Energica

60.000 met een ketting? Ik ben blij als ik met de Eva de 20.000 weet te halen :o
Qua banden ligt onder de Eva Pirelli Rosso II. Daarvan ligt de range zo tussen de 8-12 k, afhankelijk van je rijstijl. Begrijp ik.
Bij Star Twin gaven ze me als optie mee om er eens GT's onder te gooien, de Rosso II is bedoeld voor lichtere fietsen zoals een monster.
 
60.000 met een ketting? Ik ben blij als ik met de Eva de 20.000 weet te halen :o
Qua banden ligt onder de Eva Pirelli Rosso II. Daarvan ligt de range zo tussen de 8-12 k, afhankelijk van je rijstijl. Begrijp ik.
Bij Star Twin gaven ze me als optie mee om er eens GT's onder te gooien, de Rosso II is bedoeld voor lichtere fietsen zoals een monster.

'k Heb er nog eens over nagedacht, maar volgens mij ga ik ervan uit dat ik standaard het kettingsmeersysteem erbij laat monteren, dat verlengt de levensduur (schijnt) aanzienlijk. Nu kan enkel @Artemecion dat voor mij beoordelen, dus hoop dat hij ruim over de 20k heengaat...
 
'k Heb er nog eens over nagedacht, maar volgens mij ga ik ervan uit dat ik standaard het kettingsmeersysteem erbij laat monteren, dat verlengt de levensduur (schijnt) aanzienlijk. Nu kan enkel @Artemecion dat voor mij beoordelen, dus hoop dat hij ruim over de 20k heengaat...

Even afwachten wat Floris van de ketting vind bij de volgende beurt.
Maar alle regen van de afgelopen weken helpen niet echt om de ketting in een goede conditie te houden.
 
Dat zo’n ketting niet zo lang mee gaat kan ik mij wel iets bij voorstellen met die 200Nm (of meer voor de EVO). En ik denk ook niet dat iedereen genoeg smeert. Eigenlijk zou je bij elke tankbeurt (zeker bij regen) moeten smeren. Wiet doet dat?

Ik kwam vanmorgen toevallig een Eva EsseEsse9 tegen in het verkeer. Was niet droog maar dat ketting geluid klinkt toch echt alsof het op mijn systeem zou werken. En dat zeg ik niet omdat ik zelf een riem heb. Heb nog ketting gereden vroeger maar dat was op brandstof dan heb je ander geluid wat overstemt. En mogelijks is het toch anders als je er op zit ook.
 
Vandaar een pro-oiler.

Als ik op de Eva rijd, overstemt de motor toch wel het kettinggeratel. Maar m'n oordoppen dempen het meeste :-)
 
Ervaring na 1 week, weliswaar bij temperaturen tussen 3 en 7°C: 100km is een ambitieus doel, als je dat wil halen blijf je best onder de 120km/h.

Hopelijk (vermoedelijk) betert dat bij hogere temperaturen.

Betreffende de ketting, ik heb er ook de pro oiler op zitten.

En, het ratelend geluid van de ketting vermindert serieus bij hogere snelheden, ik vind het enkel irritant tot rond 30km/h.

@Hans2183 waar was dat? Tussen Gent en Oudenaarde? Dan was ik het misschien...
 
Laatst bewerkt:
@Dryhte Dat was rond 8:50 aan de werken van de op- en afrit van N60 / E17, ze waren net de signalisatie aan het aanpassen. Jij kwam van richting Gent, ik ging richting Gent. We knikten naar elkaar. Ik reed op een rode SR/F met een gele hoes over de rugzak achterop. Zwart pak en airbag vest. Helm was ooit wit :D.

Je range cijfer bedoel je op de snelweg dan toch? Die 100 km? Snel rijden is in elk geval (ook bij de Zero) de grootste range killer. Als ik me niet aan de limiet hou haal ik mss 120km range en de laatste 20% moet ik dan ook gebruiken met verminderd vermogen. Gezien de weinige bescherming ga ik wel nooit lang/ver boven de limiet. Als ik me aan de snelheid hou net iets meer maar blijft weinig.

De kou heeft bij mij voorlopig een positief effect op de range... Maar dat is alleen omdat het zo koud is om sneller te rijden. En had nog geen thermische onderlaag aan. Toch snel kouder geworden dit jaar. Als is het nu weer niet iets beter.
 
Ach ja de srf :) die had ik voorheen al enkele keren gezien. Toen reed ik een geel met zwarte V-Strom.

Qua range zou ik wel 120km halen als ik onder de 100 blijf, maar daar heb ik nog wat moeite mee ;) zelfs op de N60 rijd ik meestal dichter bij de 120.
 
Je energica bij Leuven gekocht dan? Heverlee of Wilsele was het denk ik. Want heb hen gebeld en kan alleen in Goes (NL) testrijden. Gelukkig niet zo ver maar toch.

De andere zero modellen zie ik op de Brusselse ring en Leuven zo nu en dan wel rijden. Zelfs in Ronse al gespot. SRF nog niet, maar is ook geen echte winterfiets denk ik dan. Energica was jij de eerste die ik tegenkwam 👍.

Ik was ook net bijna omver gereden daar. In November al elke week minstens 1x bijna aanrijding telkens zelfde scenario. Ik volg op veilige afstand achteraan een paar auto's et verder niemand achter me. Iemand wacht opzij om de N60 op te rijden. Ziet de auto's passeren en sluit direct daarop aan mij totaal negerend. Als ik geluk heb kan ik opzij weg gezien 2 vaks baan... Maar soms, zoals die ochtend is er daar geen plaats en dan moet ik vol in de ankers.

