Eerste motorrijles

PanteraGuy90

Rookie
18 feb 2011
9
0
Nieuw Amsterdam
Even een vraagje over de eerste motorrijles, mijn eerste rijles heb ik eind maart straks. Ik heb nog nooit op een brommer of wat dan ook gereden waarbij ik moest schakelen, alleen een puch. De vader van een maat van mij zei tegen mij: probeer eerst maar even een brommer voordat je uberhaupt begint met motorrijles.

Is dit verstandig en echt nodig of hoef ik mij geen zorgen te maken en het op me af laten komen?
 
Nee hoor, gewoon die lessen volgen. Dat schakelen heb je vrij snel onder de knie.

"Brommer"ervaring is soms een voordeel , maar soms ook echt een nadeel ivm verkeerde dingen die je eventueel hebt aangeleerd.

Maar motorrijlessen kun je gewoon zonder enige ervaring gaan volgen.
Daar zijn ze voor. ;)
 
Ik had voor het motorrijden al 2 jaar ervaring op een schakelbrommer, dus enige handigheid e.d. was al aanwezig. Maar om nou net voor je rijles nog even gauw op een brommer te springen, nee. Wacht dan op je rijles. Er lopen daar niet voor niets instructeurs rond.
 
gewoon doen! je zal het gebrek aan "rijvaardigheid" (als je het zo al mag noemem) van brommer rijden niet missen
 
Ik kon ook nog niet schakelen maar heb wel even op het lokale industrieterrein wat rondjes op de schakelbrommer van de buurjongen gedaan. Achteraf was ik daar wel blij mee, het kost je niks en scheelt je toch wat les-tijd.
Maar zoals anderen zeggen: je bent niet de enige die nog niet kan schakelen.
 
Zoals iedereen zegt, gewoon lekker beginnen!

Ik ben zelf nog bezig met mijn rijbewijs en ook begonnen met 0,0 ervaring. Had in oktober mijn eerste rijles en op dat moment had ik nog geen jaar mijn autorijbewijs, verder alleen maar 2 wielen ervaring op de fiets. De eerste les achterop bij de instructeur naar het oefenterrein, de tweede les zelf de motor op en rijden maar!

Succes :)
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje over de eerste motorrijles, mijn eerste rijles heb ik eind maart straks. Ik heb nog nooit op een brommer of wat dan ook gereden waarbij ik moest schakelen, alleen een puch. De vader van een maat van mij zei tegen mij: probeer eerst maar even een brommer voordat je uberhaupt begint met motorrijles.

Is dit verstandig en echt nodig of hoef ik mij geen zorgen te maken en het op me af laten komen?

je hebt toch ook leren fietsen zonder zijwieltjes? dan zal dit ook vast goed komen,
oefening baart tenslote kunst

( ben zelf ook nog druk bezig met lessen nu 5 lessen er opzitten en bijna examen, al had ik wel brommer ervaring!)
succes met lessen!
 
Ik denk dat je er vooral baat bij hebt als je langere tijd schakelbrommer hebt gereden. Die paar keer wordt wrs verwaarloosbaar. Ik heb twee jaar schakelbrommer gereden en had daar wel profijt bij, bij mij motorrijlessen. Ik denk dat een paar keer op die brommer niet veel had geholpen.

Anyway, lekker gaan lessen en have fun!
 
Even een vraagje over de eerste motorrijles, mijn eerste rijles heb ik eind maart straks. Ik heb nog nooit op een brommer of wat dan ook gereden waarbij ik moest schakelen, alleen een puch. De vader van een maat van mij zei tegen mij: probeer eerst maar even een brommer voordat je uberhaupt begint met motorrijles.

Is dit verstandig en echt nodig of hoef ik mij geen zorgen te maken en het op me af laten komen?

Zal je een lesje meer nodig hebben om dat goed onder de kont te krijgen, dat heb je snel door en gewoon goan met die banoan. :]
 
Ervaring op een brommer heb je inderdaad niet nodig. Het schakelen stelt niets voor op een motor, en voor de rest lijkt motorrijden totaal niet op brommerrijden.

Jij hoeft tenminste geen verkeerde gewoontes af te leren wanneer je begint met lessen :+
 
Welnee, als je al jaren schakelt heb je voordeel maar een keer proberen gaat je echt niet helpen. Gewoon gaan lessen, succes!
 
Imo is het enige voordel van brommer hebben gereden dat je de motor waarschijn goed onder controle zal hebben. Een brommer voelt namelijk ongeveer het zelfde aan. (tuurlijk zit er wel verschil in) Maar dat 'gevoel' bereik je alleen maar als je lang hebt brommer gereden. Je hebt er dus niets aan om effe een uurtje te gaan oefenen. Dat uurtje oefenenen leert je instructeur je in 5 minuten.
 
Is helemaal niet nodig hoor :) ik had ook nog nooit geschakeld maar het ging prima.
Alleen moet je de koppeling even onder de knie krijgen maar dat is vergelijkbaar met je eerste autorijles denk ik, slaat soms ook wel is af bij het wegrijden.
 
Het schakelen zelf is het probleem niet. Voor mij was vooral in het begin het weten in welke versnelling je aan het rijden bent de grote uitdaging. als je langzaam rijdt is het belangrijk te weten of je in 1, 2 of 3 zit. Het corrigeren gaat nog niet impulsief genoeg. Met wat oefening en ervaring gaat zit vanzelf.

Gewoon lessen, niet bang zijn en er veel plezier aan beleven!
 
Is helemaal niet nodig hoor :) ik had ook nog nooit geschakeld maar het ging prima.
Alleen moet je de koppeling even onder de knie krijgen maar dat is vergelijkbaar met je eerste autorijles denk ik, slaat soms ook wel is af bij het wegrijden.
Makkelijker.

Nadeel is als je het te snel doet en teveel gas geeft ga je waarschijnlijk op je bek. :X
Althans ik dan. _O-

Sinds de eerste rijles behoor ik tot de categorie 2.
 
Had zelf ook geen ervaring met schakelbrommers, alleen een scooter.
Maar zelfs bij is het nog goed gekomen, haha.
Dus gewoon naar die les gaan, en proberen het schakelen heb je vrij snel onder de knie.
 
Ik kon ook nog niet schakelen maar heb wel even op het lokale industrieterrein wat rondjes op de schakelbrommer van de buurjongen gedaan. Achteraf was ik daar wel blij mee, het kost je niks en scheelt je toch wat les-tijd.
Maar zoals anderen zeggen: je bent niet de enige die nog niet kan schakelen.

Ik geloof niet dat het een noemenswaardige tijdbesparing is puur op de handigheid van het schakelen hoor.. :')
 
Het schakelen zelf is het probleem niet. Voor mij was vooral in het begin het weten in welke versnelling je aan het rijden bent de grote uitdaging. als je langzaam rijdt is het belangrijk te weten of je in 1, 2 of 3 zit. Het corrigeren gaat nog niet impulsief genoeg. Met wat oefening en ervaring gaat zit vanzelf.

Gewoon lessen, niet bang zijn en er veel plezier aan beleven!

Dat je niet weet in welke versnelling je zit is inderdaad vaag, maar je voelt het snel genoeg en dan kun je aanpassen. Ik heb echt 0 problemen gehad met schakelen, ook nooit af laten slaan (ja, bij noodstop, haha, maar dat mocht).
 
Terug
Bovenaan Onderaan