1. Meet de ohmse waardes eens van je benzinesensor in je tank. Je moet onder de 4 liter op een weerstand van 91-100ohm uitkomen. Waarschijnlijk is dit niet.
Evt weerstand parallel of serie aansluiten voor het knipperende balkje afhankelijk van de huidige waarde. Kan zijn dat het een aan/uit schakelaar is dan 100ohm toevoegen in serie.
2. Ik zie dat de 3 kabels gewoon gesplitst worden, denk ik. Vanuit je koppelingsschakelaar nog een aftakking naar de startknop en naar je neutraal lampje. Volgens schema 1 wordt hij tegen massa geschakeld. In schema 2 kom ik er niet helemaal uit of hij nu met +12v geschakeld wordt. Zet de motor eens neutraal en meet eens tov de massa of je spanning op de kabel hebt staan of geleiding tov de massa. Lijkt me sterk om 3 kabels hiervoor te moeten aansluiten.
op het elektrisch schema is toch duidelijk zichtbaar dat de schakelaar voor het neutraal-lampje IN het dashboard zelf zit. op de bmw wordt de + van het lampje geschakeld, terwijl voor de acewell de min geschakeld moet worden. is dus niet zo simpel .
de versnellings schakelaar legt die 3 "gele" draden op verschillende manieren aan de massa (dmv verschillende weerstanden ? ) en om het lampje van de acewell te doen branden moet het een geschakelde massa hebben.
Ik zou eerst proberen met iedere "gele" appart aan te sluiten en kijken of het dan werkt, en anders de versnellingsschakelaar demonteren, kijken wat erin zit en daar een aanpassing aan doen zodat je 1 draad daarvan alleen in neutraal aan de massa schakelt.
1. Zal de waardes nog een keer meten. Meen mij te herinneren dat de waardes ergens rond de 50 ohm zaten. halflive geeft aan dat het een aan / uit schakelaar is. Dus moet ik een weerstand pakken waarop ik in totaal op 100 ohm uitkom? Dus als er bijv. 50 ohm gemeten wordt een 50 ohm weerstand er tussen zetten zodat je aan de 100 ohm komt? Of hoe werkt dat?.
Dan zal hij dus altijd, zoals jij zegt, 3 blokjes aangeven bij 50 ohm.
Wat gebeurt er als hij reserve springt? Welke weerstandswaarde is dat?
Ik denk als t een aan/uit schakelaar is dat hij oneindig is bij vol en 0 ohm bij reserve zodat de lamp aanspringt dmv een doorverbinding.
Een weerstand van 100 ohm in serie zorgt ervoor dat je balkje gaat knipperen.
Maar je display zal niks aangeven als hij nog vol is. Dan moet je echt met een juiste vlotterweerstand gaan werken.
Voor je neutraal lampje moet je misschien een dubbele & poort schakeling bouwen (of NEN indien massa?).
Indien 3x closed dan pas signaal doorgeven.
In je schema zie ik 3x closed = neutraal.
Verder kan ik je er niet mee helpen, tot zover rijkt mijn basiskennis...
Heb je een voorbeeld van zo'n poortschakeling? Kan op internet alleen het theoretische vinden..
Je bedoeld wanneer de originele teller op reserve springt?
Wat ik zo opmaak uit je bericht gaat het dus nog een lastige taak worden?
Nee helaas... zit meestal in een IC maar wellicht een lastige taak.
Om alle blokjes te laten werken wel...
interessant topic, ik heb ook een Acewell besteld voor op mn project, iets andere teller (ACE-6556)
Je bent wat vergeten te melden
Met dank aan het BMWK forum