In de zomer viel het me zo niet op. Toen merkte ik eigenlijk alleen dat ze je in de file wat later opmerken. Maar nu dus wel gevaarlijke situaties. Regen en donker en minder motards op baan zeker?

Trouwens als je ss9 nieuw is dan gaat je range nog wel toenemen. Had ik in elk geval op de zero na de eerste week, paar keer laden, kon ik plots er meer uit halen.

Ik reed daarvoor op een zwarte GS. Heb daar ook al vaker v-stroms gezien ja.
 
Gekocht in Goes. Ik pendel 3 a 4x per week Gent-Oudenaarde - Samsonite - en 1x naar Vilvoorde. Nog geen ervaring met bijna overhoop gereden worden met de Esse, maar hij is ook nog echt nagelnieuw ;)
 
Ik was net bij een naburige motorzaak voor onderdelen, er staan allemaal retro modellen in de showroom, voornamelijk Engels maar ze hebben ook Italiaans.
Kwam aan de praat met de man van de werkplaats en vroeg wanneer ze elektrische motoren gaan verkopen. Tja, ik ga echt niet terug naar benzine... Nou, dat kon nog wel eens heel lang duren begreep ik uit zijn reactie.

Ik opperde om eens te gaan rijden met een Energica. Komt uit Italië, Modena, bij Ferrari. Maken mooi spul.

“Energika ? Nooit van gehoord”.
Niet te geloven toch bij een motordealer in Italiaanse motoren...?

Maar hij zocht het merk vervolgens wel op.
 
Geeft niet, kan de man ook niets aan doen. Bij motoren loopt elektrificatie minder vaart en het aanbod is er gewoonweg niet: Zero, Energica en BMW, that’s it.
Qua auto’s is het anders. Als dealers nu niet veranderen richting elektrisch, hebben ze over vijf jaar een probleem.
 
Vandaag de nieuwe 2020 Energica modellen mogen bewonderen.
Meest opvallend? Toen ik op de Eva Ribelle ging zitten. Wát een verschil in gewicht zeg!! Hij voelde bijna net zo licht als de XJ600 diversion. Compleet nieuw ontwikkeld accupakket dat alleen al 15kg lichter is tov de oude. Ook is de zit iets verlaagd.
Verder leuke nieuwe opties als keyless starten, grotere koffers, meer modulaire zijpanelen (wat is die Ego mooi wat dat betreft zeg).

Energica NL is verder op basis van de EsseEsse9 een soort "GT" aan het ontwikkelen met een grote ruit (formaat standaard FJR ruit) en een 3-delige Givi dolomiti kofferset (niet op de foto)
Ziet er fraai uit. Combineer dat dan met de nieuwe range en er is een mooi toer-alternatief, zeker voor de Zero Dark Forest.
 

Bijlagen

  • 20191214_125047914_iOS.jpg
    20191214_125047914_iOS.jpg
    182,4 KB · Weergaven: 16
  • 20191214_125059802_iOS.jpg
    20191214_125059802_iOS.jpg
    153,3 KB · Weergaven: 10
  • 20191214_125112845_iOS.jpg
    20191214_125112845_iOS.jpg
    89,4 KB · Weergaven: 14
  • 20191214_125118449_iOS.jpg
    20191214_125118449_iOS.jpg
    89,9 KB · Weergaven: 12
  • 20191214_125521230_iOS.jpg
    20191214_125521230_iOS.jpg
    179,1 KB · Weergaven: 11
  • 20191214_131152557_iOS.jpg
    20191214_131152557_iOS.jpg
    151,3 KB · Weergaven: 13
  • 20191214_131522407_iOS.jpg
    20191214_131522407_iOS.jpg
    172,9 KB · Weergaven: 11
  • 20191214_131528278_iOS.jpg
    20191214_131528278_iOS.jpg
    152,5 KB · Weergaven: 11
Zou zoiets graag willen rijden maar helaas houdt het prijskaartje mij nog tegen.
Ik denk dat zulk soort fietsen makkelijk de 20.000 euro aantikken en de nog mooiere daar dik overheen gaan.
Met alle respect maar om dik 20 ruggen neer te gaan leggen voor een motorfiets vind ik persoonlijk een smak geld.
Geld lenen begin ik niet aan en leasen is ook niet mijn ding.
Alles wat ik aan machines heb staan is betaald en daar ben ik trots op.
 
Daar heb jij helemaal gelijk in.
Ik had een tijdje terug een BMW R1200RT.
Welliswaar een 2e handse maar koste me nog rond de 16.000 euro.
Voordeel van dikke dure 2e hands brandstofmotorfietsen is dat ze door de regel genomen betaalbaar kunnen zijn.
Helaas gaat dat hedentendage nog niet lukken met het aanbod van zulke mooie en dure elektrische motorfietsen.
Zal waarschijnlijk nog een aantal jaren nodig hebben.
 
Daar heb jij helemaal gelijk in.
Ik had een tijdje terug een BMW R1200RT.
Welliswaar een 2e handse maar koste me nog rond de 16.000 euro.
Voordeel van dikke dure 2e hands brandstofmotorfietsen is dat ze door de regel genomen betaalbaar kunnen zijn.
Helaas gaat dat hedentendage nog niet lukken met het aanbod van zulke mooie en dure elektrische motorfietsen.
Zal waarschijnlijk nog een aantal jaren nodig hebben.

Voor dat geld heb ik dus een 2e hands Energica gekocht.

 
Terug
Bovenaan Onderaan