Energica

Upgrades komen er sowieso nog, Energica heeft al een lange waslijst van aanpassingen gedaan. Je kan bij veel verdelers nog 13.4 kWh modellen vinden en dan merk je meteen al hoeveel gewicht er bijvoorbeeld vanaf is sindsdien.

Als het over motor en accu gaat:
  • originele motor en 13.4 kWh accu
  • nieuwe 21.5 kWh accu + range naar boven & gewicht naar beneden
  • nieuwe EMCE motor + iets zuiniger & betere koeling & gewicht naar beneden
Los daarvan heb je nog de vele upgrades in modellen (SS9, Ribelle, ...) en kleuren en opties (carbon wielen, ...). Maar die zijn allemaal op basis van die eerste originele EGO en EVA.

Wat het volgende is wat ze gaan aanpassen weten we niet, maar ik gok ten vroegste eind dit jaar. Dus de vraag is maar of je daar op wil wachten. Zelf heb ik de middelste van die 3 configuraties. Ik ga pas upgraden als ze koeling ook op de accu krijgen of op een andere manier de hitte van het laden in de accu kwijt kunnen.

Op een cardan of een offroad model zou ik niet wachten. Voor een cardan hebben ze een volledig nieuw frame nodig. Voor een offroad model is het gewicht nog veel te hoog, de standaard vering heeft al moeite op de Waalse wegen hier.

Vergelijking met zero is al veel gemaakt. Zero is compacter en lichter maar mist de betrouwbaarheid (vooral in regen) en het DC snel laden. In de duurste configuratie kun je max 12 kW laden met een Zero. En dan kom je ook al dichter bij het gewicht van de Energica uit (maar nog maar half de laadsnelheid). Ik zou na mijn eigen ervaring enkel nog Zero aanraden aan mooi weer rijders. In de config en handleiding van de nieuwe Zero modellen staan referenties naar DC laders. Lijkt er wel op dat het een omvormer is op de motor (werkvoltage van 100V is ook te laag). Op reis met een zero kan zeker ook. In de Ardennen hier ben je zelfs relaxter onderweg op een Zero met laadtank dan op een Energica omdat je daar nog bijna geen DC laders hebt. Maar de Ardennen zijn niet groot natuurlijk.
 
Mocht je alle ins en outs willen weten, ook qua techniek en zaken waar je tegenaan kan lopen mag je natuurlijk contact met ons opnemen en dan naar Kevin contacten.
Kevin doet exclusief alle technische zaken van de Energica bij ons.
Ook een proefrit is natuurlijk geen enkel probleem, je bent na de proefrit wel verkocht😋🔋
Is Kevin nu uit de minibikes gegroeid. :? ;)
 
HI, mij sinds kort aan het oriënteren over een energica eva ribelle, nu vraag ik mij alleen erg af of er voor 2022 nog technische vooruitzichten/veranderingen zijn?

hoe zijn verder de ervaringen mbt een proefrit? Zero dealers zitten bij mij in de buurt (Den Haag) echter energica is allemaal flink weg.

Bike-experience in Amsterdam is voor jou de dichtstbijzijnde. In Groningen is nu ook weer een dealerschap. Onderhoudsintervallen zijn verlengd volgens mij; je staat niet vaak voor onderhoud bij de dealer.

De 2022 fiets rijdt echt anders dan mijn 2018 SS9. Bij een rondje industrieterrein in Barneveld (Bike Barn nu) op een SS9 RS viel de motor echt de bocht in, ik was verrast. Over de gasrespons heb ik het niet eens. De nieuwe elektromotor is ietsje stiller, maar door de totale gewichtsbesparing remt de motor ook beter (demo's remmen niet altijd even lekker naar mijn ervaring), terwijl mijn eigen motor echt goed is ingeremd. Ik verwacht eventueel updates op connectiviteit, maar daar wachten we al een tijdje op. Een major update zou koeling op de 21,5 accu zijn, maar dat verwacht ik niet snel.
 
Mocht je alle ins en outs willen weten, ook qua techniek en zaken waar je tegenaan kan lopen mag je natuurlijk contact met ons opnemen en dan naar Kevin contacten.
Kevin doet exclusief alle technische zaken van de Energica bij ons.
Ook een proefrit is natuurlijk geen enkel probleem, je bent na de proefrit wel verkocht😋🔋
En waar kan ik je bellen is dat bij RGtunningmotoren?
 
Lang geleden dat ik op dit forum heb gepost. Ik ga proberen om een tweedehands Energica te scoren en mijn Kawasaki Versys 650 te verkopen.

Ik rijd bijna nooit meer dan 100km aan één stuk, dus dat moet prima lukken met de 13,7 kWh accu's.

Dus misschien binnenkort?
 
Lang geleden dat ik op dit forum heb gepost. Ik ga proberen om een tweedehands Energica te scoren en mijn Kawasaki Versys 650 te verkopen.

Ik rijd bijna nooit meer dan 100km aan één stuk, dus dat moet prima lukken met de 13,7 kWh accu's.

Dus misschien binnenkort?
Kom eens in Barneveld kijken 😁
 
Ik rijd bijna nooit meer dan 100km aan één stuk, dus dat moet prima lukken met de 13,7 kWh accu's.
In de winter, op de snelweg, heeft mijn SS9+ een maximaal bereik van 140 km. Dat is met gem. 110 op de teller (100 op de GPS). Ik kan me niet voorstellen dat het worst-case scenario van de 13,7 kWh accu een 100 km is. Dat zal minder zijn, toch?
 
