Een kennis van mij heeft met een elektrische crossmotor op de crossbaan gereden. Maar na 10 minuten merkte hij dat de motor in begon te houden en de accu bijna leeg was.De tijden van de MotoE lagen in 2019 op het niveau van de Moto3. De 2020 modellen van de MotoE (Energica) zijn een stuk lichter (alleen de accu is al 15 kg kwijt, met meer range).
En ik ben zelf geen crosser, maar heb begrepen dat juist E-motoren in de crosswereld goed te gebruiken zijn ivm de korte sessies, waardoor je tussen de sessies de mogelijkheid hebt om te laden. En dan heb ik het nog niet over de manier waarop het vermogen wordt afgegeven, wanneer je elektrisch rijdt.
Natuurlijk moet er nog doorontwikkeld worden door diverse partijen om met elektrische motoren op hetzelfde niveau te komen. Hoewel ik de huidige Energica's toch echt volwassen motoren vind. Maar ik kan me de allereerste Honda CBR600 nog herinneren - geen schim van z'n broertje of zusje nu. Ik ben in '88 begonnen met motorrijden; in 'alle motoren 1988' staat bij de GPz600r: 'motorfiets zonder compromis, alleen voor de sportieve rijder'. Met z'n jawel 80 pk. Yamaha had toen de RD500LC (tweetakt) of FZ750 als enigszins sportieve fietsen. Geen 600 te bekennen.
Ik bedoel maar, ontwikkelingen hebben tijd nodig. Wanneer wordt gewezen op wat elektrische fietsen nu (nog) niet kunnen, blik dan ook eens terug op de ontwikkelingen van de huidige motoren.
Terecht wordt ook geconstateerd dat het publiek verandert. Door marketing ('iedereen op avontuur, koop een GS/KTM/AT/etc'), overtuiging (groen rijden), gemak en kosten (nooit meer laden en zonnepanelen op het dak) of wetgeving (boetes etc).
Boordcomputers willen wel eens wat aan de optimistische kant zijn.Gek, met mijn 30 jaar oude racer haal ik nog met gemak 1:20 gemiddeld zelfs daarboven en daaronder met de VRO 1:11...
En met gemak met mijn Lexus hybride dik over de 1:20....., ik wordt echt een ouwe l*l....
Bekijk bijlage 1572742
Mijn 1190 vond altijd dat ik 100 reed terwijl het in het echt 88 wasBoordcomputers willen wel eens wat aan de optimistische kant zijn.
Weet ik, maar hou het 10% ofzo, zelfs dan dan ben ik nog tevreden....Boordcomputers willen wel eens wat aan de optimistische kant zijn.
Gewoon een keertje zelf uitrekenen en vergelijken met de boordcomputer.Weet ik, maar hou het 10% ofzo, zelfs dan dan ben ik nog tevreden....
Ik ook niet, ff bij de pomp vlug met het hoofdje uitrekenen en klaar......daarna over naar de orde vd dag.Gewoon een keertje zelf uitrekenen en vergelijken met de boordcomputer.
De getelde kilometers kun je met een gps vergelijken, maar dat doe ik nooit.
Eerst veel vragen:Mijn 2019 model heeft dan wel een paar aanpassingen. Ik heb een radegarage tank met hun luchtfilter systeem, 17 inch velgen en een aftermarket uitlaat. Ik denk dat die 17 inch velgen in combinatie met wegbanden al veel scheelt.
Gemiddeld rijd ik 360km voordat ik ga tanken en dan gooi ik er 15/16 liter in
- ik gebruik mijn 701 ook voor offroad ritten en voor offroad vakantie. Dus ik heb inderdaad 2 setjes en vind de concessie voor op de weg minder erg dan andersomEerst veel vragen:
-Maar waarom heb je dan de supermoto niet gekocht?
-Of wissel je af en toe de wielen?
-Is het enduro veersysteem ook goed bruikbaar voor op de weg (ik bedoel specifiek supermoto stijl rijden, zelf rij ik natuurlijk ook op de weg)?
-(Hoe) heb je de voorrem aangepast?
Ik denk niet dat wegbanden veel schelen en 17 inch velgen helemaal niet, tenzij je odometer daardoor veel meer afgelegde kilometers aangeeft...
kom er niet meer op of afA-cyclisch...supersports worden spotgoedkoop, dus nu kopen.....
Zo moet datBovendien trek ik me geen reet van aan wat anderen er van vinden...mijn geld, mijn beslissing.
dit jaar weer een r1 aangeschaft, uit 2004, wel meteen de clip-on's aangepast met een setje van ABM , toerritten van 600 km zijn nu geen probleem en ik vind het geweldig om dat vermogen te hebben!16 Jaar lang op van die buikschuivers gereden, daarna overgestapt naar een FJR. Veel beter voor m'n lijf!
qua uiterlijk is een ss ook t mooiste ,ik was toen 25kg zwaarder en kon de hoek niet meer maken bij t zitten ,en nu vindt ik rechtop zitten wel hevigZolang ik fatsoenlijk op en afstappen dan blijft mijn buikschuiver, Superbike 888.
Bovendien trek ik me geen reet van aan wat anderen er van vinden...mijn geld, mijn beslissing. Vandaag de rekening betaald vd grote beurt, ding is bijna 30 jaar oud en kan nog jaren mee
Ohja, heb nog een VFR erbij voor de toerritten.
Ik kom nog vrij gemakkelijk OP een supersport, maar als je mij na een uurtje rijden vraagt om AF te stappen, dan is dat meer rollen dan stappen.....kom er niet meer op of aflaat mij maar lekker rechtop
Mijn 2020 haalt echt geen 1 op 23. Wel erg zuinig (duidelijk beter dan mijn Speed Triple), maar iets slechter dan 1 op 20, terwijl ik wel rustig rij.
Ik ben het eens met je verhaal, maar dit deel geloof ik er niet van.... 1:20 en dan moet ik 200+ rijden.
Als ik 90-140km/u rij dan is het eerder 1:25~30.
...
Ik ben het eens met je verhaal, maar dit deel geloof ik er niet van.
200+ doe je echt niet aan 5l/100km
Is een beetje hetzelfde als een bepaalde collega van mij, die met zijn BMW 180+ rijdt, en maar 6l/100km verbruikt ...
Dat is het olieverbruik.Ik ben het eens met je verhaal, maar dit deel geloof ik er niet van.
200+ doe je echt niet aan 5l/100km
Is een beetje hetzelfde als een bepaalde collega van mij, die met zijn BMW 180+ rijdt, en maar 6l/100km verbruikt ...