Hier een rapport van het TNO over elektrische auto’s. Worden al jouw vragen in beantwoord.
Wat die stroom betreft, ook al zou je die stroom betrekken van een vuile kolencentrale, zelfs dan is een elektrisch voertuig nog schoner dan een modern benzinevoertuig. Kun je nagaan als je zonnestroom gebruikt.
Dat heeft te maken met het bedroevend lage rendement dat elke benzinemotor heeft, zeker bij normaal gebruik.
Koude start, koud stationair draaien voor het stoplicht, daarna stationair draaien in de file, veel start stop verkeer. Allemaal dingen die heel veel voorkomen en waar een benzine of dieselmotor helemaal niet voor gemaakt is.
Een verbrandingsmotor heeft al een laag rendement en als je hem dan rechtstreeks de wielen laat aandrijven is het helemaal beroerd. Beter wordt het als je elektrisch rijdt en een brandstofmotor als range extender gebruikt. Dan mag die motor op een optimaal toerental draaien, is de belasting altijd optimaal en draait ie nooit stationair onbelast. Maar ook dan nog kun je beter laden uit het stopcontact.
Een elektrisch voertuig draait niet stationair, hoeft niet warmdraaien, die motor staat gewoon stil als het voertuig stilstaat.
....Alleen nu gaat een benzinemotor zo'n 200.000-250.000km mee. Hoe lang gaan die accu's mee? Dus echt van maken tot sloop is een elektrische auto dan nog steeds schoner als een benzine?....
Tja, kijk eens naar de kilometerstanden en de prijzen van enkele gebruikte Tesla’s:
Tesla taxi fleet in Amsterdam is being updated, dozens of used Model S vehicles going for sale
Hier een rapport van het TNO over elektrische auto’s. Worden al jouw vragen in beantwoord.
Wat die stroom betreft, ook al zou je die stroom betrekken van een vuile kolencentrale, zelfs dan is een elektrisch voertuig nog schoner dan een modern benzinevoertuig. Kun je nagaan als je zonnestroom gebruikt...
Nu je het zegt, ik kwam ook niets tegen over de produktie van olie. De boorplatformen, affakkelen, olietankers, raffinaderijen, transport met tankwagens, opslag. Dat gaat toch ook niet allemaal vanzelf ?.....Gemakshalve wordt dan maar niet meegrekend wat het rendement is van de geproduceerde stroom. Ook van je "zonnestroom". Want die wordt ook heen- en weer over het net gestuurd en de grootste deel van het jaar aangemaakt met fossiele brandstoffen met een uiteindelijk zeer laag rendement aan e-output. En pure groene stroom kan (momenteel) alleen gebrukt worden voor e-vervoer als slechts een marginaal deel van het verkeer hier gebruik van maakt. Als iedereen er op overschakelt (zoals men wil doen geloven) zal men zeer vlug tegen de grens van de huidige mogelijkheden van het e-vervoer aanbotsen....
...Wat die studies betreft, dat heb ik eerder al aangheaald. Zoveel meningen, zoveel studies (of wie de studies bestelt krijgt zijn gevraagde uitkomst)....
..... Eenmaal de capaciteit van een accupack van een e-car onder de 80% zakt wordt het onrendabel (meesleuren van dood gewicht). Tesla vervangt en herbruikt en accu's dan gewoon in zijn home accu packs (en verkoopt die weer als voor nieuw). En nog maken ze geen winst.
Voor een e-motoraccu is dat echter geen "oplossing"...
Niet alléén daar is het rendement hoger....Een elektrisch voertuig is natuurlijk uitermate geschikt voor overwegend traag stadsverkeer en start/stop bewegingen. Daar is het rendement veel hoger dan een benzine/dieselmotor. Het zou er nog maar aan moeten ontbreken.....
Over de accu,s gaan vele verhalen rond.
Een ev accu gaat gemiddeld 2 a 3 x een motorfiets leven mee, Enegica ruim 600000 km, dan zijn deze tussen de 80 en 85%.
Daarna worden deze accu,s volgens de prognoses tussen de 20 en 30 jaar gebruikt als stoomopslag voor huishoudens en bedrijven. Overdag met lichtpanelen opladen en in de avond en nacht je huishouden er op draaien. De energie die je normaal weggooit kan je nu daadwerkelijk wel gaan gebruiken.
En de huidige accu,s kunnen momenteel voor 95% milieuvriendelijk verwerkt worden.
Reken dan even uit hoeveel energie ze hebben kunnen leveren gedurende hun levensjaren daar kan geen fossiele brandstof tegen aan. Die verbrand je en blaas je de lucht in met alle gevolgen van dien.
