Eerste motor

Rikkert1997

MF'er
14 mei 2021
48
22
Hoi,

Ik heb bijna mijn rijbewijs en zou graag een eerste motor aanschaffen, echter heb ik een aantal vragen en opmerkingen die ik graag beantwoord zie.
Wat algemene info: ik zal de motor niet gaan gebruiken voor woon werk-verkeer, maar vooral voor het vrije tijd rijden. Mijn voorkeur gaat uit naar een naked bike of een Supermoto.

Andere dingen waar rekening meegehouden moet worden:
- Ik ben aan de lange kant 1.93 (de mt-07 waar ik nu op les is al te klein voor mij)
- Ik woon in een flat dus motor zal altijd buiten moeten staan
- Ik rijd er dus vooral in de lente en zomers mee
- Ik heb een volledig A rijbewijs
- Budget is tot 6-7k, maar aangezien die vooral buiten staat liever rond de 2-3k dan kan ik erna altijd kijken voor iets duurders


Alvast bedankt!

Gr Rik
 
Koop er iig een goeie hoes bij, de rest laat ik aan anderen over
 
Allereerst natuurlijk; bijna gefeliciteerd bij de club. Je eerste motor moet dus niet te klein zijn en het moet een "naked" of "supermoto" zijn. Dan hou je zo'n 3482 modellen over waarbij iedereen zijn of haar ervaring heeft en deze met jou wil delen zodat je er nog steeds niet uit bent. Met als conclusie, je ziet door de motoren het bos niet meer.

Goed, als serieus advies. Ik zou eens Googlen wat je mooi vindt en dan eens naar verschillende dealers gaan om proef te rijden. Misschien kom je er wel achter dat een sport-tour beter bij je past, aangezien je lang bent. (Ik ken het, ben zelf 1.92).

Ben begonnen met een CBR 600F omdat ik sport motoren gaaf vond! Al snel ingewisseld voor een andere motor waar ik beter op zat.
 
Laatst bewerkt:
Als je hem buiten laat staan zou ik beginnen met een motor die niet al teveel waarde heeft.

- Komt de waarde niet ten goede (weersomstandigheden).
- Minder aantrekkelijk voor de dievengilde.

Laatste punt hangt er ook vanaf waar je woont en waar hij buiten staat, maar een supermoto nemen ze makkelijker mee dan een naked.
 
Welkom op het motor forum;)

Geen idee waar je flat staat, maar sommige supermoto's nemen ze al mee voordat je afgestapt bent..

Je zou mocht je voor een duurdere gaan ook een stalling kunnen huren, dan weet je dat je aankoop veilig en droog staat.

Welke motor goed voor je is kan ik je niet mee helpen, dat is veel te persoonlijk. Ik zou zeggen veel proefrijden en proefzitten wat het beste en fijnste voor jou lengte en rijstijl is!
 
De yamaha bulldog bt1100 is een ruime naked. Zou jij prima op moeten passen en geen populaire motor dus zal niet snel gestolen worden. Verder geen poes pas op en geen hele hoge waarde. Misschien het bekijken waard.
 
Ik denk inderdaad dat je zelf nog wat meer rond moet kijken en meer richting vinden van wat je wil hebben.

Zelf heb ik dat gedaan door op www.motoroccasion.nl te kijken. Daar kan je filteren op categorie, prijsklasse, kmstand etc. In jouw geval dus alleen 'naked' en '2-4k' aanklikken, en dan gewoon lekker doorscrollen. Kijken wat je tegen komt en opschrijven welk type je in eerste instantie wat lijkt.
 
Mij lijkt de ktm duke een ideale motor, alleen weet ik niet hoeveel km een 1 cilinder blok ongeveer kan lopen? Ik zou dan vooral naar bouwjaren tussen 2000-2012 moeten kijken aangezien ik de motor buiten ga zetten en daarom niet teveel geld wil uitgeven 2-4k. Iemand enig idee waar ik dan op moet letten en hoeveel km een 1 cilinder blok kan rijden?
 
Iemand enig idee waar ik dan op moet letten en hoeveel km een 1 cilinder blok kan rijden?
Kijk met welke kilometrage die modellen allemaal aangeboden worden 😂😂 vlgs mij staan die motoren nou niet bepaald hoog aangeschreven om veel km te draaien.

Met een Japanner kan je bijna geen beul lopen. Mss is een Transalp iets voor je of een CB750/1000 of Z750/1000
 
Ik heb een 1-cilinder uit 1971. Staat nu 40.000 km op. Ik maak me echt geen zorgen hoeveel km er nog bij kunnen. En het is geen Japanner. Ik zag trouwens dat er minstens 5 "eerste motor" topics zijn, met ongeveer dezelfde, of zelfs uitgesproken spectaculaire adviezen. En er is een vast een topic over de KTM Duke, waar je vragen door experts beantwoord worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk inderdaad dat je zelf nog wat meer rond moet kijken en meer richting vinden van wat je wil hebben.

Zelf heb ik dat gedaan door op www.motoroccasion.nl te kijken. Daar kan je filteren op categorie, prijsklasse, kmstand etc. In jouw geval dus alleen 'naked' en '2-4k' aanklikken, en dan gewoon lekker doorscrollen. Kijken wat je tegen komt en opschrijven welk type je in eerste instantie wat lijkt.
Kijk dan ook eens op www.viabovag.nl, dan is er al een hoop "troep" tussenuit gefilterd.
 
je moet gewoon op een aantal motoren proef gaan rijden waar jouw voorkeur naar uit gaat. hier op het forum deze vraag stellen is (vind ik persoonlijk) zinloos, want je krijgt een keur aan diverse antwoorden
 
Laatst bewerkt:
Daarbij lijkt een eencilinder motor mij nou ook niet het aller prettigst om op te beginnen. Ga lekker voor een 3 of 4 cilinder. Maar is persoonlijk idd.

Zelf vind ik een 3 cilinder het beste van beide werelden. Triumph hebben dat bijv. Rijd super easy in elke versnelling krachtig zonder de motor echt hoog in toeren te hoeven janken. En ja elke motor gaat snel als je gas geeft.
 
je moet gewoon op een aantal motoren proef gaan rijden waar jouw voorkeur naar uit gaat. hier op het forum deze vraag stellen is (vind ik persoonlijk) zinloos, want je krijgt een keur aan diverse antwoorden

Al was het maar omdat zo weinig past. Met name de meeste <650cc zijn al snel vrij krap.
Je hebt het niet qua beginnermotoren niet echt voor het uitzoeken.
 
Adviezen over welke motor zijn er genoeg, dus ik voeg alleen iets toe wat minder vaak wordt genoemd.

Een motor van meer dan pakweg € 1000 zou ik niet buiten stallen, ervan uitgaande dat het op openbaar gebied is. Eigen terrein buiten is al iets veiliger. Overigens stellen de meeste verzekeraars als eis dat hij dan 's nachts verankerd moet zijn. Ik zie overigens niet in waarom een motor onder een hoes in de buitenlucht sneller in waarde daalt dan eentje die binnen staat. In jouw situatie zou ik een ruimte in de buurt huren (Shuregard of zo) of kopen (garagebox).

P.s. Elke motor, zelfs een pizzascooter, kan 100.000 km aan. Het aantal cilinders of de cilinderinhoud zal van enige invloed zijn, maar de gebruikswijze en onderhoud maken een veel groter verschil. Ik zou eerder een jonge motor met veel kilometers kopen dan een oude met weinig. Stilstand = achteruitgang.

P.s. 2. Elke auto past vrijwel iedereen en een fiets is er in meerdere maten, maar de meeste motoren hebben een vaste zadelhoogte voor mensen tussen 1,70 en 1,80 m. Het blijft merkwaardig...
 
Laatst bewerkt:
Als je over de koplamp kan komen: een multistrada 1000 DS ? gaaf 2 cilinder blok, veel koppel, hoge zit/breed stuur net als een naked of supermoto. Ik ben zelf 1,95 en t pas heel goed.

de meeste nakeds zijn niet voor grote mensen gemaakt helaas.
voor een supermoto, alle die-hards SM's zijn nogal diefstal/onderhoudsgevoelig, een KTM 690/Husq 701 al een stuk minder,

en daarnaast, zoals hier boven al vermeld: kijk je niet blind op KM-stand, bij veel japanners is dat echt geen probleem. als het onderhoud maar gedaan is (boekjes e.d. zijn wel een grote plus). een motor waar maar 3x per jaar een rondje om de kerk heen gereden is, is niet perse beter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan