf zat ik te denken aan een Honda shadow omdat mijn voorkeur uitgaat na een chopper.
Nu lees ik veel verhalen dat je op een chopper niet lang kan rijden etc. klopt dat?
Oof wat is dan wel een goede beginners motor die niet gelijk heel duur is?
Ik ga hem vooral voor touring en als woon werk gebruiken. niet veel snelweg iig.
Graag hoor ik tips van jullie 8-)
 
Persoonlijk vind ik de zithouding op een sportmotor veel vermoeiender. Ik heb wel negen uur op een cruiser gezeten en je krijgt een houten reet, maar dat heb je wel met elke motor waar je lang op zit.

Ik rijd meestal met een Honda Supermagna en die is wel enigszins te vergelijken met een Shadow qua zithouding en ik vind het lekker.

Succes en probeer zoveel mogelijk uit.
 
koop 'm niet te klein en niet te nieuw, want geheid dat je 'm een keer neerlegt.

eerste en misschien wel belangrijkste tip:

ga proefrijden met verschillende types en modellen.

mijn gedachte was indertijd (voor ik met rijlessen begon) ook om een chopper te rijden. maar de zit op zo'n chopper is wat apart. nou is de ene chopper de andere niet, he. uiteindelijk ben ik vanaf een Kawasaki GPZ500 (veel te klein voor iemand van 1m88) via een Honda GL500 SilverWing op een Honda Pan European uitgekomen. beide toermotoren en dus een andere categorie en andere (betere?) zit.
 
dat is voor iedereen anders de 1 krijgt er rugklachten van de ander zou niet anders willen. gewoon lekker uitproberen. koop of huur zo'n ding en ga het uitproberen (proefritje is lang niet lang genoeg om daar achter te komen). is het niks koop (of huur) je wat anders en ruil je de eerste weer in. bijna niemand koopt de perfecte keus de eerste keer. de eerste keer koop je omdat je verliefd bent daarna ga je leren wat je echt prettig vind.
 
Daar zijn de eerste grappen. Een A rijbwijs heren en dan mag je niet op een Hayabusa of een V max.

Maar er komen nog wel goede adviezen hoor, gewoon ff wachten.
 
Daar zijn de eerste grappen. Een A rijbwijs heren en dan mag je niet op een Hayabusa of een V max.

Maar er komen nog wel goede adviezen hoor, gewoon ff wachten.
waarom niet er staat toch geen cijfer achter die A. dus alles mag zelfs een 125cc 2-takt met meer als 11KW
 
Daar zijn de eerste grappen. Een A rijbwijs heren en dan mag je niet op een Hayabusa of een V max.

Maar er komen nog wel goede adviezen hoor, gewoon ff wachten.

TS heeft het over rijbewijs A en niet A1 of A2, Motoren zoals een Hayabusa of Vmax kunnen dan wel degelijk (even losstaand van het feit of het verstandig is natuurlijk ;) )

EDIT: Too was me al voor.
 
Laatst bewerkt:
Daar zijn de eerste grappen. Een A rijbwijs heren en dan mag je niet op een Hayabusa of een V max.

Maar er komen nog wel goede adviezen hoor, gewoon ff wachten.

ik mag op alles rijden.

Soort voertuig Vermogen motor Rijbewijs
Lichte motor 125 cc en maximaal vermogen van 11 kilowatt (kW) Rijbewijs A1
Middelzware motor Maximaal vermogen van 35 kW Rijbewijs A2
Zware motor Onbeperkt vermogen Rijbewijs A
 
Okee, my bad, maar het waren wel de standaard grappen hier en ze blijven leuk, maar je hebt er geen flikker aan. :D
 
Natuurlijk heb je er wel een flikker aan Han ;) .
Zeer informatieve informatie :Y .

Wss had TS nog helemaal niet aan een Hayabusa gedacht (wel een rode natuurlijk, want die zijn sneller...).


Oh ja, de vraag van TS...
Mijn 1e motor was een naked, waarbij ik vrij rechtop zat.
Na een tijdje rijden, kreeg ik last van mijn onderrug, omdat je daar dan op hangt.

Kan me voorstellen dat dat voor een sjoppert ook geldt.
 
Okee, my bad, maar het waren wel de standaard grappen hier en ze blijven leuk, maar je hebt er geen flikker aan. :D

Nee, je hebt er geen flikker aan. Maar dat geldt eigenlijk voor alle adviezen met uitzondering van: kies wat je zelf wilt en ga proefrijden.
 
zucht... topic 1266548.

Zoek eens op beginnersmotor, je wordt er toch niet wijs van.

Als je je op een 11 kw volgas onder een tram vouwt ben je net zo hartstikke dood als op een ZZR1200 (bestaat die?)
 
Daar zijn de eerste grappen. Een A rijbwijs heren en dan mag je niet op een Hayabusa of een V max.

Maar er komen nog wel goede adviezen hoor, gewoon ff wachten.

Onder sarcasme (uit het Grieks: σαρκάζω (sarkádzoo) = ergens vlees (σάρξ (sárx)) vanaf scheuren) wordt bijtende spot verstaan.

TS: Gewoon lekker gaan proefrijden :]
 
Persoonlijk vind ik de zithouding op een sportmotor veel vermoeiender. Ik heb wel negen uur op een cruiser gezeten en je krijgt een houten reet, maar dat heb je wel met elke motor waar je lang op zit.

Ik rijd meestal met een Honda Supermagna en die is wel enigszins te vergelijken met een Shadow qua zithouding en ik vind het lekker.

Succes en probeer zoveel mogelijk uit.

Ja en ik kan oneindig ver op een buikschuiver en kom nergens op een tour. Maar wat je zegt: pijn in je reet krijg je toch! En net als met de auto moet je nie willen in een keer 890 km te maken zonder stop
 
Wat wil je met de motor?

Vanuit Hengelo zit je vlot in Duitsland. Wil je daar lekker bochjes gaan rijden is een chopper niet bij voorkeur de weapon of choise. Ga dus op vanalles en nogwat proefrijden; allroad, naked, toer , chopper, twee, drie of vierpitters.

Dan pas eens overwegen wat jou type motor is.

Freez
 
Terug
Bovenaan Onderaan