Upgrades komen er sowieso nog, Energica heeft al een lange waslijst van aanpassingen gedaan. Je kan bij veel verdelers nog 13.4 kWh modellen vinden en dan merk je meteen al hoeveel gewicht er bijvoorbeeld vanaf is sindsdien.
Als het over motor en accu gaat:
Wat het volgende is wat ze gaan aanpassen weten we niet, maar ik gok ten vroegste eind dit jaar. Dus de vraag is maar of je daar op wil wachten. Zelf heb ik de middelste van die 3 configuraties. Ik ga pas upgraden als ze koeling ook op de accu krijgen of op een andere manier de hitte van het laden in de accu kwijt kunnen.
Op een cardan of een offroad model zou ik niet wachten. Voor een cardan hebben ze een volledig nieuw frame nodig. Voor een offroad model is het gewicht nog veel te hoog, de standaard vering heeft al moeite op de Waalse wegen hier.
Vergelijking met zero is al veel gemaakt. Zero is compacter en lichter maar mist de betrouwbaarheid (vooral in regen) en het DC snel laden. In de duurste configuratie kun je max 12 kW laden met een Zero. En dan kom je ook al dichter bij het gewicht van de Energica uit (maar nog maar half de laadsnelheid). Ik zou na mijn eigen ervaring enkel nog Zero aanraden aan mooi weer rijders. In de config en handleiding van de nieuwe Zero modellen staan referenties naar DC laders. Lijkt er wel op dat het een omvormer is op de motor (werkvoltage van 100V is ook te laag). Op reis met een zero kan zeker ook. In de Ardennen hier ben je zelfs relaxter onderweg op een Zero met laadtank dan op een Energica omdat je daar nog bijna geen DC laders hebt. Maar de Ardennen zijn niet groot natuurlijk.
Als het over motor en accu gaat:
- originele motor en 13.4 kWh accu
- nieuwe 21.5 kWh accu + range naar boven & gewicht naar beneden
- nieuwe EMCE motor + iets zuiniger & betere koeling & gewicht naar beneden
Wat het volgende is wat ze gaan aanpassen weten we niet, maar ik gok ten vroegste eind dit jaar. Dus de vraag is maar of je daar op wil wachten. Zelf heb ik de middelste van die 3 configuraties. Ik ga pas upgraden als ze koeling ook op de accu krijgen of op een andere manier de hitte van het laden in de accu kwijt kunnen.
Op een cardan of een offroad model zou ik niet wachten. Voor een cardan hebben ze een volledig nieuw frame nodig. Voor een offroad model is het gewicht nog veel te hoog, de standaard vering heeft al moeite op de Waalse wegen hier.
Vergelijking met zero is al veel gemaakt. Zero is compacter en lichter maar mist de betrouwbaarheid (vooral in regen) en het DC snel laden. In de duurste configuratie kun je max 12 kW laden met een Zero. En dan kom je ook al dichter bij het gewicht van de Energica uit (maar nog maar half de laadsnelheid). Ik zou na mijn eigen ervaring enkel nog Zero aanraden aan mooi weer rijders. In de config en handleiding van de nieuwe Zero modellen staan referenties naar DC laders. Lijkt er wel op dat het een omvormer is op de motor (werkvoltage van 100V is ook te laag). Op reis met een zero kan zeker ook. In de Ardennen hier ben je zelfs relaxter onderweg op een Zero met laadtank dan op een Energica omdat je daar nog bijna geen DC laders hebt. Maar de Ardennen zijn niet groot natuurlijk.