Energica

Ja in die situatie maakt het niet zoveel uit,maar moet je onderweg aan de stekker ben je meer tijd kwijt.
In die situatie maakt het juist wél heel veel uit. Ongeveer alles eigenlijk. Tanken kost véél meer tijd.

Ik heb qua afstand nu elektrisch de wereld rond gereden en nog nooit onderweg hoeven stoppen voor tanken of oponthoud gehad omdat er iets leeg was. Alleen maar rijden, puur rijden.
Alles wat ik daarvoor doe is thuis een snoertje inpluggen dat boven de motor hangt, en voor vertrek haal ik het er weer uit. Secondenwerk.

Daar kwam ik laatst achter toen ik weer eens onderweg was met de benzinemotor en inderdaad moest tanken. Ik ben echt heel blij dat ik dáár met de andere motor van af ben.
 
En het kost per kilometer maar ongeveer een kwart van wat benzine tanken kost.

Daar ben ik toch niet zo zeker van ;) (misschien als je zonnepanelen hebt, of op kosten van de baas oplaadt)

Ik zie in (mijn account op) Spritmonitor het volgende staan:
DL650: 6,37€/100km (21431km)
CB500X: 4,91€/100km (31770km)
Ford Focus: 7,19€/100km (diesel) (58997km)
Energica Esseesse9: 4,38€/100km (1680km)

Zelfs als dat nog naar beneden gaat wegens meer km en zomer, zie ik het nog niet zo voordelig worden als jij beweert. Gelukkig is dat ook niet wat ik verwacht had ;)
 
Misschien heb ik het mis, zou kunnen; het is ook geen nauwkeurige berekening want waarmee moet je vergelijken ?
Komt ie.
Ik heb inderdaad zonnepanelen en ik rijd de grootste afstand op stroom die ik anders zou terugleveren voor € 0,085 of zoiets, dat kost dus weinig maar laat ik rekenen met het normale consumenten tarief.

Mijn motor loopt 1 op 12, gemiddeld over bijna een jaar bijgehouden; dus 1 kWh op 12 km. Stel dat een vergelijkbare benzinemotor 1 op 24 loopt, dan verbruik ik 2 kWh tegen die andere 1 liter benzine voor dezelfde afstand.

2 kwh kost € 0,448 , als ik echt voor een kwart van de kosten rijd moet een liter benzine dus 4 x € 0,448 kosten, dat is € 1,792 voor een liter benzine. Dat is wel ongeveer de prijs van V-Power langs de snelweg denk ik ?
 
Laatst bewerkt:
Denk niet dat veel woon-werk rijders v-powrer langs de snelweg gaan tanken. Maar de e10 die ik erin giet kost ook al ongeveer €1,65.
 
Hmm zolang dat laden nog langer duurt dan ff je tank volgooien blijf ik op benzine rijden :Y
Voor woon /werk is dat alvast geen issue. Ik doe 30k per jaar en win juist tijd omdat ik nooit meer onderweg moet stoppen om te tanken. Gewoon thuis of op locatie direct in de stekker en gaan omkleden.

Voor langere ritten voor plezier bij mooi weer neem ik wel nog de GS en dan tank ik. Als je alleen voor je plezier lange ritten doet moet je inderdaad nog niet elektrisch gaan rijden.
 
Zolang je kunt salderen (dus uiteindelijk boven de 0 blijft vwb totaalverbruik) maakt het geen donder uit wanneer je de stroom opwekt en gebruikt.. pas als je een overschot hebt aan stroom laad je 'goedkoop'
 
Hier €1,729. :X
Toevallig van afgelopen week eens naar de prijzen gekeken langs de snelweg,je staat dan verbaasd van de verschillen,ik heb zelfs
1,80 gezien voor een litertje E10,lijkt wel een stelletje maffia figuren die tankstations langs de snelweg exploiteren.
En dan te bedenken dat ik nog niet eens zo heel lang geleden 1,28 betaalde in België,maar dat is inmiddels ook al 1,48
voor 98,ik woon vlak bij de grens dus voor mij makkelijk ff over de grens te wippen om te tanken.
 
Ja joh, maar langs de snelweg zijn benzineprijzen altijd bizar hoog. Hybride gebruikt dit in zijn berekening voor woon-werk rijden, en dát is niet helemaal eerlijk want iemand die dagelijks woon-werk doet gaat niet langs de snelweg 10-15ct per liter meer betalen tenzij hij/zij echt om moet rijden om elders te tanken. Ik heb verschillende werkplekken gehad de afgelopen 3 jaar en los van de Shell in Heemskerk (die is wel héél makkelijk) kom ik overal wel goedkopere tankstations tegen. Ook hier in Amsterdam.

Niet dat benzine rijden dan opeens niet duurder is in vergelijk met elektrisch, maar het is financieel iets minder erg dan voorgeschoteld. ;)
 
Ja joh, maar langs de snelweg zijn benzineprijzen altijd bizar hoog. Hybride gebruikt dit in zijn berekening voor woon-werk rijden, en dát is niet helemaal eerlijk want iemand die dagelijks woon-werk doet gaat niet langs de snelweg 10-15ct per liter meer betalen tenzij hij/zij echt om moet rijden om elders te tanken. Ik heb verschillende werkplekken gehad de afgelopen 3 jaar en los van de Shell in Heemskerk (die is wel héél makkelijk) kom ik overal wel goedkopere tankstations tegen. Ook hier in Amsterdam.

Niet dat benzine rijden dan opeens niet duurder is in vergelijk met elektrisch, maar het is financieel iets minder erg dan voorgeschoteld. ;)

Ach ja en ik gebruikte Belgische, historische benzineprijzen in mijn vergelijking (ik heb de cb500x al twee jaar niet meer). Da's in beide richtingen overdreven/onjuist dus.
 
Sorry maar ik vind het spijkers op laag water zoeken over de precieze brandstofprijs. Nou, dan rijd ik niet 4 keer goedkoper maar 3,8.

Automobilisten en motorrijders rijden kilometers om als ze een paar cent kunnen besparen op brandstof maar elektrisch dat echt veel goedkoper rijdt wil men niet, ziet men niet...

Toevallig van afgelopen week eens naar de prijzen gekeken langs de snelweg,je staat dan verbaasd van de verschillen,ik heb zelfs
1,80 gezien voor een litertje E10,lijkt wel een stelletje maffia figuren die tankstations langs de snelweg exploiteren.
En dan te bedenken dat ik nog niet eens zo heel lang geleden 1,28 betaalde in België,maar dat is inmiddels ook al 1,48
voor 98,ik woon vlak bij de grens dus voor mij makkelijk ff over de grens te wippen om te tanken.

Dus jij rijdt speciaal naar het buitenland voor de brandstof, je doet al die moeite om dan in plaats van 4 x duurder dan elektrisch nu nog “maar” 3,5 keer duurder uit te zijn. (Vang me even niet op decimalen, het gaat om het idee)

Tja, je doet dat waarschijnlijk al 40 jaar of zo en je bent er net als iedereen natuurlijk helemaal aan gewend maar het is natuurlijk een hoop gedoe en het blijft erg duur. Dat besef je eens te meer als het niet meer hoeft...

En ik begrijp ook wel dat je voor een lange buitenlandse trip nu nog eerder voor brandstof zou kiezen. Maar ook dat wordt anders.
 
Toevallig van afgelopen week eens naar de prijzen gekeken langs de snelweg,je staat dan verbaasd van de verschillen,ik heb zelfs
1,80 gezien voor een litertje E10,lijkt wel een stelletje maffia figuren die tankstations langs de snelweg exploiteren.
En dan te bedenken dat ik nog niet eens zo heel lang geleden 1,28 betaalde in België,maar dat is inmiddels ook al 1,48
voor 98,ik woon vlak bij de grens dus voor mij makkelijk ff over de grens te wippen om te tanken.
Mijn prijs is in het dorp, bij mijn ouders 48 kilometer verderop is het zelfs €1,846 voor E5. :X
Een andere pomp bij mijn ouders is meer dan 15 cent goedkoper, maar die hebben alleen maar E5.
Op de snelweg tank ik zelden.
 
Van het weekend, tussen de buien door, een stukkie gereden. Best grappig, beetje tweaken met de settings etc.
Wel vraag ik me af wat nu beter zou zijn voor de actieradius? Regeneratie op nul zetten en uit laten lopen of doorrijden en regenererend remmen.
Nog beter zou zijn een soort van derde remhendel om zelf te kunnen regenereren. Zoiets zit ook in de vrachtwagen (retarder), dat is superhandig.
Ik weet dat je met de gashandel ook kan spelen met de regeneratie, maar ik vind dat een geklungel. Op een soort van nulstand remt ie niet, maar zet je hem op vol regenereren en het gaat te hard, dan moet je vanuit hardremmen naar uitlopen enzo. Dat ervoer ik niet als echt prettig.

Wel weer superleuk, dat geluid van die Energica: je vervloekt het of juist niet. Ik vind het fantastisch :).

Actieradius zag er niet best uit, maar als ik met mijn brandstofbrommer net zo te keer ga, dan is de tank ook zo leeg...
 
Zowel bij regenereren als aandrijven gaat er een klein deel van de energie verloren, met gewoon uit laten lopen zul je dus het verst komen. Nu is dat effect bij een motor wel aanwezig maar door de beroerde stroomlijn niet zo goed merkbaar.

Je leest wel eens in artikelen over elektrisch rijden dat je in de stad het verst komt omdat je kunt regenereren. Nou, dat lijkt leuk en het rijdt ook leuk maar feit is dat elke snelheidswisseling gepaard gaat met verliezen, bij optrekken en bij (regeneratief) remmen. Best voor je range is gewoon continu dezelfde snelheid aan te houden.

De werkelijke reden dat je in de stad verder komt is dat je er langzamer rijdt, en als je daarbij zo weinig mogelijk wisselt van snelheid kom je het verst.
 
Zitten er interessante fragmenten in? Weinig kans dat ik 40min ga kijken ;)

Viel tegen, filmpje doorgekeken. Leuke omgeving. Leuke Ribelle O-)
Maar de vlogger zegt van alles maar eigenlijk ook niets nieuws.

En je moet geen last hebben van epilepsie wanneer hij met zijn buurman praat, man dat beeld schut maar heen en weer.

Maar verder leuk om te kijken hoe het rijd en eigenlijk was hij er erg blij mee.
 
Ik vond t wel aardig om het remlicht in werking te zien (bij regenereren). Dat zie ik van mezelf niet.

En weer de conclusie, van wederom een ervaren motorrijder die al veel onder de kont heeft gehad, hoe geweldig elektrisch rijden en m.n. Energica is.
 
Regeneratie op medium bevalt mij het beste, kan het redelijk uitmikken met verkeerslichten. Uit laten rollen zonder regeneratie gaan niet alle medeweggebruikers waarderen vrees ik. Wat wel vervelend is, is tijdens het rijden het sluiten van een rits oid met de rechterhand, dan moet je eerst van regenereren af via de settings, vervolgens vergeet je het weer terug te activeren...
 
@EsBeKa ik twijfel nog tussen full of medium regen. In de file is rijden zonder remmen wel erg relax... Maar als het iets vlotter gaat vind ik full een beetje overdreven. Choices choices...
 
Ik vond t wel aardig om het remlicht in werking te zien (bij regenereren). Dat zie ik van mezelf niet.

En weer de conclusie, van wederom een ervaren motorrijder die al veel onder de kont heeft gehad, hoe geweldig elektrisch rijden en m.n. Energica is.

Ja klopt, heel verhaal tijdens het rijden al, wat hij allemaal had gereden en dat deze daar toch positief bovenuit sprong.
Dezelfde ervaring had ik ook :) en ik heb ook op veel motoren gereden.

Remlicht had ik al gezien tijdens de proefrit toen Marchel voor mij reed.
Aan één kant is het netjes en duidelijk, al kan ik me wel voorstellen dat wanneer je bv in een treintje op de snelweg zo tussen de 80-100 rijd en de hele tijd iets gas en weer los dat je achterligger er gek van wordt. Het remlicht gaat dan al vaker aan/uit en dan knippert hij ook nog.
Maar proberen rekening mee te houden, maar dat zal soms niet meevallen.
 
Regeneratie op medium bevalt mij het beste, kan het redelijk uitmikken met verkeerslichten. Uit laten rollen zonder regeneratie gaan niet alle medeweggebruikers waarderen vrees ik. Wat wel vervelend is, is tijdens het rijden het sluiten van een rits oid met de rechterhand, dan moet je eerst van regenereren af via de settings, vervolgens vergeet je het weer terug te activeren...
Precies, daarom zou je de regeneratie met een hendel moeten kunnen regelen, gewoon uit laten lopen als ik dat nodig vind en bijremmen met een kracht die ik nodig vind.

Geen idee over het remlicht. Gaat die altijd aan met regenereren? Ongeacht de setting?
 
Terug
Bovenaan Onderaan