In de winter, op de snelweg, heeft mijn SS9+ een maximaal bereik van 140 km. Dat is met gem. 110 op de teller (100 op de GPS). Ik kan me niet voorstellen dat het worst-case scenario van de 13,7 kWh accu een 100 km is. Dat zal minder zijn, toch?
Dat klopt ook, er zit een factor 1,6 tussen, dus met jouw gebruik zou dat in de winter een kleine 90 km zijn voor een SS9. De Eva doet het wel iets beter trouwens vanwege de stroomlijn en zitpositie.
 
In de winter, op de snelweg, heeft mijn SS9+ een maximaal bereik van 140 km. Dat is met gem. 110 op de teller (100 op de GPS). Ik kan me niet voorstellen dat het worst-case scenario van de 13,7 kWh accu een 100 km is. Dat zal minder zijn, toch?
Owh dat geloof ik best. Woon-werk of naar mijn moeder zullen de meeste ritjes zijn. En dat is nog geen 30km. Dus dat komt helemaal goed. Heen en weer :)
 
Owh dat geloof ik best. Woon-werk of naar mijn moeder zullen de meeste ritjes zijn. En dat is nog geen 30km. Dus dat komt helemaal goed. Heen en weer :)
Ook echt een luxe probleem deze korte afstanden. _O-
 
Fietsen is best een eind ;)
Het regent hier morgen heb ik net gecheckt, anders ging ik wel op de trapbike. ;)
Heen ~ terug is 78 kilometer.
Maar ik zeg niet dat het normaal is.

Nu helaas op de motor.
In de middag droog, dus even een bakkie doen bij een motorzaak in Rotterdam.
De vorig keer werd er al een proefrit voorgesteld op de nieuwe Zero die klaar stond.
Energica alleen een aantal tweedehands in voorraad.

Ik wacht toch op nog wat meer aanbod / prijs concurrentie. :)
 
In Rotterdam wat Energica occasions denk ik dus.. ;)
En Zero uit voorraad oproepbaar voor verre collega's van @IJzervreter ?
 

Bijlagen

  • PSX_20220201_163650.jpg
    PSX_20220201_163650.jpg
    208,4 KB · Weergaven: 39
  • PSX_20220201_163456.jpg
    PSX_20220201_163456.jpg
    205 KB · Weergaven: 36
  • PSX_20220201_163357.jpg
    PSX_20220201_163357.jpg
    214,5 KB · Weergaven: 33
  • PSX_20220201_163922.jpg
    PSX_20220201_163922.jpg
    261,2 KB · Weergaven: 31
  • PSX_20220201_163812.jpg
    PSX_20220201_163812.jpg
    285,8 KB · Weergaven: 36
  • PSX_20220201_165440.jpg
    PSX_20220201_165440.jpg
    242 KB · Weergaven: 42
Ik vond ze in het echt niet zo mooi.
Wat losse stekkertjes achter de koplamp, en het zadel ziet er heel goedkoop uit.
Maar dat kan persoonlijk zijn.
Dan ga ik maar voor iets van topklasse. ;)

Al zijn de Brembo klauwen op de Energica ook mega groot en grof.
Ik heb zelf Stylema's op mijn motor.
Toch wat verfijnder spul. Verwend nest hier denk ik. :)
 
@Worldbeater Bij welke motorzaak staan die Energica's? Ik kan ze online niet te koop vinden.
Ik zie ze net als twee andere 'E-merken' ook niet bij nieuw en gebruikt.
Net als de Moto Guzzi's V85 en Le Mans die er nieuw staan en twee Ducati's.
Online is het maar een karig aanbod in tegenstelling tot wat er werkelijk staat.
Er zit ook geen prijskaartje op zoals bij de rest.
Is het nieuw of tweedehands. :?

De naam vergeet ik steeds.. voormalig MotoPort (mijn hele leven :+ ).
 
Laatst bewerkt:
Nou ik heb met Marchel gebeld. En hij heeft een leuke voor me die hij volgende week al af zou kunnen leveren. Ik weet dat het een goede deal is, maar het is wel wat meer dan ik eigenlijk zou willen doen. Als in, dan komen de zonnepanelen misschien wat later.
 
Nu duiken in de wereld van laadpassen :S

Ik heb AllChargeCards.com | 100% independent | Find the best card for you al gevonden. Nu nog kiezen :)
Je moet een kaart kiezen die de snelladers pakt. Neem aan dat je die onderweg pakt en vaak thuis in het stopcontact laad.

Ik heb zelf meerdere passen, met bv charcemap kan je ook bij een andere laadpunten terecht. Verder let op de prijs, shell (New Motion) is bv een stuk goedkoper dan Vast-net.
Ook heeft Marcel een druppel met account beschikbaar voor laden bij diverse punten.
Vraag hem anders ook even om advies.
 
Je moet een kaart kiezen die de snelladers pakt. Neem aan dat je die onderweg pakt en vaak thuis in het stopcontact laad.

Ik heb zelf meerdere passen, met bv charcemap kan je ook bij een andere laadpunten terecht. Verder let op de prijs, shell (New Motion) is bv een stuk goedkoper dan Vast-net.
Ook heeft Marcel een druppel met account beschikbaar voor laden bij diverse punten.
Vraag hem anders ook even om advies.

Hier hetzelfde, berg kaarten maar eigenlijk gebruik ik alleen de druppel van Marcel.
Werkt tot nu toe overal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan