www.rdw.nl zei:Voertuigeigenaar > Motor > Bouwen > Identiteitsonderzoek van frame zelfbouwmotor
Identiteitsonderzoek van frame zelfbouwmotor
Voor het identiteitsonderzoek moet u het kale frame aan het RDW-keuringsstation aanbieden in blank metalen toestand. De RDW controleert de constructie van het frame en slaat altijd een voertuigidentificatienummer (VIN) in. Als de medewerker constateert dat het gaat om een zelf gebouwd frame, slaat de RDW ook de merkaanduiding ‘zelfbouw’ in.
Ook als het frame niet voldoet aan de criteria van zelfbouw slaat de RDW een identificatienummer in. De inslag van het merk ‘zelfbouw’ blijft dan achterwege. Een dergelijk frame mag u in dat geval alleen gebruiken voor het samenstellen van een motorfiets die moet voldoen aan de huidige individuele toelatingseisen voor bedrijfsmatig vervaardigde motorfietsen.
Inslaan identificatienummer
Voor het inslaan van het identificatienummer moet u een formulier invullen. U verklaart daarmee het frame in eigen beheer te hebben vervaardigd. Bij de aanvraag moeten u ook één of meer technische tekening(en) overhandigen op A4 formaat met de volledige maatvoering. De tekening(en) moet(en) minimaal de volgende gegevens bevatten:
plaats van alle lassen;
gebruikte materialen (stuklijst);
naam en adres van de (zelf)bouwer;
de plaats van de bevestigingspunten van motor en versnellingsbak.
Keuring na afbouw
Nadat het frame is goedgekeurd voor zelfbouw kunt u een afspraak maken met het RDW-testcentrum in Lelystad voor een toelatingskeuring. Uit het oogpunt van efficiency vindt de weging van de complete motor voortaan plaats tijdens de toelatingskeuring in plaats van op een RDW-keuringsstation.
je kan voor de decibelkeuring natuurlijk ook langs het plaatselijke politieburo gaan en vragen of hun ff de decibels testen, dan doen ze ook voor je een bekeuring geven, en hun rekenen niets.
tekening maak je makelijk zelf en stuk lijst ook, als je dat al tegen zit dan kan je er beter NIET aanbeginnen.
ik zal morgen ff bellen met de rdw, want ik wil zelf een frame gaan bouwen en ik wil eerst precies weten wat alle kosten zijn.
Voor de keuring en kenteken aan vraag ben je zeker bijna €500,- kwijt.
Maar dan heb je de bpm nog en daar is veel onduidelijkheid over.
De 1 zegt dat je gewoon alle bonnen moet bewaren van je project en dat zo de bpm wordt berekend en de ander zegt dat er een schatting wordt gedaan van de nieuwwaarde en dat je daar bpm over betald.
Ik ga dat morgen is ff uitzoeken en zodra ik alles 100% duidelijk heb en desnoods op papier laat ik het hier weten.
Dus je mag zelf een tekening maken, ik dacht dat de tekening van de bouwer erbij moest zitten.
Toch is dat ergens ook wel raar. Geldt dat ook als ik een donormotor koop? daar is toch al BPM over geheven? Het enige wat ik doe is de spullen naar een eigen frame overhevelen.
Wat loop iedereen toch te zeiken over de bpm.
Ja je betaald misschien dubbel.
Ja het is misschien niet eerlijk, maar je betaald over een donormotor van €300,- maar €30 bpm.
Als je dat onzin vind koop je lekker een motor uit japan of een ander nieuw blok van een paar duizend € en dan zit je al snel aan de €500,- of meer wat je betaald aan bpm.
Dan betaal je veel meer bpm, maar kan je wel zeggen dat je niet dubbel betaald heb.