[Enduro] Moet er een weerstand tussen lichtspoel en lamp?

JdM

MF veteraan
14 okt 2002
1.715
8
net onder Eindhoven
Mensen, ik heb een Enduro fiets waar elektrisch flink aan gerommeld was. Nu heb ik nieuwe bedrading gelegd en vraag ik me af of er niet een spanningsregelaar of weerstand tussen de plus van de lichtspoel en de lamp moet. Ik denk zelf van wel, maar omdat er geen regelaar oid op zit, wil ik graag weten wat ik moet doen om ervoor te zorgen dat mijn verlichting niet doorfikt :] dank voor de ongetwijfeld simpele oplossing *O*
 
Die lamp kan gewoon op de wisselspanning die de lichtspoel afgeeft volgens mij heet het niet voor niets lichtspoel. Of er een weerstand tussen zit ? Dat zou je in een WPH moeten terug vinden.
 
Die lamp kan gewoon op de wisselspanning die de lichtspoel afgeeft volgens mij heet het niet voor niets lichtspoel. Of er een weerstand tussen zit ? Dat zou je in een WPH moeten terug vinden.

Die lichtspoel genereerd een spanning die oploopt met het toerental, daardoor zal de verlichting uiteindelijk doorbranden (verwacht ik) doordat er teveel spanning afgegeven wordt door de lichtspoel.
Een wphb heb ik niet, daar gaat het me ook niet om. Dit lijkt mij voor een elektrofiel een simpel probleempje, toch bedankt voor je inbreng.
 
Laatst bewerkt:
Misschien gewoon uitproberen? Een lamp kost geen miljoenen. Lamp aansluiten, spanningsmeter parallel aan de lamp, en het gas eens opendraaien en zien hoe hoog de spanning wordt. En zie je ook of de lamp meteen doorbrandt.
Dan kun je daarna altijd nog eens denken aan een spanningsregelaar, beter dan een weerstand.
De spanning meten zonder lamp erbij heeft weinig zin, want die zal veel hoger zijn dan wanneer er een belasting aanwezig is.
Niet zo'n regelaar met spoeltjes, want dan moet er ook een regelbaar veld in je lichtmachine zijn, maar zo'n electronische regelaar met een Zenerdiode, of zelfs zo'n oude grote Zener met koelribben van een Engelse motor.
Gaat wel lukken!
Groeten,
Eduard.
 
Laatst bewerkt:
Ik zag het wel eens opgelost met een SPOEL in serie; zelf-inductie werkt als een weerstand die hoger wordt met het toerental. Alleen zou ik niet weten hoe de juiste waarde te berekenen en minimaal vereiste draaddikte.

In mijn oude Zündapp brommer zat zo'n spoeltje en daarbij maakte het, bij gelijkblijvend Wattage (dus NIET gelijkblijvende stroom=Amperage) niet uit of ik er 12V of 6V lampen in stak.
 
Wissel- of gelijk maakt voor de lampen niets uit. Maar maakt wel uit voor de instelling van de meter.
Polcastrol heeft gelijk dat zo'n spoel wisselspanning geeft, meter dus in AC bereik, en begin maar met 20 volt meetbereik of hoger. En hou er rekening mee dat een onbelaste spoel nog veel hoger komt, maar onbelast meten heeft in dit geval geen zin.
Als je er ook een accutje bij wilt zetten heb je een gelijkrichter nodig.
Groeten,
Eduard
 
Gewoon een 35W voor en een 21/5W (std voor de oudere enduros).
Eerder last van kapot rammelen dan doorbranden.
Het geeft licht, maar daar is dan alles mee gezegd.
Rijden in het donker is geen pretje.
Mijn voorlamp zit rechtstreeks (via de schakelaar) op de spoel en een aparte spoel voor het remlicht (KTM250 '85). Geen weerstanden oid aanwezig.

Ps: de voorlamp heb ik in de siliconenkit gezet op de overgang glas/fitting.
Deze rammelde constant kapot.
 
Ik ga mijn motor eerst maar eens afbouwen ;)
Accu zit er niet tussen en wil ik ook niet, zou niet weten waar ik die kwijt moet en al dat gezeul met gewicht enzo.
Verder zal ik alles inderdaad in de siliconenkit ophangen, dat gerammel had ik al wel gedacht ja :P
En rijden in het donker? Ich bin toch nicht blöt mann! Het gaat er maar om dat er wat brand :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan