Electrisch probleem, spanningsregelaar?

Wolve

MF veteraan
16 feb 2005
6.579
0
Kingston upon Hull
Ik heb een electrisch probleempje. Als ik met licht aan rijd, loopt heel gestaag m'n accu leeg. Maar met licht uit laadt 'ie wel gewoon op. Dus dacht ik dat er óf een kortsluiting zat bij de verlichting, óf dat er nét te weinig spanning opgebouwd werd. Na wat zoekwerk kwam ik uit bij de spanningsregelaar. Daarvan blijken twee van de zes aansluitingen van de connector nogal zwart te zijn geworden!

full


Nu is het dus wel overduidelijk dat er iets mis is. Maar waar zou dit op kunnen duiden? Want ik wil het misschien zelf oplossen of anders met gerichte instructies naar een zaak brengen zodat ze er niet teveel uren aan kwijt zijn...

Zelf kwam ik op de volgende mogelijkheden:
  • Spanningsregelaar defect
  • Kortsluiting
  • Dynamo?
Welke van deze punten zijn mogelijk of misschien wel complete onzin. En misschien mis ik nog opties. Wie helpt mij verder?
 
ik heb precies hetzelfde gehad... -O-
stekker eraf knippen en de 6 draadjes een nieuwe aansluiting gegeven (dacht mannetjes) en die weer in de spanningregelaar gestopt (let wel op de goede draad op de goede plek in de spanningsregelaar gaat, ik had ze genummerd). ;)
hij rijdt alweer een paar duizend km als een zonnetje! :Y


kan zijn dat het bij jou anders is, maar bij was het in ieder geval opgelost door bovenstaande manier.
ik denk dat het bij mij door kortsluiting kwam doordat hij misschien niet helemaal goed vast heeft gezeten, ik zou het anders ook niet weten. (belangrijskte is dat het niet meer is voorgekomen bij mij)

succes ermee!

supeR6 :W
 
Laatst bewerkt:
kan ook door overgangsweerstand komen , slechte contacten die gaan vonken , na tig keer gevonkt te hebben slaat de boel zwart uit meestal gaat zo`n regelaar naar de kl@te . Ik raad ook iedereen aan om minstens 1 keer per jaar alle connectoren in te spuiten.
 
check ook gelijk ff de 0-draad van je accu naar je blok, als daar teveel overgangs weerstand in zit, kan die ook wel es flink wat roet in het eten gooien.

nieuwe massakabel kost je rond de 7 euro (zelf ff de koppies eraan solderen ;))
 
'k Heb in ieder geval even de contactjes wat afgekrabd en met contactspray ingespoten voor zover mogelijk. Meer kan ik nu nog niet doen helaas. Een nieuwe connector zal wel nodig zijn. Is het dan verstandig om preventief ook vast een (tweedehands) regelaar te monteren of kan zo'n ding wel wat hebben?
 
Vervangen is beter maar je kan ze ook voorichtig uit het plastik blok trekken. Terwijl je met een klein schroevedraaiertje de plastic weerhaak terug duwt.

Dan goed schoonmaken met kontaktspray of wd-40
En ietsjes verder dichtknijpen. (niet helemaal)

Dan alles weer terug in het plastic blok. Kontakten op de andere stekker ook schoonmaken. In elkaar klikken testen.

Goed dan nog even in spuiten met zuurvrijer vaseline
 
Ik heb even gekeken. Maar ik zie nog niet helemaal in hoe ik die aansluiting uit het plastic blokje krijg. Wat me wel opviel is dat een van de kabeltjes er aan het begin waar het plastic omhulsel ophoudt er ook niet helemal 100% meer uitziet. Dus het zou zomaar kunnen dat die hele kabel mee vervangen moet worden. Allen vrees ik het ergste.... lopen die 6 kabels allemaal verschillende kanten op uiteindelijk of is zo'n kabel ook nog ergens te vinden?
 
Ik heb even gekeken. Maar ik zie nog niet helemaal in hoe ik die aansluiting uit het plastic blokje krijg. Wat me wel opviel is dat een van de kabeltjes er aan het begin waar het plastic omhulsel ophoudt er ook niet helemal 100% meer uitziet. Dus het zou zomaar kunnen dat die hele kabel mee vervangen moet worden. Allen vrees ik het ergste.... lopen die 6 kabels allemaal verschillende kanten op uiteindelijk of is zo'n kabel ook nog ergens te vinden?
ik kreeg ze er ook niet uit... ik heb ze afgeknipt en nieuwe stekkertjes er op gezet.
spanningsregelaar was nog goed bij mij!

succes
 
Terug
Bovenaan Onderaan