Energica

Ohjee. Da's wel minder geworden, gezien ik dit jaar een dag minder ben gaan werken én dichterbij huis werk. Grofweg 40km enkele reis, dus met 4 dagen 320 per week = grofweg 1300km per maand. Dus zeg 15K? Misschien iets meer, misschien iets minder (enerzijds ga ik ook wel eens met vakantie, anderszijds gebruik ik 't ding natuurlijk niet enkel voor woon-werk).
 
Ohjee. Da's wel minder geworden, gezien ik dit jaar een dag minder ben gaan werken én dichterbij huis werk. Grofweg 40km enkele reis, dus met 4 dagen 320 per week = grofweg 1300km per maand. Dus zeg 15K? Misschien iets meer, misschien iets minder (enerzijds ga ik ook wel eens met vakantie, anderszijds gebruik ik 't ding natuurlijk niet enkel voor woon-werk).

:-) Op een looptijd van 60 maanden (5 jaar) met 15.000 km per jaar, komt de nieuwe Eva Ribelle met 21,5kWh accupakket uit op 11,12 cent per kilometer aan kosten, los van de afschrijving. Bij een EV motor is afschrijving simpelweg de grootste post, dus dat is wel een dingetje natuurlijk. Als ik de afschrijving meeneem, komen we op circa 35 cent per kilometer uit. Natuurlijk is het wel weer zo dat hoe meer km per jaar je rijdt, hoe voordeliger per kilometer het wordt.
 
Hmm. Ik heb me voorgenomen nooit een lening aan te gaan voor iets anders dan een huis... maar dit is stiekem best interessant. :)
 
Oeh, dinsdag arbeidsvoorwaardengesprek. Volgens mij doen ze hier echter helemaal niet aan leasegebakkies, maar vragen staat vrij natuurlijk. *D
 
Even kijken, als ik m'n bankrekening mag geloven ben ik afgelopen maand 8x bij de Shell geweest en heb ik daar in totaal 138,27 uitgegeven.
Dus, euh, ja hoor... als ik 'm voor dat bedrag kan leasen... O-)
dus jij least nu jouw voertuig voor 138.27?
 
Nou ik denk dat ze hier helemaal niet aan lease doen. Maar gooi de argumenten maar in de groep. Hebben anderen er ook wat aan. ;)
 
Ik heb gedetailleerde cijfers van wat m’n R1200 GS over 3 jaar en een afstand van 65k gekost heeft. Dealer onderhouden dus niet goedkoop.

Als ik alles vergeleek met de SRF die ik nu heb dan kwam ik op 90.000 km rijden om de 10.000 EUR die ik extra investeerde (voor de overstap) terug te winnen. Alles daarna (in mijn geval 3 jaar) is dan natuurlijk mooi meegenomen.

Maar wel enkele kanttekeningen; de GS is bijvoorbeeld al geen goedkope motor (kost evenveel als de SRF) en ook het onderhoud bij de dealer loopt snel op.

Bij de vergelijking heb ik wel de kost van de banden en remmen niet meegenomen gezien die gewoon verder lopen bij de SRF.

Maar het toont wel aan dat je dus of veel kilometers moet maken of een andere reden hebben om over te stappen. Bij auto’s is het niet anders. De kostprijs van brandstof is hoog maar niet zo hoog als het prijsverschil om elektrisch te gaan.
 
Bij de vergelijking heb ik wel de kost van de banden en remmen niet meegenomen gezien die gewoon verder lopen bij de SRF.
Maar het toont wel aan dat je dus of veel kilometers moet maken of een andere reden hebben om over te stappen. Bij auto’s is het niet anders. De kostprijs van brandstof is hoog maar niet zo hoog als het prijsverschil om elektrisch te gaan.

Snap ik. De Energica's zitten qua gewicht echter aan de top, dus dat heeft wel invloed op de slijtage van je banden. Immers, hoe zwaarder belast, hoe sneller het slijt. Fabrieksopgave van de banden zit dan ook rond een interval van 8.000 kilometer.

Het is inderdaad zo dat meer kilometers rijden het per kilometer goedkoper maakt, maar dat geldt voor alle brandstoffen. Het grote verschil wat je dan wint is inderdaad stroom versus brandstof, waarbij het best kan zijn dat je EV voordeliger uitkomt onderaan de streep. Hierbij is het wel van mega belang om exáct uit te rekenen wat de huidige motor per km kost.
 
Voor de statistieken: Eerste Setje Angel GT's heeft het 14.000 km uitgehouden, nu 12.000 km onderweg met een setje Angel GT II waarvan de voorband er bijna door is. Die heeft een groef over het midden, in tegenstelling tot de oude Angel GT. Achterband kan nog verder, is wel een zgn A-spec, voor zware motoren. Energica is voor 2020 volgens mij gestopt met standaard montage van de Pirelli Phantoms op de Esse (hebben toch wel wat opmerkingen gehad denk ik). De ketting heeft het bij mij 37.000 km uitgehouden, die gaat er morgen af. Ik heb rond 25k wel een ander voorkettingwiel gemonteerd.
 
Voor de statistieken: Eerste Setje Angel GT's heeft het 14.000 km uitgehouden, nu 12.000 km onderweg met een setje Angel GT II waarvan de voorband er bijna door is. Die heeft een groef over het midden, in tegenstelling tot de oude Angel GT. Achterband kan nog verder, is wel een zgn A-spec, voor zware motoren. Energica is voor 2020 volgens mij gestopt met standaard montage van de Pirelli Phantoms op de Esse (hebben toch wel wat opmerkingen gehad denk ik). De ketting heeft het bij mij 37.000 km uitgehouden, die gaat er morgen af. Ik heb rond 25k wel een ander voorkettingwiel gemonteerd.
Wauw, trek je steevast hard op dan? Ik heb ketting interval op 60.000 staan.. Je komt net boven de helft :D
 
Het valt qua banden dus wel mee als je zorgt dat er een beetje fatsoenlijke onder zitten zo te lezen. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan