Enfield Bullet 500 schuurvondst / winterproject

motorpsycho

MF veteraan
30 nov 2004
2.537
1
omg. Breda
Facebook
Beste geïnteresseerden *D

Enfield Bullet 500 schuurvondst / winterproject.


Zal bij het begin beginnen. Tijdens mijn werk kom ik nog wel eens ergens.
Zo ook afgelopen week. Ik kwam bij een klant de garage in en zag onder een bult spullen en doeken de contouren van een oude motorfiets.
Zou geen Motorpsycho heten als mijn hart daar niet sneller van ging slaan.
Als ik een motor zie of hoor gaat mijn hart altijd sneller slaan :$
Ik dacht de contouren van een Enfield te zien. Ik zeg: Hey dat lijkt wel een Enfield tegen de klant. Overigens een zeer vriendelijke dame op leeftijd.
Ze antwoordde enthousiast ja dat klopt.
Ik: Wat leuk.
Mevrouw: verstand van motoren?
Ik: Sarcastisch Mhoa beetje :+
Mevrouw: Ik heb zo'n 40 jaar op motoren gereden samen met mijn man.
Er kwam een heel scala aan motorfietsen voorbij waar van ik alleen maar van dacht zou ze allemaal graag bezitten.
Mijn glimlach werd steeds groter en mijn nieuwsgierigheid naar deze Enfield natuurlijk ook
Op dat moment zegt mevrouw: Hij staat in de weg dus doe maar een bod
:? Mijn hart begon nog sneller te slaan en zij: Zal er eens over denken.
Afijn mevrouw ging naar binnen en ik ging aan mijn werk beginnen. Tijdens mijn werkzaamheden kon ik het niet laten om het kenteken even op te zoeken op de site van de RDW. Lang leven de smartphone *O*
Ik moet toch weten hoe oud deze Enfield was en of het een Bullet 350 of 500 was. Aangezien ze de Enfield Bullet al sinds 1932 op nagenoeg dezelfde wijze maken weet je als je er een ziet alleen maar dat het een Enfield betreft.
Zelfs kenners kunnen een oude en een van 10 jaar oud niet van elkaar onderscheiden.
Het bleek een 1992 Enfield Bullet te zijn. Ik natuurlijk op internet even gekeken wat zo'n ding ongeveer waard zou zijn.
Ik schrok daar toch wel 'n beetje van en dacht hmm :/ deze Enfield blijft mooi hier.
Nadat mijn werkzaamheden klaar waren en ik mevrouw het een en ander uit gelegd had over haar nieuwe garagedeur aandrijving, hebben we samen de Enfield ontdaan van de bult spullen en heb ik de motor eens beter bekeken.
Blijkt dat er maar 3000 km op de teller staat en dat deze al minstens 12 jaar niet van zijn plek was geweest. Dit kon ik zien omdat er nog geen GAIK kentekenplaat opzat. Mevrouw gaf aan dat ze de GAIK plaat wel binnen in huis had liggen al die tijd.
Ik probeerde ondertussen toch een beetje een vraagprijs te ontfutselen, kreeg alleen maar te horen ik weet het echt niet doe maar een bod...............
Dus ik dacht, tja dan maar een heel laag bod en zien wat ze zegt. Ik bied een bedrag van :X :X :X :X en kreeg als antwoord. Laat je telefoonnummer maar hier en dan bel ik je van de week even op. Mevrouw gaf aan even te willen overleggen.
Ik dacht toen al nou dat gaat 'm niet worden en deze Enfield blijft dus hier.

Enkele dagen later 's avonds telefoon. Mevrouw van de Enfield aan de lijn. Ik dacht die gaat nu zeggen dat ik veel te weinig heb geboden -O-
Als dat zo zou zijn was dat ook geen probleem maar ze zei: Kom hem maar halen :?

Ik natuurlijk heel blij, maar toch ook wel overrompeld omdat ik dit nooit had verwacht. Met mevrouw afgesproken dat ik de Enfield zaterdag kwam halen.
Zo gezegd zo gedaan. Vandaag samen met vrouwlief en de aanhanger achter de bus de Enfield gaan halen *O*

Ik heb er een winterproject bij *O*

Dan nu de foto's. Ook gemaakt met die zelfde smartphone *D

imag0436s.jpg


imag0431l.jpg


imag0438e.jpg


imag0432kh.jpg


imag0437ie.jpg


imag0439k.jpg


imag0435d.jpg


imag0434iq.jpg


Zo als jullie zien heeft deze Enfield nog aardig wat liefde en poets werk nodig. Gelukkig is de motor helemaal baggervet weg gezet en zit er eigenlijk nergens roest.
Alleen maar heel veel stof en spinnenwebben '(

Plan van aanpak:

Banden oppompen en inspecteren.
Schoonmaken en poetsen en poetsen en poetsen.
Kijken of alles wat hoort te bewegen, beweegt en of alles wat vast hoort te zitten, goed vast zit en juist functioneert.
Benzine tank, carburateur en slangen reinigen. (benzineslang waarschijnlijk vervangen)
Olie verversen.
Bougie met eventueel kabel en bougiedop vervangen.
Klepspeling contoleren.
Contactpunten nazien en eventueel afstellen.
De tank vullen met verse benzine en dan hopelijk starten. (Blijft een Engelse Indiase motorfiets)

Al dit bovenstaande zou ik graag in 5 min gedaan hebben om meteen al een stukje te :] Maar heb mezelf voor genomen om dit op mijn gemakje te doen.
Rijden wordt sowieso nog wat. Schakelen op zijn engels, jups met je rechtervoet. Dus de achterrem bedien je met je linker voet :?

Ik heb op internet al heel veel informatie en historie gevonden omtrent de Enfield Bullet 500.

De Royal Enfield Bullet wordt al sinds jaar en dag volgens beproefd concept gebouwd. Het ontwerp van de Royal Enfield Bullet strekt zich over een periode van meer dan acht decennia, wat dit type het langstlopende model in continue productie maakt. Sinds 1932 heeft de Bullet duizenden over de hele wereld betoverd met haar unieke styling en rijgevoel.

Een echt icoon in de 2 wieler wereld dus *O*

Ik hou jullie op de hoogte ;)
 
mag ik zo onbeschoft zijn te vragen of het bod erg hoog of erg laag was??

zo'n schuurvondst wil iedereen wel tegen komen zeg :9~ :9~ :9~
 
Gefeliciteerd met zo'n schitterende vondst, dat willen we inderdaad allemaal wel maar een echte schuurvondst, wanneer kom je dat tegenwoordig nog tegen :9~
 
zo maar ff een ongevraagd advies. bandjes vervangen.
zonde van dat mooie ding, als ti plat gaat voor een klapband.
uitgedroogd rubber.





en, wat ben jij een enorme.........................................
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.masselaar. :X
 
Ik ga niet verklappen wat ik voor de Enfield heb betaald. Hou het er maar op dat het een laag bod was ;)

Ik wil er voorlopig nog niet van af, als ik deze ooit weer verkoop komt de ad. hier vanzelf op te staan.

Echte schuurvondsten worden idd met de dag zeldzamer, maar dit was er een, en wat voor een *O*

Goed bedoelde adviezen zijn natuurlijk altijd van harte welkom welkom :}

Verkloten :? Deze blijft gewoon zo als die is. Origineel ;)

Wat is er mis met deze foto's :?
 
Laatst bewerkt:
Whahahaha _O- het boordgereedschap van de Enfield zit in een stukje stof gewikkeld van een Indiase soepjurk. GEWELDIG!!!!!

imag0442j.jpg


Wat me opvalt is dat er Metrische en engelse maten door elkaar gebruikt zijn. Apart :?
 
de achtergrond is wat gewoontjes.
mooi veldje opzoeken, of een bergpaadje. :)
heb je geen fotograaf in de kennissenkring?
zal hier op mf ook wel een wezen, die aardige sfeerplaatjes kan maken.
vooral in de staat zo als ti nu is met dat stof en de olie restanten op het blok geeft een "geleefd" beeld.
 
Laatst bewerkt:
Bergpaadje is net ff te ver voor 'n paar fotootjes, veldjes hebben we hier genoeg. Maar vind het wel prima zo. Gaat mij om de Enfield niet om de omgeving :9

Als de Enfield weer in showroom staat is kan ik altijd nog eens mooie foto's maken ;)
 
Bergpaadje is net ff te ver voor 'n paar fotootjes, veldjes hebben we hier genoeg. Maar vind het wel prima zo. Gaat mij om de Enfield niet om de omgeving :9

Als de Enfield weer in showroom staat is kan ik altijd nog eens mooie foto's maken ;)
ja, maar dat is ook te dauwnloden sulke plaatjes.
er is niets op tegen die schowroom staat, maar daar zijn er al zo veel van.
zie het als een kunstwerk, een goede fotograaf kunstenaar kan er iets heel moois van maken. wat je na een poetsbeurt nooit meer gedaan kan krijgen.
 
Ik begrijp dat je zelf een ratbike liefhebber bent? Ik heb mijn motoren graag zo schoon en blinkend mogelijk. Ja zelfs zo'n Enfield 8-)
 
nee, geen rat gaat me weer te. maar wel motoren met een verhaal.
mijn probleem is...........ik moet het helaas met de foto's doen...ik heb geen bullet. '(

zn motor hoort op een stoffig pad in het vere India, of in de zeikende regen tussen de geiten schapen op het engelse platteland, met een berijder in lange leren jas en een vliegeniershelm :+
 
Laatst bewerkt:
Op een stoffigpad of door de blubber in de regen kan ook gewoon. Maar daarna moet ie wel weer blinken en glimmen als een aap met 7 lullen in de maneschijn :+
 
Ik blijf dit volgen :)

Ik heb het volste vertrouwen dat dit goed gaat komen met Enfield :)
en ken ook div liefhebbers van motoren met nostalgie en emotie
DSC01420.jpg




motorpsycho is dit zo nog een opties voor je qua kleding ?
DSC01468.jpg


Mvg De peppel.
 
En nou lid worden van de Royal Enfieldclub Ned kost maar 16 euro per jaar gratis werkboek (digitaal) en niet verprutsen.
Heb er zelf een aantal 350 500 en een oude uit 1939 met zijspan
 
Ik beloof niks te verpreutsen, wat is dat toch dat, dat meteen geroepen wordt op M-F :?

Lid worden weet ik nog niet. Ben al lid van veel te veel clubjes.

Als jij er een aantal hebt, heb je misschien ook wel wat onderdelen.
Bij mijne is het slotje van het rechter "koffer"dekseltje kapot.
Heb al zitten zoeken op het www maar kwam zo 123 niet iets tegen.

Heb jij die misschien over?
 
Ik beloof niks te verpreutsen, wat is dat toch dat, dat meteen geroepen wordt op M-F :?

Lid worden weet ik nog niet. Ben al lid van veel te veel clubjes.

Als jij er een aantal hebt, heb je misschien ook wel wat onderdelen.
Bij mijne is het slotje van het rechter "koffer"dekseltje kapot.
Heb al zitten zoeken op het www maar kwam zo 123 niet iets tegen.

Heb jij die misschien over?
er zijn er die er boppers en dergelijke van maken willen.
volledig origineel hoeft voor mijn ook weer niet, tenminste als je een eige nieuwe motor koopt, zeg ik gewoon aanpassen naar behoefte.
maar dit is een "uniek" stuk door de vorige eigenaars origineel gehouden, niet verkr*** :X
 
Het is geen verplichting om lid te worden kijk in ieder geval maar eens op de site van de RE club staat veel info op ook leveranciers van onderdelen.
Een slotje heb ik niet voor je maar eigenlijk moet je dan alle twee vervangen anders zit je weer met twee sleuteltjes
En dat verprutsen moet je zelf weten het is jouw bullet je kan er bv een diesel inbouwen Zou het alleen zonde vinden van zon mooie 50o
Maar wat een schuurvondst heb zelf laatst ook zoiets aan de hand gehad zomaar een jawa perak (1951) in de hoek van een garage en voor weinig gekocht .
Tja en die prijzen op marktplaats vind ze ook hoog maar het is net wat een gek er voor geeft in de oldtimer klasse vind ik juist dat de prijzen dalen kijk maar eens naar bsa of matchles bv als je 2500 euro te besteden hebt dan koop je de mooiste motoren
Ik beloof niks te verpreutsen, wat is dat toch dat, dat meteen geroepen wordt op M-F :?

Lid worden weet ik nog niet. Ben al lid van veel te veel clubjes.

Als jij er een aantal hebt, heb je misschien ook wel wat onderdelen.
Bij mijne is het slotje van het rechter "koffer"dekseltje kapot.
Heb al zitten zoeken op het www maar kwam zo 123 niet iets tegen.

Heb jij die misschien over?
 
Ik had al op het forum en op de webpagina van de RE club gekeken. Ik heb natuurlijk de nodige research gedaan. Lang leven internet.

Ik vind het forum van de RE club eigenlijk maar stilletjes als ik zie wat er daar gepost wordt. Maar wie weet dat ik me nog eens registreer en of lid wordt.

Ik wil de Enfield gewoon laten zo als die is. Alleen mooie schoon maken en onderhouden.
Zeker niet verbouwen. En idd eigenlijk heb ik 2 slotjes nodig.
 
Plan van aanpak:
.......
De tank vullen met verse benzine en dan hopelijk starten. (Blijft een Engelse Indiase motorfiets).

Hopelijk starten........ een engelse die vonkt en benzine heeft, die start, maar je moet weten hoe.
Het is een ritueel en als je dat niet volgt dan kun je het schudden en krijg je van die verhalen van k.t motoren en dat geldt hetzelfde voor het rijden en vooral met een Enfield het schakelen.....
Maargoed buiten dat is en blijft een Enfield een van de mooiste motoren qua prijs/fun/uitstraling verhouding.

In iedergeval leuk en succes ermee en als je het verschrikkelijk vind rijden, dan heb ik nog wel een moderne racemotor voor je te ruil
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met deze vondst!

Ga ik volgen, hopelijk doet hij niet al te moeilijk over aanslaan
vergeet vooral niet de olie te controleren, met verse benzine ben je er nog niet....
 
Terug
Bovenaan Onderaan