En de wetenschap dat je met de verbrandingsmotor toch een kleine 75% weggooit aan rendement verlies.
Ik erger me vaak een beetje in de volslagen onzinnige aannames die mensen kunnen maken omdat ze totaal niet gehinderd worden van enige kennis van zaken.
Over de accu,s gaan vele verhalen rond.
Een ev accu gaat gemiddeld 2 a 3 x een motorfiets leven mee, Enegica ruim 600000 km, dan zijn deze tussen de 80 en 85%.
Daarna worden deze accu,s volgens de prognoses tussen de 20 en 30 jaar gebruikt als stoomopslag voor huishoudens en bedrijven. Overdag met lichtpanelen opladen en in de avond en nacht je huishouden er op draaien. De energie die je normaal weggooit kan je nu daadwerkelijk wel gaan gebruiken.
En de huidige accu,s kunnen momenteel voor 95% milieuvriendelijk verwerkt worden.
Reken dan even uit hoeveel energie ze hebben kunnen leveren gedurende hun levensjaren daar kan geen fossiele brandstof tegen aan. Die verbrand je en blaas je de lucht in met alle gevolgen van dien.
En de wetenschap dat je met de verbrandingsmotor toch een kleine 75% weggooit aan rendement verlies.
Ik erger me vaak een beetje in de volslagen onzinnige aannames die mensen kunnen maken omdat ze totaal niet gehinderd worden van enige kennis van zaken.
En wat de capaciteit van het elektriciteitsnet aangaat, daar hebben we het onlangs nog over gehad. Met moderne mogelijkheden als o.a. V2G is er geen enkele reden om aan te nemen dat er problemen ontstaan.
In dit land hebben we bij mijn weten nu al meer capaciteit dan we nodig hebben om iedereen elektrisch te laten rijden.
Verdiep je even verder in Thorium.Het schijnt dat kernsplitsing met Thorium geen kernafval geeft, grondstof is meer dan ruim voorhanden en goedkoop en het proces van splitsing is via een zoutoplossing heel goed te monitoren. De oude kerncentrales zouden omgebouwd kunnen worden, waardoor we weer elektriciteit krijgen via een schone weg. Trouwens, de accu's in de Prius gaan vaak al 18 jaar mee. Ik ken enkele van deze Toyotas met de oorspronkelijk accupacks.
....huidige accu-technologie voldoet niet.....
...... èn sommige stroomafnemers moeten automatisch worden aangestuurd om te zorgen dat zij opschakelen als de vraag inzakt en juist afschakelen als de vraag toeneemt....
Wat nu ook al ingevoerd gaat worden is idd stroom opslag.
Oude EV accu,s gaan na hun gebruik in een vervoersmiddel gebruikt worden in huishoudens, bedrijven, fabrieken enz. om de overdag opgeslagen stroom op te slaan om zodoende een stabiel netwerk te creeeren.
Net als hierboven dan nu al EV,s worden gebruikt om elkaar op te laden.
In Engeland zijn ze al druk bezig met inductie rijstroken en parkeerplaatsen.
Buiten het milieu om vind ik dit toch interessante ontwikkelingen.
Fijn dat hier gewoon over gesproken kan worden ipv haatberichten van mensen die per difinitie bij elke verandering de hakken in het zand zetten.
....Wat die stroom betreft, ook al zou je die stroom betrekken van een vuile kolencentrale, zelfs dan is een elektrisch voertuig nog schoner dan een modern benzinevoertuig. Kun je nagaan als je zonnestroom gebruikt.
Dat heeft te maken met het bedroevend lage rendement dat elke benzinemotor heeft, zeker bij normaal gebruik.
Koude start, koud stationair draaien voor het stoplicht, daarna stationair draaien in de file, veel start stop verkeer. Allemaal dingen die heel veel voorkomen en waar een benzine of dieselmotor helemaal niet voor gemaakt is.
Een verbrandingsmotor heeft al een laag rendement en als je hem dan rechtstreeks de wielen laat aandrijven is het helemaal beroerd. Beter wordt het als je elektrisch rijdt en een brandstofmotor als range extender gebruikt. Dan mag die motor op een optimaal toerental draaien, is de belasting altijd optimaal en draait ie nooit stationair onbelast. Maar ook dan nog kun je beter laden uit het stopcontact.
Een elektrisch voertuig draait niet stationair, hoeft niet warmdraaien, die motor staat gewoon stil als het voertuig stilstaat.