Enduro op de weg?

RickV

MF'er
12 jul 2012
56
0
Den Haag
Beste MF'ers,

Ik weet dat een enduro motor pas een enduro motor is wanneer je hiermee de weg op mag/kan. Maar nu is mijn vraag: "als ik een enduro motor koop maar ik daar dan zo de weg mee op?" :?
Wat moet ik er aan veranderen? (noppen vervangen voor weg sloffen is duidelijk :P ) maar ik wil toch graag weten wat er bij komt kijken.

Om een voorbeeld te geven ik zou dan bijvoorbeeld een KTM 450 six days :] O-) willen aanschaffen.

Alvast bedankt voor het delen van jullie wetenschap.
 
als je er een koopt met kenteken en kentekenplaat mag je er de weg mee op hij zou dan aan alle eisen moeten voldoen die de wetgever aan een motor stelt. je mag zelfs met noppenbanden de weg op als deze van een snelheidscategorie zijn die de constructie snelheid van de motor overstijgt. niet dat ik je aanraad om dat te doen want je blijft nieuwe banden kopen en het bevordert de wegligging niet echt maar het mag wel.
 
volgens mij is die ktm gewoon helemaal straat legaal met goedgekeurde banden (3 x raden welke).
Dus gewoon lekker :] en als je van het zand afblijft andere banden.
 
Op een enduro zitten vaak geen knippers, toeter, spiegels en voor de mierenneukende ambtenaren: geen goed achterspatbord en snelheidsmeter met verlichting.

Er zijn genoeg straat legale noppenbanden te vinden dus dat is het laatste waar je over in moet zitten. Enige puntje wat je zeker moet overwegen is dat er wel verlichting op zit maar je er geen klap mee ziet in het donker.
 
Op een enduro zitten vaak geen knippers, toeter, spiegels en voor de mierenneukende ambtenaren: geen goed achterspatbord en snelheidsmeter met verlichting.

Er zijn genoeg straat legale noppenbanden te vinden dus dat is het laatste waar je over in moet zitten. Enige puntje wat je zeker moet overwegen is dat er wel verlichting op zit maar je er geen klap mee ziet in het donker.

Dit is er dan afgehaald door de vorige eigenaar. :+
Zonder deze "rommel" is het nl geen enduro en dus niet goedgekeurd voor de weg. En het besef bij de meeste serieuze off-road/enduro rijders is ook doorgedrongen, dat je zonder deze dingen formeel onverzekerd bent. En dus zie steeds vaker jongens rondrijden met alles keurig netjes in orde. Oa ikzelf. Ik heb bijv een KTM EXC 400 uit 2000, kocht de motor met snelheidsmeter, verlichting en kentekenplaat verlichting gewoon in orde. En ben nu bezig de knipperlichten er weer op te bouwen (alle originele stekkers zijn nog aanwezig dus een eitje), en spiegel heb ik er gelijk opgezet.

Maar als ik op MP kijk zie ook de meeste recente motoren (+/- 5jaar) waar ook gewoon nog de knipperlichten opzitten.

Verder sterkte van de verlichting valt ook goed mee. Als je een motor hebt die zelf op kenteken gezet is heb je kans dat hier een zgn lichtspoel op gezet is. Dit geeft ongeveer het zelfde licht als een gloeiende spijker. Maar een motor vanaf fabriek is vaak prima.
 
Ts heeft waarschijnlijk op marktplaats gezien dat een crosser (zonder kenteken) een stuk goedkoper is als een vergelijkbare enduro (met kenteken). Nou wil hij weten hoe hij een kenteken op een crossmotor kan krijgen.

Officieel kan dat niet omdat een crossmotor geen COC (Europese typegoedkeuring) heeft. Er zijn wel minder legale omwegen om zoiets te regelen.
 
Ts heeft waarschijnlijk op marktplaats gezien dat een crosser (zonder kenteken) een stuk goedkoper is als een vergelijkbare enduro (met kenteken). Nou wil hij weten hoe hij een kenteken op een crossmotor kan krijgen.

Officieel kan dat niet omdat een crossmotor geen COC (Europese typegoedkeuring) heeft. Er zijn wel minder legale omwegen om zoiets te regelen.

Officieel kan dat ook. Ik heb zelf in 1999 een yamaha yz400f op kenteken gezet. Of dat tegenwoordig nog zo makkelijk is weet ik dan weer niet, maar tot 2005 was dit nog steeds mogelijk, weet ik uit ervaring.
 
Na een avondje kijken toch een leuke husqy 450 gezien met kenteken. Wel even checken of alles er op en aan zit ook gewoon voor mijn eigen gevoel.
Geachte MF-ers wederom bedankt voor de snelle en goede reacties!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan