Eerste testrit gemaakt

Hans6274

Die hard MF'er
26 sep 2021
337
206
Heuvelland
541E973A-1340-4C8D-8705-FDFD7127D80E.jpeg
 
Eerste rit met dit span, Laverda GT 750 uit ‘69
Nu nog alles fatsoenlijk afstellen, wellicht een stuurdemper erbij zetten
 
Ik vind zijspannen erg leuk. Maar een Laverda met zo'n span er aan, ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken.
 
Laverda zou ook niet mijn eerste keuze geweest zijn. Maar nu hij hier toch staat zou ik er wel meer van willen weten. Een Laverda heeft geen wiegframe. En ik zie op het eerste plaatje geen schoorstangen.
 
Ik heb een subframe laten maken (dank aan iemand die een subframe als voorbeeld had liggen) van de voorste cylinderkop bevestigingspunten naar de onderste achterste blokophanging. Eerste twee losse stangen gebogen en pas gemaakt, daarna op drie punten aan elkaar bevestigd met stevige platen. Fotois zonder de versteviging en nog niet gecoat.
Voorste kogel zit onder aan rechterbuis, achterste kogel zit aan framedriehoek bij de duostep.
Schoorstang voor zit aan linkerbuis, ongeveer 35 cm hoger dan kogel. Achterste schoorstang zit aan framebuis aan achterkant zijkap.
Kogels en schoorstangen zijn vastgemaakt aan klemmen, niet aan het frame gelast. Alle klemmen besteld in BRD, waren wel aardig aan de prijs maar werkt afdoende.
1DA1DD78-F622-419D-A312-0501DBDF847C.jpeg
CDED0D9D-3A81-437F-B5A1-6D5F5CFF2DD1.jpeg
1DA1DD78-F622-419D-A312-0501DBDF847C.jpeg
 
Ik vind het er niet heel stevig uitzien maar dat kan aan mij liggen. De framebuizen zijn onderling niet met elkaar verbonden en zijn gebout bij de Laverda. ben benieuwd wat er het eerst gaat buigen. Ik zou er een volledig subframe naast gehangen hebben waar de kogels opzitten en dat frame aan twee kanten van het motorframe vastgezet hebben. de schoren wil je eigenlijk wat hoger hebben om een betere stijfheid te krijgen.

De klemmen op zich zijn best degelijk maar ook daar had ik ze aan beide kanten van het frame willen hebben met een stevig draadeinde er tussen oid. De russenbak is sterk en zwaar genoeg om een stabiel platform te bieden. Het motorframe van de Laverda is volgens mij wat ielig.
 
Ik doe ook een boon in de pot: die voorste klem gaat draaien bij belasting, omdat de schoor niet op de middelijn van de buis zit, maar nu een moment kan kan maken.
Als het toch een gemaakt hulpframe is, had ik er gewoon een flens op gelastwaar de gaffel aan gebout kan worden. En die uiteinden van dat hulpframe: is dat 'gewoon' de buis die pla geperst is, of zit daar nog een flens ingelast?

En interressante constructie, dat zeker. (Niet dat ik er nu zoveel kijk op heb, maar toch)
 
Benno, de buizen zijn aan elkaar bevestigd zoals ik hogerop zeg. Achterste schoor staat op hoogst mogelijke punt.

Kwastert, er is een flens is gelast. En bewegen kan de kogel niet vanwege de schoorstang. Als dat toch gaat gebeuren zet ik er een las op.
 
Benno, de buizen zijn aan elkaar bevestigd zoals ik hogerop zeg. Achterste schoor staat op hoogst mogelijke punt.

Kwastert, er is een flens is gelast. En bewegen kan de kogel niet vanwege de schoorstang. Als dat toch gaat gebeuren zet ik er een las op.
Hans, ik geloof je maar zie het niet terug op de foto vandaar. Daar lijkt het voor onderste punt op zichzelf tehangen aan de rechtse framebuis en het bovenste punt ergens aan de linker buis. Zit verder niets van dwarsverbindingen erin. De buizen die aan de bovenkant op een vlakke flens uitlopen en daar gebout zijn zullen daar gaan knikken naar mijn gevoel. Maar nogmaals, kan de constructie niet helemaal overzien vanaf de foto die je nu geplaatst hebt.
 
Hans, ik geloof je maar zie het niet terug op de foto vandaar. Daar lijkt het voor onderste punt op zichzelf tehangen aan de rechtse framebuis en het bovenste punt ergens aan de linker buis. Zit verder niets van dwarsverbindingen erin. De buizen die aan de bovenkant op een vlakke flens uitlopen en daar gebout zijn zullen daar gaan knikken naar mijn gevoel. Maar nogmaals, kan de constructie niet helemaal overzien vanaf de foto die je nu geplaatst hebt.
Dit was een foto na de eerste keer monteren, proberen of alles wel zou lukken, nu is alles steviger. Zal een recentere foto erbij zetten.
 
Dit was een foto na de eerste keer monteren, proberen of alles wel zou lukken, nu is alles steviger.
Zo begreep ik de tekst ook. Ik had ook een hoop commentaar op basis van de foto maar heb nog even mijn mond gehouden. Kom maar op met de huidige foto.
 
Benno, de buizen zijn aan elkaar bevestigd zoals ik hogerop zeg. Achterste schoor staat op hoogst mogelijke punt.

Kwastert, er is een flens is gelast. En bewegen kan de kogel niet vanwege de schoorstang. Als dat toch gaat gebeuren zet ik er een las op.
Dat zal. Maar er zit wel een moment op, en veel ijzer. Flens op de buis is minder ijzer en geen moment. En wat er niet opzit kan ook niet kapot....

Maar, wat Hellracer zegt, ga je eigen gang! Succes
 
Ik heb een subframe laten maken (dank aan iemand die een subframe als voorbeeld had liggen) van de voorste cylinderkop bevestigingspunten naar de onderste achterste blokophanging. Eerste twee losse stangen gebogen en pas gemaakt, daarna op drie punten aan elkaar bevestigd met stevige platen. Fotois zonder de versteviging en nog niet gecoat.
Voorste kogel zit onder aan rechterbuis, achterste kogel zit aan framedriehoek bij de duostep.
Schoorstang voor zit aan linkerbuis, ongeveer 35 cm hoger dan kogel. Achterste schoorstang zit aan framebuis aan achterkant zijkap.
Kogels en schoorstangen zijn vastgemaakt aan klemmen, niet aan het frame gelast. Alle klemmen besteld in BRD, waren wel aardig aan de prijs maar werkt afdoende.Bekijk bijlage 1707841Bekijk bijlage 1707840Bekijk bijlage 1707841
Contact met iemand uit ZW Nederland toevallig?
 
Leuk Hans!

Hoe zit hij onder vast? en zijn deze na-stelbaar? ik vraag het omdat ik een soort gelijk frame wiel gaan bevestigen aan mijn motor.
oke, onder zit het subframe vast met de onderste motorbouten links en rechts. Deze zijn nu niet nastelbaar maar wel nastelbaar te maken of te verlengen.
Kwastert had een opmerking over draaimoment op de voorste kogel. Daar denk ik nu over, als ik de onderste bevestiging verleng komt de kogel naar voren en wordt de kans op draaimoment kleiner. En dan neb ik meer ruimte tussen uitlaatbocht en onderstel.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan